Holdet 2024JK ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Jess Boye
Hold 2024JK ma (1.JK ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lineære funktioner og funktioner generelt
Titel 2 Exponentielle funktioner
Titel 3 Trigonometri
Titel 4 statistik
Titel 5 sandsynlighedsregning og kombinatorik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lineære funktioner og funktioner generelt

Formål:
Fra lærerplanen. Eleverne skal kunne:
e) anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller,
h) demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv,
i) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
j) læse simple matematiske tekster og k) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.

Indhold:
Grundlæggende funktioner og lineære funktioner.

De fire repræsentationsformer (graf, forskrift, tabel, og sprogligt formuleret.
Nogle elementære funktioner
Monotoniforhold
Definitions- og Værdimængde
Løsning af ligninger og uligheder (grafisk og ved beregning)
Generelt om funktioner

Lineære funktioner og deres grafer
Finde forskrift ud fra to punkter
Finde y ud fra x, og finde x ud fra y
Lineær regression: anvende og blive trygge ved brugen af Geogebra

Materialer:
Lærebogen: ibogen mat c plus hf fra systime
Formelsamling C (og B)

Metoder:
tavle, afleveringer, IT-programmer (Maple, WordMat, Geogebra).
Træne færdigheder vha. Møbius og Abacus

Evaluering:
afleveringer, elev-oplæg/opgaveregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Exponentielle funktioner

Formål:
Fra lærerplanen. Eleverne skal kunne:
e) anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller,
h) demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv,
i) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
j) læse simple matematiske tekster og k) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.

Indhold:
Exponentielle funktioner.

De fire repræsentationsformer (graf, forskrift, tabel, og sprogligt formuleret.
Nogle elementære funktioner
Monotoniforhold
Definitions- og Værdimængde
Løsning af ligninger


Exp. funktioner og deres grafer
Forståelse for konstanterne a og b
Finde forskrift ud fra to punkter
Finde y ud fra x, og finde x ud fra y
Exp regression

Materialer:
Lærebogen ibogen mat c plus hf fra systime
Formelsamling C (og B)

Metoder:
tavle, afleveringer, IT-programmer (Maple, WordMat, Geogebra).
Træne færdigheder vha. Møbius og Abacus

Evaluering:
afleveringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trigonometri

Introduktion til Trigonometri

Definition af grundlæggende begreber: vinkler, grader og sider og trekantstyper
Gennemgang af trigonometriske funktioner: sinus, cosinus og tangens.
Relationen mellem sidelængder og vinkler i en retvinklet trekant.

Beregning af Vinkler og Sidelængder, Pythagoras

Brug af trigonometriske forhold til at beregne manglende vinkler og sidelængder i retvinklede trekanter.

Anvendelse af sinus- og cosinusrelationerne
Beviser for de mest almindelige trigonometriske sætninger
Grafisk repræsentation og konstruktion - herunder brugen af Geogebra

Afslutter med emneopgave i trigonometri

Løbende øvelser i eksamenslignende opgaver.

Løbende vurdering gennem ugentlige opgaver og quizzes.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 statistik

vi ser i dette forløb på:
deskriptorer for ugrupperede og grupperede observationer; herunder
kvartilsæt
median
Q1
Q3
min
max
middeltal
kvartilbredde
spredning
varians
outlier
histogram
pindediagram
sumkurve
hyppighed
frekvens
kumuleret frekvens
stikprøve
population
repræsentativ

emneopgave: elevhøjde på GUX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer