Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jess Boye
|
Hold
|
2024JK ma (1.JK ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner og funktioner generelt
Formål:
Fra lærerplanen. Eleverne skal kunne:
e) anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller,
h) demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv,
i) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
j) læse simple matematiske tekster og k) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Indhold:
Grundlæggende funktioner og lineære funktioner.
De fire repræsentationsformer (graf, forskrift, tabel, og sprogligt formuleret.
Nogle elementære funktioner
Monotoniforhold
Definitions- og Værdimængde
Løsning af ligninger og uligheder (grafisk og ved beregning)
Generelt om funktioner
Lineære funktioner og deres grafer
Finde forskrift ud fra to punkter
Finde y ud fra x, og finde x ud fra y
Lineær regression: anvende og blive trygge ved brugen af Geogebra
Materialer:
Lærebogen: ibogen mat c plus hf fra systime
Formelsamling C (og B)
Metoder:
tavle, afleveringer, IT-programmer (Maple, WordMat, Geogebra).
Træne færdigheder vha. Møbius og Abacus
Evaluering:
afleveringer, elev-oplæg/opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Exponentielle funktioner
Formål:
Fra lærerplanen. Eleverne skal kunne:
e) anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller,
h) demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv,
i) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
j) læse simple matematiske tekster og k) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Indhold:
Exponentielle funktioner.
De fire repræsentationsformer (graf, forskrift, tabel, og sprogligt formuleret.
Nogle elementære funktioner
Monotoniforhold
Definitions- og Værdimængde
Løsning af ligninger
Exp. funktioner og deres grafer
Forståelse for konstanterne a og b
Finde forskrift ud fra to punkter
Finde y ud fra x, og finde x ud fra y
Exp regression
Materialer:
Lærebogen ibogen mat c plus hf fra systime
Formelsamling C (og B)
Metoder:
tavle, afleveringer, IT-programmer (Maple, WordMat, Geogebra).
Træne færdigheder vha. Møbius og Abacus
Evaluering:
afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Introduktion til Trigonometri
Definition af grundlæggende begreber: vinkler, grader og sider og trekantstyper
Gennemgang af trigonometriske funktioner: sinus, cosinus og tangens.
Relationen mellem sidelængder og vinkler i en retvinklet trekant.
Beregning af Vinkler og Sidelængder, Pythagoras
Brug af trigonometriske forhold til at beregne manglende vinkler og sidelængder i retvinklede trekanter.
Anvendelse af sinus- og cosinusrelationerne
Beviser for de mest almindelige trigonometriske sætninger
Grafisk repræsentation og konstruktion - herunder brugen af Geogebra
Afslutter med emneopgave i trigonometri
Løbende øvelser i eksamenslignende opgaver.
Løbende vurdering gennem ugentlige opgaver og quizzes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
statistik
vi ser i dette forløb på:
deskriptorer for ugrupperede og grupperede observationer; herunder
kvartilsæt
median
Q1
Q3
min
max
middeltal
kvartilbredde
spredning
varians
outlier
histogram
pindediagram
sumkurve
hyppighed
frekvens
kumuleret frekvens
stikprøve
population
repræsentativ
emneopgave: elevhøjde på GUX
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737957",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737957",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737957"
}