Titel
4
|
Undervisningsbeskrivelse
Undervisningsbeskrivelse (Opdateret frem til 17.05.24)
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Skoleåret 2023/25
Institution GUX-Sisimiut
Uddannelse GUX
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Niels Galsgaard Olsen
Hold 2ABXZ
Omfang
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det en god ide, at Grønland satser på øget turisme? (Politik og økonomi)
Titel
2 Hvad ønsker de politiske partier i Grønland og hvordan fungerer det politiske system? (Fokus på politik)
Titel
3 Hvilke ressourcer har Grønland og hvordan kan man skabe en god samfundsøkonomi? (Fokus på økonomi)
Titel
4 Internationale forhold og andre emner (mulighed for at perspektivere til dette indhold, men I vil ikke direkte kunne trække et emne fra dette ”forløb” til eksamen)
Titel
5 Hvordan skabes vores identitet og hvad påvirker vores beslutninger i livet? (fokus på sociologi)
Titel Følgende mapper er også oprettet på Lectio under dokumenter
Eksamen – Læreplan, undervisningsbeskrivelse & eksamenstræning
Værktøjskassen - Indeholder begrebsparadiset med fagbegreber og definitioner
Forløbet med internationale forhold og andre emner kommer til at indeholde relevante emner som der kan perspektiveres til og som stadig er relevante i forhold til eksamen. Med dette forløb ønsker jeg at gøre det muligt at arbejde med mere komplekse og aktuelle emner, og undgå den forvirring som kan opstå, hvis indholdet blev sat ind i et af de tre første forløb. Eksempelvis kan det være relevant at inddrage historiske emner og kildekritikken. FN´s verdensmål, aktiviteter uden for skolen. Jeg håber desuden at vi kan arbejde mere projektorienteret i dette forløb.
Begrebsparadiset til økonomi, politik, sociologi
Mange begrebsforklaringer til samfundsfag (med grønlandsk ord når de findes)
Eksamenstræning integreres løbende via øvelser
Eventuel repetition inden eksamen vil være i forhold til afgrænsede emner og fokusområder.
Titel 1 Er det en god ide, at Grønland satser på øget turisme? (Fokus på økonomi og politik)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Der satses på øget turisme i Grønland og det er spændende at følge udviklingen med byggeri af nye lufthavne og ønsker om at etablere en vej mellem Sisimiut og Kangerlussuaq, som er eneste nuværende forbindelse til Atlantflyvninger. Hvorfor ønsker man at bygge nye lufthavne og hvilke fordele og ulemper er der forbundet med, at man i Grønland ønsker at satse mere på turisme? Vi kommer ind på fiskerierhvervet, bæredygtighed, bloktilskud, mineraler i Grønlands undergrund.
Indhold
Materiale
Morten Bülow (red): ”SamfNU STX og HF B Niveau”, Systime, 2016-2017
10.1.2 De økonomiske målsætninger (Uddrag og mest fokus på økonomisk vækst, fuld beskæftigelse, lav inflation)
10.2.6 oversigt over de økonomiske politikker (fokus på finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
5. Økonomi - Velfærd, ressourcer og fordeling i Grønland
5.1 Det økonomiske kredsløb
5.1.1 Den offentlige sektor
6.2 Interne udfordringer og muligheder
6.2.1 Øget pres på den offentlige sektor
6.2.2 Fra- og tilflytning
6: Hvad er Grønlands fremtid (læseøvelse)
Filmsekvenser
Fokus på bæredygtighed og de værdier som kommer til udtryk igennem visitgreenland
Undersøg visit Greenlands hjemmeside
https://visitgreenland.com/da/
Hvad er Jeres indtryk af hjemmesiden?
Hvad fungerer godt?
Hvad kunne blive bedre
Læseøvelse – hvad er bæredygtighed?
Hvilke 3 former for bæredygtighed er i ”spil”, når vi arbejder med emnet turisme i Grønland?
https://www.youtube.com/c/visitgreenland
Hvilke værdier kommer til udtryk i den følgende filmsekvens fra visitgreenland?
https://www.youtube.com/watch?v=GemUpFnLMSs
TV - Nyheder fra Grønland (inddrages løbende og med forskellige fokusområder og med det formål at tilrettelægge noget at undervisningen, så der tages højde for de elever som har lyst til at følge med, men hvor det kan være tiltrængt at noget er på grønlandsk)
https://www.dr.dk/drtv/se/nyheder-fra-groenland_412702
Exsplainer – Hvad er inflation
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
Magisk mudder
https://www.dr.dk/drtv/program/magisk-mudder_444761
Stjerne-geologen Minik Rosing har fået en vild ide: Kan det mudder, der skylles ud i uendelige mængder fra undersiden af den grønlandske indlandsis, være med til at løse mangel på mad i de fattige lande og samtidig mindske klimaforandringerne? Dokumentaren følger over 8 år Minik Rosings videnskabelige op- og nedture fra det første mudder bliver samlet op, videre til forsøg i med potteplanter i laboratoriet, på fynske spidskålsmarker, majsdyrkning i Ghana - lige til vi får svaret på, om det virker.
Artikler
Borgmester siger stop – Det går for godt med turismen i Illulissat
https://sermitsiaq.ag/borgmester-siger-stopgaar-godt-turismen-i-ilulissat
Sandhedens time for Grønland: Turismen vil ændre vores hverdag
https://sermitsiaq.ag/node/246411?fbclid=IwAR19R4zpy65CQyH7NEgj06JT9OgOaQQfJaUl4VT8dHAMRaHh_ahTX9nNXo0
Økonomisk Råd – økonomien overrasker positivt men højere inflation i vente
https://sermitsiaq.ag/node/246703?fbclid=IwAR2AkRYSexK6PqZ1G-5AnYucLLxvZTbyaAVBmlVhGWoPfgvhDw9aKDLCJiQ
Greenland Ruby er et dyrt bekendtskab for selvstyre-selskab
https://sermitsiaq.ag/greenland-ruby-dyrt-bekendtskab-selvstyre-selskab?fbclid=IwAR1GjnO5kdN3apedtgkGL6FdIwG_e-LSzKE49r4g-8c-xLwLPc-cm6BUuaM
Fiskeindustri – udenlandsk arbejdskraft er med til at holde Grønland kørende
https://sermitsiaq.ag/polar-seafoodkan-ikke-servicere-fiskerne-uden-udlaendinge
Metode
Der arbejdes med et aktuelt emne, hvor en stor del at materialet er artikler. Der er i forløbet mulighed for tilbageblik på især emner indenfor økonomi som ”vi” tidligere har arbejdet med. Konjunkturer, økonomiske kredsløb, økonomiske målsætninger, økonomiske politikker.
Økonomisk fokus og med mere fokus på økonomisk forståelse og diskussioner om økonomiske muligheder for den enkelte person. I modsætning til at vi ofte arbejder med økonomi på samfundsniveau i samfundsfag
Alle grupperne skal
Redegøre for artiklen (de andre har ikke læst den så det ved intet om indholdet)
Undersøge hvilke gode råd der gives om økonomi i artiklen
Diskuter fordele og ulemper ved at følge de råd som gives i artiklen. Inddrag gerne både et perspektiv for den enkelte og for samfundet.
Det vil være godt hvis I kan inddrage de andre på holdet i en diskussion. Måske ved at formulere et spørgsmål som et dilemma, hvor der ikke kun er et svar.
Økonomi
1 Pernille fik 00 i matematik – nu lever hun af at rådgive andre om økonomi
https://woman.dk/penge/pernille-fik-00-i-matematik-nu-lever-hun-af-at-raadgive-andre-om-oekonomi
2 Kristine og familien lever for 1000 kroner om ugen – vi prioriterer i virkeligheden bare vores penge
https://helsingordagblad.dk/helsingoer/kristine-og-familien-lever-for-1-000-kroner-om-ugen-vi-prioriterer-i-virkeligheden-bare-vores-penge
3 Løgstrups råd til unge: Man skal ikke tøve. Man skal ikke vente
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/loegstrups-raad-til-unge-man-skal-ikke-toeve-man-skal-ikke-vente
Øvelse - Individuel skriveøvelse til emnet med turisme, hvor eleverne skal forsøge at inddrage fagbegreber som er trænet i første modul.
Tegning og repetition af økonomiske politikker (C niveaustof)
Opdeling af holdet – Alle skal tegne (halvdelen af holdet skal lave en tegning om pengepolitik og den anden halvdel om finanspolitik) I laver en lille præsentation for de andre med udgangspunkt i Jeres tegning hvor de andre skal forstå hvad finans eller pengepolitik handler om)
I kan finde hjælp til forståelse af indholdet af enten finans eller pengepolitik i tekst til økonomiske politikker med finans og pengepolitik (politikerne og centralbank)
Øvelse til økonomiske målsætninger
Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 2 Hvad ønsker de politiske partier i Grønland og hvordan fungerer det politiske system? (Fokus på politik)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Indhold – Læringsmål
Kernestoffet er: politik
Indhold
Materiale (Materiale)
E-bøger (Materiale)
Artikler (Materiale)
Filmsekvenser (Materiale)
Metode
Fokus på politiske ønsker til økonomiske reformer, hvor vores viden om den gode samfundsøkonomi/økonomiske målsætninger kan inddrages.
Fælleslæsning: Holdbarheds- og vækstplan 2 – Risiko for stor skatteforhøjelse i 2033
https://sermitsiaq.ag/holdbarheds-vaekstplan-2risiko-skatteforhoejelse-i-2033
Fælleslæsning: Nye tal: så mange studenter starter videregående uddannelse
https://sermitsiaq.ag/nye-talsaa-starter-videregaaende-uddannelse
Øvelse – Dream wall – 2060 i Grønland
Har I alle set historien om Grønland og Danmark?. Som handler om forandringer i det grønlandske samfund. Med Dream Wallen skal I komme med ønsker til, hvordan det grønlandske samfund skal se ud om 38 år i 2060.
Der vil være tale om en lille gruppefremlæggelse ud fra gruppens plakat
Det vil være godt hvis I bruger tid på at undersøge nogle af de emner som I drømmer om så I kan formidle ny viden til holdet og begrunde Jeres ønsker ved at I også går i dybden.
Hjemmesider hvor der kan findes mere information
Evaluering og opsamling
Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Kort introduktion til forløbet (formål)
Titel 3 Hvilke ressourcer har Grønland og hvordan kan man skabe en god samfundsøkonomi? (Fokus på økonomi)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet kommer vi mere ind på de på de interne udfordringer og muligheder for udvikling i Grønland. Hvordan ser det ud med uligheden i Grønland og står samfundet overfor demografiske udfordringer i fremtiden. Hvad kan der gøres for at mindske udgifterne i den offentlige sektor og kan samfundsudviklingen finansieres på nye måder. Hvilken type af ressourcer bør der satses på og hvad kendetegner den gode samfundsøkonomi. Herunder indblik i velfærdsprincipper og forskellige syn på størrelsen af stat, marked og civilsamfund.
Indhold – Læringsmål
Kernestoffet er: økonomi
Indhold
Materiale (Materiale)
E-bøger (Materiale)
Artikler (Materiale)
Filmsekvenser (Materiale)
Metode
Evaluering og opsamling
Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4 Internationale forhold og andre emner
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Indhold – Læringsmål
Internationale forhold - Vi tager udgangspunkt i Ukraine – Hvad har I hørt om situationen i Ukraine?
Geografileg ud fra følgende kort
Landegrænserne har flyttet sig igennem historien – må et land starte en krig mod et andet land?
Artikel – Kort gennemgang (Niels)
Putin bruger 400 år gammelt verdenskort til at legitimere krigen i Ukraine, men der er et problem.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-05-25-putin-bruger-400-aar-gammelt-verdenskort-til-at-legitimere-krigen-i-ukraine-men-der-er-et-problem?fbclid=IwAR1kIeit-GsxWRwvaGZd6Ps7tUZwpcyOiDBHPgGzvU5uf6nBllZI5duI19w
Filmsekvenser – forsvarsalliancer
Danmark: 70 år som NATO-medlem. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=2HxZah4RsIo
FN – 3 min
https://www.youtube.com/watch?v=lPO14Dl-c_g
Undersøgelse i 20 min:
Klassen deles i to (Ukraine og Rusland) – Den ene halvdel skal undersøge hvor mange mennesker der bor i Ukraine og interessante informationer. På samme måde i forhold til Rusland.
Vi har stadig fokus på situationen i Ukraine, som bruges som en case til at snakke om internationale forhold mere bredt
Opvarmning: Starter med en lille opsamling fra sidst og så varmer vi op med verdenskort
Spørgsmål som inddrages i opvarmningen med verdenskort
Hvilke lande er ”vigtige”…….
Hvilke lande har mest økonomisk magt?
Hvilke lande har mest militær magt?
Hvilke lande påvirker verdens mest med deres kultur?
Opvarmning med verdenskort – fælles input og aktivering af vores viden om verden
Undersøgelse i 15 min: Hvor ligger Mariupol? Hvor ligger Krim og hvad har det med 2014 at gøre?
Filmsekvenser – 20 dage i Mariupol - Ukrainsk/amerikansk Oscar-nomineret dokumentar fra 2023. ”1½ time”
https://www.dr.dk/drtv/se/20-dage-i-mariupol_418966
Dialog og opsamling på det som vi har set indtil videre – hvilke spørgsmål sidder vi med… Ønsker vi at se videre på dokumentaren næste gang eller har vi fået nok…
PowerPoint om internationale forhold – staterne (gerne spørgsmål undervejs) - Vi vil gerne forstå, hvorfor staterne opfører sig som de gør. Vi blander fagene historie og samfundsfag (PowerPoint deles)
Tvavisen 9 februar – Putin hævder at han ikke har interesse i Polen og Letland
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-putin-haevder-at-han-ikke-har-interesse-i-polen-og-letland_436805
Tvavisen 12 februar – lidt blandet indhold
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-gidsler-befriet-i-blodig-aktion_437442
Debatten – stopper Rusland ved Ukraine? (Vi så de første ca. 25 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-stopper-rusland-ved-ukraine_436388
Hvilken historieopfattelse tror I mest på? I skal tage stilling og Jeres opfattelse af verden har indflydelse på Jeres beslutninger.
Ca. halvdelen har læst følgende 2 artikler mens nogle gerne ville se den sidste halve time fra folkeuniversitetet med fokus på stormagtsspillet i Arktis
Stig, Jørgensen: Militærekspert slår alarm: Vi står på tærsklen til en ny kold krig. BT. 21.04.16
https://www.bt.dk/danmark/militaerekspert-slaar-alarm-vi-staar-paa-taersklen-til-en-ny-kold-krig
Holm, Hans-Henrik: Er en ny kold krig på vej?. Jyllands-Posten. 10.05.17
https://jyllands-posten.dk/debat/international/ECE9566653/er-en-ny-kold-krig-paa-vej/
Folkeuniversitetet – Stormagtsspillet i Arktis
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NTg5YzZhN2MtYzIyOC00ODUwLWEyZGMtYzYzYjdiMjZkNTE3%40thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22%3A%22c0d1af00-b012-423e-9dd5-c6fc7382c9fa%22%2C%22Oid%22%3A%22cefff468-a6ee-40d2-a70c-403a73bad889%22%2C%22IsBroadcastMeeting%22%3Atrue%2C%22role%22%3A%22a%22%7D&btype=a&role=a
Historisk fokus – Kan I forklare mig hvordan man arbejder i historie? (Kildekritik mm.)
Fokus på 1 verdenskrig
Første verdenskrig 1914-1918 (35 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4
Fokus på 2 verdenskrig (del 1,2,3)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q
Filmsekvens – historien bag den kolde krig
https://www.youtube.com/watch?v=5b9bCJAFzn8
Materiale (Materiale)
Tekst til globalisering og international politik
1.1 Vi lever i en globaliseret verden
Hvad driver globaliseringen?
Globaliseringens positive og negative konsekvenser
1.2 International politik i en globaliseret verden
Verden er præget af magtfulde aktører
Staterne
IGO´erne
NGO´érne
Andre aktører
1.3 En verden i opbrud?
En ny verdensorden?
Magtskifte i international politik
Det aktuelle magtskifte
Multipolarisering og regionalisering
E-bøger (Materiale)
Artikler (Materiale)
Mikkel Secher mfl.: Tabene er enorme efter to år med krig i Ukraine – Få overblikket over krigens pris. Tv2. 24.02.24
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-02-06-hvad-er-prisen-for-to-aars-krig-i-ukraine-her-er-tallene-du-boer-kende
Filmsekvenser (Materiale)
Explainer – Hvad laver Rusland i Afrika
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-laver-rusland-i-afrika_403060
Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for USA?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-taiwan-saa-vigtig-for-kina-og-usa_329776
Fokus på klima
Explainer
Hvem skal betale? Betaler de fattige lande for de rige landes klimaregning?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-betaler-fattige-lande-for-de-rige-landes-klimaregning_423960
Hvordan fjerne man CO2 fra luften?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-fjerner-man-co2-fra-luften_409062
Sådan kan naturbrande hjælpe jorden
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-kan-naturbrande-hjaelpe-jorden_407669
FN´s verdensmålsspil – diskussion af aktuelle problemstillinger i verden
Fokus på menneskerettigheder, ligestilling og kvinders rettigheder
Hvad er økonomisk vold, psykisk vold, seksuel vold og fysisk vold? Hvad er samtykke og dets betydning ved overgreb? Hvordan skal myndighederne arbejde for ligestilling i Grønland?
I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag i fredags den 8. marts udgav IPS en læs-let version på grønlandsk og dansk om ligestilling i Grønland – nærmere betegnet om Kvindekonventionen (CEDAW), Europarådets konvention om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen) og Samtykkeloven.
Vi har oversat konventionerne og lovteksten til et letforståeligt sprog og forklaret deres betydninger for borgere i Grønland. Vi håber, at I har lyst til at læse udgivelsen og kan anvende den i jeres virke og/eller til andre meningsgivende formål.
I kan finde udgivelserne her:
KAL: https://humanrights.gl/suliniutit-paasititsiniaanerillu/isumaqatigiissutit-atuaruminarsakkat / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20KAL_0.pdf
DK: https://humanrights.gl/da/projekter-kampagner/laes-let-om-menneskerettigheder / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20DK.pdf
Filmen: historien om menneskerettigheder – 9 minutter
https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw
Øvelse – Dialogkort
Projekt Dialogkort er til for at udbrede og styrke kendskabet til menneskerettigheder i Grønland. Kortene handler om hverdagslivet, oplevelser og opfattelser og tydeliggør, at vi som mennesker bruger menneskerettigheder hver dag - bevidst og ubevidst. Dialogkortene er for alle.
Som bruger af Dialogkortene bliver du gennem dialoger bevidst om, hvilken betydning menneskerettigheder kan have for den enkelte borgers liv. Kortene tager afsæt i deltagernes oplevelser, holdninger og udgangspunkt, og der findes ingen forkerte svar.
Sådan bruger du Dialogkortene:
1. Dan små grupper (f.eks. 4-5 personer).
2. Én person fra gruppen tager et Dialogkort og vælger en anden person fra gruppen til at starte med at svare. Man kan trække vilkårligt fra Dialogkortenes forskellige temaer eller vælge et specifikt tema.
3. Prøv at se, om alle i gruppen kan svare, inden der vælges et nyt Dialogkort.
4. Hvis man har lyst til at gå dybere ned i dialogerne, kan man lave en regel, som siger, at alle tilhører skal stille et opfølgende spørgsmål til den, der svarer.
5. Når gruppen føler, at et spørgsmål er besvaret, lægges det bagerst, og den næste person trækker endnu et kort.
Projektet blev til gennem et samarbejde mellem IPS, GREATTALKS og GUX Sisimiut.
Øvelse - Grønland i tal: 2023
Formål: Træning i inddragelse at kvantitativt materiale – statistik
Jeres opgave er at læse en smule tekst om et emne, aflæse statistikken og formidle indholdet til de andre på holdet. Måske får I brug for at undersøge.
Skriv Jeres navn på tavlen når I er klar til at præsentere.
Fremlæggelse skal foregå ved tavlen og på dansk men vi rykker tæt sammen så alle kan se og så det bliver nemmere at præsentere.
S. 6 Befolkning – Marie-Erika - S. 13 Politik – Lara-Julia
S. 10 Sundhed – Eunike
S. 12 Uddannelse – Aviaaja - S. 26 Turisme - Qivioq
S. 19 Arbejdsmarkedet – Vivian - S. 15 Kriminalitet - Dina
S. 22 Fiskeri - Tina
S. 28 Indkomst - Aviannguaq
Fokus på kvalitativ og kvantitativ metode
Dagens opvarmning: Har I snakket om metode i andre fag? På hvilke tidspunkter i Jeres studietid kan I få brug for viden om metode?
1 time – PowerPoint om kvalitativ og kvantitativ metode (lytte og små snakkeøvelser)
2 time – Dialogcirkel med elevformulerede spørgsmål (”diskutere”, lytte, reflektere – grønlandsk og dansk) Hvornår er et spørgsmål rigtig godt 😊?
Forbered en præsentation ud fra Jeres artikel. Tag udgangspunkt i spørgsmålene fra øvelse til artikler. Overvej om Jeres artikel kan passe ind i et eller flere af hovedforløbene.
Udsigt til indtægtssmæk for landskassen (gruppe 1)
https://sermitsiaq.ag/node/248445
Kanunupe – Bygdelukninger kan komme på dagsordenen (gruppe 2)
https://sermitsiaq.ag/node/248718?fbclid=IwAR19NYCX51XUf5wqx-roy-JjTgpAp1RBHGAZhm59Dl00BTmaxaI1TdO-R7Q
Grønlands økonomi – væksten bremser op (gruppe 3)
https://sermitsiaq.ag/node/248951
Ilulissat-lufthavn åbner tidligt i 2025 (gruppe 4)
https://sermitsiaq.ag/node/248470?fbclid=IwAR1om04UGp22fybZr6rmX6oKEKlqp5dYVdr-gL6aVw2rpABVRR35Ei4MTOM
Danske børn og unge skal lære om Grønland (gruppe 5)
https://sermitsiaq.ag/danske-boern-unge-laere-groenland?fbclid=IwAR2LPj322PteFBR0RZmhjNC446cEwWp5yJwvLhlOkom3YHOxYQ6seTOJHn0
Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 5 Hvordan skabes vores identitet og hvad påvirker vores beslutninger i livet? (fokus på sociologi)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet ser vi på, hvad der kendetegner processen med identitetsdannelse og socialisering. Vi får en fornemmelse for kendetegn ved det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Herunder indblik i levevilkår og sociale forskelle i det grønlandske samfund. Vi kommer til at snakke om muligheder for at bryde med den negative sociale arv og blive mønsterbryder. I den forbindelse arbejder vi med Pierre Bourdieu og Anthony Giddens teori.
Der vil være mulighed for at træne fagbegreber – vælg holdet på Lectio -> dokumenter -> værktøjskassen.
Indhold – Læringsmål
Indhold
Materiale (Materiale)
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op”, Columbus, 3 udgave,
S. 67-74 – 3.3. Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
S. 95-98 – Pierre Bourdieus teori
Opgaveformulering til arbejdet med Pierre Bourdieus teori og Anthony Giddens
Pierre Bourdieu - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Pierre Bourdieu´s teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvorfor Carl August Lorentzen kommer i fængsel og bliver ved med at komme i fængsel. Inddrag begreberne social arv, kapitalbegrebet, habitus.
Anthony Giddens - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Anthony Giddens teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvilke muligheder Carl August Lorentzen havde for at skabe et godt liv. Inddrag begreberne aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet, mønsterbryder.
E-bøger (Materiale)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
3. Sociologi – Identitet, samfund og kultur i Grønland
3.1 Det sociale menneske
3.1.1 Relationer og socialisering
3.1.2 Primær og sekundær socialisering
3.1.3 Kultur og normer
3.2 Sociale forskelle i Grønland
3.2.1 Indkomstforskelle i Grønland
3.2.2 Social ulighed
3.2.3 Gini-koefficienten
3.2.4 Findes der fattigdom i Grønland?
Artikler (Materiale)
Filmsekvenser (Materiale)
Socialisering (6.33)
Socialisering - YouTube
Filmsekvens om socialisering og dobbeltsocialisering (7.41)
https://www.youtube.com/watch?v=mple-MbQuXw
Filmsekvens: Front og backstage (9.09)
https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
Filmsekvens: verdensmål nr. 10 – mindre ulighed (3.24 sekunder)
https://www.youtube.com/watch?v=Fi7JdkMwQlo
Horisont – fremtidsdrømme nord for polarcirklen (Blev brugt til en diskussion af om hvorvidt medierne viser et præcist billede af Sisimiut og hvordan det er at bo i Grønland. Inddragelse af fordomme, filmiske virkemidler, mediernes rolle, metodemæssige overvejelser om samfundsfag, hvor vi bl.a. bygger vores forståelse på artikler, nyhedsudsendelser. Vi arbejdede videre med disse overvejelser ud fra et fokus på kultur og følgende korte filmsekvenser som er gode til at aktiverer den viden som eleverne også har arbejdet med i kulturfag.
Fokus på kultur
SamfNU B (eleverne har ikke efterfølgende adgang til filmsekvenserne)
https://samfnub.systime.dk/?id=130
Kultur møder integration
Hvad er kultur? Isbjergmodellen
Kultur og det nationale
Fokus på begrebstræning
Hvad er et fagbegreb? Begrebstræning til sociologi med begrebsparadiset og begrebskort
Fokus på uddannelse
DBU – Er det de unges eget ansvar at være i uddannelse/arbejde?
Unge kan ende i slæbesporet. Sermitsiaq. 01.02.22
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/unge-kan-ende-i-slaebesporet/545258
Metode
Hjemmesider hvor der kan findes mere information
Evaluering og opsamling
Omfang
Retur til forside
|