Titel
1
|
Introduktions- og kortfilmsforløb
I dette forløb introduceres eleverne til filmsprogets terminologi og analysemetoder med et særligt
fokus på kortfilm, da eleverne selv i den praktiske del af faget skal producere kortfilm. Det er
også i dette forløb, at vi begynder at anvende kamera- og redigeringsudstyr.
Med udgangspunkt i grundbogen, Levende billeder, dækkes dramaturgi, kameraføring,
billedbeskæring, lyd, lys og kompositioner. I supplerende kompendium (kortfilmskompendium)
fokuseres blandt andet på Richard Raskins syv parametre samt grundigere indføring i dramaturgiens elementer. Forløbets forskellige kortfilm indgår i elevernes arbejde med næranalyser, shot-to-shot og dramaturgiske øvelser. Eleverne
producerer slutteligt en øve-produktion kaldet Jagten, hvor de demonstrerer basal kunnen inden for dramaturgi og filmiske virkemidler ud fra et simpel dialogfrit manuskript, hvilket jeg har sammensat.
Forløbet vil give eleverne en grundlæggende viden og forståelse for mediefagets indhold – og selv kunne anvende denne viden i en praktisk produktion.
Indhold:
Forløbet vil indeholde læreroplæg om indholdet i mediefaget. Eleverne vil her blive præsenteret for grundlæggende, dramaturgiske elementer og filmiske virkemidler gennem kortere citatvisninger og dertilhørende gennemgang af underviseren. Eleverne vil herefter selv arbejde med næranalyser og dramaturgiske øvelser individuelt og i grupper. Løbende i forløbet vil der være både skriftlige øvelser og mundtlige fremlæggelser. I forløbet er der praktiske workshops, hvor eleverne lærer at betjene kameraudstyr og redigeringsprogrammer. Indholdet i undervisningen vil derved opfylde følgende læringsmål:
• anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner,
• foretage næranalyser af udvalgte filmcitater
• redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold,
• karakterisere grundlæggende træk ved fakta og fiktion,
• identificere centrale genrer og programtyper og
• foretage en perspektivering af film og tv-produktion.
Forløbet vil derved centrere sig om følgende kernestof:
• filmiske og dramaturgiske virkemidler
• produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
• optageprincipper og optageteknik
• redigeringsprincipper og redigeringsteknik
• distributionskanaler og delingsværktøjer.
Materiale:
Kortfilmskompendium og Grundkompendium. Grundbogen, Levende billeder.
Citater
Chris Chibnall, Broadchurch, sæson 1, eps. 1, 2013
Stanley Donen & Gene Kelly, Singin’ in the rain, 1952
F. Gary Gray, Law Abiding Citizen, 2009
Alfred Hitchcock, Psycho, 1960
Michael Moore, Bowling for Columbine, 2002
Veena Sud, The Killing,sæson 1, eps. 1, 2011,
Nic Pizzolatto, True Detective, sæson 2, eps. 1, 2015
Uddrag af Lumìere-brødrenes første film, 1885-86.
David Lean, Lawrence of Arabia, 1962
Luis Bunuel, Un chien andalou, 1929
Geoges Melies, La voyage dans la lune, 1902
John G. Avildsen, Rocky, 1976
Corey Yuen, No Retreat, No Surrender, 1986
Kortfilm:
Jonas Cuarón, Aningaaq, 2013.
Ulannaq Ingemann, Killormut, 2014
Anders Thomas Jensen, Valgaften, 1998
Mads Matthiesen, Dennis, 2007
Malik Kleist, Aqisserniartilluta, 2011
Inuk Jørgensen, Home, 2018
Mathieu Ratthe, Love Field, 2008
Søren Frellesen, Boy Meets Girl, 2008
Andrés Muschietti: “Mama”, Spanien, 2008.
Metode
For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer fra projektarbejde i grupper til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet. Eleverne vil observere og modtage læreroplæg, selv læse anvendt materiale, lave skriftlige øvelser og løbende lave mundtlige fremlæggelser. Eleverne vil få vist citater og kortfilm, hvor de, efter at have tillært sig teoretisk og analytisk viden ved læreroplæg og læsning, selv laver både næranalyser og dramaturgiske analyser på egen hånd. Slutteligt introduceres eleverne for kamera- og optageudstyr, hvorefter de i mindre grupper selv prøver kræfter med praktisk filmproduktion.
Evaluering
Forløbet afsluttes med en evaluerende skriftlig prøve, klassediskussion om forløbets styrker, svagheder, elevernes egen motivation og min rolle som underviser. Slutteligt udleveres et anonymt spørgeskema, hvor eleverne kan vurdere forløbet og
|