Holdet 2024ADK Ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Christian Falk Rønne
Hold 2024ADK Ke (ADK Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 grundstoffer, ioner og ionforbindelser
Titel 2 Forløb#2 Carbonholdige forbindelser
Titel 3 Forløb#3 - mængdeberegninger
Titel 4 Forløb#4 -Syre - Base
Titel 5 Forløb#5 - forsøg
Titel 6 Forløb#6 Organiske forbindelser
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 grundstoffer, ioner og ionforbindelser

Grundstoffer, ioner og ionforbindelser

Formål

Faglige mål
Opnå viden om atomer, grundstoffer, det periodiske system, ioner, ionforbindelser, navngivning af ioner, reaktioner og reaktionsskemaer.

Kompetencemål
Kunne redegøre for emnerne under faglige mål samt, kunne løse diverse opgaver ang. det periodiske system, isotoper, ioner, ionforbindelser og simple kemiske reaktioner.

Forsøg:
Fældningsreaktioner

Indhold

Grundstoffer, det periodiske system, isotoper, ioner, ionforbindelse, ionbindinger og reaktioner.

Metode
Klasseundervisning, opgaver og gruppearbejde.


Materiale
Isis Kemi C 6-36  

Evaluering
Opgaver, formativevaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Carbonholdige forbindelser

Elektronegativitet, polaritet, bindinger og carbon forbindelser

Formål
Opnå viden om kovalentebindinger, fælles elektronsky, elektronegativitet og polaritet, molekylers rummelige opbygninger og enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger, typer og navngivning af karbonholdige forbindelser

Indhold
Karbonholdige forbindelser, Polær og upolære molekyler, intermolekylære kræfter

Metoder
Klasseundervisning og klassedialog, videoer, quizzer og opgaver


Materialer

Isis Kemi C  (39-58) Isis Kemi B 7-30)og diverse supplerende materiale

Evaluering
Opgaver, formativevaluering


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 - mængdeberegninger

Formål
Gøre eleverne i stand til at beregne stofmængder, forstå begreberne mol og ækvivalente mængder.

Indhold
Stofmængder, beregningsskemaer, ækvivalente mængder, gassers molare volumen, idealgasligningen.

Materialer
Isis Kemi C side 61 - 78 Nearpods og videoer

Metode
Opgaver, videoer interaktive præsentationer og elev fremlæggelser

Evaluering
Feedback formativ og summativ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 -Syre - Base

Formål:
Eleverne skal opnå forståelse for, hvad der sker under syre-basereaktioner og kunne udføre pH-beregninger på vandige opløsninger.

Indhold:
syrer, baser, pH, pOH, syrestyrke, basestyrke, beregning af pH, pufferopløsninger, bjerrumdiagram, titrering,

Metode:
Lærerpræsentationer, skriftlige opgaver, elevpræsentationer, rapport

Materiale:
Isis Kemi C 106-120

Evaluering:
Mundtlig og skriftlig feedback på elevernes besvarelser af opgaver og journaler, Skriftlig feedback på rapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 - forsøg

Syre-base titrering, opvarmning af Natron, identifikation af væsker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Organiske forbindelser

Formål
Få forståelse af forskellige organiske gruppers fysiske og kemiske egenskaber

Indhold
alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estre, ether, amniner og amider.

Metode
Klasseundervisning og opgaveregning

Materialer
Isis Kemi B

Evaluering
Formativ og summativ evaluering i forhold til opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 72,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer