Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anne Goul Froberg, Louise Kyhl
|
Hold
|
2023KM En (1.KM En, 2.KM En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Death in poetry
A short theme about poetry, focusing on poems related to death. A main point is also to introduce students to poems which are often references in books, movies etc. from English speaking countries. Also some knowledge about the historical contexts of the poems.
Poems read:
Edgar Allan Poe, ”The Raven”
Robert Browning, Porhyria’s Lover, 1836
Amelia Burr, A song of Living, 1916
Mary Frye, Do not stand at my grave and weep, 1932
W. H. Auden, Funeral Blues, 1936
Clement Clarke Moore, ‘Twas the Night before Christmas’ 1823
Extra:
Simpson's version of "The Raven"
Creative Assignment:
Create a continuation of ‘Porhyria’s Lover’ of a backstory for what actually happened to Lenore from ‘The Raven’. Short stories, true crime podcasts, news paper articles or diary entries.
Terminology:
Verse
Stanza
Rhyme scheme
Internal rhyme
External rhyme
Alliteration
Repetition
Refrain
Elegy
Metaphor
Meter
Couplet
Eleverne får:
- Relevant ordforråd om poesi
- Kendskab rimsystemer, digtstruktur, kendte digtere/digte
- Kendskab til digtanalyse og digtet som fremstillingsform
- Øvet notetagning og detaljelæsning
- Øvet temaidentifikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Idols & Icons
Short topic about celebrities and idols, mainky leading up to the 'Styrk mundtligheden' presentations about someone each student admires or finds interesting. Focus has primarily been on analytical issues like ethos/logos/pathos and spotting Goffman's front stage/back stage in real life situations.
Finderup & Fog ’Non-Parliamentary Power – Celebrity Endorsement’ from Worlds of English, Systime, 2024
Nathalie Johnson, “Why do people idolize celebrities, Medium.com, 2023
Theory:
Erwin Goffman’s Dramaturgy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Social Media
A broad look at how using social media affects people, young and old going back roughly 10 years. Focus on both social and mental influences and how people deal with them, as well as the way views in social media seem to be shifting.
Texts read:
Suicide, Watch by Narfissa Thompson-Spires
The would tweet his death, Williams Magunga, brittlepaper.com
Rise of the Selfie, Charissa Coulthard, bbc.com, 2013
This is what it’s like to grow up in a world of like, lols and longing, Jessica Contrera, Washinton Post, 2016
Social Media Use is linked to brain changes in teens, Ellen Berry, New York Times, 2023
Your attention didn’t collapse. It was stolen, Johann Hari, The Guardian, 2022
Changing the conversation about Social Media, David Levin, Brandeis.com 2024
Logged off: meet the teens who refuse to use social media, Sirin Kale, The Guardian, 2018
Theoretical foundations:
Goffman’s Front stage/back stage
Tajfel’s In-groups and Out-groups
Creative assignment:
Make a social media campaign about either cyber bullying, cyber safety, social media use during school hours or addiction to social media.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Mini theme: food
A short look at food, its cultural importance and the rift between nutrition and tradition when it comes to food.
Texts read:
Extreme nutrition: the diet of the Eskimos, John McDougall, Forks over Knives, 2015
Toxic Breast Milk? Florance Williams, New York Times, 2005
Interview with shaman Angaangaq Angakkorsuaq from Greenland and why we should eat fish heads, fish skin and blueberries, Thomas Sixt, thomassixt.com, 2020
“Frozen Pizza”, Antoinette Moses, as found in ‘Frozen Pizza and other slices of life, Cambridge University Press, 2001
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
South Africa
A look at South Africa in a historical context with a focus on Apartheid society and the consequences of it as portrayed through fiction. The main gateway to this has been the novel ‘Mother to Mother’ of which the class has read roughly half. Aside from South African society, focus has been on how to work with fiction and how to structure interpretational arguments (mainly PEE). This topic has also included focus on using ChatGPT to do research and sort through information through better prompting.
Texts read:
Chapters from Mother to Mother by Sindiwe Magona (1998):
Introduction, Chapter 1, 5 10 and 12
Has South Africa Truly Defeated Apartheid? By John Eligon, Lyndsey Chutel & Lauren Leatherby. New York Times, 26 April 2024
Introductory research focusing on:
1. Early History and dominant tribes/peoples
2. European contact/colonisation
3. Apartheid
4. The end of apartheid
5. What is going on today
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Week 35
|
25-08-2024
|
SA quiz
|
29-08-2024
|
Week 37
|
15-09-2024
|
Great big adjectives and adverbs test
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
American Issues: Elections, Drugs & Wildfires
A mixed American Issues Theme focusing lightly on the election (before the fact), the opioid crisis and the California wildfires of 2025.
The election portion has focussed on the electoral system and what the candidates have focused on as major issues as well as predictions for reactions to the possible election results. The drug portion of the class’ work has focused on the fentanyl, personal stories and how the presidential candidates have approached the subject vs how it could be approached today. The wildfire focus has been centered on climate issues and Donald Trump’s reactions to the wildfires.
The focus for all American Issues has been rhetorical analysis. Especially the Wildfire topic has focused heavily on and bias, comparing articles to see how bias can be more or less subtle.
Texts read:
“A really simple guide to the Presidential vote”, as found here https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
“What is the US Electoral College and how does it work?” as found here: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53558176
“The Big lie 2.0: Trump plan to subvert 2024 election more organized than ever”, Sam Levine 26 October 2024, The Guardian
“How Fentanyl drove a tsunami of death in America”, Maia Szalavitz, New York Times, 27 September 2024
“Presidential Candidates silent of opioid crisis beyond ‘War on Drugs’ rhetoric”, Hanna Harris Green, 3 november 2024, The Guardian
“How the Climate Crisis fuels devastating wildfires: we have tweaked Nature and pissed it off”, Victoria Namkung, 11 January 2025, The Guardian
“LA Fires show limits of America’s efforts to cope with climate change”, Christopher Flavelle, 10 January 2025, New York Times
“Trump Blames California’s Governor, and his water policy, for Wildfires”, Michael D. Shear, 8 January 2025, New York Times.
“Trump seizes on Los Angeles infernos to reopen his feud with Newsom”, Stephen Collison, 9 January 2025, Edition CNN.com
Documentary:
“Chasing the Dragon: The Life of an Opiate Addict” Made by FBI & DEA, as found here: https://www.fbi.gov/video-repository/newss-chasing-the-dragon-the-life-of-an-opiate-addict/view
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Inuit Issues
Formålet med forløbet give eleverne indblik i kulturen blandt Inuit i Canada.
I forhold til fagets formål som det fremgår af lærerplanen for Engelsk B i Grønland er det viden om andre engelsksprogede områders kultur og samfundsforhold der er i fokus.
Valget af Inuit iCanada som omdrejningspunkt er truffet på baggrund af læreplanens formålsparagrafs pind om kulturelle og samfundsmæssige kompetencer:
"Eleverne skal kunne bruge det engelske sprog til at kommunikere på tværs af kulturelle grænser, bl.a. således at deres forståelse af egen kulturbaggrund udvikles. Eleverne skal kunne sætte deres viden om faget ind i en grønlandsk sammenhæng, og de skal kunne bruge sproget til at orientere sig i og agere i en globaliseret verden."
IDette krav tilgodeses her med fokus på Inuit i Canada
Et sekundært formål er at øge elevernes mundtlige sprogproduktionsfærdigheder gennem målrettet arbejde med en række forskellige typer af mundtlige aktiviteter.
I forhold til læringsmålene for faget er det primært de følgende der er i fokus:
a) forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk fra forskellige regioner og i forskellige stillejer om almene og faglige emner,
b) beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner,
d) gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer af engelske tekster,
e) analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
f) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge
h) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i […] andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold
Typer af materialer:
Der indgår materiale af forskellige genrer og typer, herunder non-fiction i form af nyhedsartikler, blogposts og dokumentarfilm, fiction i form af noveller og romanuddrag, spillefilm samt poetry i form af digte og sangtekster.
Emner:
-Inuit's historie i Canada, herunder skabelsen af Nunavut
-Moderne situation i Nunavut med fokus på emner som uddannelse, mad, sociale udfordringer, kulturel revival
-Representation – nothing about us, without us. Southern exoticism og sensationalism in fremstillingen af Nunavut. Kunst i Nunavut. Nøglebegreber: stereotypes, prejudice, agency, representation, the Other, White Saviour, Identification
kernestof i henhold til læreplanen
b) ordforråd, orddannelse og idiomer,
d) kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
e) tekstanalytiske begreber,
g) et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster,
i) historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.
Liste over tekster med videre:
Nunavut, by Peter Kikkert, article in The Canadian Encyclopedia
https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/nunavut
Inuit Never stopped Hunting, article by Gregory Furgala
https://trc.journalism.torontomu.ca/inuit-never-stopped-hunting/
Film: The Grizzlies, dir. Miranda de Pencier
Meet Snowguard: Canada's New Inuk Teen Superhero, Jane van Coveden, CBC
https://www.cbc.ca/books/meet-snowguard-marvel-comics-new-inuk-teen-superhero-1.4634479
Article: Drawn from Poverty: Art was supposed to save Canada’s Inuit. It Hasn’t. by Catherine Porter, New York Times
https://www.nytimes.com/2019/10/19/world/canada/canada-indigenous-art.html
Novel Excerpt: Tanya Tagaq, Split Tooth, Penguin 2019
Article: Between The Lines, Up Here Magazine
https://uphere.ca/articles/between-lines
Udover teksterne er der også anvendt læreroplæg og præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Champions
|
07-03-2025
|
Ny opgave
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737271",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737271",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737271"
}