Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jan Jensen
|
Hold
|
2024ADK Fy (ADK Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kinematik
Eleverne skal kunne regne på simple opgaver inden for bevægelser med konstant fart og konstant acceleration, ligesom de stifter bekendtskab med v-t og s-t kurver for de to typer af bevægelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dynamik
Eleverne skal have kendskab til Newtons 3 love, Hookes lov, gnidningskræfter, snorkræfter og bevægelser på skråplaner. De skal kunne løse simple opgaver, ligesom der skal laves øvelser med kræfternes parallelogram og Newtons 2. lov, med tilhørende rapporter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arbejde og energi
Eleverne skal have kendskab til formlerne for kinetisk, potentiel og mekanisk energi, samt mekanisk arbejde. De skal kunne løse simple opgaver med disse størrelser og opgaver hvor energien skifter fra en type til en anden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arbejde og energi
Eleverne skal have kendskab til formlerne for kinetisk, potentiel og mekanisk energi, samt mekanisk arbejde. De skal kunne løse simple opgaver med disse størrelser og opgaver hvor energien skifter fra en type til en anden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Termodynamik
Eleverne arbejder med temperaturbegrebet, specifik varmekapacitet, varmekapacitet, smelte- og fordampnngsvarme, effekt, varmetransmission (varmestrøm), væskefysik (tryk og opdrift), gaslovene (Gay-Lussacs 1. lov, Boyle-Mariottes lov, tilstandsligningen, idealgasligningen) samt gassers massefylde. der regnes opgaver og laves øvelser med tilhørende rapporter i kaloriemeterforsøget, varmestrøm og gaslovene.
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ellære
Eleverne skal have kendskab til begreberne ladningsmængde, strømstyrke, Kirchoffs 1. og 2. lov, Joules lov, Ohms lov, Elektrisk effekt, serie- og parallelkoblinger, kombinerede kredsløb, resistivitet, temperaturkoefficienter for resistanser, elektrisk potential og elektromotorisk kraft. Der løses opgaver indenfor begreberne og der laves øvelser med måling af strømstyrker og spændingsfald og Joules lov.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølgelære
Der arbejdes med grundlæggende begreber indenfor bølgelæren, bølgelængde, frekvens,periode og udbredelseshastighed. Forskellige bølgetyper såsom lydbølger og det elektromagnetiske spektrum omtales.
Det optiske gitter og brydningsloven behandles med udledning af formler, opgaver og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Atom- og kernefysik
Der arbejdes med Plancks formel, fotoelektrisk effekt, Bohrs atommodel samt emissions- og absorptionsspektre. Der arbejdes desuden med grundlæggende kernefysik, radioaktive henfald, formler for aktivitet og henfaldsloven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Statik
Reaktioner i simpelt understøttede og indspændte bjælker og bestemmelse af stangkræfter med knudepunktmetoden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737770",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737770",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737770"
}