Titel
10
|
Forløb#10: Eksamensprojekt
Formål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Planlægge, strukturere og gennemføre en selvstændig projektperiode med en fremlæggelse af projektet til slut.
- Tage ejerskab og ansvar for eget projekt og forvalte tiden på en hensigtsmæssig måde i forhold til læring og udbytte.
- Lave en tidsplan over projektet med tilhørende milepæle samt dokumentere hvad tiden har været brugt til.
- Være opsøgende i forhold til vejledning, materialer til projektet samt feedback.
- I en fremlæggelse på 30 min. (15 min. præsentation + 15 min. spørgsmål og votering) individuelt kunne præsentere hele projektet, herunder problem, produkt, undersøgelse, analyse, resultater, diskussion, vurdering, konklusion, perspektivering og evt. andre tilføjelser af evt. mangler og opklarende spørgsmål.
- Fastholde fokus samt præsentere det essentielle i projektet og fremhæve de vigtigste pointer og undlade stof og materie som ikke er relevant.
- Forholde sig argumenterende, kritisk, vurderende og reflekterende i forhold til egen projektperiode, herunder idé, problem, produkt, undersøgelse, analyse, resultater, diskussion, vurdering, konklusion, perspektivering.
Eleverne kan f.eks. bruge nogle af de metoder, som vi har arbejdet med:
Dissektioner
Vandkvalitetsundersøgelser
Bioteknologi: gæringsforsøg
Indeklimaundersøgelser
Jordanalyser
Vegetationsanalyser
Upcycle ressourcer
Nordlysundersøgelser
Undergrundsanalyser
Måling af saltkoncentrationer i havvand
Isoleringsforsøg
Indhold
- Projekt:
- Planlægning: idé, gruppekontrakt, planlægning, forsøgsdesign, logbog
- Laboratoriearbejde: produktfremstilling, logbog
- Formidling: Teknisk rapport
- Formidling: Mundtlig præsentation
Materiale
Repetition af projektværktøjer og emner
Eksamensoplæg med rammer, regler og deadlines for projektet
Metode
- Læreroplæg
- Selvstændigt arbejde og/eller gruppearbejde
- lærervejledning med vejledningsmøder
Evaluering
Summativ evaluering
Helhedsbedømmelse af: projektrapporten med tilhørende resultater af det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige prøve. Bedømmelsen er individuel.
Bedømmelseskriterier
- kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
- inddrage relevant viden fra andre fag i studieretningen
- perspektivere til relevante emner inden for teknikfaget
- demonstrere indsigt i fagsproget såvel skriftligt som mundtligt. Rapportens form og indhold
- bearbejdningen af projektets problemstillinger
- planlægningen og vurderingen af projektforløbet
- dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation,
- en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg Produktet/procesforløbet
- omhu og professionalisme ved fremstillingen af produktet eller tilrettelæggelsen af processen
- kvalitet i forhold til de opstillede krav
- argumentation for til- og fravalg
Mundtlig prøve:
- den mundtlige præsentation af projektet
- redegørelsen for de valgte løsninger
- demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold
- besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål
|