Holdet 2024J kf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Øvrige hold C
Lærer(e) Michael Bang Sørensen
Hold 2024J kf (1.J kf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Kulturmøder og kulturbagreber
Titel 2 Forløb 2 - tatoveringer og identitet
Titel 3 Forløb 3 - Køn og normalitet
Titel 4 Forløb 4 - Diskrimination og racisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Kulturmøder og kulturbagreber

1.j - Kulturforståelse - introducerende forløb.



I dette forløb tager vi afsæt i nogle af de helt grundlæggende holdninger, der er til faget ‘kulturforståelse’ og vi skaber et begrebsapparat, så vi kan analyser kultur, og så vi kan diskutere og skabe fagligt rum for bedre kulturel interaktion.



Kernestoffet i forløbet:  

Vi kommer til at arbejde med begreber som stereotyper, etnocentrisme, kulturrelativisme, beskrivende og komplekse kulturbegreb og fordomme. Desuden kulturforståelse og kulturmisforståelse   



Faglige mål:  

- demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer  

- reflektere over egne og andres kulturelle værdier,



Materialer:  

Grundbog i Kultoori: Side 7-21 + 80-83



Film: Det moderne Grønland på film: https://www.youtube.com/watch?v=GmUcBDJnW74&t=8s  



Klip om stereotyper: https://www.youtube.com/shorts/cGXJIF8Q2Ug  



Oplæg om kulturbegreber: Kulturrelativisme, etnocentrisme og stereotyper.pptx  

Oplæg om beskrivende og komplekse kulturbegreb:  

Beskrivende og komplekst kulturbegreb.pptx   

Artikel: 'Er dine forældre alkoholikere?': Grønlandske studerende i Danmark møder fordomme. Fra dr.dk 15.09.23





Diverse små klip, artikler og øvelser på Padlet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 - tatoveringer og identitet

1.j - Kulturfag  

Tema: Tatoveringer og identitet  



Dette forløb har fokus på inuit tatoveringer



Når vi stopper skal I kende til inuittatoveringer og have en holdning til dem. I skal være i stand til at anvende kulturbegreber til en analyse.



I forløbet arbejder vi med flere former for materialer og skal blandt andet tale om de mange forskellige årsager der er til at flere i Grønland igen får tatoveringer. Herunder hvordan forholdet mellem Grønland og Danmark kan have betydning for antallet af under der knytter identitetsforståelser og tatoveringer sammen.  



Det kernestof i møder handler blandt andet om materiel og immateriel kultur, forståelse af hvordan man samler viden og udsyn ifht tatoveringer andre steder i verden.  





Faglige mål:  

identificere og beskrive forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer-

redegøre for stereotype forestillinger og fordomme





Materialer:  



Grundbogen: Kultoori. Af Jonbert davidsen m.fl. - 1.udgave 2014. Side 23-29 + 80-83





Podcast / interview med tatovøren Paninnguaq Lind Jensen.  

Link: https://den2radio.dk/udsendelser/arktis-i-hjertet-2/  



Artikel: Vi Unge undersøger: Hvad er “cultural appropriation”?

‘Vi unge’ 16.01.2013  



Artikel: How does cultural appropriation work – and how can you spot it?  

‘The week’ – 13.07.2023

Artikel: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er'  

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandtgroenlaendere-det-er-en-superfed-maade  dr.dk 19.01.2020



Artikel: https://salaam.dk/kulturel-appropriation/  



Supplerende oplæg med materialer inkluderet:  

Oplæg om tatoveringer: https://attat-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/mich957j_attat_gl/ETL-hgyPxQBOrkVSqQDVYMEBS7P0-SLDSIuVIwF04wd1BA?rtime=VtbkJDWR3Ug



Oplæg om kulturel appropriation: Præsentation2.pptx



Viden om kulturel identitet: Kulturel identite - Fra kultur på arbejde.docx  

  



Supplerende til analyse af kulturel forståelse og kløft mellem dk og gl:



https://www.sermitsiaq.ag/samfund/aki-matilda-vil-kun-tale-gronlandsk-og-ma-sa-undvaere-sporgsmal/2143238    



Derudover en række andre artikler, som er anvendt i oplæg og til andre øvelser.  





Tilrettelæggelse:  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 - Køn og normalitet

1.j - 2024/2025 Kulturfag C

Tema: Køn & normalitet

Hvordan krop, og seksualitet kan afhænge af tid, sted og kultur.  

Forløbets formål:  

I forløbet skal vi tale om køn og normalitet og vi dykker vi ned i diskussionen om biologisk og socialt køn. Vi skal kigge på de fordomme og stereotyper, der knytter sig til vores opfattelse af køn og krop og undersøge de sociale konstruktioner vi bygger omkring vores køn. Med andre ord skal vi se på hvordan normalitet konstrueres (fx i forhold til hvad vi normalt forstår når vi taler om køn, krop og seksualitet). Her kommer vi også ind på kulturelle markører og kigger på den udvikling, der er sket inden for køn og kønsopfattelse i forhold til udviklingen af nye køn.  



Forudsat viden / kendskab til kernebegreber:  

Viden om hvad kultur er

Viden om kulturbegreber som fx det beskrivende og komplekse kulturbeg

Godt kendskab til begreber som stereotyper og fordomme



Nye begreber:

Sociale konstruktioner (socialkonstruktivisme)  

Biologisk køn & socialt køn

Kulturelle markører og sociale kategorier  

















Materiale  - bøger, artikler, visuelt materiale mm.  

Reklame fra Always: Like a girl)  

https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg&ab_channel=cteintrocommercials  

Hvis jeg var en mand - Kvindelandsholdet  

https://www.youtube.com/watch?v=VtxohqF4YqY  

Bliv Murer - København murerlaug

https://www.facebook.com/watch/?v=1837257449847215  



Bog; Køn og ligestilling. Forlaget Columbus 2017.

Side 65-70 køn og diskurser + side 61-62 om biologisk og kulturelt køn  



Oversigt over beskæftigelsen i Grønland 2023:  

https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=202416&sc=AR&subthemecode=o2&colcode=O (særligt figur 2)  



Artikel; 136 nye ord om køn og seksualitet er på vej ...  

Dr.dk. 14.02.24: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/136-nye-ord-om-koen-og-seksualitet-er-vej-til-groenlandsk-ordbog   



Artikel: I Grønland har de ikke 200 nye ord for sne, men snart har de nye ord om LGBT  

https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/i-groenland-har-de-ikke-200-ord-for-sne-men-snart-har-de-nye-ord-om-lgbt/  

Artikel: Nu er Nuka officielt en kvinde Nuka har skiftet køn.docx



Artikel: 136 nye ord om køn og seksualitet er på vej til Grønlands ordbog: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/136-nye-ord-om-koen-og-seksualitet-er-vej-til-groenlandsk-ordbog  



FILM: Eskimo Diva - (findes på filmstriben)



Om normalitet: https://www.paerspektiv.dk/tanker-om-normalitet-hvad-er-normalt/  



Artikel / uddrag fra bog: De tre køn:  https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=186    



Sociolog: Stereotype forestillinger om køn får børn til at mistrives

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sociolog-stereotype-forestillinger-om-koen-faar-boern-til-mistrives





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 - Diskrimination og racisme

1.j Kulturfag 2024/2025  

Tema: Kulturel diskrimination og racisme

I dette forløb arbejder vi med kulturel diskrimination og racisme. Vores udgangspunkt er ‘Grønland i dag’ og den aktuelle debat der er om diskrimination og racisme i Grønland i vinter/forår 2025. Vi ved fx fra undersøgelser (2023) at unge med Grønlandsk baggrund oplever diskrimination i Danmark, og det er et problem som vi dykker mere ned i.   

I forløbet arbejder vi med forskellige former for diskrimination, og vi lærer om begrebet racisme. Som del af forløbet bruger vi også den viden vi allerede har om betydning af begreber som; fordomme, stereotyper og etnocentrisme  

Vi starter forløbet med at tale ud fra egen viden. Er der nogle der har set andre blive diskrimineret, eller er der nogle der selv har oplevet det?  

Undervejs skal vi prøve at forstå hvorfor diskrimination opstår og hvordan vi med vores viden om fra Kulturfag (og interkulturel kompetence) kan bekæmpe alle former for diskrimination.  



Faglige mål (delvist dækket) = Hvad er det vi kan efter forløbet:

demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer

reflektere over egne og andres kulturelle værdier  

redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle.



Materialer – bøger, artikler, filmklip mm  

Thomas Hylland Eriksen; Kulturforskelle - kulturmøder i praksis. Mungsgaard 2002. Side 37-43 + 70-71  



Iben Jensen: Grundbog i kulturforståelse. Samfundslitteratur. 3. udgave 2022. Side 181 + 185 – 194

Artikel: Grønlandsk regeringschef er mødt op til demonstration mod dansk racisme

Ritzaus Bureau 28. Feb.

Artikel: “Grønlandske studerende skal diskutere fordomme og diskrimination med statsministeren” Sermitsiaq 19.04.25



Artikel: Naleraq ekskluderer kandidat efter udtalelser. Sermitsiaq 14.02.25  





Klip om racisme:  https://www.tiktok.com/@tv2echo/video/7306403498885729569  



Tæt på samdheden:  

https://www.facebook.com/watch/?v=1044590814371975&ref=sharing  



Uddrag fra dr.dk : ‘Med tape for munden demonstrerede grønlændere mod racisme og diskrimination’  

https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/med-tape-munden-demonstrerede-groenlaendere-mod-racisme-og-diskrimination  



Fokus; Flertallet af grønlandske studerende i Danmark oplever fordomme og eksklusionKilde: https://menneskeret.dk/nyheder/flertallet-groenlandske-studerende-danmark-oplever-fordomme-eksklusion  



Hele rapporten som sekundært anvendt i små uddrag: https://menneskeret.dk/files/media/document/Gr%C3%B8nlandske%20studerende%20i%20DK.pdf  



Diverse artikler til øvelser, begrebskort, eksamenstræning mm.  



Forudsætning:  

Kendskab til grundlæggende kulturbegreber fra første forløb. En del af materialet genlæses.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer