Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Science C
|
Lærer(e)
|
Malika Karoui, Morten Lindhart Christensen, Poul Flyvholm Jensen
|
Hold
|
2024T sc (1.T sc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturviddenskab
Vi starter med, at se på den naturvidenskabelige metode, og kort introduktion til de 4 forskellige retninger indenfor faget.
I skal også have bøger
- Den naturvidenskabelige metode
- Kemi, kort introduktion, og hvad det indeholder, enkelt forsøg
- Fysik, kort introduktion, og hvad det indeholder, enkelt forsøg
- Geografi, kort introduktion, og hvad det indeholder, enkelt forsøg
- Biologi, kort introduktion, og hvad det indeholder, enkelt forsøg
Dette leder frem til en kort rapport, hvor de 4 forsøg beskrives og analyseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vand
Formål
I skal øve jer i naturvidenskabelig metode
I skal lære om Modeller, kvalitativ og kvantitativ metode
I øver jer i at lave hypoteser og tegne forsøgsopstillinger (forsøgsdesign) og lave forsøgene.
I øver jer i at vurdere om I skal bruge sikkerhedsudstyr og at passe på hinanden i laboratoriet.
I øver jer I at bruge matematik til at forklare jeres resultater f.eks. regne med saltkoncentrationer.
I prøver at forklare jeres resultater, hvor I bruger alt det, som I ved om vand allerede eller lærer i timen.
I øver jer I at finde ud af om jeres hypotese var rigtig eller forkert.
I øver jer I at forklare, hvad forsøget viser.
I øver jer i at skrive en rapport.
Indhold
emnet vand kigger vi på:
- de tre tilstandsformer og vandets kredsløb: is, vand og damp
- atomer og molekyler
- vi kigger på saltvand og ferskvand, varmt og koldt vand: tungt og let vand
- Havstrømme
- grønlandspumpen
- osmose
- kovalentbinding
-polaritet
- Journalstruktur
Metode
I næsten alle timer laver vi forsøg. Enten laver I forsøg i små grupper eller store grupper eller også laver læren forsøgene sammen med jer. Efter forsøgene snakker vi om, hvad I har set. Det kan være, at I gennemgår teori efter forsøget eller selv skal undersøge teorien. Forsøgene er ofte nemme, fordi I skal øve jer i metode. Forsøgene bliver mere og mere komplicerede i løbet af skoleåret.
I forløbet øver I jer også I at præsentere jeres forsøgsresultater i en rapport eller videopræsentation. For at det bliver nemmere for jer, så får I mange små opgaver og I skal ofte arbejde i grupper, så I kan hjælpe hinanden.
Materiale
Forsøgsvejledninger
Videoer
Evaluering
Gennemgang af produkter f.eks. rapporter eller små opgaver i plenum/grupper evt. vha. løsningsark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Global cirkulation
FORMÅL:
I dette forløb lærer eleverne om, hvordan densitetsforskelle resulterer i global cirkulation i verdenshavene og atmosfæren, og hvordan dette forklarer forskellige klimazoner.
Forløbet har involveret samtlige af læreplanens læringsmål (dog ikke feltarbejde) og emner (kernestof/supplerende). Fagene fysik og geografi er repræsenteret.
INDHOLD:
Enheder, symboler og præfikser
Densitet (generelt)
Vands densitet, afhængighed af temperatur og salinitet
Hvordan fordampning og isdannelse påvirker salinitet
Termohalin cirkulation
Grønlandspumpen
Varmestråling (infrarød, synlig, ultraviolet)
Årstider
Tryk, temperatur, luftfugtighed
Global atmosfærisk cirkulation (i troposfæren)
Nedbør og klimazoner
METODE:
Tavleundervisning
Gruppearbejde (tilfældige grupper, whiteboards)
Eksperimentelle opgaver med undersøgende tilgang
Interaktive simulationer
Demonstrationsforsøg
Laboratorieforsøg
Journalskrivning
MATERIALER:
Egne opgavesæt og øvelsesvejledninger
Biologik s. 4-5: At leve i et hav, der er koldt (Immami nillertumi uumasut)
Videoer om atmosfærisk cirkulation fra UK Met Office:
https://www.youtube.com/watch?v=7fd03fBRsuU
https://www.youtube.com/watch?v=xqM83_og1Fc
Interaktiv simulation om årstider:
https://astro.unl.edu/naap/motion1/animations/seasons_ecliptic.html
Interaktiv simulation om tryk:
https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_all.html
EVALUERING:
"Gallerivandring" med diskussion efter gruppearbejde ved whiteboards
Skriftlige produkter fra gruppearbejde gemt i OneNote
Skriftlige afleveringer, herunder journaler fra forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klima og energi
FORMÅL:
I dette forløb lærer eleverne om drivhuseffekt og klimaforandringer samt energikilder (vedvarende versus fossile brændstoffer).
Forløbet har involveret samtlige af læreplanens læringsmål (dog ikke feltarbejde) og emner (kernestof/supplerende). Fagene fysik, kemi, biologi og geografi er alle repræsenteret.
INDHOLD:
Fotosyntese og respiration
Kulstofkredsløb
Infrarødt og synligt lys (varmestråling)
Drivhusgasser (specielt kuldioxid)
Drivhuseffekten
Klimaforandringer
Energiformer og -kæder
Energikilder, vedvarende versus fossile brændstoffer
Statistik: Verdens (og Grønlands) energiforbrug fordelt på kilder
METODE:
Tavleundervisning
Gruppearbejde (tilfældige grupper, whiteboards)
Interaktiv simulation
Demonstrationsforsøg
Laboratorieforsøg
Rapportskrivning
MATERIALER:
Egne opgavesæt og øvelsesvejledninger
Afsnit om fotosyntese fra "Naturvidenskabens verden" (Gyldendal 2017)
"Naturens store kredsløb"/"Pinngortitami kaaviaarnersuaq" fra Biologik
"Carbons kredsløb" s. 29-31 i ...(bog på lærerværelset, PDF ligger på Lectio)
Dokumentar "Climate Planet" (https://climateplanetfoundation.org/film/)
Interaktiv simulation om energiformer og -kæder:
https://phet.colorado.edu/sims/html/energy-forms-and-changes/latest/energy-forms-and-changes_all.html
Explainer-videoer fra DR om energi og teknologi:
Energilagring: https://www.youtube.com/watch?v=CjAb7i47OPs
Power-2-X: https://www.youtube.com/watch?v=VBwf1sMkUdQ
Fjerne kuldioxid: https://www.youtube.com/watch?v=djywGVHgMZY
"Energiforbrug 2023" fra Grønlands Statistik
Diverse statistik (energiforbrug og -kilder, drivhusgasser) fra "Our World in Data"
https://ourworldindata.org
Vindenergi
EVALUERING:
"Gallerivandring" med diskussion efter gruppearbejde ved whiteboards
Skriftlige produkter fra gruppearbejde gemt i OneNote
Skriftlige afleveringer, herunder rapport fra forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mad
CO2 udledning ved mad produktion
Energibalance, kostanalyse
makronæringsstoffer, proteiner, fedt og kuldhydrater
hvordan virker vores smagssansen,
polære og upolære stoffer i maden og deres opløselighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737358",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737358",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737358"
}