Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold C
|
Lærer(e)
|
Michael Bang Sørensen
|
Hold
|
2024J kf (1.J kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Kulturmøder og kulturbagreber
1.j - Kulturforståelse - introducerende forløb.
I dette forløb tager vi afsæt i nogle af de helt grundlæggende holdninger, der er til faget ‘kulturforståelse’ og vi skaber et begrebsapparat, så vi kan analyser kultur, og så vi kan diskutere og skabe fagligt rum for bedre kulturel interaktion.
Kernestoffet i forløbet:
Vi kommer til at arbejde med begreber som stereotyper, etnocentrisme, kulturrelativisme, beskrivende og komplekse kulturbegreb og fordomme. Desuden kulturforståelse og kulturmisforståelse
Faglige mål:
- demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
- reflektere over egne og andres kulturelle værdier,
Materialer:
Grundbog i Kultoori: Side 7-21 + 80-83
Film: Det moderne Grønland på film: https://www.youtube.com/watch?v=GmUcBDJnW74&t=8s
Klip om stereotyper: https://www.youtube.com/shorts/cGXJIF8Q2Ug
Oplæg om kulturbegreber: Kulturrelativisme, etnocentrisme og stereotyper.pptx
Oplæg om beskrivende og komplekse kulturbegreb:
Beskrivende og komplekst kulturbegreb.pptx
Artikel: 'Er dine forældre alkoholikere?': Grønlandske studerende i Danmark møder fordomme. Fra dr.dk 15.09.23
Diverse små klip, artikler og øvelser på Padlet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - tatoveringer og identitet
1.j - Kulturfag
Tema: Tatoveringer og identitet
Dette forløb har fokus på inuit tatoveringer
Når vi stopper skal I kende til inuittatoveringer og have en holdning til dem. I skal være i stand til at anvende kulturbegreber til en analyse.
I forløbet arbejder vi med flere former for materialer og skal blandt andet tale om de mange forskellige årsager der er til at flere i Grønland igen får tatoveringer. Herunder hvordan forholdet mellem Grønland og Danmark kan have betydning for antallet af under der knytter identitetsforståelser og tatoveringer sammen.
Det kernestof i møder handler blandt andet om materiel og immateriel kultur, forståelse af hvordan man samler viden og udsyn ifht tatoveringer andre steder i verden.
Faglige mål:
identificere og beskrive forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer-
redegøre for stereotype forestillinger og fordomme
Materialer:
Grundbogen: Kultoori. Af Jonbert davidsen m.fl. - 1.udgave 2014. Side 23-29 + 80-83
Podcast / interview med tatovøren Paninnguaq Lind Jensen.
Link: https://den2radio.dk/udsendelser/arktis-i-hjertet-2/
Artikel: Vi Unge undersøger: Hvad er “cultural appropriation”?
‘Vi unge’ 16.01.2013
Artikel: How does cultural appropriation work – and how can you spot it?
‘The week’ – 13.07.2023
Artikel: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er'
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandtgroenlaendere-det-er-en-superfed-maade dr.dk 19.01.2020
Artikel: https://salaam.dk/kulturel-appropriation/
Supplerende oplæg med materialer inkluderet:
Oplæg om tatoveringer: https://attat-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/mich957j_attat_gl/ETL-hgyPxQBOrkVSqQDVYMEBS7P0-SLDSIuVIwF04wd1BA?rtime=VtbkJDWR3Ug
Oplæg om kulturel appropriation: Præsentation2.pptx
Viden om kulturel identitet: Kulturel identite - Fra kultur på arbejde.docx
Supplerende til analyse af kulturel forståelse og kløft mellem dk og gl:
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/aki-matilda-vil-kun-tale-gronlandsk-og-ma-sa-undvaere-sporgsmal/2143238
Derudover en række andre artikler, som er anvendt i oplæg og til andre øvelser.
Tilrettelæggelse:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Diskrimination og racisme
1.j Kulturfag 2024/2025
Tema: Kulturel diskrimination og racisme
I dette forløb arbejder vi med kulturel diskrimination og racisme. Vores udgangspunkt er ‘Grønland i dag’ og den aktuelle debat der er om diskrimination og racisme i Grønland i vinter/forår 2025. Vi ved fx fra undersøgelser (2023) at unge med Grønlandsk baggrund oplever diskrimination i Danmark, og det er et problem som vi dykker mere ned i.
I forløbet arbejder vi med forskellige former for diskrimination, og vi lærer om begrebet racisme. Som del af forløbet bruger vi også den viden vi allerede har om betydning af begreber som; fordomme, stereotyper og etnocentrisme
Vi starter forløbet med at tale ud fra egen viden. Er der nogle der har set andre blive diskrimineret, eller er der nogle der selv har oplevet det?
Undervejs skal vi prøve at forstå hvorfor diskrimination opstår og hvordan vi med vores viden om fra Kulturfag (og interkulturel kompetence) kan bekæmpe alle former for diskrimination.
Faglige mål (delvist dækket) = Hvad er det vi kan efter forløbet:
demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
reflektere over egne og andres kulturelle værdier
redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle.
Materialer – bøger, artikler, filmklip mm
Thomas Hylland Eriksen; Kulturforskelle - kulturmøder i praksis. Mungsgaard 2002. Side 37-43 + 70-71
Iben Jensen: Grundbog i kulturforståelse. Samfundslitteratur. 3. udgave 2022. Side 181 + 185 – 194
Artikel: Grønlandsk regeringschef er mødt op til demonstration mod dansk racisme
Ritzaus Bureau 28. Feb.
Artikel: “Grønlandske studerende skal diskutere fordomme og diskrimination med statsministeren” Sermitsiaq 19.04.25
Artikel: Naleraq ekskluderer kandidat efter udtalelser. Sermitsiaq 14.02.25
Klip om racisme: https://www.tiktok.com/@tv2echo/video/7306403498885729569
Tæt på samdheden:
https://www.facebook.com/watch/?v=1044590814371975&ref=sharing
Uddrag fra dr.dk : ‘Med tape for munden demonstrerede grønlændere mod racisme og diskrimination’
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/med-tape-munden-demonstrerede-groenlaendere-mod-racisme-og-diskrimination
Fokus; Flertallet af grønlandske studerende i Danmark oplever fordomme og eksklusionKilde: https://menneskeret.dk/nyheder/flertallet-groenlandske-studerende-danmark-oplever-fordomme-eksklusion
Hele rapporten som sekundært anvendt i små uddrag: https://menneskeret.dk/files/media/document/Gr%C3%B8nlandske%20studerende%20i%20DK.pdf
Diverse artikler til øvelser, begrebskort, eksamenstræning mm.
Forudsætning:
Kendskab til grundlæggende kulturbegreber fra første forløb. En del af materialet genlæses.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738585",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738585",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738585"
}