Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Christian Falk Rønne
|
Hold
|
2023L Bi (1.L Bi, 2.L Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til biologi
Introduktion til biologi
Formål
At eleverne får aktiveret deres forforståelse og får en fornemmelse af biologiens indplacering i vores vidensunivers.
Indhold
Biologiens forskellige emneområder og deres indbyrdes relationer.
Taksonomi og fylogenese.
Læse- og studiestrategier
Materialer
Systime og Internettet
Metode
Individuelle refleksioner og opgaver; par- og gruppearbejde
Evaluering
Peerevaluering, samtaler og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og liv
Celler og liv
Formål
At eleven kan
- forholde sig kritisk og konstruktivt til cellebiologiske og sundhedsmæssige emner.
- forstår mekanismeren i cellens opbygning og metabolisme, samt kan anvende biologiske fagbegreber og tankegang i forhold til forståelse, beskrivelse og løsning af biologiske problemstillinger.
Indhold
a) Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
b) Transpor over cellemembranen
c) Enzymer og deres funktion i biologiske systemer
Materiale
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave
Metode
Opgaver, lærerpræsentation og dialog i grupper
Evaluering
Samtaler og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA og nedarvning
Formål
At forstå DNA-molekylets opbygning og betydning, samt at kunne forholde sig til spørgsmål vedrørende arv og miljø, sundhed og evolution.
Indhold
DNA, kromosomer, proteinsyntesen, celledeling, mutationer, arv, blodtyper .
Materialer
Biologi i udvikling 2. udgave + diverse supplerende materiale
Metode
Quiz, opgaver, diskussion og gruppearbejde
Evaluering
Samtaler, peerevaluering og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nedarvning og celledeling
Formål
Viden og færdigheder
Kunne forholde sig til biologiske spørgsmål, som har betydning for såvel studiekompetence som almendannelse.
Viden om væsentlige biologiske sammenhænge med tilknytning til dem selv og til det omgivende grønlandske og globale samfund.
Lærings- og arbejdskompetencer
Kunne arbejde systematisk og formidle biologisk information.
Kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til biologiskproblemstillinger i Grønland og i det internationale samfund.
Personlige og sociale kompetencer
Kunne håndtere egne læreprocesser med relevans for faget.
Kunne anvende biologisk tankegang og metode, så de kan agere forsvarligt i forhold til den grønlandske og den globale natur og egen såvel som andres sundehed.
Indhold
Kromosomer, celledeling, mutationer, arv, blodtyper .
Materialer og metode
Systime, Nearpods, opgaver
Gruppearbejde, klassedialog
Evaluering
Samtaler og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Mikrobiologi
Formål
At eleven kan forholde sig kritisk og konstruktivt til medicinske og mikrobiologiske emner. Samt, at eleven forstår mekanismeren i mikrobiologi, og kan anvende biologiske fagbegreber og tankegang i forhold til forståelse, beskrivelse og løsning af personlige- og samfundsmæssige problemstillinger.
Indhold
a) Mikrobiologi i vores hverdag – sygdom, hygiejne, produktion og fordøjelse
b) mikrobiologi: vækst, vækstfaktorer, mikrobiomets betydning, infektionsbiologi og resistens
c) Virus opbygning, formering og spredning
d) Sygdom og medicin
Materiale
Biologi i udvikling 2. udgave + diverse supplerende materiale
Metode
Quiz, opgaver, diskussion og gruppe arbejde
Evaluering
Samtaler og evaluering af opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fysiologi
Kost, fordøjelse og sundhed
Formål
Lærings- og arbejdskompetencer
Kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til kost og sundhedsanvisninger.
Personlige og sociale kompetencer
Være bevidste om og kunne håndtere egne læreprocesser forhold sig til egen livstil.
Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer
Kunne anvende biologisk tankegang, metoder og viden i forhold til egne og kollektive valg i forhold til sundhed
Indhold
Kost og kostens sammensætning
Fordøjelsen og energitransporten i kroppen
Sundhedsmæssige konsekvenser af livstil og fødeindtag
Materiale
Biologi i udvikling B- og C - diverse links
Metode
Opgaver og diskussion
Evaluering
Løbende evaluering af opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Økologi
FORMÅL:
Faglige mål:
At kunne forklare
- om økosystemers opbygning og funktion herunder sammenspillet med biotiske og abiotiske faktorer
- om et konkret økosystem og udvalgte organismers tilpasninger
Kunne foretage analyse af økosystemer og forklare energiomsætningen fotosyntese og respirations betydning. og deres sammenhæng.
Forløbet dækker følgende læringsmål (jf. Biologi C læreplanen):
Eleverne skal kunne:
a) Redegøre for biologisk teori (økosystemer – lokalt og globalt, fotosyntese og respiration, energistrømme og kulstofkredsløbet) og arbejdsmetode (feltarbejde og laboratorieforsøg)
b) Indhente biologisk information fra forskellige kilder og vurdere materialets kvalitet
c) Opstille enkle hypoteser for biologiske eksperimenter
d) Udføre eksperimentelt arbejde og indsamle og analysere biologisk data såvel i laboratoriet som i naturen (artsbestemmelse, analyse af plantesamfund og indholdsstoffer)
e) Bearbejde og formidle resultater fra biologiske undersøgelser og eksperimentelt arbejde i form af journaler og rapporter
f) Udtrykke sig mundtlig og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber
INDHOLD:
Fagligt indhold:
Grundlæggende introduktion til økologi og arktiskeøkosystemer.
- Økosystemer - biotiske og abiotiske faktorer
- Fødekæder og fødenet med fokus på arktiske organismer
- Energistrømme - fotosyntese og respiration, trofiske niveauer og primærproduktion.
- Mikroorganismers rolle i økosystemet med fokus på nedbrydere (bakterier)
Perspektivering til globale økosystemer.
Forløbet dækker følgende kernestof (jf. Biologi C læreplanen):
a) Økosystemers opbygning og funktion, herunder fødekæder, stofkredsløb og energistrømme
b) Konkrete økosystemer i Grønland og den globale verden
c) Mikroorganismers betydning for økosystemet
Supplerende stof:
a) Biologiens betydning i grønlandske og globale sammenhænge
b) Biologi som videnskabsfag
METODE:
Lærerfremlæggelser, Gruppearbejde og feltundersøgelser. Litteratur Youbio, Induktiv og deduktive princip i arbejdet med biotiske faktorer samt energistrømme.
MATERIALER:
Systime (især Biologi i udvikling) og diverse andre materialer
EVALUERING:
Spørgsmål, opgaver og quiz
Individuel opgaveaflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nervesystemet
Nervesystemet
Formål
Lærings- og arbejdskompetencer
Kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til informationer.
Personlige og sociale kompetencer
Være bevidste om og kunne håndtere egne læreprocesser forhold sig til egen livsstil.
Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer
Kunne anvende biologisk tankegang, metoder og viden i forhold til egne og kollektive valg i forhold til psykisk- og fysisksundhed.
Indhold
Nervesystemet, nerveimpulser, neuroner, støtteceller og hjernen.
Materiale
Systime diverse links
Metode
Opgaver, gruppearbejde og diskussion
Evaluering
Løbende evaluering af opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hormonsystemet
Hormonsystemet
Formål
Lærings- og arbejdskompetencer
Kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til informationer.
Personlige og sociale kompetencer
Være bevidste om og kunne håndtere egne læreprocesser forhold sig til egen livsstil.
Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer
Kunne anvende biologisk tankegang, metoder og viden i forhold til egne og kollektive valg i forhold til psykisk- og fysisksundhed.
Indhold
Hormonsystemet, feedback, målorganer og receptor-bindinger, hormontyper og funktioner.
Materiale
Systime diverse links
Metode
Opgaver, gruppearbejde og diskussion
Evaluering
Løbende evaluering af opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sexologi
Formål
Viden og færdigheder
Indsigt i hormonsystemets styring af kønsspecifik egenskaber, forståelse af den kvindelige og mandlige anatomi, viden om seksuelt overførte sygdomme.
Kunne forstå og belyse problemstillinger, der relaterer til sexologi.
Indhold
Menstruationscyklen, anatomi, patogene og spredning af sygdomme
Materialer
Systime
Metode
Klasseoplæg fra lærer og elever, opgaver m.m.
Evaluering
Formativ feedback opgaver og test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Enzymer og makromolekyler
Enzymer og Makromolekyler**
Formål
Formål: at opnå en forståelse af makromolekylernes opbygning, funktion og betydning i biologiske systemer samt enzymers rolle.
Indhold
-- Makromolekyler
- Kulhydrater: Opbygning, funktion og eksempler (mono-, di- og polysakkarider).
- Lipider: Opbygning, funktion og eksempler (triglycerider, fosfolipider, steroider).
- Proteiner: Struktur (primær, sekundær, tertiær og kvaternær), funktion og eksempler.
- Nukleinsyrer: DNA og RNA’s opbygning og funktion.
- Enzymer
- Enzymers struktur og funktion.
- Faktorer, der påvirker enzymaktivitet (temperatur, pH, substratkoncentration, inhibitorer).
- Enzymkinetik og Michaelis-Menten-modellen.
- Enzymers rolle i metabolisme (katabolisme og anabolisme).
Metode
- Teoretisk undervisning: OneNote, klassegennemgang.
- Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med amylase og stivelse (påvirkning af enzymaktivitet ved forskellige temperaturer og pH-værdier).
- Måling af enzymaktivitet.
- Undersøgelse af makromolekyler (kvantitativ forsæbning, bestemmelse af iodtal).
- Diskussion af cases om enzymers funktion i kroppen (f.eks. laktoseintolerans).
Materiale
- Systime (f.eks. Bioteknologi eller Biologi i Udvikling).
- Artikler om enzymer og makromolekyler.
- Laboratorieudstyr og kemikalier til eksperimenter.
- Videoer og interaktive simulationer.
Evaluering
- Skriftlig aflevering om enzymkinetik.
- Mundtlig fremlæggelse af et case study (f.eks. enzymers rolle i sygdomme).
- Eksperimentrapport med dataanalyse.
- Quizzer og klasseøvelser til løbende evaluering af forståelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forsøg og repetition
Formål
Gennemføre forsøg og repetere
Indhold
se Lectio
Materialer
se diverse vejledninger
Metode
Laboratoriearbejde og undervisning
Evaluering
kommentarer mundtlig og skriftlig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737599",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737599",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737599"
}