Holdet 2023C ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Morten Jacobsen
Hold 2023C ma (1.C ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til algebra
Titel 2 Lineær sammenhæng og -funktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til algebra

Formål

Kernestof:
-overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder

Læringsmål:

Eleverne skal kunne
- operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.


INDHOLD:
- Regn hierarki
- Overslagregning
- Led og faktor
- Decimal tal
- Afrunding af tal
- Potens
- Parenteser
- kvadratsætninger
- Brøker og regneregler.
- Ligning løsning (Isoler i en ligning)
- reduktion af udtryk





METODE:
- Tavle gennemgang
- Gruppe arbejde
- Selvstændig opgaveregning
- Spil
- It-værktøj som Phet og GeoGebra.


MATERIALE:

Grundlæggende regneregler:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1103

Rødder og potenser:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1102

Ligninger med en ubekendt:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1151 (uden ligninger af højere potens).




EVALUERING:
- Elev gennemgang af opgaver.
- Gruppe gennemgang af opgave.
- Brøk bingo
- Elev screening
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineær sammenhæng og -funktion

FORMÅL:

Kernestof:
- funktionsbegrebet og dets repræsentationsformer, karakteristiske egenskaber ved lineære
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, simpel matematisk modellering med
anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf
-  Læse simple matematiske tekster og

Læringsmål:
-   Håndtere simple formler, opstille simple variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger samt afgøre, hvornår de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- Anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller.
- Demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv

INDHOLD:
- Lineær sammenhæng.
- Koordinatsystem og punkter
- Funktioner
- Lineær funktion
- Betydning af  a og b for lineær funktion
- Skæringspunktet ,mellem to ligninger
- Lineær sammenhæng gennem to punkter.
- Grafisk udtryk af linerær funktioner.
- Stykkevis lineær funktioner
- regression

METODE:
- Tavle gennemgang.
- Gruppe arbejde
- Opgaveregning
- It-værktøjer
- Thinking classroom
¨- Tavlegennemgang

MATERIALE:

Koordinatsystem og punkter:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/koordinatsystemet

Lineær sammenhæng:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1115

Ligninger og skæringspunkter mellem to ligninger:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1116

Ligning og graf for en lineær sammenhæng:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1118

Lineær sammenhæng gennem to punkter:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1121

Funktioner:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1117 og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/hvad-er-en-funktion

Stykkevis lineære funktioner
https://plusstxc.systime.dk/?id=1168

Regression:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1119

Lineær funktion:

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/lineaere-funktioner og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-lineaer

EVALUERING
- Prøve
- Elev gennemgang
- Samtale
- Spil
- Gruppe gennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer