Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Engelsk C
|
Lærer(e)
|
Anne Goul Froberg
|
Hold
|
2024JKL en (1.JKL en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introengelsk
Klasserne har startet med introengelsk i perioden frem til efterårsferien i 1. G, hvor de har valgt engelsk C eller Engelsk B.
De har således ikke haft fælles undervisning i denne periode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Inuit issues
FORMÅL
At lære om Inuit i Canada og deres kultur, historie og aktuelle forhold.
Der har været fokuseret på at give et bredt indblik i forskellige aspekter af Inuits liv og vilkår i Canada idag og i mindre grad på historiske aspekter.
INDHOLD
Tekster og film der omhandler Inuit i Canada.
Herunder mad og madforsyning, uddannelse, inuit tatoveringsrevival og fremstilling i film og medier
MATERIALER
Nunavut from https://kids.britannica.com/kids/article/Nunavut/353551
Film The Grizzlies, dir Miranda de Penciers, 2018
Inuit Experiences at Residential Schools https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/inuit-experiences-at-residential-school
Reclaiming Inuit Culture, One Tattoo at a Time, from: https://www.ctvnews.ca/lifestyle/reclaiming-inuit-culture-one-tattoo-at-a-time-1.4651750 Cache=yes%253FautoPlay%253Dtrue%253FautoPlay%253Dtrue%253FclipId%253D263414
Navigating food Systems in Nunavut, Mannat Malhan, from https://seeds.ca/schoolfoodgardens/navigating-food-systems-in-nunavut/
The Champions: Northern Lights, Jim Zub, Marvel Comics, 2016
Meet Snowguard: Marvel Comics New Inuk Superhero by Jane Kovernden, from https://www.cbc.ca/books/meet-snowguard-marvel-comics-new-inuk-teen-superhero-1.4634479
METODER
Gruppe arbejde, lærerstyret undervisning, individuelle elevoplæg
Der er arbejdet med at perspektivere den Canadiske Inuit verden i forhold til Grønland og fokusere på ligheder og forskelle i mellem de to.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Fairytales
I dette forløb har vi arbejdet med Fairytales.
FORMÅL:
Her har fokus været på at styrke elevernes arbejde med tekstforståelse, mundtlighed og grundlæggende tekstanalyse. Vi har arbejdet med eventyrtroper og med at genkende dem i læste eventyr. Vi har også set på ligheder og forskelle mellem forskellige eventyr og forskellige versioner af samme eventyr
INDHOLD:
Forskellige engelske eventyr og moderne gendigtninger af eventyr.
Fokus på typiske genretræk ved eventyr og på at identificere disse i læste eventyr.
MATERIALE:
Kate Crackernuts fra Joseph Jacobs: English Fairytales
The Red Ettin fra Joseph Jacobs: English Fairytales
Brothers Grimm: Little Red Riding Hood
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf (1982)
Disney's The Big Bad Wolf
Tex Avery, Red Hot Riding Hood, Warner Brothers
METODER:
Højtlæsning, gruppearbejde, pararbejde, lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Britain Today
En introduktion til the UK today, med fokus på grundlæggende fakta om the UK, multiculturalism og Brexit
FORMÅL:
A give en grundlæggende forståelse for aktuelle forhold i Storbritannien.
INDHOLD:
Forskellige fiction og non-fiktion tekster om the UK
Vi har taget udgangspunkt i et kort historisk overblik og derefter læst både fiction og non-fiction tekster om det multikulturelle UK og Brexit
MATERIALE:
The United Kingsom fra Encyclopedia Britannica Kids
So, just who are the English, Linguapress.com
The Old Oak Bowl, Antoinette Moses
Who are the Windrush Generation, from:
https://www.bbc.com/news/uk-43782241
Brexit intro fra Divided Kingdom
Go Home, Charlene James, 2017 in Divided Kingdom
Poverty in the UK, BBC.com
METODER:
Gruppearbejde, pararbejde, lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737285",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737285",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737285"
}