Holdet 2022Z TKM - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Jan Jørgensen, Malika Karoui, Mette Noort Hansen
Hold 2022Z TKM (2.Z TKM, 3.Z TKM)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Arktisk biologi
Titel 2 Forløb#2 - Byplanlægning
Titel 3 Forløb#3: 2. årsopgave - bioteknologi
Titel 4 Forløb#4: Sundhed og miljø
Titel 5 Forløb#5: Evaluering og planl. af næste skoleår
Titel 6 Forløb#6: Arktisk biologi
Titel 7 Forløb#7: Bæredygtig prod. med arktiske ressourcer
Titel 8 Forløb#8 Fysisk geografi
Titel 9 Forløb#9: Isolerende effekt af moskusgarn
Titel 10 Forløb#10: Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Arktisk biologi

Formål: Lærerstyrede, håndholdte projekter; Planlægning med GANNT-diagram, realisering (jf. læreplan) + databehandling og intro til formidling via videnskabelig poster;  Dataloggere og indsamlingsmetoder

Indhold: marint fokus - biodiversitet, populationsdynamik, evolution og adaptationer ; udnyttelse af biologiske ressourcer - relevant lovgivning, forvaltning og bæredygtighed - MSC-mærket, klimaforandringer og rejebestande (va. torsk)


Metoder: Introduktion til GANNT-diagrammet;  Fælles feltarbejde: "Livet i tidevandszonen" + selvvalgt forsøg/feltarbejde - dissektion af reje og blåmusling; Besøg på rejefabrikken

Materialer: "Opdag havet fra WWF" + "Undersøg naturen".  

https://skoven-i-skolen.dk/sites/skoven-i-skolen.dk/files/filer/Kopiark/Natur-teknik/kopiark-rejer2-dissektion.doc

https://natur.gl/arter/rejer/


MSC: https://www.msc.org/dk/pressemeddelelser/f%C3%B8rste-gr%C3%B8ndlanske-fiskeri-msc-certificeret


Rejen og klimaændringer: https://knr.gl/da/nyheder/rejen-kan-tidligt-varsle-klima%C3%A6ndringer  

Populationsdynamik - reje vs. torsk vs. klima: https://www.aqua.dtu.dk/-/media/institutter/aqua/publikationer/fisk_og_hav/58/58_2005_de_groenlandske_rejer_forskning_og_fremtid.pdf

Forvaltning: https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&sc=SA&version=201507

Evaluering: Fælles opsamling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 - Byplanlægning

1. Intro - brainstorm om byen + research om valgtema -> coding class (programmeringsworkshop med Tusass')

2. Besøg på affaldsforbrænding (dumpen) og vandværket

3:  Test af vandkvalitet før og efter vandrensning
- Bakterier - sterile metoder, støbning af agarplader, podning
- pH
- Smag/lugt (klasse-designet forsøg)

Materialer:
Boliger
GTO Byggeri 1950-70 (mappe)
https://www.verdensmaal.org/11-baeredygtige-byer-og-lokalsamfun#secondary-header-container
https://pilersaarut.qeqqata.gl/media/1777/forslag-til-kommuneplantillaeg-nr-82_hoering.pdf

Veje
https://frozengroundcartoon.com/videos/
Anlægsteknik 1 (bog)
Vejbygning (bog)
Vejledning og projektering af vejanlæg i Nuuk (kopier)
Vej mellem Sisimiut og Kangerlussuaq (kopier)
Bygdeveje i Grønland (kopier)

Vandforsyning
https://www.altinget.dk/artikel/forsker-derfor-kan-corona-i-groenland-loebe-helt-ud-af-kontrol + http://geografilaererforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/06/DK_Vandet_i_jorden_100dpi_21dec18.pdf s. 77-93

Varmeforsyning
https://nukissiorfiit.gl/da/Produkter/Varme )
Energikilder (Energiplan 2010)
)

Elektricitet
https://nukissiorfiit.gl/da/Produkter/Elektricitet/Elproduktion

Spildevand
https://videnskab.dk/naturvidenskab/spildevandsproblemer-i-groenland-det-brune-i-vandet-er-lort/


Fast affald
https://esani.gl/ + https://www2.mst.dk/udgiv/Publikationer/2000/87-7944-249-8/html/kap03.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: 2. årsopgave - bioteknologi

Samarbejde med kemi.

Formål:
Skriftlighed og akademisk skrivning
Eksperimentelt arbejde

Indhold:
Bioteknologi - selvvalgt emne:
1. Yoghurt
2. Alkohol
3. Brød

Materialer:
Film - Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/film/
Øvelsesvejledninger:
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/laerervejledninger/gymnasiet/enzymer-og-broedbagning/
- https://nucleus.dk/files/docs/Biologi-til-tiden/8.4Unders%C3%B8gelseside147-Syrningafyoghurt.pdf
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/laerervejledninger/gymnasiet/enzymer-og-broedbagning/
Biologi c+b modul 3 + 10
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/enzymer-2/enzymer/
Biologi til tiden s. 142-147 (forskel til mælkesyregæring er forklaret i øvelsesvejledningen)

Metode:
Projekt med vejledning

Evaluering:
Selvevaluering af opgaveproces
Skriftlig feedback
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: Sundhed og miljø

Formål:
Valgt projekt indenfor sundhed og miljø:
- Planlægge og udføre en undersøgelse af fugtighed og skimmelsvamp på en selvvalgt lokation
- Vurdere betydningen af de undersøgte forhold, herunder på individets trivsel
- Dokumentere undersøgelsen på en videnskabelig poster (incl. korrekte kildehenvisninger)

Indhold:
Bred intro til miljø - ude og inde - i form af miljøgifte og indeklima -> valgprojekt om luftfugtighed og skimmelsvamp

Metoder: Projekt med vejledning, undersøgelser med hhv. DG18 agar og datalogger

Materialer:
Økologibogen: Miljøgifte i Arktis
https://www.sst.dk/~/media/FB9AC72E8AD0487EA889AF9DD7571642.ashx
https://www.indeklimaportalen.dk/luftkvalitet/fugt-og-skimmel
https://masseeksperiment.dk/tidligere-eksperimenter/indeklima-i-klasselokaler-2/


Evaluering: Fremvisning af poster + peer review

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5: Evaluering og planl. af næste skoleår

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6: Arktisk biologi

Formål
Få viden om natur og miljø og kunne planlægge, beskrive og gennemføre konkrete undersøgelser. Kunne søge, bearbejde og formidle relevante informationer både i skrift og tale, samt kunne kombinere teori med praktisk arbejde.
Få erfaring med arbejdsmetoder igennem såvel gruppearbejde som individuelt arbejde.
Kunne forholde sig kritisk og analytisk til videnskabelig viden i omverdenen.

Indhold
Arktisk biologi:
- Fiskeanatomi
- jordanalyser
- biotiske faktorers påvirkning på bærstørrelse
- Istidslandskaber
- Bidiversitetsbestemmelse af planter (Shannon)


Metode
Feltundersøgelser, gruppearbejde og relevante undersøgelse i forhold til projekterne.

Materiale
Relevante materialer, materialerne bliver løbende lagt op på Lectio og/eller OneNote.

Evaluering
Løbende evaluering og feedback
Plakatproduktion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arktisk biologi - egne projekter 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7: Bæredygtig prod. med arktiske ressourcer

Formål:
anvende idégenereringsteknikker

Indhold:
Bæredygtig produktion med arktiske ressourcer
tilgængelighed af udvalgte arktiske ressourcer
interessentanalyse
udvikling af produkter baseret på lokale ressourcer
livscyklusanalyse
metoder til kvalitetsvurdering, herunder sammenligning med eksisterende produkter

Marmeladeproduktion
Gødning med kaffegrums
Møbler af affaldsprodukter

Metoder:
Deduktiv: idégenerering, interessentanalyse, LCA, pitch
Projektarbejde med støttende vejleder

Materialer:
Materialer fra dumpen, værksted eller supermarked
Bog: ”projektarbejdet” (Systime e-bog) – idégenerering, interessentanalyse, LCA
Indsamlede materialer
Interessentanalyse:
Innovation:
Vejledning og skabelon til livscyklusanalyse
Skabelon til gruppekontrakter
Pitch

Evaluering:
Pitch til fællessamling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interessentanalyse og miljøvurdering 13-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Fysisk geografi

Formål

Problemidentifikation
formulere en relevant problemstilling, som forholder sig til det givne projekt

Gruppesamarbejde (fortsat)

Informationssøgning og faglig uddybelse

Forberedelse og realisering
planlægningsværktøjer (GANNT og logbog)/materiale/udstyrsliste/kalibrering/analyser/demonstrationer/målinger/laboratorie- og feltarbejde/databehandling etc

Skriftlighed – teknisk rapport
Skriftlig formidling af projektets resultater

Indhold
Valgtema 9) Fysisk geografi
Grønlands placering og afledte effekter, herunder vejr og klima, havstrømme, pladetektonik, indlandsisen, istidslandskabet, jordbund, hydrologi, nordlys, solvinde og jordens magnetfelt, fysiske analyser eller demonstrationer, samfundsmæssige konsekvenser af Grønlands placering

Emner, som elever kan vælge projekt indenfor:
Vejr og Klima
Havstrømme
Pladetektonik
Indlandsisen
Istidslandskabet/Jordbund
Nordlys (solvinde og magnetfelt)

Materiale
Gruppekontrakt

Nordlys: Nordlys-app, kamera og diverse vejrudsigter
Earthschool.null.net
Asiaq.gl/DMI.dk

Saltkoncentration i Ulkebugten: Bestemmelse af [salt] vha. standardkurve

Pladetektonik: geofon-øvelse med bestemmelse af lydens hastighed gennem undergrunden. Google Earth

Havstrømme undersøges med diverse demoforsøg:
global opvarmning på dit køkkenbord
Grønlandspumpen
Albedoeffekt-øvelse

Metode
Stilladseret projektvejledning med instruerende eller støttende vejledning

Evaluering
Formativ: Løbende vejledning
Summativ: Skriftlig rapport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysisk geografi rapport 06-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9: Isolerende effekt af moskusgarn

Formål: Naturvidenskabelig metode, mundtlig og skriftlig formidling
Materiale: NV-bog + div. til øvelse + chatGPT om forsøgsdesign og etik ifm. coronavaccineudvikling

2 timer: evaluering af projekt om fysisk geografi
4 timer: naturvidenskabelig metode, formål, hypotesedannelse, kontrolgrupper, blindforsøg: tekster og opgaver
2 timer: case, matrixgrupper: forsøgsdesign og hypoteser
2-4 timer: forsøg
1 time: databehandling
1 time: evaluer resultater og hypotese, fejlkilder og usikkerheder

Formidling af resultater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10: Eksamensprojekt

Formål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Planlægge, strukturere og gennemføre en selvstændig projektperiode med en fremlæggelse af projektet til slut.
- Tage ejerskab og ansvar for eget projekt og forvalte tiden på en hensigtsmæssig måde i forhold til læring og udbytte.
- Lave en tidsplan over projektet med tilhørende milepæle samt dokumentere hvad tiden har været brugt til.
- Være opsøgende i forhold til vejledning, materialer til projektet samt feedback.
- I en fremlæggelse på 30 min. (15 min. præsentation + 15 min. spørgsmål og votering) individuelt kunne præsentere hele projektet, herunder problem, produkt, undersøgelse, analyse, resultater, diskussion, vurdering, konklusion, perspektivering og evt. andre tilføjelser af evt. mangler og opklarende spørgsmål.
- Fastholde fokus samt præsentere det essentielle i projektet og fremhæve de vigtigste pointer og undlade stof og materie som ikke er relevant.
- Forholde sig argumenterende, kritisk, vurderende og reflekterende i forhold til egen projektperiode, herunder idé, problem, produkt, undersøgelse, analyse, resultater, diskussion, vurdering, konklusion, perspektivering.

Eleverne kan f.eks. bruge nogle af de metoder, som vi har arbejdet med:
Dissektioner
Vandkvalitetsundersøgelser
Bioteknologi: gæringsforsøg
Indeklimaundersøgelser
Jordanalyser
Vegetationsanalyser
Upcycle ressourcer
Nordlysundersøgelser
Undergrundsanalyser
Måling af saltkoncentrationer i havvand
Isoleringsforsøg

Indhold
- Projekt:
- Planlægning: idé, gruppekontrakt, planlægning, forsøgsdesign, logbog
- Laboratoriearbejde: produktfremstilling, logbog
- Formidling: Teknisk rapport
- Formidling: Mundtlig præsentation


Materiale
Repetition af projektværktøjer og emner
Eksamensoplæg med rammer, regler og deadlines for projektet

Metode
- Læreroplæg
- Selvstændigt arbejde og/eller gruppearbejde
- lærervejledning med vejledningsmøder

Evaluering
Summativ evaluering
Helhedsbedømmelse af: projektrapporten med tilhørende resultater af det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige prøve. Bedømmelsen er individuel.

Bedømmelseskriterier
- kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
- inddrage relevant viden fra andre fag i studieretningen
- perspektivere til relevante emner inden for teknikfaget
- demonstrere indsigt i fagsproget såvel skriftligt som mundtligt. Rapportens form og indhold
- bearbejdningen af projektets problemstillinger
- planlægningen og vurderingen af projektforløbet
- dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation,
- en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg Produktet/procesforløbet
- omhu og professionalisme ved fremstillingen af produktet eller tilrettelæggelsen af processen
- kvalitet i forhold til de opstillede krav
- argumentation for til- og fravalg

Mundtlig prøve:
- den mundtlige præsentation af projektet
- redegørelsen for de valgte løsninger
- demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold
- besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer