Titel
1
|
Introduktion til mediefag C/Kortfilmsforløb
Forløb: Introduktions- og kortfilmsforløb
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til de basale filmiske virkemidler og brugt dem både i forbindelse med produktioner og analyse af kortfilm.
Formål
Af læringsplanens formål, har vi primært fokuseret på disse
a) anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner
b) redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold
d) identificere centrale genrer og programtyper og
Og ved de praktiske:
f) betjene optage- og redigeringsudstyr,
g) planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper,
h) bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion,
i) anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser,
Indhold
Narrationsanalyse (berettermodel, tre-aktsmodel, syuzhet, fabula)
Kortfilmsformatet og –genrer (klassisk fortællende, slice of life, den eksperimentelle)
Beskæringer (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær, close-up)
Perspektiver (fugl, frø, normal)
Billedekomposition (det gyldne snit, gyldne rektangler, logaritmisk spiral, vandrette linjer, lodrette linjer, diagonale linjer, kælkede linjer, for- mellem- og bagrund)
Filmens grundsten (frame, indstilling, scene, sekvens)
Usynling klipning/continuity editing (klip på bevægelse, klip på blikretning, shot-reverse-shot, match cut, krydsklipning)
Synlig klipning (kontrast/symbolsk montage, revolverklip/pistolklip, jump cut, sublimenalklip, smash cut, montage)
Ydre kamerabevægelser (statisk kamera, bevægeligt kamera, dolly, tiltning, panorering, truck, håndholdt kamera)
Indre kamerabevægelser (zoom, chokzoom, vertigozoom, fokusskifte, dybdefokus)
Lyd & filmmusik (diegetisk, non-diegetisk, metadiegetisk, parafraserende, kontrapunkterende, musical moment, artless singing, signifier of emotion (filmmusik som følelsesbærende))
Lys og farver (highkey/lowkey-belysning, naturligt/kunstigt lys, sidelys, modlys, lys nedefra, frontbelysning, backlighting, kontrast, blødt/hårdt lys/graduering, varme/kolde farver, farvesymbolik, nuancer)
Produktionsopgaver (med fokus på klipning, med fokus på kompositioner)
Richard Raskins 7 parametre
Metode
Læreroplæg
Individuelt arbejde (læsning, noter, analyse og begrebskort)
Gruppearbejde (produktionsarbejde, filming, fotografering, redigering, næranalyse, genreanalyse, kortfilmsanalyse) med efterfølgende opsamling
Filmvisning
Produktionsopgaver
Materiale
Lærerproducerede slides
Lærerproducerede begrebskort (uudfyldte)
Lærerproducerede produktionsopgaver
Shorts – kortfilm i undervisningen (bog om kortfilm fra 2023, Systime)
"Raskins 7 parametre" fra Kortfilm - filmiske virkemidler
Kortfilm:
Fauve (2018)
Ivalu (2023)
Sniffer (2006)
Pistol (2016)
This House Has People in It (2016)
Reality+ (2014)
Nest (2022)
Mfl.
Evaluering
Der evalueres løbende i undervisningen
|