Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Christian Falk Rønne, Malika Karoui, Morten Lindhart Christensen
|
Hold
|
2023XZ Ke (1.XZ Ke, 2.XZ Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer – Mineraler i Grønland
Formål
at eleverne får kendskab til grundstofferne, deres opbygning og minedrift i Grønland
Indhold
Grundstoffer
Elektronstruktur
Det periodiske system
Reaktionsskemaet
Metaller og ikke-metaller
Molekyleforbindelser
Elektronegativitet
Polære bindinger og polære molekyler
Hydrofile g hydrofobe grupper
øvelser
Chokolade og Tyggegummi
Finde grundstoffer i stensamling
Kovalente bindinger med molekylebyggesæt
Matrialer
Basiskemi C, K. Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen, Haase og Søns Forlag 1. udgave, 2014, kap 1 fra side 7 -28 og Kap 3 fra side 53-76
Evaluering
feedback på afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelser af et Grundstof
|
07-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Salte
Formål
Gennem en mordgåde for eleverne kendskab til ioner og ionforbindelser, samt oplever hvordan deres viden kan bruges til at opklarer til mord
Indhold
Ioner og ionforbindelser
Ioners navne
Fældningsreaktioner
Metode
Klasseundervisning med elevinddragelse, spil, opgaver og øvelser
Foredrag Offentlige foredrag i Naturvidenskab, AU om: Vores cellers saltbalance ved molekylærbiolog Hanne Poulsen
Materialer
Basiskemi C, K. Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen, Haase og Søns Forlag 1. udgave, 2014, kap 2 fra side 31 -46
øvelser
Saltindhold i havvand
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tyggegummi og Chokolade
|
06-10-2023
|
Fældningsreaktioner
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegninger og Blandinger
Formål
at giver eleverne kendskab til mængdeberegning af både faste stoffer og væsker
Indhold
Stofmængdeberegninger
Beregningsskemaer
Mængdeberegninger/stofmængde
Stofmængdekoncentration
Formel og aktuel koncentration
øvelser
krystalvand i kobber (II)sulfat
Ophedning af Natron
Havvand
Materialer
Basiskemi C, K. Helge Megind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen, Haase og Søns Forlag 1. udgave, 2014, kap 4 fr a side 79-89 og kap 5 fra side 101-115
Gymnasiekemi: Mængdeberegning https://www.gymnasiekemi.com/c7.html
stofmængdekoncentration Koncentration og massefylde (gymnasiekemi.com)
C7 (gymnasiekemi.com)
instruktion til bunsenbrænder - YouTube
Metoder
Klasseundervisning med elevinddragelse, spil, gruppearbejde og øvelser
Evaluering
gennemgang på klasse af afleverede opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Krystalvand i kobber(II) sulfat
|
03-12-2023
|
Brunkager
|
15-12-2023
|
notater over siderne101-107
|
22-01-2024
|
Natruimhydrogncarbonat omdannelse
|
26-01-2024
|
Havvand
|
14-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hemmelige kemikalier i hjemmet
Formål
at eleverne får kendeskab til syre og base, samt introduktion til pH
Indhold
a) redegøre for sammenhængen mellem struktur og egenskaber i
uorganiske stoffer samt redegøre for deres anvendelse i hverdagen
c) udføre beregninger,
e) tilrettelægge og udføre kemiske eksperimenter med udgangspunkt i kendte metoder samt
omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis,
f) registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt,
h) formidle kemisk viden såvel i fagsprog under anvendelse af kemisk nomenklatur som i dagligsprog
i) identificere og redegøre for enkle, kemiske problemstillinger fra hverdagen og den aktuelle debat samt perspektivere den opnåede faglige viden.
Kernestof
Syre og baser
Korresponderende syre-basepar
Beregninger af pH
Titrering af stærk syre og stærk base
Titring af svag syre med stræk base
Materialer:
Basiskemi C, K. Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen, Haase og Søns Forlag 1. udgave, 2014, kap 7 fra side 153-170
Videoer:
Koncentration og massefylde (gymnasiekemi.com)
Øvelser
Titrering af husholdningseddike
Metoder
Gruppearbejde og elev inddragende klasseundervisning
Evaluering
feedback på afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rødkål
|
08-03-2024
|
Husholdningseddike
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oil og gas i Grønland
Formål: At giver eleverne grundlæggende kendeskab til organisk kemi, gennem oile og gas udvinding i Grønland, samt alternative energikilder
kernestof
Carbonatomets bindingsforhold
Carbonhydrider
Alkaners kemiske og fysiske egenskaber
Organiske reaktions typer
Cycloalkaner og cycloalkener
Olie
plastik
Materialer
Forløbsplan og elevkompendium på:
https://iserasuaat.gl/sitecore/service/notfound.aspx?item=web%3a%7b974FBED1-B08B-4E34-813C-BC559E5E835A%7d%40da
Basiskemi C, kap 6 fra sid 117-141
Tv:
Deadline, DR1 om biodiesel 26.04.22 (først 15 min)
Discovery Channel, 2013, Biobrændsel; 23 min
øvelser
Ligthergas
Fra sælspek til biodiesel (fælles rapport skrivning)
Metode
Gruppearbejde, klasseundervisning med elevinddragelse
Evaluering
feedback på afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af ligthergas
|
09-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Alkohol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kemisk ligevægt
Kernestof:
Helge Mygind m. fl.: Basiskemi B, (1. udgave, Haase & Søns forlag 2010): side 29-35, 40-45 minus side 43, 51-55, 62-66
Supplerende stof:
Helge Mygind m. fl.: Basiskemi B, (1. udgave, Haase & Søns forlag 2010): side 36-40
Rapportøvelse:
Indgreb i ligevægt
Redegøre for og behandle kemisk ligevægt på kvalitativt og kvantitativt grundlag
Registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hemmelige kemikalier i hjemmet
Formål
at eleverne får udvidet deres kendeskab til syre og base, samt regne pH for stærke og svage syre og baser
Indhold
a) redegøre for sammenhængen mellem struktur og egenskaber i
uorganiske stoffer samt redegøre for deres anvendelse i hverdagen
c) udføre beregninger,
e) tilrettelægge og udføre kemiske eksperimenter med udgangspunkt i kendte metoder samt
omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis,
f) registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt,
h) formidle kemisk viden såvel i fagsprog under anvendelse af kemisk nomenklatur som i dagligsprog
i) identificere og redegøre for enkle, kemiske problemstillinger fra hverdagen og den aktuelle debat samt perspektivere den opnåede faglige viden.
Kernestof
Syre og baser som lige vægte
Syrestyrke
Basestyrke
Korresponderende syre-basepar
Beregninger af pH
Puffersystemmer med beregninger
Titrering af stærk syre og stærk base
Titring af svag syre med stræk base
Materialer
H. Mygind, Basis Kemi B, 1udg., side 73-100 og 107-114
Podcast: https://natur.gl/kommunikation/podcast/
Videoer
pH, KS og KS (gymnasiekemi.com)
Korresponderende syre-base-par (gymnasiekemi.com)
pH i stærke og ikke-stærke syre (gymnasiekemi.com)
Øvelser
koncentration af syre i vin
titrering af HCL
Metoder
Gruppearbejde, klasseundervisning
Evaluering
feedback på afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Alkohol og det der ligner
Formål
at eleverne får mere kendskab til organiske kemi og hvordan det påvirker dem selv at drikke alkohol
Indhold
Organisk kemi
alkohol, syre og ester
intermolekylære bindinger
biologiske aktive stoffer
Materialer
Basiskemi B fra 143-170
videoer
Alkoholer (gymnasiekemi.com)
aldehyder og ketoner (gymnasiekemi.com)
carboxsylsyre (gymnasiekemi.com)
ester( gymnasiekemi.com)
Metoder
klasseundervisning med elveinddragelse og gruppearbejde
øvelser
Ester syntese
Evaluering
Fælles opsamling og feedback på aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Carbonhydrider
Formål : At giver eleverne grundlæggende kendeskab til organisk kemi/ carbonhydrider , navngivning og de udvalgte reaktionstyper: forbrænding addition, substitution og elimination.
materiale: Basis kemi B 117-141
Kernestof:
Carbonhydrider
Alkaners kemiske og fysiske egenskaber
Organiske reaktions typer
Cycloalkaner og cycloalkener
øvelser:
Reaktioner med carbonhydrider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Redoxkemi
Formål
at give eleverne et kendskab til redox reaktioner, hvor de bruges i hverdagen og i lab.
indhold
jern og andre metaller
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Oxidationstal
afstemning af simple redoxreaktioner
Materialer
basiskemi C fra 175-185
Metode
klasseundervisning med elevinddragelse
opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reaktionshastighed
Formål
at få kendskab til reaktionshastighed og hvad denne påvirkes af. Samt et lille indblik i reaktionsorden og hvordan dette kan bestemmes eksperimentelt
Indhold
Basis kemi bog 2, kap 1 s7-14, 19-25
https://cctd.au.dk/projects/computational-thinking-in-high-school-subjects/forloebsbeskrivelse-reaktionshastighed/
Kernestof
Reaktionshastighed
og hvordan denne påvirkes af
koncentration
temperatur
overflade
samt katalysatorer
øvelser
Forsøg opløsning af en treo tablet
Metode
klasseundervisning
laboratoriearbejde
gruppearbejde
interaktive simulation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal treo tablet
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det du spiser - Den lille forskel
Formål
at eleverne får mere kendskab til kost indholdet og isomeri
Indhold
Isomeri: kædeisomeri, stillingsisomeri, funktionsisomeri og geometrisk isomeri
Cis/trans Z/E
Fedtstoffer mættede og umættede, cis trans
reaktioner med fedtstoffeer, additionsreaktioner, hærdning
Materialer
Basis kemi B 193-198
232 -238
Metoder
klasseundervisning med elveinddragelse
laboratoriearbejde
øvelser
fedt indholdet i chips
Evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
fedt i chips
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737678",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737678",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737678"
}