Holdet 2022ABXZ Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Niels Galsgaard Olsen
Hold 2022ABXZ Sa (2.ABXZ Sa, 3.ABXZ Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb - Turismeforløb (Politik og økonomi)
Titel 2 Forløb: Politiske partier og politiske system
Titel 3 Undervisningsbeskrivelse
Titel 4 Undervisningsbeskrivelse
Titel 5 Internationale forhold
Titel 6 Forskelligt fokus - amerikansk valg, politik, økon
Titel 7 Opdateret undervisningsbeskrivelse
Titel 8 Sociologi forløb
Titel 9 Undervisningsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb - Turismeforløb (Politik og økonomi)

Forløb: Er det en god ide, at Grønland satser på øget turisme? (Fokus på økonomi og politik)

Kort introduktion til forløbet (formål)
Der satses på øget turisme i Grønland og det er spændende at følge udviklingen med byggeri af nye lufthavne og ønsker om at etablere en vej mellem Sisimiut og Kangerlussuaq, som er eneste nuværende forbindelse til Atlantflyvninger. Hvorfor ønsker man at bygge nye lufthavne og hvilke fordele og ulemper er der forbundet med, at man i Grønland ønsker at satse mere på turisme? Vi kommer ind på fiskerierhvervet, bæredygtighed, bloktilskud, mineraler i Grønlands undergrund.  
Indhold
Materiale
Morten Bülow (red): ”SamfNU STX og HF B Niveau”, Systime, 2016-2017
10.1.2 De økonomiske målsætninger (Uddrag og mest fokus på økonomisk vækst, fuld beskæftigelse, lav inflation)
10.2.6 oversigt over de økonomiske politikker (fokus på finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
5. Økonomi - Velfærd, ressourcer og fordeling i Grønland
5.1 Det økonomiske kredsløb
5.1.1 Den offentlige sektor
6.2 Interne udfordringer og muligheder
6.2.1 Øget pres på den offentlige sektor
6.2.2 Fra- og tilflytning
6: Hvad er Grønlands fremtid (læseøvelse)

Filmsekvenser
Fokus på bæredygtighed og de værdier som kommer til udtryk igennem visitgreenland
Undersøg visit Greenlands hjemmeside
https://visitgreenland.com/da/
Hvad er Jeres indtryk af hjemmesiden?
Hvad fungerer godt?
Hvad kunne blive bedre
Læseøvelse – hvad er bæredygtighed?
Hvilke 3 former for bæredygtighed er i ”spil”, når vi arbejder med emnet turisme i Grønland?
https://www.youtube.com/c/visitgreenland
https://sermitsiaq.ag/node/246703?fbclid=IwAR2AkRYSexK6PqZ1G-5AnYucLLxvZTbyaAVBmlVhGWoPfgvhDw9aKDLCJiQ
Greenland Ruby er et dyrt bekendtskab for selvstyre-selskab
https://sermitsiaq.ag/greenland-ruby-dyrt-bekendtskab-selvstyre-selskab?fbclid=IwAR1GjnO5kdN3apedtgkGL6FdIwG_e-LSzKE49r4g-8c-xLwLPc-cm6BUuaM
Fiskeindustri – udenlandsk arbejdskraft er med til at holde Grønland kørende
https://sermitsiaq.ag/polar-seafoodkan-ikke-servicere-fiskerne-uden-udlaendinge
Sløje tal for eksporten fortsætter
https://www.sermitsiaq.ag/erhverv/sloje-tal-for-eksporten-fortsaetter/2161134
Artikel: Anerkendt geolog punkterer amerikansk drøm om grønlandske rigdomme
https://www.dr.dk/nyheder/indland/anerkendt-geolog-punkterer-amerikansk-droem-om-groenlandske-rigdomme

Metode
Der arbejdes med et aktuelt emne, hvor en stor del at materialet er artikler. Der er i forløbet mulighed for tilbageblik på især emner indenfor økonomi som ”vi” tidligere har arbejdet med. Konjunkturer, økonomiske kredsløb, økonomiske målsætninger, økonomiske politikker.
Økonomisk fokus og med mere fokus på økonomisk forståelse og diskussioner om økonomiske muligheder for den enkelte person. I modsætning til at vi ofte arbejder med økonomi på samfundsniveau i samfundsfag
Alle grupperne skal
Redegøre for artiklen (de andre har ikke læst den så det ved intet om indholdet)
Undersøge hvilke gode råd der gives om økonomi i artiklen
Diskuter fordele og ulemper ved at følge de råd som gives i artiklen. Inddrag gerne både et perspektiv for den enkelte og for samfundet.
Det vil være godt hvis I kan inddrage de andre på holdet i en diskussion. Måske ved at formulere et spørgsmål som et dilemma, hvor der ikke kun er et svar.
Økonomi
1 Pernille fik 00 i matematik – nu lever hun af at rådgive andre om økonomi
https://woman.dk/penge/pernille-fik-00-i-matematik-nu-lever-hun-af-at-raadgive-andre-om-oekonomi
2 Kristine og familien lever for 1000 kroner om ugen – vi prioriterer i virkeligheden bare vores penge
https://helsingordagblad.dk/helsingoer/kristine-og-familien-lever-for-1-000-kroner-om-ugen-vi-prioriterer-i-virkeligheden-bare-vores-penge
3 Løgstrups råd til unge: Man skal ikke tøve. Man skal ikke vente
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/loegstrups-raad-til-unge-man-skal-ikke-toeve-man-skal-ikke-vente

Øvelse - Individuel skriveøvelse til emnet med turisme, hvor eleverne skal forsøge at inddrage fagbegreber som er trænet i første modul.
Tegning og repetition af økonomiske politikker (C niveaustof)
Opdeling af holdet – Alle skal tegne (halvdelen af holdet skal lave en tegning om pengepolitik og den anden halvdel om finanspolitik) I laver en lille præsentation for de andre med udgangspunkt i Jeres tegning hvor de andre skal forstå hvad finans eller pengepolitik handler om)
I kan finde hjælp til forståelse af indholdet af enten finans eller pengepolitik i tekst til økonomiske politikker med finans og pengepolitik (politikerne og centralbank)
Øvelse til økonomiske målsætninger
Privatøkonomi (budget) og samfundsøkonomi (finanslov) og politik
Dagens opvarmning
Hvor mange af Jer laver budget?
Hvilke indtægter har I?
Hvilke udgifter har I?
Snak om budget, indtægter og udgifter
Øvelse - Vi prøver at tage udgangspunkt I Jeres egen økonomi for august måned – I får brug for en computer hver og adgang til Jeres netbank. – download budget skabelon og indsæt år + Jeres navn (2024-25 – budget – navn)
Opsamling på øvelsen – Kan I bruge øvelsen til noget?  
Læse: Økonomisk råd – Grønlands økonomi er sårbar. Sermitsiaq 20 sep.
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/okonomisk-rad-gronlands-okonomi-er-sarbar/2137524
Læse: Artikel – Finanslov: gælden fortsætter sin himmelflugt. Sermitsiaq 21 august
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/finanslov-gaelden-fortsaetter-sin-himmelflugt/2127845
PowerPoint – Forslag til finanslov 2025 i Grønland (både en dansk og grønlandsk version)
Modeller som vi måske får inddraget i dagens timer
Konjunkturmodel Økonomisk kredsløb
Øvelse
Samtale 1: Fokus - Grønlandske råstoffer/ressourcer (På baggrund af artiklen med anerkendt geolog punkterer amerikansk drøm om grønlandske rigdomme)
Hvilke fordele og ulemper kan der være for Grønland, hvis der indgås et tættere samarbejde om udvinding af råstoffer med en af de følgende lande som i denne sammenhæng ses som aktører Rusland, Kina, USA, EU?
(I kan skabe mere dybde i Jeres analyse, hvis I både tænker på fordele/ulemper på kort, mellemlang/10 år og lang sigt)
I er blevet ansat som politisk rådgiver: I skal komme med en klar anbefaling til politikerne i Grønland. Hvem skal Grønland indgå tættere samarbejde med og hvorfor?
Samtale 2: Fokus – De nye lufthavne og turisme


Kilde
https://knr.gl/da/nyheder/naalakkersuisut-sl%C3%A5r-fast-lufthavne-bliver-900-millioner-dyrere
Man vidste i forvejen at vejret er ustabilt i Nuuk og den politiske beslutning om at bruge rigtig mange penge betyder i praksis at ca. 40 familier indtil videre har været nødt til at flytte fra Nuuk og den hverdag de kender.
Diskuter om politikerne har truffet en rigtig beslutning, når de har brugt så mange penge på de nye lufthavne?
Diskuter om det ville have været bedre at investere en masse penge i at gøre Kangerlussuaq mere attraktiv og på den måde tiltrække flere turister til Grønland?
Opsamling til økonomi
Post 1: Begrebstræning
Post 2: Modeller
Post 3: Analyse af en artikel
Post 4: Aflæse statistik
Tip en 13 til økonomi (med en tysk dubai chokolade som præmie)

Hvilke værdier kommer til udtryk i den følgende filmsekvens fra visitgreenland?
https://www.youtube.com/watch?v=GemUpFnLMSs

TV - Nyheder fra Grønland (inddrages løbende og med forskellige fokusområder og med det formål at tilrettelægge noget at undervisningen, så der tages højde for de elever som har lyst til at følge med, men hvor det kan være tiltrængt at noget er på grønlandsk)
https://www.dr.dk/drtv/se/nyheder-fra-groenland_412702
Exsplainer – Hvad er inflation
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
Magisk mudder
https://www.dr.dk/drtv/program/magisk-mudder_444761
Stjerne-geologen Minik Rosing har fået en vild ide: Kan det mudder, der skylles ud i uendelige mængder fra undersiden af den grønlandske indlandsis, være med til at løse mangel på mad i de fattige lande og samtidig mindske klimaforandringerne? Dokumentaren følger over 8 år Minik Rosings videnskabelige op- og nedture fra det første mudder bliver samlet op, videre til forsøg i med potteplanter i laboratoriet, på fynske spidskålsmarker, majsdyrkning i Ghana - lige til vi får svaret på, om det virker.

Artikler
Borgmester siger stop – Det går for godt med turismen i Illulissat
https://sermitsiaq.ag/borgmester-siger-stopgaar-godt-turismen-i-ilulissat
Sandhedens time for Grønland: Turismen vil ændre vores hverdag
https://sermitsiaq.ag/node/246411?fbclid=IwAR19R4zpy65CQyH7NEgj06JT9OgOaQQfJaUl4VT8dHAMRaHh_ahTX9nNXo0
Økonomisk Råd – økonomien overrasker positivt men højere inflation i vente
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb: Politiske partier og politiske system

Hvad ønsker de politiske partier i Grønland og hvordan fungerer det politiske system? (Fokus på politik)

Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet kommer vi ind på de 3 grundlæggende ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme som kan bruges til forståelsen af politik/politiske partier, og til at forklare hvorfor der er forskellige synspunkter på, hvordan man bedst muligt indretter samfundet. Vi kan bruge vores viden om ideologier, når vi analyserer artikler, hvor man kan se på om et bestemt synspunkt kan forbindes med en ideologi.    
Vi skal arbejde med de politiske partier i Grønland, forskellen mellem direkte og repræsentativt demokrati samt Eastons model over det politiske system.
E-bøger (Materiale)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
4. Politik, magt og partier i Grønland
4.1 Politik, stat og demokrati
4.1.1 Demokrati og det politiske system
4.1.2 Staten i grønlandsk perspektiv
4.1.3 Grønlands kommuner, Grønlands selvstyre og den danske stat
4.2 Grønlands selvstyre – Magt, ret og lovgivning
4.2.1 Inatsisartut – Den lovgivende magt
4.2.2 Naalakkersuisut – Den udøvende magt
4.2.3 Parlamentarisme og regeringsdannelse
4.2.4 Lovgivningsprocessen
4.2.5 Domstolene – Den dømmende magt
4.2.6 Magt og demokrati i Grønland og forholde til Danmark
4.2.7 Demokratiopfattelser og deltagelsesmuligheder
4.4 Ideologier og partier i Grønland
4.4.1 Liberalisme
4.4.2 Konservatisme
4.4.3 Socialisme
4.1.1 Demokrati og det politiske system (direkte og repræsentativt demokrati)
4.4.4 Siumut
4.4.5 Inuit Ataqatigiit
4.4.6 Atassut
4.4.7 Demokraterne – Demokraatit
4.4.8 Partii Naleraq
4.5 Skillelinjer i grønlandsk politik

Morten Bülow (red): ”SamfNU STX og HF B Niveau”, Systime, 2017-2018
4.1 – Politik – teori og praksis
4.1.1 – Det politiske system og omgivelserne
4.1.6 Påvirkning af de politiske beslutninger gennem politisk deltagelse

Artikler (Materiale)
Redaktion: Unge kan ende i slæbesporet. Sermitsiaq. 01.02.22
https://sermitsiaq.ag/node/235093
Redaktionen: Her brister sundhedsdrømmen. Sermitsiaq. 27.01.21
https://sermitsiaq.ag/brister-sundheds-droemmen
Artikel: Mens grønlandske politikere vil have selvstændighed, har de i over 15 år overladt store ansvarsområder til Danmark
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mens-groenlandske-politikere-vil-have-selvstaendighed-har-de-i-over-15-aar-overladt
Filmsekvenser (Materiale)
Mulighed for at se filmsekvens om socialisme (20 min) – Klippet er lidt langt men kan være en indgangsvinkel til at forstå socialisme og liberalisme.
https://www.youtube.com/watch?v=SdVenNTqHXQ&index=6&list=PLX7RXkfKBay8N0gLnj-CFiOTVW_FI7EzN
Filmsekvens – politiske partier og ideologier
https://www.youtube.com/watch?v=U3asLwdGIs4&t=33s
Reagerer på luksusfælden – mand spiller lotto for at komme af med kviklån til støvsuger (første 10 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=jD1HFo8bhig
Retssystemet – Hvorfor straffer vi? (1.20)
https://www.youtube.com/watch?v=K6p_kO7wejg
Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget (ft.dk)
Hvem bestemmer hvad? EU
EU´s historie
Eleverne har tidligere deltaget i:
Samfundsfaglig workshop afholdt i samarbejde med Rådet for Menneskerettigheder og afholdt i 1g
Fokus på menneskerettigheder i forbindelse med workshop om menneskerettigheder i Grønland, dialogkort.
https://sermitsiaq.ag/node/239382
Samfundsfaglig workshop med fokus på retssystemet og afholdt i 1g
Besøg af dommer fra Danmark med stor erfaring fra Danmark, Grønland og Færøerne som fortalte om retssystemets opbygning og inddrog eleverne via konkrete cases. Medvirkende var desuden en dobbeltsproget kommunikations konsulent fra Grønlands landsret samt tolk.  
Inddragelse af hjemmesiderne
https://kenddinret.dk/
https://eqqortumik-pineqarpunga.gl/

Metode
Fokus på politiske ønsker til økonomiske reformer, hvor vores viden om den gode samfundsøkonomi/økonomiske målsætninger kan inddrages.
Fælleslæsning: Holdbarheds- og vækstplan 2 – Risiko for stor skatteforhøjelse i 2033
https://sermitsiaq.ag/holdbarheds-vaekstplan-2risiko-skatteforhoejelse-i-2033
Fælleslæsning: Nye tal: så mange studenter starter videregående uddannelse
https://sermitsiaq.ag/nye-talsaa-starter-videregaaende-uddannelse

Øvelse – Dream wall – 2060 i Grønland
Har I alle set historien om Grønland og Danmark?. Som handler om forandringer i det grønlandske samfund. Med Dream Wallen skal I komme med ønsker til, hvordan det grønlandske samfund skal se ud om 38 år i 2060.
Der vil være tale om en lille gruppefremlæggelse ud fra gruppens plakat
Det vil være godt hvis I bruger tid på at undersøge nogle af de emner som I drømmer om så I kan formidle ny viden til holdet og begrunde Jeres ønsker ved at I også går i dybden.  
Hjemmesider hvor der kan findes mere information
Evaluering og øvelser
Øvelse – Dannelse af politiske partier

Filmsekvens: Trump vs. Harris – Er attentaterne en fordel for Trump? 28 min fra 19 sep (verdens største økonomi og indblik i det amerikanske valgsystem
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-er-attentaterne-en-fordel-for-trump_478147
Mulighed for at se filmsekvens om socialisme (20 min) – Klippet er lidt langt men kan være en indgangsvinkel til at forstå socialisme og liberalisme.
https://www.youtube.com/watch?v=SdVenNTqHXQ&index=6&list=PLX7RXkfKBay8N0gLnj-CFiOTVW_FI7EzN
Selvstændigt eller gruppearbejde – arbejde videre med tekster til socialisme, liberalisme, konservatisme og tekst til politiske partier

Fokus på grønlandsk politik op til valget til Inatsisartut 11.03.25
Valgudsendelse fra KNR på grønlandsk – paneldebat med de politiske partier
Fokus på valgresultat til Inatsisartut
Dagens opvarmning: Vi snakker om mandatfordelingen fælles… resten af timen for I mulighed for at arbejde selvstændigt og gå ned i følgende artikler og forsøge at blive klogere…
Valgresultatet er klar: Sådan har grønlænderne stemt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/valgresultatet-er-klar-saadan-har-groenlaenderne-stemt
Her er 5 ting du skal vide om Grønlands største parti
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/her-er-5-ting-du-skal-vide-om-groenlands-stoerste-parti
Grønland har givet de røde partier en historisk lussing
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/groenland-har-givet-de-roede-partier-en-historisk-lussing-forsker-peger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Undervisningsbeskrivelse

Opdateret undervisningsbeskrivelse ligger tilgængelig i sidste time inden jul.

Der vil løbende blive suppleret med aktualitet inden for de enkelte forløb.

Hvis man ønsker at læse op på et forløb vil jeg anbefale at man enten starter med filmsekvenserne eller teksterne fra vores lærebog.

Vh
Niels
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse (Opdateret frem til 17.05.24)

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Skoleåret 2023/25
Institution GUX-Sisimiut
Uddannelse GUX
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Niels Galsgaard Olsen
Hold 2ABXZ
Omfang



Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det en god ide, at Grønland satser på øget turisme? (Politik og økonomi)   

Titel
2 Hvad ønsker de politiske partier i Grønland og hvordan fungerer det politiske system? (Fokus på politik)
Titel
3 Hvilke ressourcer har Grønland og hvordan kan man skabe en god samfundsøkonomi? (Fokus på økonomi)
Titel
4 Internationale forhold og andre emner (mulighed for at perspektivere til dette indhold, men I vil ikke direkte kunne trække et emne fra dette ”forløb” til eksamen)
Titel
5 Hvordan skabes vores identitet og hvad påvirker vores beslutninger i livet? (fokus på sociologi)  

Titel Følgende mapper er også oprettet på Lectio under dokumenter
     Eksamen – Læreplan, undervisningsbeskrivelse & eksamenstræning
     Værktøjskassen - Indeholder begrebsparadiset med fagbegreber og definitioner
Forløbet med internationale forhold og andre emner kommer til at indeholde relevante emner som der kan perspektiveres til og som stadig er relevante i forhold til eksamen. Med dette forløb ønsker jeg at gøre det muligt at arbejde med mere komplekse og aktuelle emner, og undgå den forvirring som kan opstå, hvis indholdet blev sat ind i et af de tre første forløb. Eksempelvis kan det være relevant at inddrage historiske emner og kildekritikken. FN´s verdensmål, aktiviteter uden for skolen. Jeg håber desuden at vi kan arbejde mere projektorienteret i dette forløb.
Begrebsparadiset til økonomi, politik, sociologi
Mange begrebsforklaringer til samfundsfag (med grønlandsk ord når de findes)
Eksamenstræning integreres løbende via øvelser
Eventuel repetition inden eksamen vil være i forhold til afgrænsede emner og fokusområder.



Titel 1 Er det en god ide, at Grønland satser på øget turisme? (Fokus på økonomi og politik)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Der satses på øget turisme i Grønland og det er spændende at følge udviklingen med byggeri af nye lufthavne og ønsker om at etablere en vej mellem Sisimiut og Kangerlussuaq, som er eneste nuværende forbindelse til Atlantflyvninger. Hvorfor ønsker man at bygge nye lufthavne og hvilke fordele og ulemper er der forbundet med, at man i Grønland ønsker at satse mere på turisme? Vi kommer ind på fiskerierhvervet, bæredygtighed, bloktilskud, mineraler i Grønlands undergrund.  

Indhold
Materiale
Morten Bülow (red): ”SamfNU STX og HF B Niveau”, Systime, 2016-2017
10.1.2 De økonomiske målsætninger (Uddrag og mest fokus på økonomisk vækst, fuld beskæftigelse, lav inflation)
10.2.6 oversigt over de økonomiske politikker (fokus på finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik)
   
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
5. Økonomi - Velfærd, ressourcer og fordeling i Grønland
5.1 Det økonomiske kredsløb
5.1.1 Den offentlige sektor
6.2 Interne udfordringer og muligheder
6.2.1 Øget pres på den offentlige sektor
6.2.2 Fra- og tilflytning

6: Hvad er Grønlands fremtid (læseøvelse)
Filmsekvenser
Fokus på bæredygtighed og de værdier som kommer til udtryk igennem visitgreenland
Undersøg visit Greenlands hjemmeside
https://visitgreenland.com/da/
Hvad er Jeres indtryk af hjemmesiden?
Hvad fungerer godt?
Hvad kunne blive bedre
Læseøvelse – hvad er bæredygtighed?
Hvilke 3 former for bæredygtighed er i ”spil”, når vi arbejder med emnet turisme i Grønland?
https://www.youtube.com/c/visitgreenland
Hvilke værdier kommer til udtryk i den følgende filmsekvens fra visitgreenland?
https://www.youtube.com/watch?v=GemUpFnLMSs

TV - Nyheder fra Grønland (inddrages løbende og med forskellige fokusområder og med det formål at tilrettelægge noget at undervisningen, så der tages højde for de elever som har lyst til at følge med, men hvor det kan være tiltrængt at noget er på grønlandsk)
https://www.dr.dk/drtv/se/nyheder-fra-groenland_412702
Exsplainer – Hvad er inflation
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
Magisk mudder
https://www.dr.dk/drtv/program/magisk-mudder_444761
Stjerne-geologen Minik Rosing har fået en vild ide: Kan det mudder, der skylles ud i uendelige mængder fra undersiden af den grønlandske indlandsis, være med til at løse mangel på mad i de fattige lande og samtidig mindske klimaforandringerne? Dokumentaren følger over 8 år Minik Rosings videnskabelige op- og nedture fra det første mudder bliver samlet op, videre til forsøg i med potteplanter i laboratoriet, på fynske spidskålsmarker, majsdyrkning i Ghana - lige til vi får svaret på, om det virker.

Artikler
Borgmester siger stop – Det går for godt med turismen i Illulissat
https://sermitsiaq.ag/borgmester-siger-stopgaar-godt-turismen-i-ilulissat
Sandhedens time for Grønland: Turismen vil ændre vores hverdag
https://sermitsiaq.ag/node/246411?fbclid=IwAR19R4zpy65CQyH7NEgj06JT9OgOaQQfJaUl4VT8dHAMRaHh_ahTX9nNXo0
Økonomisk Råd – økonomien overrasker positivt men højere inflation i vente
https://sermitsiaq.ag/node/246703?fbclid=IwAR2AkRYSexK6PqZ1G-5AnYucLLxvZTbyaAVBmlVhGWoPfgvhDw9aKDLCJiQ
Greenland Ruby er et dyrt bekendtskab for selvstyre-selskab
https://sermitsiaq.ag/greenland-ruby-dyrt-bekendtskab-selvstyre-selskab?fbclid=IwAR1GjnO5kdN3apedtgkGL6FdIwG_e-LSzKE49r4g-8c-xLwLPc-cm6BUuaM
Fiskeindustri – udenlandsk arbejdskraft er med til at holde Grønland kørende
https://sermitsiaq.ag/polar-seafoodkan-ikke-servicere-fiskerne-uden-udlaendinge

Metode
Der arbejdes med et aktuelt emne, hvor en stor del at materialet er artikler. Der er i forløbet mulighed for tilbageblik på især emner indenfor økonomi som ”vi” tidligere har arbejdet med. Konjunkturer, økonomiske kredsløb, økonomiske målsætninger, økonomiske politikker.
Økonomisk fokus og med mere fokus på økonomisk forståelse og diskussioner om økonomiske muligheder for den enkelte person. I modsætning til at vi ofte arbejder med økonomi på samfundsniveau i samfundsfag
Alle grupperne skal
Redegøre for artiklen (de andre har ikke læst den så det ved intet om indholdet)
Undersøge hvilke gode råd der gives om økonomi i artiklen
Diskuter fordele og ulemper ved at følge de råd som gives i artiklen. Inddrag gerne både et perspektiv for den enkelte og for samfundet.
Det vil være godt hvis I kan inddrage de andre på holdet i en diskussion. Måske ved at formulere et spørgsmål som et dilemma, hvor der ikke kun er et svar.
Økonomi
1 Pernille fik 00 i matematik – nu lever hun af at rådgive andre om økonomi
https://woman.dk/penge/pernille-fik-00-i-matematik-nu-lever-hun-af-at-raadgive-andre-om-oekonomi
2 Kristine og familien lever for 1000 kroner om ugen – vi prioriterer i virkeligheden bare vores penge
https://helsingordagblad.dk/helsingoer/kristine-og-familien-lever-for-1-000-kroner-om-ugen-vi-prioriterer-i-virkeligheden-bare-vores-penge
3 Løgstrups råd til unge: Man skal ikke tøve. Man skal ikke vente
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/loegstrups-raad-til-unge-man-skal-ikke-toeve-man-skal-ikke-vente

Øvelse - Individuel skriveøvelse til emnet med turisme, hvor eleverne skal forsøge at inddrage fagbegreber som er trænet i første modul.
Tegning og repetition af økonomiske politikker (C niveaustof)
Opdeling af holdet – Alle skal tegne (halvdelen af holdet skal lave en tegning om pengepolitik og den anden halvdel om finanspolitik) I laver en lille præsentation for de andre med udgangspunkt i Jeres tegning hvor de andre skal forstå hvad finans eller pengepolitik handler om)
I kan finde hjælp til forståelse af indholdet af enten finans eller pengepolitik i tekst til økonomiske politikker med finans og pengepolitik (politikerne og centralbank)
Øvelse til økonomiske målsætninger
Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 2 Hvad ønsker de politiske partier i Grønland og hvordan fungerer det politiske system? (Fokus på politik)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Indhold – Læringsmål

Kernestoffet er: politik

Indhold
Materiale (Materiale)

E-bøger (Materiale)

Artikler (Materiale)

Filmsekvenser (Materiale)

Metode
Fokus på politiske ønsker til økonomiske reformer, hvor vores viden om den gode samfundsøkonomi/økonomiske målsætninger kan inddrages.
Fælleslæsning: Holdbarheds- og vækstplan 2 – Risiko for stor skatteforhøjelse i 2033
https://sermitsiaq.ag/holdbarheds-vaekstplan-2risiko-skatteforhoejelse-i-2033
Fælleslæsning: Nye tal: så mange studenter starter videregående uddannelse
https://sermitsiaq.ag/nye-talsaa-starter-videregaaende-uddannelse

Øvelse – Dream wall – 2060 i Grønland
Har I alle set historien om Grønland og Danmark?. Som handler om forandringer i det grønlandske samfund. Med Dream Wallen skal I komme med ønsker til, hvordan det grønlandske samfund skal se ud om 38 år i 2060.
Der vil være tale om en lille gruppefremlæggelse ud fra gruppens plakat
Det vil være godt hvis I bruger tid på at undersøge nogle af de emner som I drømmer om så I kan formidle ny viden til holdet og begrunde Jeres ønsker ved at I også går i dybden.  
Hjemmesider hvor der kan findes mere information

Evaluering og opsamling

Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Kort introduktion til forløbet (formål)

Titel 3 Hvilke ressourcer har Grønland og hvordan kan man skabe en god samfundsøkonomi? (Fokus på økonomi)
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet kommer vi mere ind på de på de interne udfordringer og muligheder for udvikling i Grønland. Hvordan ser det ud med uligheden i Grønland og står samfundet overfor demografiske udfordringer i fremtiden. Hvad kan der gøres for at mindske udgifterne i den offentlige sektor og kan samfundsudviklingen finansieres på nye måder. Hvilken type af ressourcer bør der satses på og hvad kendetegner den gode samfundsøkonomi. Herunder indblik i velfærdsprincipper og forskellige syn på størrelsen af stat, marked og civilsamfund.

Indhold – Læringsmål


Kernestoffet er: økonomi


Indhold
Materiale (Materiale)

E-bøger (Materiale)

Artikler (Materiale)

Filmsekvenser (Materiale)

Metode
Evaluering og opsamling

Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 4 Internationale forhold og andre emner
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Indhold – Læringsmål
Internationale forhold - Vi tager udgangspunkt i Ukraine – Hvad har I hørt om situationen i Ukraine?
Geografileg ud fra følgende kort

Landegrænserne har flyttet sig igennem historien – må et land starte en krig mod et andet land?
Artikel – Kort gennemgang (Niels)
Putin bruger 400 år gammelt verdenskort til at legitimere krigen i Ukraine, men der er et problem.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-05-25-putin-bruger-400-aar-gammelt-verdenskort-til-at-legitimere-krigen-i-ukraine-men-der-er-et-problem?fbclid=IwAR1kIeit-GsxWRwvaGZd6Ps7tUZwpcyOiDBHPgGzvU5uf6nBllZI5duI19w
  
Filmsekvenser – forsvarsalliancer
Danmark: 70 år som NATO-medlem. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=2HxZah4RsIo
FN – 3 min
https://www.youtube.com/watch?v=lPO14Dl-c_g
Undersøgelse i 20 min:
Klassen deles i to (Ukraine og Rusland) – Den ene halvdel skal undersøge hvor mange mennesker der bor i Ukraine og interessante informationer. På samme måde i forhold til Rusland.   

Vi har stadig fokus på situationen i Ukraine, som bruges som en case til at snakke om internationale forhold mere bredt

Opvarmning: Starter med en lille opsamling fra sidst og så varmer vi op med verdenskort
Spørgsmål som inddrages i opvarmningen med verdenskort
Hvilke lande er ”vigtige”…….
Hvilke lande har mest økonomisk magt?
Hvilke lande har mest militær magt?
Hvilke lande påvirker verdens mest med deres kultur?
Opvarmning med verdenskort – fælles input og aktivering af vores viden om verden
Undersøgelse i 15 min: Hvor ligger Mariupol? Hvor ligger Krim og hvad har det med 2014 at gøre?

Filmsekvenser – 20 dage i Mariupol - Ukrainsk/amerikansk Oscar-nomineret dokumentar fra 2023. ”1½ time”

https://www.dr.dk/drtv/se/20-dage-i-mariupol_418966
Dialog og opsamling på det som vi har set indtil videre – hvilke spørgsmål sidder vi med… Ønsker vi at se videre på dokumentaren næste gang eller har vi fået nok…

PowerPoint om internationale forhold – staterne (gerne spørgsmål undervejs) - Vi vil gerne forstå, hvorfor staterne opfører sig som de gør. Vi blander fagene historie og samfundsfag (PowerPoint deles)  
Tvavisen 9 februar – Putin hævder at han ikke har interesse i Polen og Letland
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-putin-haevder-at-han-ikke-har-interesse-i-polen-og-letland_436805
Tvavisen 12 februar – lidt blandet indhold
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-gidsler-befriet-i-blodig-aktion_437442
Debatten – stopper Rusland ved Ukraine? (Vi så de første ca. 25 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-stopper-rusland-ved-ukraine_436388

Hvilken historieopfattelse tror I mest på? I skal tage stilling og Jeres opfattelse af verden har indflydelse på Jeres beslutninger.  


Ca. halvdelen har læst følgende 2 artikler mens nogle gerne ville se den sidste halve time fra folkeuniversitetet med fokus på stormagtsspillet i Arktis
Stig, Jørgensen: Militærekspert slår alarm: Vi står på tærsklen til en ny kold krig. BT. 21.04.16
https://www.bt.dk/danmark/militaerekspert-slaar-alarm-vi-staar-paa-taersklen-til-en-ny-kold-krig

Holm, Hans-Henrik: Er en ny kold krig på vej?. Jyllands-Posten. 10.05.17
https://jyllands-posten.dk/debat/international/ECE9566653/er-en-ny-kold-krig-paa-vej/

Folkeuniversitetet – Stormagtsspillet i Arktis
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NTg5YzZhN2MtYzIyOC00ODUwLWEyZGMtYzYzYjdiMjZkNTE3%40thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22%3A%22c0d1af00-b012-423e-9dd5-c6fc7382c9fa%22%2C%22Oid%22%3A%22cefff468-a6ee-40d2-a70c-403a73bad889%22%2C%22IsBroadcastMeeting%22%3Atrue%2C%22role%22%3A%22a%22%7D&btype=a&role=a
Historisk fokus – Kan I forklare mig hvordan man arbejder i historie? (Kildekritik mm.)
Fokus på 1 verdenskrig
Første verdenskrig 1914-1918 (35 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4
Fokus på 2 verdenskrig (del 1,2,3)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q
Filmsekvens – historien bag den kolde krig
https://www.youtube.com/watch?v=5b9bCJAFzn8
Materiale (Materiale)
Tekst til globalisering og international politik
1.1 Vi lever i en globaliseret verden
Hvad driver globaliseringen?
Globaliseringens positive og negative konsekvenser
1.2 International politik i en globaliseret verden
Verden er præget af magtfulde aktører
Staterne
IGO´erne
NGO´érne
Andre aktører
1.3 En verden i opbrud?
En ny verdensorden?
Magtskifte i international politik
Det aktuelle magtskifte
Multipolarisering og regionalisering

E-bøger (Materiale)

Artikler (Materiale)
Mikkel Secher mfl.: Tabene er enorme efter to år med krig i Ukraine – Få overblikket over krigens pris. Tv2. 24.02.24
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-02-06-hvad-er-prisen-for-to-aars-krig-i-ukraine-her-er-tallene-du-boer-kende

Filmsekvenser (Materiale)
Explainer – Hvad laver Rusland i Afrika
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-laver-rusland-i-afrika_403060
Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for USA?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-taiwan-saa-vigtig-for-kina-og-usa_329776

Fokus på klima
Explainer
Hvem skal betale? Betaler de fattige lande for de rige landes klimaregning?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-betaler-fattige-lande-for-de-rige-landes-klimaregning_423960
Hvordan fjerne man CO2 fra luften?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-fjerner-man-co2-fra-luften_409062
Sådan kan naturbrande hjælpe jorden
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-kan-naturbrande-hjaelpe-jorden_407669

FN´s verdensmålsspil – diskussion af aktuelle problemstillinger i verden

Fokus på menneskerettigheder, ligestilling og kvinders rettigheder
Hvad er økonomisk vold, psykisk vold, seksuel vold og fysisk vold? Hvad er samtykke og dets betydning ved overgreb? Hvordan skal myndighederne arbejde for ligestilling i Grønland?
I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag i fredags den 8. marts udgav IPS en læs-let version på grønlandsk og dansk om ligestilling i Grønland – nærmere betegnet om Kvindekonventionen (CEDAW), Europarådets konvention om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen) og Samtykkeloven.
Vi har oversat konventionerne og lovteksten til et letforståeligt sprog og forklaret deres betydninger for borgere i Grønland. Vi håber, at I har lyst til at læse udgivelsen og kan anvende den i jeres virke og/eller til andre meningsgivende formål.
I kan finde udgivelserne her:
KAL: https://humanrights.gl/suliniutit-paasititsiniaanerillu/isumaqatigiissutit-atuaruminarsakkat / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20KAL_0.pdf
DK: https://humanrights.gl/da/projekter-kampagner/laes-let-om-menneskerettigheder / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20DK.pdf

Filmen: historien om menneskerettigheder – 9 minutter
https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw

Øvelse – Dialogkort

Projekt Dialogkort er til for at udbrede og styrke kendskabet til menneskerettigheder i Grønland. Kortene handler om hverdagslivet, oplevelser og opfattelser og tydeliggør, at vi som mennesker bruger menneskerettigheder hver dag - bevidst og ubevidst. Dialogkortene er for alle.
Som bruger af Dialogkortene bliver du gennem dialoger bevidst om, hvilken betydning menneskerettigheder kan have for den enkelte borgers liv. Kortene tager afsæt i deltagernes oplevelser, holdninger og udgangspunkt, og der findes ingen forkerte svar.
Sådan bruger du Dialogkortene:
1. Dan små grupper (f.eks. 4-5 personer).
2. Én person fra gruppen tager et Dialogkort og vælger en anden person fra gruppen til at starte med at svare. Man kan trække vilkårligt fra Dialogkortenes forskellige temaer eller vælge et specifikt tema.
3. Prøv at se, om alle i gruppen kan svare, inden der vælges et nyt Dialogkort.
4. Hvis man har lyst til at gå dybere ned i dialogerne, kan man lave en regel, som siger, at alle tilhører skal stille et opfølgende spørgsmål til den, der svarer.
5. Når gruppen føler, at et spørgsmål er besvaret, lægges det bagerst, og den næste person trækker endnu et kort.

Projektet blev til gennem et samarbejde mellem IPS, GREATTALKS og GUX Sisimiut.
Øvelse - Grønland i tal: 2023
   
Formål: Træning i inddragelse at kvantitativt materiale – statistik  
Jeres opgave er at læse en smule tekst om et emne, aflæse statistikken og formidle indholdet til de andre på holdet. Måske får I brug for at undersøge.
Skriv Jeres navn på tavlen når I er klar til at præsentere.
Fremlæggelse skal foregå ved tavlen og på dansk men vi rykker tæt sammen så alle kan se og så det bliver nemmere at præsentere.
S. 6 Befolkning – Marie-Erika - S. 13 Politik – Lara-Julia
S. 10 Sundhed – Eunike
S. 12 Uddannelse – Aviaaja - S. 26 Turisme - Qivioq
S. 19 Arbejdsmarkedet – Vivian - S. 15 Kriminalitet - Dina
S. 22 Fiskeri - Tina
S. 28 Indkomst - Aviannguaq
Fokus på kvalitativ og kvantitativ metode
  
Dagens opvarmning: Har I snakket om metode i andre fag? På hvilke tidspunkter i Jeres studietid kan I få brug for viden om metode?
1 time – PowerPoint om kvalitativ og kvantitativ metode (lytte og små snakkeøvelser)
2 time – Dialogcirkel med elevformulerede spørgsmål (”diskutere”, lytte, reflektere – grønlandsk og dansk) Hvornår er et spørgsmål rigtig godt 😊?  

Forbered en præsentation ud fra Jeres artikel. Tag udgangspunkt i spørgsmålene fra øvelse til artikler. Overvej om Jeres artikel kan passe ind i et eller flere af hovedforløbene.
Udsigt til indtægtssmæk for landskassen (gruppe 1)
https://sermitsiaq.ag/node/248445
Kanunupe – Bygdelukninger kan komme på dagsordenen (gruppe 2)
https://sermitsiaq.ag/node/248718?fbclid=IwAR19NYCX51XUf5wqx-roy-JjTgpAp1RBHGAZhm59Dl00BTmaxaI1TdO-R7Q
Grønlands økonomi – væksten bremser op (gruppe 3)
https://sermitsiaq.ag/node/248951
Ilulissat-lufthavn åbner tidligt i 2025 (gruppe 4)
https://sermitsiaq.ag/node/248470?fbclid=IwAR1om04UGp22fybZr6rmX6oKEKlqp5dYVdr-gL6aVw2rpABVRR35Ei4MTOM
Danske børn og unge skal lære om Grønland (gruppe 5)
https://sermitsiaq.ag/danske-boern-unge-laere-groenland?fbclid=IwAR2LPj322PteFBR0RZmhjNC446cEwWp5yJwvLhlOkom3YHOxYQ6seTOJHn0

Omfang
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 5 Hvordan skabes vores identitet og hvad påvirker vores beslutninger i livet? (fokus på sociologi)  
Indhold Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet ser vi på, hvad der kendetegner processen med identitetsdannelse og socialisering. Vi får en fornemmelse for kendetegn ved det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Herunder indblik i levevilkår og sociale forskelle i det grønlandske samfund. Vi kommer til at snakke om muligheder for at bryde med den negative sociale arv og blive mønsterbryder. I den forbindelse arbejder vi med Pierre Bourdieu og Anthony Giddens teori.
Der vil være mulighed for at træne fagbegreber – vælg holdet på Lectio -> dokumenter -> værktøjskassen.  

Indhold – Læringsmål

Indhold
Materiale (Materiale)
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op”, Columbus, 3 udgave,
S. 67-74 – 3.3. Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
S. 95-98 – Pierre Bourdieus teori
Opgaveformulering til arbejdet med Pierre Bourdieus teori og Anthony Giddens
Pierre Bourdieu - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Pierre Bourdieu´s teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvorfor Carl August Lorentzen kommer i fængsel og bliver ved med at komme i fængsel. Inddrag begreberne social arv, kapitalbegrebet, habitus.    
Anthony Giddens - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Anthony Giddens teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvilke muligheder Carl August Lorentzen havde for at skabe et godt liv. Inddrag begreberne aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet, mønsterbryder.




E-bøger (Materiale)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
3. Sociologi – Identitet, samfund og kultur i Grønland
3.1 Det sociale menneske
3.1.1 Relationer og socialisering
3.1.2 Primær og sekundær socialisering
3.1.3 Kultur og normer
3.2 Sociale forskelle i Grønland
3.2.1 Indkomstforskelle i Grønland
3.2.2 Social ulighed
3.2.3 Gini-koefficienten
3.2.4 Findes der fattigdom i Grønland?

Artikler (Materiale)

Filmsekvenser (Materiale)
Socialisering (6.33)
Socialisering - YouTube
Filmsekvens om socialisering og dobbeltsocialisering (7.41)
https://www.youtube.com/watch?v=mple-MbQuXw
Filmsekvens: Front og backstage (9.09)
https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
Filmsekvens: verdensmål nr. 10 – mindre ulighed (3.24 sekunder)
https://www.youtube.com/watch?v=Fi7JdkMwQlo
Horisont – fremtidsdrømme nord for polarcirklen (Blev brugt til en diskussion af om hvorvidt medierne viser et præcist billede af Sisimiut og hvordan det er at bo i Grønland. Inddragelse af fordomme, filmiske virkemidler, mediernes rolle, metodemæssige overvejelser om samfundsfag, hvor vi bl.a. bygger vores forståelse på artikler, nyhedsudsendelser. Vi arbejdede videre med disse overvejelser ud fra et fokus på kultur og følgende korte filmsekvenser som er gode til at aktiverer den viden som eleverne også har arbejdet med i kulturfag.
Fokus på kultur
SamfNU B (eleverne har ikke efterfølgende adgang til filmsekvenserne)
https://samfnub.systime.dk/?id=130
Kultur møder integration
  
Hvad er kultur? Isbjergmodellen

Kultur og det nationale
Fokus på begrebstræning

Hvad er et fagbegreb? Begrebstræning til sociologi med begrebsparadiset og begrebskort

Fokus på uddannelse
DBU – Er det de unges eget ansvar at være i uddannelse/arbejde?
Unge kan ende i slæbesporet. Sermitsiaq. 01.02.22
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/unge-kan-ende-i-slaebesporet/545258



Metode

Hjemmesider hvor der kan findes mere information

Evaluering og opsamling





Omfang

Retur til forside

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Internationale forhold

Internationale forhold og andre emner (teorierne realisme og liberalisme)

Kort introduktion til forløbet (formål)
Vi har fokuseret på mange forskellige forhold i dette forløb.
Et godt udgangspunkt vil være at se verden ud fra realismen og liberalismen og I kan med fordel tage udgangspunkt i krigen i Ukraine eller Arktis/Grønland.  
Indhold – Læringsmål
Internationale forhold - Vi tager udgangspunkt i Ukraine – Hvad har I hørt om situationen i Ukraine?
Geografileg ud fra følgende kort
Landegrænserne har flyttet sig igennem historien – må et land starte en krig mod et andet land?
Artikel – Kort gennemgang (Niels)
Putin bruger 400 år gammelt verdenskort til at legitimere krigen i Ukraine, men der er et problem.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-05-25-putin-bruger-400-aar-gammelt-verdenskort-til-at-legitimere-krigen-i-ukraine-men-der-er-et-problem?fbclid=IwAR1kIeit-GsxWRwvaGZd6Ps7tUZwpcyOiDBHPgGzvU5uf6nBllZI5duI19w
  
Filmsekvenser – forsvarsalliancer
Danmark: 70 år som NATO-medlem. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=2HxZah4RsIo
FN – 3 min
https://www.youtube.com/watch?v=lPO14Dl-c_g
Undersøgelse i 20 min:
Klassen deles i to (Ukraine og Rusland) – Den ene halvdel skal undersøge hvor mange mennesker der bor i Ukraine og interessante informationer. På samme måde i forhold til Rusland.   

Vi har stadig fokus på situationen i Ukraine, som bruges som en case til at snakke om internationale forhold mere bredt
Opvarmning: Starter med en lille opsamling fra sidst og så varmer vi op med verdenskort
Spørgsmål som inddrages i opvarmningen med verdenskort
Hvilke lande er ”vigtige”…….
Hvilke lande har mest økonomisk magt?
Hvilke lande har mest militær magt?
Hvilke lande påvirker verdens mest med deres kultur?
Opvarmning med verdenskort – fælles input og aktivering af vores viden om verden
Undersøgelse i 15 min: Hvor ligger Mariupol? Hvor ligger Krim og hvad har det med 2014 at gøre?
Filmsekvenser – 20 dage i Mariupol - Ukrainsk/amerikansk Oscar-nomineret dokumentar fra 2023. ”1½ time”

https://www.dr.dk/drtv/se/20-dage-i-mariupol_418966
Dialog og opsamling på det som vi har set indtil videre – hvilke spørgsmål sidder vi med… Ønsker vi at se videre på dokumentaren næste gang eller har vi fået nok…

PowerPoint om internationale forhold – staterne (gerne spørgsmål undervejs) - Vi vil gerne forstå, hvorfor staterne opfører sig som de gør. Vi blander fagene historie og samfundsfag
Tvavisen 9 februar – Putin hævder at han ikke har interesse i Polen og Letland
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-putin-haevder-at-han-ikke-har-interesse-i-polen-og-letland_436805
Tvavisen 12 februar – lidt blandet indhold
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-gidsler-befriet-i-blodig-aktion_437442
Debatten – stopper Rusland ved Ukraine? (Vi så de første ca. 25 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-stopper-rusland-ved-ukraine_436388

Hvilken historieopfattelse tror I mest på? I skal tage stilling og Jeres opfattelse af verden har indflydelse på Jeres beslutninger.  
PowerPoint med kampen om Arktis
Peter Nedergaard: Kampen om Arktis - Teoretiske tolkninger af udviklingen i Arktis. 2022. s. 27.32 (realisme og liberalismen)

Ca. halvdelen har læst følgende 2 artikler mens nogle gerne ville se den sidste halve time fra folkeuniversitetet med fokus på stormagtsspillet i Arktis
Stig, Jørgensen: Militærekspert slår alarm: Vi står på tærsklen til en ny kold krig. BT. 21.04.16
https://www.bt.dk/danmark/militaerekspert-slaar-alarm-vi-staar-paa-taersklen-til-en-ny-kold-krig

Holm, Hans-Henrik: Er en ny kold krig på vej?. Jyllands-Posten. 10.05.17
https://jyllands-posten.dk/debat/international/ECE9566653/er-en-ny-kold-krig-paa-vej/

Folkeuniversitetet – Stormagtsspillet i Arktis
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NTg5YzZhN2MtYzIyOC00ODUwLWEyZGMtYzYzYjdiMjZkNTE3%40thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22%3A%22c0d1af00-b012-423e-9dd5-c6fc7382c9fa%22%2C%22Oid%22%3A%22cefff468-a6ee-40d2-a70c-403a73bad889%22%2C%22IsBroadcastMeeting%22%3Atrue%2C%22role%22%3A%22a%22%7D&btype=a&role=a
Historisk fokus – Kan I forklare mig hvordan man arbejder i historie? (Kildekritik mm.)
Fokus på 1 verdenskrig
Første verdenskrig 1914-1918 (35 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4
Fokus på 2 verdenskrig (del 1,2,3)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q
Filmsekvens – historien bag den kolde krig
https://www.youtube.com/watch?v=5b9bCJAFzn8
Materiale (Materiale)
Tekst til globalisering og international politik
1.1 Vi lever i en globaliseret verden
Hvad driver globaliseringen?
Globaliseringens positive og negative konsekvenser
1.2 International politik i en globaliseret verden
Verden er præget af magtfulde aktører
Staterne
IGO´erne
NGO´érne
Andre aktører
1.3 En verden i opbrud?
En ny verdensorden?
Magtskifte i international politik
Det aktuelle magtskifte
Multipolarisering og regionalisering

E-bøger (Materiale)

Artikler (Materiale)
Mikkel Secher mfl.: Tabene er enorme efter to år med krig i Ukraine – Få overblikket over krigens pris. Tv2. 24.02.24
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-02-06-hvad-er-prisen-for-to-aars-krig-i-ukraine-her-er-tallene-du-boer-kende

Filmsekvenser (Materiale)
Explainer – Hvad laver Rusland i Afrika
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-laver-rusland-i-afrika_403060
Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for USA?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-taiwan-saa-vigtig-for-kina-og-usa_329776

Fokus på klima
Explainer
Hvem skal betale? Betaler de fattige lande for de rige landes klimaregning?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-betaler-fattige-lande-for-de-rige-landes-klimaregning_423960
Hvordan fjerne man CO2 fra luften?
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-fjerner-man-co2-fra-luften_409062
Sådan kan naturbrande hjælpe jorden
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-kan-naturbrande-hjaelpe-jorden_407669
FN´s verdensmålsspil – diskussion af aktuelle problemstillinger i verden

Fokus på menneskerettigheder, ligestilling og kvinders rettigheder
Hvad er økonomisk vold, psykisk vold, seksuel vold og fysisk vold? Hvad er samtykke og dets betydning ved overgreb? Hvordan skal myndighederne arbejde for ligestilling i Grønland?
I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag i fredags den 8. marts udgav IPS en læs-let version på grønlandsk og dansk om ligestilling i Grønland – nærmere betegnet om Kvindekonventionen (CEDAW), Europarådets konvention om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen) og Samtykkeloven.
Vi har oversat konventionerne og lovteksten til et letforståeligt sprog og forklaret deres betydninger for borgere i Grønland. Vi håber, at I har lyst til at læse udgivelsen og kan anvende den i jeres virke og/eller til andre meningsgivende formål.
I kan finde udgivelserne her:
KAL: https://humanrights.gl/suliniutit-paasititsiniaanerillu/isumaqatigiissutit-atuaruminarsakkat / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20KAL_0.pdf
DK: https://humanrights.gl/da/projekter-kampagner/laes-let-om-menneskerettigheder / https://humanrights.gl/files/media/document/Kvinders%20rettigheder%20DK.pdf

Filmen: historien om menneskerettigheder – 9 minutter
https://www.youtube.com/watch?v=tiAc52Rkviw
Øvelse – Dialogkort

Projekt Dialogkort er til for at udbrede og styrke kendskabet til menneskerettigheder i Grønland. Kortene handler om hverdagslivet, oplevelser og opfattelser og tydeliggør, at vi som mennesker bruger menneskerettigheder hver dag - bevidst og ubevidst. Dialogkortene er for alle.
Som bruger af Dialogkortene bliver du gennem dialoger bevidst om, hvilken betydning menneskerettigheder kan have for den enkelte borgers liv. Kortene tager afsæt i deltagernes oplevelser, holdninger og udgangspunkt, og der findes ingen forkerte svar.
Sådan bruger du Dialogkortene:
1. Dan små grupper (f.eks. 4-5 personer).
2. Én person fra gruppen tager et Dialogkort og vælger en anden person fra gruppen til at starte med at svare. Man kan trække vilkårligt fra Dialogkortenes forskellige temaer eller vælge et specifikt tema.
3. Prøv at se, om alle i gruppen kan svare, inden der vælges et nyt Dialogkort.
4. Hvis man har lyst til at gå dybere ned i dialogerne, kan man lave en regel, som siger, at alle tilhører skal stille et opfølgende spørgsmål til den, der svarer.
5. Når gruppen føler, at et spørgsmål er besvaret, lægges det bagerst, og den næste person trækker endnu et kort.

Projektet blev til gennem et samarbejde mellem IPS, GREATTALKS og GUX Sisimiut.
Øvelse - Grønland i tal: 2023
Formål: Træning i inddragelse at kvantitativt materiale – statistik  
Jeres opgave er at læse en smule tekst om et emne, aflæse statistikken og formidle indholdet til de andre på holdet. Måske får I brug for at undersøge.
Skriv Jeres navn på tavlen når I er klar til at præsentere.
Fremlæggelse skal foregå ved tavlen og på dansk men vi rykker tæt sammen så alle kan se og så det bliver nemmere at præsentere.
S. 6 Befolkning – Marie-Erika - S. 13 Politik – Lara-Julia
S. 10 Sundhed – Eunike
S. 12 Uddannelse – Aviaaja - S. 26 Turisme - Qivioq
S. 19 Arbejdsmarkedet – Vivian - S. 15 Kriminalitet - Dina
S. 22 Fiskeri - Tina
S. 28 Indkomst - Aviannguaq
Fokus på kvalitativ og kvantitativ metode
Dagens opvarmning: Har I snakket om metode i andre fag? På hvilke tidspunkter i Jeres studietid kan I få brug for viden om metode?
1 time – PowerPoint om kvalitativ og kvantitativ metode (lytte og små snakkeøvelser)
2 time – Dialogcirkel med elevformulerede spørgsmål (”diskutere”, lytte, reflektere – grønlandsk og dansk) Hvornår er et spørgsmål rigtig godt 😊?  

Forbered en præsentation ud fra Jeres artikel. Tag udgangspunkt i spørgsmålene fra øvelse til artikler. Overvej om Jeres artikel kan passe ind i et eller flere af hovedforløbene.
Udsigt til indtægtssmæk for landskassen (gruppe 1)
https://sermitsiaq.ag/node/248445
Kanunupe – Bygdelukninger kan komme på dagsordenen (gruppe 2)
https://sermitsiaq.ag/node/248718?fbclid=IwAR19NYCX51XUf5wqx-roy-JjTgpAp1RBHGAZhm59Dl00BTmaxaI1TdO-R7Q
Grønlands økonomi – væksten bremser op (gruppe 3)
https://sermitsiaq.ag/node/248951
Ilulissat-lufthavn åbner tidligt i 2025 (gruppe 4)
https://sermitsiaq.ag/node/248470?fbclid=IwAR1om04UGp22fybZr6rmX6oKEKlqp5dYVdr-gL6aVw2rpABVRR35Ei4MTOM
Danske børn og unge skal lære om Grønland (gruppe 5)
https://sermitsiaq.ag/danske-boern-unge-laere-groenland?fbclid=IwAR2LPj322PteFBR0RZmhjNC446cEwWp5yJwvLhlOkom3YHOxYQ6seTOJHn0
2 timers fokus på amerikanske præsidentvalg
PowerPoint med fokus på kampen om Arktis hvor vi indplacere Grønland i en større kontekst og ser på mulige konsekvenser af afsmeltning ved nordpolen, stormagternes interesse mm.  
Artikel: Atomvåben, tvangsforflyttelse og en hemmelig militær base i Grønland
https://www.dr.dk/nyheder/udland/atomvaaben-tvangsforflyttelse-og-en-hemmelig-militaerbase-i-groenland-usa-har-ageret
TVA kl. 21 torsdag d. 16.01.25 – Topchefer til usædvanligt hastemøde i statsministeriet
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-topchefer-til-usaedvanligt-hastemoede-i-statsministeriet_500553
Trumps indsættelsestale (Nogle så denne – andre havde set i et andet fag)
Trumps indsættelsestale (ved ikke om det giver mening at bruge tid på denne, hvis mange allerede har set den eller fulgt med i hovedpointerne fra talen) men ellers kan man se talen og analysere/diskutere betydningen af de ting som Trump snakker om.
https://www.youtube.com/watch?v=M2d9Kzz3cI8


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Opdateret undervisningsbeskrivelse

Kære alle
I skemaet på Lectio finder I en opdateret undervisningsbeskrivelse af alt det som vi har været igennem indtil videre.
Denne er indsat i sidste time inden jul.
Vh
Niels
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sociologi forløb

Hvordan skabes vores identitet og hvad påvirker vores beslutninger i livet? (fokus på sociologi)  
Kort introduktion til forløbet (formål)
Med forløbet ser vi på, hvad der kendetegner processen med identitetsdannelse og socialisering. Vi får en fornemmelse for kendetegn ved det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Herunder indblik i levevilkår og sociale forskelle i det grønlandske samfund. Vi kommer til at snakke om muligheder for at bryde med den negative sociale arv og blive mønsterbryder. I den forbindelse arbejder vi med Pierre Bourdieu og Anthony Giddens teori.
Der vil være mulighed for at træne fagbegreber – vælg holdet på Lectio -> dokumenter -> værktøjskassen.  

Indhold – Læringsmål
Indhold
Materiale (Materiale)
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op”, Columbus, 3 udgave,
S. 67-74 – 3.3. Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
S. 95-98 – Pierre Bourdieus teori
Opgaveformulering til arbejdet med Pierre Bourdieus teori og Anthony Giddens
Pierre Bourdieu - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Pierre Bourdieu´s teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvorfor Carl August Lorentzen kommer i fængsel og bliver ved med at komme i fængsel. Inddrag begreberne social arv, kapitalbegrebet, habitus.    
Anthony Giddens - Med udgangspunkt i udsendelsen flugtkongen med Carl August Lorentzen som case.
Inddrag Anthony Giddens teori i en PowerPoint fremlæggelse hvor I forklare, hvilke muligheder Carl August Lorentzen havde for at skabe et godt liv. Inddrag begreberne aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet, mønsterbryder.
PowerPoint – Individ og samfund
PowerPoint – Samfundstyper – Bourdieu og Giddens
E-bøger (Materiale)
Sondum, Billa & Thor Banke Sørensen: Grønland – samfund, politik og økonomi. Systime,2019
https://glsamf.systime.dk/
3. Sociologi – Identitet, samfund og kultur i Grønland
3.1 Det sociale menneske
3.1.1 Relationer og socialisering
3.1.2 Primær og sekundær socialisering
3.1.3 Kultur og normer
3.2 Sociale forskelle i Grønland
3.2.1 Indkomstforskelle i Grønland
3.2.2 Social ulighed
3.2.3 Gini-koefficienten
3.2.4 Findes der fattigdom i Grønland?

Artikler (Materiale)

Filmsekvenser (Materiale)
Socialisering (6.33)
Socialisering - YouTube
Filmsekvens om socialisering og dobbeltsocialisering (7.41)
https://www.youtube.com/watch?v=mple-MbQuXw
Filmsekvens: Front og backstage (9.09)
https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
Filmsekvens: verdensmål nr. 10 – mindre ulighed (3.24 sekunder)
https://www.youtube.com/watch?v=Fi7JdkMwQlo
Horisont – fremtidsdrømme nord for polarcirklen (Blev brugt til en diskussion af om hvorvidt medierne viser et præcist billede af Sisimiut og hvordan det er at bo i Grønland. Inddragelse af fordomme, filmiske virkemidler, mediernes rolle, metodemæssige overvejelser om samfundsfag, hvor vi bl.a. bygger vores forståelse på artikler, nyhedsudsendelser. Vi arbejdede videre med disse overvejelser ud fra et fokus på kultur og følgende korte filmsekvenser som er gode til at aktiverer den viden som eleverne også har arbejdet med i kulturfag.
Fokus på kultur
SamfNU B (eleverne har ikke efterfølgende adgang til filmsekvenserne)
https://samfnub.systime.dk/?id=130
Kultur møder integration
  
Hvad er kultur? Isbjergmodellen

Kultur og det nationale
Fokus på begrebstræning

Hvad er et fagbegreb? Begrebstræning til sociologi med begrebsparadiset og begrebskort

Fokus på uddannelse
DBU – Er det de unges eget ansvar at være i uddannelse/arbejde?
Unge kan ende i slæbesporet. Sermitsiaq. 01.02.22
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/unge-kan-ende-i-slaebesporet/545258

Evaluering og opsamling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Undervisningsbeskrivelse

Der ligger en opdatereret undervisningsbeskrivelse under dokumenter i lectio. Den samme som er i skemaet i årets sidste undervisningsgang. Denne undervisningsbeskrivelse er mere overskuelig end det som studieplanerne giver mulighed for.
Vh
Niels
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer