Holdet 2022B Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Sofie Elleby
Hold 2022B Bi (2.B Bi, 3.B Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 økologi - tidevandszone
Titel 2 Økologi
Titel 3 Forløb#2 celler.
Titel 4 Forløb#3 evolution - menneskedyret
Titel 5 Forløb#7 kost og fordøjelse
Titel 6 Forløb#8Sexologi
Titel 7 Forløb#9Rejen og tidevandsszonen
Titel 8 Forløb#10 Kredsløb i søen
Titel 9 Forløb#11. Mig og min slægt. DNA, nedarvning, ect.
Titel 10 Forløb#12 Rygning.
Titel 11 Forløb#13 Klima, tilpasninger og forandringer
Titel 12 Forløb#14 repetition
Titel 13 Forløb#15. “Repetition – styrk mundtligheden”
Titel 14 Forløb#2
Titel 15 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 økologi - tidevandszone

Formål:
At give eleverne en forståelse af økosystemer, økosystemers betydning for dyr og menneskers levevilkår i samspil med det enkelte individ, hvor der er taget udgangspunkt i grønlandske forhold "tidevandszonen".

Indhold:
- F). Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration og gæring.
- J). Økologi: Undersøgelse af et økosystem og samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø. Bæredygtig udnyttelse af naturen med særlig vægt på grønlandske forhold (rejen som eksempel).

Metode:
- A) Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- B) Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- E) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk.
materiale.
- H) Formulere sig mundtligt og skriftligt såvel mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- K)anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger.

Materiale:
Yubio ebog biologi b. kapitel 9.2 og 9.3.
Fotosyntese forsøg. øvelsesvejledning givet. 16/8
Tidevandszone øvelse. øvelsesvejledning givet i modul. 21/8 - 23.


Evaluering:
Journal med fotosyntese forsøg.
Mundtlig præsentation af tidevandszonen, med følgende fokus: Hvor lever organismen, beskriv gerne kort økosystemet. Hvordan skaffer organismen sig føde. Lav en fødekæde, som organismen er en del af. Hvordan formerer organismen sig (livscyklus).
Rejen, musling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave (2) 05-09-2023
Ny opgave (4) 25-09-2023
Mikroskopering 04-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb#2 celler.

Formål: At give eleverne en indsigt i de forskellige cellertypers karakteristika og hvilken afgørende betydning det har for organismens livsvilkår.

a)Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
b)Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
c) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk materiale.
d)Formulere sig mundtligt og skriftligt såvel mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
e) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger.


Indhold:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryoter celler, eukaryote celletyper og membranprocesser. Passiv diffusion, osmose, faciliteret diffusion, og aktiv transport,
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Virus: opbygning og formering

Metode:
Tavle undervisning
Gruppearbejde
Mesterlære

Materiale:
Yubio 1.2-3.5.
https://www.youtube.com/watch?v=7KXHwhTghWI
Opgaver – er der forskel på celler
Øvelsesvejledning - osmose
øvelsesvejledning - forsøg med bakterier, elevernes eget opstillet forsøg.  


Evaluering:
Mikrobielt forsøg
Besøg lægen – hvordan skal vi behandle se opgave givet d. 25/10. Bakterie, virus, antibiotika vaccine eller andet? Klassedialog.
Afsluttende spørgsmål 8/11. omkring de mest basale spørgsmål i tidevandzone, fotosyntese, og celleforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 evolution - menneskedyret

Formål: At give eleverne et indblik i evolution og evolutionsmekanismer på baggrund af menneskedyret og uddøde menneskearter.

a)Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
b)Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
c) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk materiale.
d)Formulere sig mundtligt og skriftligt såvel mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
e) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger.
f)demonstrerer forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Indhold:
Evolutionsbiologi: Biologisk variation og naturlig selektion
Genetik og molekylærbiologi: mitose og mutationer

Materiale:
Yubio 5.1. side: 39-51.

Øvelsesark/opgaveark:
1. Evolution
2. Slægtskab og stamtræer
Dokumentar: historien om mennesket – med Rane Willerslev.

Menneskedyret: https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/menneskedyret/
https://snm.dk/da/menneskedyret
Faktaark: menneskedyret


https://www.youtube.com/watch?v=NFosCUrXwzA&list=PL6819A55FA2C0A031&index=2

Oprejst gang: https://www.youtube.com/watch?v=KGgioaPl-Ak&list=PL6819A55FA2C0A031&index=3

Oprejst gang: https://www.youtube.com/watch?v=nREHInRe6B8&list=PL6819A55FA2C0A031&index=4

Tænder: https://www.youtube.com/watch?v=fjm54jbM8gE&list=PL6819A55FA2C0A031&index=5

Hjernens udvikling: https://www.youtube.com/watch?v=Xqf6d-4MZY4&list=PL6819A55FA2C0A031&index=6


Metode:
- Undersøgelse af kranie gennem 3D program.
- Tavle undervisning
- Gruppearbejde

Evaluering:
-  Evaluerings ark.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#7 kost og fordøjelse


Formål:
At give eleverne en forståelse af hvad kosten består af. Kulhydrater, fedt og proteiner og hvordan de tre næringssubstrater nedbrydes og optages igennem fordøjelses systemet. Ydermere er formålet at give eleverne kendskab til energiindtagelse pr. dag og kunne begrunde kostrådende ud fra deres viden om energiindtagelse pr. dag.

Indhold
følgende dækkes fra lærerplanen:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider,  proteiner og nukleinsyrer.

- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
fysiologi: tarmsystemet.

Ydermere indgår kostråd, energiindtagelse og grønlandske fødevare som en del af indholdet i forløbet.  

supplerende stof:
a) sundhed, herunder kost og ernæring.


Materiale
Yubio: 3.2. Kostens sammensætning. Hele afsnittet.
Yubio: 3.3 fordøjelsesenzymer og 3.3.2 nedbrydning af føde.
overvægt og fedme yubio: 3.4.3
KRAM-faktorer: yubio 3.4.7
s. 90-101. s. 110-117

opgaver:

Opgaver - madens vej gennem fordøjelses systemet. Opgave lagt på modulet d. 23/1.

Øvelse - Lav en frokost tallerken på baggrund af energiindtagelse.

Bromelin enzymforsøg givet d. 8/2.

Hjemmesider:
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-
officielle-kostraad/kostraad-til-dig

Spørgsmål til refleksion over egne vaner.
https://quiz.betterme.world/da/first-page-generated-gender?flow=1432&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=search_recurring_f1432_cid18896641112/200&utm_content=634344249765&utm_term=kalorieunderskud%20v%C3%A6gttab&gad_source=2&gclid=Cj0KCQiAqsitBhDlARIsAGMR1RiwSwDKj7ZIZYH1moFeTkafOjT0oVQzenfwRn1wC01zoOPezmN5H2IaAuW2EALw_wcB

kalorieberegner: https://madensverden.dk/oversigt-saa-mange-kalorier-er-der-i-din-mad/

Metode
Tavle undervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde. Den deduktive metode anvendes under enzymbromelin forsøget.

Evaluering.
mundtlige fremlæggelser, skriftlig aflevering af madens vej gennem fordøjelses systemet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#8Sexologi

Formål:
At give eleverne en introduktion til kønnenes fysiologisk opbygning, hormonregulering, og på baggrund af deres viden om graviditet skal de diskutere abortlovgivningen og hvilke etiske overvejelser der ligger til grund for den nye abortlovgivning som træder i kraft juni 2025.


Indhold:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, hormonel regulering og forplantning, herunder graviditet og seksuelt overført sygdomme.
supplerende stof: bioetik, med udgangspunkts i den nye abortlovgivningen, som træder i kraft i DK d. juni 2025.

Materiale:
Yubio: kapitel 5.2-5.7. kapitel 5.1.3. og kapitel 5.1.2.

materiale til belysning af abortlovgivning og den nye abortlovgivning.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/abortgraensen-haeves-til-18-uge
https://www.dr.dk/nyheder/indland/abortgraensen-haeves-fra-12-til-18-uge
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/ingen-betaling-til-aborter/385802
https://videnskab.dk/krop-sundhed/fri-abort-derfor-holder-vi-fast-i-12-ugers-graensen/

Vi kigger på Grønlandsk statistik over antallet af aborter og skal fortolke tabellen.
https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=201618&sc=SA&subthemecode=t14&colcode=t

DR dokumentar:
https://www.dr.dk/drtv/serie/dopede-droemmekroppe_451717

Metode:
gruppe arbejde, dialog cirkel og debat oplæg, individuelt arbejde.


Evaluering:
Eksamens opgave mundtligt og skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#9Rejen og tidevandsszonen

Formål.
Med udgangspunkt i dybhavsrejen at opnår viden om rejens biologi og økonomiske og samfundsmæssige betydning i Grønland.

Indhold:
Fødekæder, energistrømme, økosystem, biotiske og abiotiske faktorer.
bæredygtig udnyttelse af naturen med særlig fokus på grønlandske forhold.

a)Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

c) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk materiale.

d) anvende relevante matematiske repræsentationer. modeller og metoder til enkelte beregninger, beskrivelser og analyser.

h)Formulere sig mundtligt og skriftligt såvel mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

e) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger.

f)demonstrerer forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Metode:
Gruppearbejde, tavleundervisning, foredrag, rundvisning på fabrikken, dissektion.  

Materiale:
opgaver, fødekæder, fødenet og energistrømme.

58_2005_De_groenlandske_rejer_forskning_og_fremtid (1).pdf . 21/8.

kopiark-rejer2-dissektion (1).doc

https://www.royalgreenland.com/royal-greenland/news-and-seafood-insight/a-milestone-in-greenlandic-prawn-fishing/

Evaluering:
løbende formativ evaluering.
Mundtlig fremlæggelse om rejens biologi og besøget på rejefabrikken.
Nearpod prøve med simple multiple choice opgaver og spørgsmål om redegørende, analyserende og diskuterende sammenhængen mellem fangstrapporterne af torsk, gennemsnitstemperatur og rejer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#10 Kredsløb i søen

Formål: At give eleverne en forståelse for kredsløb og foretage relevante undersøgelser omkring spejdersøen for derved, at kunne diskutere i en dialog cirkel om spildevand er et miljømæssigt problem i Sisimiut?

Indhold:
Økologi. Undersøgelse af et økosystem og samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, Nitrogenkredsløb, kulstofkredsløb.

a)Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

b)Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.

c) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk materiale.
d)Formulere sig mundtligt og skriftligt såvel mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
e) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger.

g) indsamle, vurdere, anvende, faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.  

e) miljøbeskyttelse.

Metode:
Eksperimentelt arbejde, gruppearbejde, klasseundervisning,


Materiale
Yubio: Temperatur og lysforhold
Yubio: Søen som økosystem
øvelsesvejledning: Den arktiske sø

Sermitsiaq artikel: Tråd alger i spejdersøen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/miljoestyrelsen-ilten-svinder-ind-i-fjordene-og-fiskene-flygter


Evaluering. Tegning over søen biotiske og abiotiske faktorer og dialog basseret undervisning over spørgsmålet. "Er næringssaltudledningen et problem i Sisimiut?"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Forløb#12 Rygning.

Formålet med forløbet er at give eleverne en biologisk forståelse af, hvordan rygning påvirker kroppens fysiologiske systemer, herunder nervesystemet, kredsløbet hjerte og lunger. Eleverne skal opnå indsigt i nervecellens opbygning og signaloverførsel samt kunne forklare sammenhængen mellem nikotins virkning og ændringer i blodtryk og lungefunktion. ydermere skal eleverne tage stilling til hvordan vi bedst forebygger at der kommer flere rygere ved at overveje konkrete forslag.

Indhold:
Nervecellens opbygning og funktion: Cellemembran, aktionspotentiale, synapse, receptorer.

Nikotins rolle i synapsen (acetylcholin-receptorer) og afhængighed.

Blodtryksstigning, øget hjertefrekvens

Rygning og respiration: Lungeventilation, skader på bronkier/alveoler, slimproduktion.

Langtidspåvirkning: KOL, kræft og afhængighed og ændringer i hjerte-kar-systemet.

Præventive indsatser og tabeller over forbyggende arbejde.

Klasseværelsesforsøg. Måling af blodtryk, lungefunktion og reaktioner før og efter rygning.
Sammenlignet kronisk og langvarige effekter.
Før og efter smøg rygning.  


Materiale:
PP lagt på one note.
Yubio: nerveceller 4.2 og nervesignaler 4.3 i yubio.
Synapses in 60 seconds.
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/ordliste/nervecelle/
Din krop indefra KOL :https://www.dr.dk/drtv/episode/din-krop-indefra_-kol_422603
Forebyggelse af rygning blandt børn og unge. s. 40-57.

Metoder:
Undersøgelse af blodtryk, lungeventilation og reaktionstid. gruppe arbejde, individuelt arbjede og dialogcirkel

Evaluering:
Formative evaluering og prøve på et eksamensspørgmål i rygning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#13 Klima, tilpasninger og forandringer

Formål:
At give eleverne et indblik i global opvarmnings betydning for klimatiske forandringer og dyrs udfordringer og tilpasninger ved at isen forsvinder på arktisk.  

Indhold:
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
- miljøbeskyttelse, herunder global opvarmning.

Metode:
gruppearbejde og individuelt arbejde.

Materialer:
Dokumentar "den frosne planet" sæson 2. Afsnit 1 og 2.
Opgaver og refleksionsspørgsmål, opgivet i onenote "Sis_2022B Bi".

1. Hvordan påvirker klimaforandringer de økosystemer, der findes i de frosne have, og hvilke konsekvenser kan det have for både dyr og mennesker?

2. Hvilke tilpasninger har dyrelivet i de frosne have udviklet for at overleve de ekstreme forhold.

3. Hvilken betydning har de frosne have for hele jordens økosystem, og hvorfor bør vi som samfund bekymre os om deres bevarelse?


Evaluering:
Dialogcirkel/debat om hvilke klimavenlige tiltag vi som individ selv kan gøre os.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#14 repetition

Formål: at få repeteret alle forløb som er gennemgået i undervisningen.

Indhold:
alt materiale opgivet i biologiundervisningen.

Metode
Individuelt eller gruppearbejde om udfyldelse af følgende skema i one note.
Emne.

Fagbegreber
Slide 1,

Eksperimenter og forsøg.
Slide 2 - 3

Materiale.
Slide 4

Perspektivering til andre forløb.  
Slide 5.

Samfundsmæssige udfordringer og diskussioner der er relevante.
Slide 6.  

Andet

Materiale. Alt materiale gennemgået i undervisningen.

Evaluering

Fremlæggelse og PP i grupper af 2 eller individuelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer