Holdet 2023BC ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Morten Jacobsen
Hold 2023BC ma (1.BC ma, 2.BC ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til algebra
Titel 2 Lineær sammenhæng og -funktion
Titel 3 Trigonometri (trekanter)
Titel 4 Vektor
Titel 5 Funktioner
Titel 6 Statestik
Titel 7 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til algebra

Formål

Kernestof:
-overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder

Læringsmål:

Eleverne skal kunne
- operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.


INDHOLD:
- Regn hierarki
- Overslagregning
- Led og faktor
- Decimal tal
- Afrunding af tal
- Potens
- Parenteser
- kvadratsætninger
- Brøker og regneregler.
- Ligning løsning (Isoler i en ligning)
- reduktion af udtryk





METODE:
- Tavle gennemgang
- Gruppe arbejde
- Selvstændig opgaveregning
- Spil
- It-værktøj som Phet og GeoGebra.


MATERIALE:

Grundlæggende regneregler:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1103

Rødder og potenser:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1102

Ligninger med en ubekendt:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1151 (uden ligninger af højere potens).




EVALUERING:
- Elev gennemgang af opgaver.
- Gruppe gennemgang af opgave.
- Brøk bingo
- Elev screening
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineær sammenhæng og -funktion

FORMÅL:

Kernestof:
- funktionsbegrebet og dets repræsentationsformer, karakteristiske egenskaber ved lineære
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, simpel matematisk modellering med
anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf
-  Læse simple matematiske tekster og

Læringsmål:
-   Håndtere simple formler, opstille simple variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger samt afgøre, hvornår de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- Anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller.
- Demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv

INDHOLD:
- Lineær sammenhæng.
- Koordinatsystem og punkter
- Funktioner
- Lineær funktion
- Betydning af  a og b for lineær funktion
- Skæringspunktet ,mellem to ligninger
- Lineær sammenhæng gennem to punkter.
- Grafisk udtryk af linerær funktioner.
- Stykkevis lineær funktioner
- regression

METODE:
- Tavle gennemgang.
- Gruppe arbejde
- Opgaveregning
- It-værktøjer
- Thinking classroom
¨- Tavlegennemgang

MATERIALE:

Koordinatsystem og punkter:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/koordinatsystemet

Lineær sammenhæng:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1115

Ligninger og skæringspunkter mellem to ligninger:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1116

Ligning og graf for en lineær sammenhæng:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1118

Lineær sammenhæng gennem to punkter:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1121

Funktioner:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1117 og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/hvad-er-en-funktion

Stykkevis lineære funktioner
https://plusstxc.systime.dk/?id=1168

Regression:
https://plusstxc.systime.dk/?id=1119

Lineær funktion:

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/lineaere-funktioner og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-lineaer

EVALUERING
- Prøve
- Elev gennemgang
- Samtale
- Spil
- Gruppe gennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trigonometri (trekanter)

FORMÅL

Kernestof:

- Forholdsberegninger i ensvinklede trekanter, simple konstruktioner af og trigonometriske beregninger i vilkårlige trekanter i et matematisk værktøjsprogram

Læringsmål

- Opstille og redegøre for simple geometriske modeller og løse simple geometriske problemer,
- Have kendskab til simple matematiske ræsonnementer og simple bevise
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet


INDHOLD
- Sider og vinkler
- Midtpunkt
- Median
- Vinkelhalvering
- Areal og omkreds af en trekant
-  Forskellige trekantstyper
- Ensvinklede trekant
- Skaleringsfaktor
- Retvinklede trekant
- Vilkårlig trekanter
- Konstruktion af en trekant
- Enhedscirkel, sinus og cosinus

METODE
- Tavlegennem.
- Opgaveregning.
- Gruppearbejde..
- It-værktøj.
- Elevgennemgang

MATERIALE

Trekant typer, median og vinkelhalveringslinje
https://www.webmatematik.dk/lektioner/7-9-klasse/geometri/trekanter

Trekanter, areal, sider og vinkler:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/trekanter-og-vinkler og https://plusstxc.systime.dk/?id=1084

Ensvinklede trekanter:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/ensvinklede-trekanter

Ligebenede og ligesidede trekanter:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/ligebenede-og-ligesidede-trekanter

Retvinklede trekanter:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/retvinklede-trekanter og https://plusstxc.systime.dk/?id=1082

Enhedscirkel, sinus og cosinus
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-og-sinus og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-sinus-og-tangens-i-retvinklede-trekanter

VILKÅRLIGE TREKANTER
De fem trekant tilfælde
https://plusstxc.systime.dk/?id=1176


Sinusrelation
https://plusstxc.systime.dk/?id=1180 og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/trigonometri/sinusrelationerne


Cosinusrelation
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/trigonometri/cosinusrelationerne og https://plusstxc.systime.dk/?id=1181


EVALUERING
- Prøve
- Elevgennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vektor

FORMÅL:

Kernstof: (Supplerende stof)
analytisk vektorregning i planen, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler og areal samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer

Læringsmål:

Håndtere simple formler, opstille simple variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold

genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger samt afgøre, hvornår de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige

Have kendskab til simple matematiske ræsonnementer og simple beviser
(Højre venstre bevisførelse)

Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer
inden for kernestoffet

INDHOLD:
- Hvad er en vektor?
- Koordinaterne af vektor
- modsatrettede og ensrettede vektor
- Vektor mellem to punkter
- Stedvektor
- Tværvektor
- Nulvektor
- Enhedsvektor
- Længden af en vektor
- Afstandsloven
- Addition af vektorer (plus)
- Subtraktion af vektor (minus)
- Skalering af vektor (gange med et tal)
'- Skalarprodukt
- Vinkel mellem to vektor
- Projektion af vektorer
- Determinant
- Areal af parallelogram og trekant.

METODE:
- Tavlegennem.
- Opgaveregning.
- Gruppearbejde..
- It-værktøj.
- Elevgennemgang

MATERIALE:
- Vektor (koordinater, modsat og ensrettede og forskellige typer): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/vektorer og https://plusstxc.systime.dk/?id=1169

- Længden af vektor mellem to punkter: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/laengde-og-afstandsformlen  og https://plusstxc.systime.dk/?id=1173

- Plus, minus og skalering af vektor: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/regning-med-vektorer og https://plusstxc.systime.dk/?id=1171

-Regneregler for plus og skalering: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/regneregler


- Enhedsvektor: https://plusstxc.systime.dk/?id=1171#c7997

-Determinant: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/determinant og https://plusstxc.systime.dk/?id=1175
EVALUERING:

- Længden af vektor: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/laengde-og-afstandsformlen  og https://plusstxc.systime.dk/?id=1173

- Skalarprodukt: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/skalarprodukt og https://plusstxc.systime.dk/?id=1174

- Vinkel mellem to vektorer: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/vinkel-mellem-vektorer og https://plusstxc.systime.dk/?id=1174#c8387

-Projektion af vektor: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/projektion-af-vektor-pa-vektor og https://plusstxc.systime.dk/?id=1174#c8174

Evaluering:
- Elevegennemgang
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Funktioner

FORMÅL:

Kernestof:
overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, ligefrem og
omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder

Anvendelse af lineær, eksponentiel og potens-regression, herunder residualplot.

Funktionsbegrebet og dets repræsentationsformer, karakteristiske egenskaber ved lineære, eksponentielle og potens-funktioner samt deres grafiske forløb

Grafisk håndtering af andengradspolynomier og logaritmefunktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram

Grafisk bestemmelse af tangent samt monotoniintervaller og ekstrema for funktioner defineret på begrænsede intervaller

Principielle egenskaber ved matematiske modeller, simpel matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.

Læringsmål:

genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger samt afgøre, hvornår de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige

Anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller

Demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv.

INDHOLD:
-  Koordinatsystem, punkter og definition mængde
- Lineær funktion
- Eksponentiel funktion
- Potens funktion
- Andengradspolynomier grafisk.
- Logaritme funktion grafisk
- Monotoniforhold i interval med tangenthældning og ekstrema i begrænset intervaller.
- Regression

METODE:
- Opgave regning
- Tavle gennemgang
- Bevisførelse (tretrin reglen)
- Spil
- Thinking class room
- Gruppearbejde
- It-værktøj
- Undersøgelse baseret undervisning.

MATERIALE:
- Koordinatsystem: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/koordinatsystemet

- Funktion og variabel: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/hvad-er-en-funktion

- Definition- og værdimængde:  https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/funktioner/definitions-og-vaerdimaengde

- Lineær funktion (repræsentationsformer, variabel og konstanter): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/lineaere-funktioner

- Lineær funktion gennem 2 punkter: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-lineaer 1

- Skæringspunkt mellem linjer: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/ligninger/grafisk-losning-af-to-ligninger-med-to-ubekendte

- Eksponentiel funktion (variable og konstanter):  https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/eksponentiel-udvikling

- Halvering og fordoblingskonstant:  https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/fordoblings-og-halveringskonstant



- Potens funktion (variable og konstanter):  https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner og


- Andengradsfunktion: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/polynomium-vs-ligning

- Parabel: https://www.geogebra.org/m/umyfacau

- Graf og forskrift (a,b,c,d): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/sammenhaeng-mellem-forskrift-og-graf

- Toppunkt: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/toppunktsformlen

-Diskriminanten(d): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/diskriminantformlen

- Regression: Regression.docx

EVALUERING:
- Elev fremlæggelse
- Mindstekravs opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Statestik

FORMÅL:

Kernstof:

Simple statistiske metoder til håndtering af et diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel og potens-regression, herunder residualplot.


Læringsmål:

Foretage simpel statistisk databehandling og formidle resultater og konklusioner i klart
sprog

INDHOLD:
- Ugrupperede observation
- ´Stikprøve vs population.
- Observation, hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens og hyppighed.
- Søjlediagram
- Boksplot
- Kvartilsæt, kvartilbred
- Variationsbredde.
- Størrelse, største og mindste værdi
- Skævhed
- Grupperede observation
- Intervaller
- Sumkurve
- Histogram

METODE:
- Tavlegennem.
- Opgaveregning.
- Gruppearbejde.
- Gruppe præsentationer.
- It-værktøj.
- Elevgennemgang

MATERIALE:
- Grundlæggende begreber (stikprøve, population, observation, hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/grundlaeggende-begreber

- Ugrupperede vs. Grupperede: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/ugrupperede-vs-grupperede

- Middelværdi: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/middelvaerdi-varians-og-spredning

-Sumkurve, kvartilsæt og boksplots: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/sumkurver-kvartilsaet-og-boksplots

EVALUERING:
- Elev præsentation
- Mindstekravsopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og eksamen

I disse timer har vi repeterede emner fra første års matematikken i form af trekanter, algebra, funktioner og ligninger.

udover det her vi kiggede på mindstekravsopgaver og eksamenspørgsmål.

Forberedelse til B-niveau
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer