Holdet 2024JKL en - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Engelsk C
Lærer(e) Anne Goul Froberg
Hold 2024JKL en (1.JKL en)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introengelsk
Titel 2 Aspects of America
Titel 3 Inuit issues
Titel 4 Fairytales
Titel 5 Britain Today

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introengelsk

Klasserne har startet med introengelsk i perioden frem til efterårsferien i 1. G, hvor de har valgt engelsk C eller Engelsk B.
De har således ikke haft fælles undervisning i denne periode
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aspects of America

I dette forløb har vi fokuseret på forskellige aspekter af USA's historie.

Formål:
At give eleverne et grundlæggende kendskal til Amerikansk samfund og kistorie

Indhold:
Vi startede med valget i 2024.
derefter har vi haft fokus på USAs tilblivelse og tidlige historie, The American Dream og The African American Experience.
Bortset fra valget har tyngden i forløbet ligget tilbage i tiden, for at give eleverne baggrundsviden for at forstå hvor moderne amerikanske fænomener  "kommer fra"
historisk.

Materiale:
US election 2024: A really simple guide to the presidential vote, Bbc.com
https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-67285325
What would Harris and Trump do in Power, bbc.com
https://www.bbc.com/news/articles/cwy343z53l1o
Election results based on individual web research
Early United States History from Britannica Kids
https://kids.britannica.com/kids/article/United-States-history/353888
From Rags to Riches from https://fedengelsk.systime.dk/?id=132&L=10
W.E.B. DuBois: On Being Crazy, 1907 from https://blackvoices.systime.dk/?id=156&L=0#c428
Stereotypes in Cartoons from https://blackvoices.systime.dk/?id=154
Scrub me Mama with a Boogie beat
History of the Civil Rights Movement (intro from I am a Man in Black Voices) https://blackvoices.systime.dk/?id=131

Metoder:
Gruppearbejde, elevoplæg, lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
My Greenlandic Dream 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Inuit issues

FORMÅL

At lære om Inuit i Canada og deres kultur, historie og aktuelle forhold.
Der har været fokuseret på at give et bredt indblik i forskellige aspekter af Inuits liv og vilkår i Canada idag og i mindre grad på historiske aspekter.


INDHOLD

Tekster og film der omhandler Inuit i Canada.
Herunder mad og madforsyning, uddannelse, inuit tatoveringsrevival og fremstilling i film og medier

MATERIALER

Nunavut from https://kids.britannica.com/kids/article/Nunavut/353551
Film The Grizzlies, dir Miranda de Penciers, 2018
Inuit Experiences at Residential Schools https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/inuit-experiences-at-residential-school
Reclaiming Inuit Culture, One Tattoo at a Time, from: https://www.ctvnews.ca/lifestyle/reclaiming-inuit-culture-one-tattoo-at-a-time-1.4651750 Cache=yes%253FautoPlay%253Dtrue%253FautoPlay%253Dtrue%253FclipId%253D263414
Navigating food Systems in Nunavut, Mannat Malhan, from https://seeds.ca/schoolfoodgardens/navigating-food-systems-in-nunavut/
The Champions: Northern Lights, Jim Zub, Marvel Comics, 2016
Meet Snowguard: Marvel Comics New Inuk Superhero by Jane Kovernden, from  https://www.cbc.ca/books/meet-snowguard-marvel-comics-new-inuk-teen-superhero-1.4634479

METODER

Gruppe arbejde, lærerstyret undervisning, individuelle elevoplæg
Der er arbejdet med at perspektivere den Canadiske Inuit verden i forhold til Grønland og fokusere på ligheder og forskelle i mellem de to.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 4 Fairytales

I dette forløb har vi arbejdet med Fairytales.

FORMÅL:
Her har fokus været på at styrke elevernes arbejde med tekstforståelse, mundtlighed og grundlæggende tekstanalyse. Vi har arbejdet med eventyrtroper og med at genkende dem i læste eventyr. Vi har også set på ligheder og forskelle mellem forskellige eventyr og forskellige versioner af samme eventyr

INDHOLD:
Forskellige engelske eventyr og moderne gendigtninger af eventyr.
Fokus på typiske genretræk ved eventyr og på at identificere disse i læste eventyr.

MATERIALE:
Kate Crackernuts fra Joseph Jacobs: English Fairytales
The Red Ettin fra Joseph Jacobs: English Fairytales
Brothers Grimm: Little Red Riding Hood
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf (1982)
Disney's The Big Bad Wolf
Tex Avery, Red Hot Riding Hood, Warner Brothers

METODER:
Højtlæsning, gruppearbejde, pararbejde, lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Britain Today

En introduktion til the UK today, med fokus på grundlæggende fakta om the UK, multiculturalism og Brexit

FORMÅL:
A give en grundlæggende forståelse for aktuelle forhold i Storbritannien.


INDHOLD:
Forskellige fiction og non-fiktion tekster om the UK
Vi har taget udgangspunkt i et kort historisk overblik og derefter læst både fiction og non-fiction tekster om det multikulturelle UK og Brexit

MATERIALE:
The United Kingsom fra Encyclopedia Britannica Kids
So, just who are the English, Linguapress.com
The Old Oak Bowl, Antoinette Moses
Who are the Windrush Generation, from:
https://www.bbc.com/news/uk-43782241
Brexit intro fra Divided Kingdom
Go Home, Charlene James, 2017 in Divided Kingdom
Poverty in the UK, BBC.com

METODER:
Gruppearbejde, pararbejde, lærerstyret undervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer