Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jan Jensen, Michel Michelsen, Poul Flyvholm Jensen
|
Hold
|
2022XZ Fy (1.XZ Fy, 2.XZ Fy, 3.XZ Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro, enheder og prefixer
Eleverne introduceres til faget og får en grundlæggende viden om formler, formelsymboler, enheder og prefixer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Varmelære
Eleverne skal kunne anvende begreberne varmekapacitet, specifik varmekapacitet, energi og effekt, smelte- og fordampningsvarme, tilstandsformer, energibevarelse og nyttevirkning. De skal desuden udfører øvelserne "bestemmelse af nyttevirkning og "kaloriemeterforsøget."
Orbit B for HTX , kapitel 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tryk og opdrift
Eleverne skal kunne regne på tryk i væsker samt omregne mellem forskellige trykenheder.
Eleverne skal have kendskab til opdrift i væsker såvel som gasser, ligesom de skal kunne regne på simple eksempler. Der laves et lille forsøg med træklods i vand
Orbit B for HTX, kapitel 3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gasser
Eleverne skal kunne opstille en simpel gasmodel og kunne anvende idealgasligningen, Charles lov, Boyle-Mariottes lov og tilstandsligningen.
De skal kunne regne på gassers massefylde og anvende det i simple opgaver med balloner.
Der skal desuden laves øvelse med en eller flere af gaslovene.
Orbit B for HTX, s. 70 - 83
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Refleksion og brydning
Eleverne skal have kendskab til brydningsloven, herunder begreberne brydningsindeks og brydningsforhold.
Eleverne skal ligeledes have kendskab til spejlingsloven og bestemmelse af kritisk vinkel.
De skal kunne anvende begreberne til at løse simple opgaver indenfor emnerne.
Orbit B for HTX, s. 179 - 183 og 196
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lysbølger - Diffraktion
Formål:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
• Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
• Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunneforetage beregninger af fysiske størrelser.
• Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
• Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
• Kende simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
• Gennem eksempler kunne fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
• Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
• Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende kernestof:
• Grundlæggende egenskaber: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelsesfart og interferens.
• Lyd og lys som eksempler på bølger.
• Det elektromagnetiske spektrum.
Metode:
I forløbet har eleverne arbejdet med indholdet på følgende måder:
• Korte elevinddragende læreroplæg og fælles mundtlig opsamling in plenum.
• Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af forsøg, samt efterfølgende udarbejdelse af journal og/eller rapport.
• Opgaveregning med skriftlige opgaver individuelt og i grupper.
• Arbejde med både symbolske og grafiske repræsentationsformer.
Materiale:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende materiale:
• Kapitel 3.1, 3.2 og 3.4 i 'En verden af fysik C' af Kasper Grosman Michelsen
• IT-værktøjer: Logger Pro (Primært) og Maple (Sekundært).
Evaluering:
I forløbet er eleverne blevet evalueret baseret på følgende evalueringskriterier:
• Elevernes evne til at planlægge, tilrettelægge og udføre relevante forsøg.
• Elevernes evne til at udarbejde journaler og/eller rapporter i et letforståeligt fysikfagligt funderet sprog.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt i det skriftlige arbejde i klassen.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lydbølger
Formål:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
• Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
• Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunneforetage beregninger af fysiske størrelser.
• Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
• Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
• Kende simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
• Gennem eksempler kunne fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
• Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
• Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende kernestof:
• Grundlæggende egenskaber: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelsesfart og interferens.
• Lyd og lys som eksempler på bølger.
Metode:
I forløbet har eleverne arbejdet med indholdet på følgende måder:
• Korte elevinddragende læreroplæg og fælles mundtlig opsamling in plenum.
• Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af forsøg, samt efterfølgende udarbejdelse af journal og/eller rapport.
• Opgaveregning med skriftlige opgaver individuelt og i grupper.
• Arbejde med både symbolske og grafiske repræsentationsformer.
Materiale:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende materiale:
• Kapitel 3.1-3.3 i 'En verden af fysik C' af Kasper Grosman Michelsen
• IT-værktøjer: Logger Pro (Primært) og Maple (Sekundært).
Evaluering:
I forløbet er eleverne blevet evalueret baseret på følgende evalueringskriterier:
• Elevernes evne til at planlægge, tilrettelægge og udføre relevante forsøg.
• Elevernes evne til at udarbejde journaler og/eller rapporter i et letforståeligt fysikfagligt funderet sprog.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt i det skriftlige arbejde i klassen.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Elektriske Kredsløb
Formål:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
• Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
• Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunneforetage beregninger af fysiske størrelser.
• Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
• Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
• Kende simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
• Gennem eksempler kunne fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
• Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
• Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende kernestof:
• Simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer.
• Serie- og parallelkobling resistorer.
Metode:
I forløbet har eleverne arbejdet med indholdet på følgende måder:
• Korte elevinddragende læreroplæg og fælles mundtlig opsamling in plenum.
• Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af forsøg, samt efterfølgende udarbejdelse af journal og/eller rapport.
• Opgaveregning med skriftlige opgaver individuelt og i grupper.
• Arbejde med både symbolske og grafiske repræsentationsformer.
Materiale:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende materiale:
• Kapitel 6 i 'En verden af fysik B' af Kasper Grosman Michelsen og Danni Pedersen.
• IT-værktøjer: Logger Pro (Primært) og Maple (Sekundært).
Evaluering:
I forløbet er eleverne blevet evalueret baseret på følgende evalueringskriterier:
• Elevernes evne til at planlægge, tilrettelægge og udføre relevante forsøg.
• Elevernes evne til at udarbejde journaler og/eller rapporter i et letforståeligt fysikfagligt funderet sprog.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt i det skriftlige arbejde i klassen.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kinematik og Dynamik
Formål:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
• Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
• Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
• Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
• Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
• Kende simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
• Gennem eksempler kunne fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
• Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
• Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende kernestof:
• Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
• Eksempler på energi- og energiforsyning i det omkringliggende samfund.
• Kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension.
• Kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk, opdrift og gnidning.
• Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension.
• En krafts arbejde, kinetisk og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden.
Metode:
I forløbet har eleverne arbejdet med indholdet på følgende måder:
• Korte elevinddragende læreroplæg og fælles mundtlig opsamling in plenum.
• Planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af forsøg, samt efterfølgende udarbejdelse af journal og/eller rapport.
• Opgaveregning med skriftlige opgaver individuelt og i grupper.
• Arbejde med både symbolske og grafiske repræsentationsformer.
Materiale:
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende materiale:
• Kapitel 7 i 'En verden af fysik B' af Kasper Grosman Michelsen og Danni Pedersen.
• IT-værktøjer: Logger Pro (Primært) og Maple (Sekundært).
Evaluering:
I forløbet er eleverne blevet evalueret baseret på følgende evalueringskriterier:
• Elevernes evne til at planlægge, tilrettelægge og udføre relevante forsøg.
• Elevernes evne til at udarbejde journaler og/eller rapporter i et letforståeligt fysikfagligt funderet sprog.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt i det skriftlige arbejde i klassen.
• Elevernes evne til at udtrykke sig korrekt og forståeligt mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Atomfysik
Der arbejdes med følgende begreber:
- atomer og atomkerners opbygning, herunder protoner, neutroner, elektroner og kvarker.
- atommodellens udvikling, herunder Bohrs atommodel.
- fotoner og fotoners energi, det elektromagnetiske spektrum
- emission og absorption af stråling herunder de respektive spektre
En Verden af fysik C, kapitel 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Kernefysik, radioaktivitet.
Der arbejdes med:
- atomkernens opbygning
- de forskellige former for radioaktiv stråling
- formel for aktivitet og henfaldsloven
- halveringstykkelse
Der laves øvelse med halveringstykkelse
En verden af fysik B kapitel 10.1, 10.2 og 10.4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Masse- energiækvivalens
Der undervises i ækvivalensen mellem masse og energi samt Q-værdien ved forskellige kernereaktioner
En verden af fysik B, kapitel 10.3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Verdensbilleder
Der undervises i de klassiske verdensbilleder fra Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler, Galilei. Eleverne stifter bekendtskab med begreberne geocentrisk og heliocentrisk verdensopfattelse, samt Keplers love.
En verden af fysik C, kapitel 5.1 og 5.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Gravitation og centripetalkræfter
Eleverne bliver undervist i hvorfor planeterne( og månen), tilnærmelsesvis holder sig i cirkelbevægelser omkring solen (jorden), ved at sammenligne den nødvendige centripetalkraft med gravitationskraften.
Der undervises efter egne noter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Solsystemet
Eleverne lærer om de forskellige planeter og deres særpræg, lige som de undervises i jordens rotation, årstiderne med mørketid og midnatssol, månefaser, tidevand, sol og måneformørkelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kosmologi, Big Bang og rødforskydning
Eleverne hører om den grundlæggende kosmologi, det kosmologiske princip, Hubbles lov, universets udvidelse og Big Bang. De undervises desuden så de får et grundlæggende kendskab til rødforskydning.
En verden af fysik C, kapitel 5.3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Fysikprojekt
Eleverne laver projekt om hundeslædekørsel, hvor de ud fra egne målinger skal bestemme gnidningskoefficienten på en hundeslæde og ud fra det beregne nødvendig trækkraft. De skal ligeledes bestemme kraften af en enkelt hund, ved at regne på kraftkomposanter, samt den effekt en hund yder, under forskellige forhold.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737761",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737761",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737761"
}