Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse B
|
Lærer(e)
|
Karen Lunding-Møller
|
Hold
|
2023BC Kf (1.BC Kf, 2.BC Kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#3 Ungdom og fællesskaber
Forløbet handler om ungdomskultur. Har vi haft den samme ungdomskultur som vores forældre og bedsteforældre? Hvilke grupper er vi en del af i vores ungdomskultur og ændre grupperne sig, når vi bliver ældre? Hvilken påvirkning har sociale medier (SoMe) på vores ungdomskultur? I dette forløb skal I lave analyser af jeres egen og andres ungdomskultur ud fra begreberne:
• Socialisering, primær og sekundær socialisering
• Neostammer og subkultur
• Arenaer og kapital
• Subjektivisering og Potensering + SoMe
FORMÅL
Formålet med forløbet Ungdomskultur er, at få kendskabet til personlig og kollektiv identitet i et samfundsmæssigt og historisk perspektiv, samt anvende interviewteknik og forholde sig kritisk til informationssøgning og statistik.
INDHOLD
Vi starter forløbet med at se på, hvordan ungdomskulturen har ændret sig gennem tiden. Vi skal desuden se på unges levevilkår i Grønland gennem informationssøgning og statistik. Derefter skal vi se lidt på, hvordan sociale medier kan påvirke ungdomskultur. Til slut i forløbet udvikles der i grupper en ”ung-person”, som I skal kunne analysere med ovenstående begreber.
METODE
Lærerstyret undervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Interview
Kildekritik til informationssøgning
Statistik
MATERIALER
Vestergaard, Gunvor (2020). KulturNU. Kulturmøder, ungdomskultur og integration. Kapitel 6: Unge og kultur, s. 127 – 181. Aarhus: Systime A/S
https://kulturnu.systime.dk/
Grønlands statistik: www.stat.gl
Familietyper og samfundsstruktur:
Hansen, Thor Banke. "Grønland - samfund, økonomi og politik". Systime 2018, kap. 3.5.3: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=151#c372
Hansen, Thor Banke. "Grønland - samfund, økonomi og politik". Systime 2018, kap. 3.4:
https://glsamf.systime.dk/?id=127
Subjektivisering og potensering:
Forlaget Columbus. "Fri eller fortabt? - en bog om ungdomssociologi". 2019, s. 30-31
Kortfilm om Skateducate:
https://skateducate.com/wp-content/uploads/2021/12/Skateducate_Aarhus.mp4
https://skateducate.com/index.php/om-os/
Tegneserien Overloaded:
https://www.underviserportal.dk/grundskole/materialer/opgave/683-overloaded
Artikel:
Hviid, Hanne (2023). "Grønlandsk influencer får en million følgere". KNR:
https://knr.gl/da/nyheder/groenlandsk-influencer-faar-en-million-foelgere
EVALUERING
3-2-1 skriftlig evaluering
Begrebsvendespil
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave - Ungdomskultur
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#4 Migration
Forløbet handler om migration i grønlandsk kultur, men også i andre kulturer. I forløbet skal I lære en nogle begreber, som vi skal bruge til at analysere migration:
• Segregation, assimilation og pluralistisk integration
I forløbet inddrages studiemetodik om evaluering, herunder Blooms taksonomiske niveauer, i forløbet, hvor vi skal arbejde med, hvordan I redegør, analyserer og diskuterer i kulturfag og træne mundtlig eksamen.
FORMÅL
Faglige mål
• Skal have viden om såvel egen som andre kulturer og have redskaber, så I på et grundlæggende niveau kan forstå interne såvel som eksterne kulturelle forskelle
• Skal med udgangspunkt i teori og praksis kunne forholde sig til kulturelle møder både lokalt, nationalt og internationalt
• Skal have sådanne kompetencer, at I i jeres arbejde med faget kan bygge på forståelse af enkelte processer, der sker i et kulturelt møde
• Skal kunne forstå, hvad der sker i det kulturelle møde ved at være opmærksomme på egne reaktioner og kunne undres over andres
• Skal være bevidste om egne læreprocesser og I skal kunne udvikle faglig og studiemæssig selvstændighed • Skal kunne indgå i både par- og gruppearbejde og kunne være opmærksomme, koncentrerede og kritiske ved elevfremlæggelser
• Skal have en vis indsigt i, at I selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor I efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur
• Skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling
Læringsmål
a) Demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
b) Reflektere over egne og andres kulturelle værdier
e) Redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle
INDHOLD
Kernestof
b) Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i globalt perspektiv
d) Kulturforståelse og kulturmisforståelse eksempelvis i forhold til begrebet universalisme
METODE
Forelæsning
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Individuelt arbejde
MATERIALER
Segregation, assimilation og pluralistisk integration:
Sondum, Billa og Thor Banke Hansen. "Grønland. Samfund, politik og økonomi". Systime 2018: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=128
Egede Nielsen, Pipaluk. ”Mange grønlændere ser ned på os”. Nuuk Ugeavis, 13. august 2014
Schultz-Nielsen, Jørgen. ”Flere kinesere end nordmænd i Grønland”. Sermitsiaq.ag, 5. august 2018: http://sermitsiaq.ag/node/207451
Egede, Inga. ”Dyst mellem grønlændere og kinesere”. Royal Greenland, 27. juni 2017: https://www.royalgreenland.gl/da/Afdelinger/Kommunikation/Kommunikationsafdeling/Nyheder/2017/Juni/Dyst-mellemkinesere-og-groenlaendere
Lindstrøm, Merete. ”Royal Greenland henter 27 nye medarbejdere fra fjernøsten”.
KNR, 13. februar 2018: https://knr.gl/da/nyheder/henter-27-nye-medarbejder-fra-fjernøsten
Kruse, Kathrine. ”Mimi: Lad de unge komme i arbejde i stedet for kineserne”. Sermitsiaq. AG, 7. februar 2018: http://sermitsiaq.ag/node/203006
Dollerup-Scheibel, Mads. ”Drømmen om Japan gik i opfyldelse”. Sermitsiaq 7 2010
Tabel 1: Studerendes overvejelser om at flytte til Grønland på et tidspunkt (i %). I: Den Nordatlantiske Gruppe. ”Hvorfor grønlændere bosætter sig i Danmark”, s. 11. April 2011: http://f9044f872b204c6bb5d748c4fcf08944d29dd1fe655f58532e06.r94.cf1.rackcdn.com/myfiles/1354109936_hvorforgrnlnderebosttersigidanmark.pdf
EVALUERING
Skriftlig evaluering gennem quiz.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#5 Arktiske folk
Forløbet handler om arktiske folk. Hvem er vores naboer i Arktis? I dette forløb skal I lave sammenligninger og se på forskelle og ligheder mellem arktiske folk. Vi skal på en rejse rundt i Arktis og besøge folk fra Nunavut, Northwest Territories og Sameland. I jeres sammenligninger skal i også forholde jer til Kalaallit Nunaat. I forløbet fokusere vi på begreberne fra grundforløbet:
• Kulturmøde, kulturarv, socialisering
Forløbet er kort og fokusere på at kigge tilbage på begreber fra efteråret.
FORMÅL
Formålet med forløbet er at få viden om vores arktiske naboer og forstå den relation vi har til dem. I skal kunne redegøre for forskelle og ligheder mellem arktiske folk og reflektere over egne og andres kulturelle værdier.
INDHOLD
Gennem artikel-læsning får I sat grønlandsk kultur i et globalt perspektiv.
METODE
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
MATERIALER
Inuvialiut Living History (2020). The Inuivialiut. Oversat til dansk. Hentet januar 2020 på www.inuvialuitlivinghistory.ca/wiki_pages/The%20Inuvialuit
Inuvik Native Band – Youth Committee (2018). Facebook page: @inbyouth
Kernell, Amanda (Instruktør) (2018). Sameblod. Sverige, Danmark og Norge: Nordisk Film Produktion.
KNR (Kalaallit Nunaata Radioa)
- Sommer, Karsten (2008). Inuitteater i Timbuktus ørken. Hentet januar 2020 på https://knr.gl/kl/node/139897
- Stenbæk, Marianne (2019). Nunavut fylder 20 år i dag. Hentet januar 2020 på https://knr.gl/da/nyheder/nunavut-fylder-20-%C3%A5r-i-dag
- Stenbæk, Marianne (2019). Nunavuts fader: En umulig drøm som blev til virkelighed. Hentet januar 2020 på https://knr.gl/da/nyheder/en-umulig-dr%C3%B8m-som-blev-til-virkelighed
- Stenbæk, Marianne (2019). Unge opretter ungdomsstyrelse i Inuvik. Hentet januar 2020 på https://knr.gl/da/nyheder/unge-opretter-ungdomsstyrelse-i-inuvik
- Stenbæk, Marianne (2019). Nunavut kæmper fortsat for livskvalitet. Hentet januar 2020 på https://knr.gl/da/nyheder/nunavut-k%C3%A6mper-fortsat-livskvalitet
Nationalmuseet (2020). Arktis - de nordligste folk. Hentet januar 2020 på https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/
EVALUERING
Skriftlig evaluering til slut i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Barndom og opdragelse
I dette forløb skal vi undersøge, hvilke normer og værdier, der ligger til grund for forskellige måder at opdrage børn på i forskellige kulture. Vi skal undersøge, hvordan det at være barn har ændret sig over tid fra det traditionelle samfund, henover det moderne samfund til det vi har i dag; det senmoderne samfund. I forløbet skal vi øve os i at lave kultursammenlignende analyser. Vi skal således både sammenligne barndommen over tid i Grønland, dvs. diakron sammenligningen. Vi skal også sammenligne barndom synkront, hvilket vi sige, at vi skal sammenligne barndomsliv i Grønland med barndomsliv i Danmark og i Kina.
FORMÅL:
- Eleverne skal ud fra et personligt kulturelt, historisk og socialt perspektiv have indsigt i sammenhængen mellem kultur og identitet.
- Eleverne skal være personligt bevidste om, at de selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor de efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur.
- Elevernes skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling.
INDHOLD
Kernestof
a) anvende relevant kulturteori med henblik på analytisk at redegøre for kulturelle variationer og problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer,
b) identificere forskelle og ligheder på tværs af de studerede kulturer,
c) reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturhistorisk proces,
e) identificere og analysere forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer,
f) forholde sig kritisk til kultur, herunder analysere kulturelle, sociale og historiske konstruktioner af såvel identitet som stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle, der forekommer i en verden præget af mangfoldighed og globalisering, og
b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv,
f) identitetsdannelse som resultat af en historisk og kulturel proces.
METODE
Gruppearbejde
Pararbejde
Individuelt arbejde
MATERIALE
- Film: Kids gone Wild (https://www.youtube.com/watch?v=Jkiij9dJfcw)
- DBU om barndom og opdragelse fra "Fællesskabende dialoger", Sørensen, Michael Bang m.fl.
- En kuldreng (Rasmus Lyberth) fra "Min Barndom i Grønland", Lindhardt og Ringhof 2016.
Dansk - grønlandsk skolestart_
- TV-serie afsnit 1: Nana (https://www.dr.dk/drtv/se/nana_-kan-eller-skal_472886)
- Manumina starter i skole (Miiannguaq Olsvig) Børnebog, 2020
Dansk og kinesisk barndomskultur:
Rasmussen, Edith. ”Kinesiske børn leger ikke”. Jyllands-Posten, 15. januar 2015
Chemnitz, Bibi. Opslag på instagram, 8. juni 2017: https://www.instagram.com/p/BVF1MH8F2Ln/
EVALUERING
gennem quiz og spil i Quizlet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Køn, krop og kultur
Formål:
I dette forløb udforsker vi samfundets syn på køn. Vi kigger på stereotyper, fordomme og udforsker det binære kønssystem og de kasser, som systemerne putter os ind i. Vi afprøver køn som en social konstruktion og undersøger, hvad vi lærer vores børn. Vi kigger på køn som en samfundsstruktur, der starter allerede inden vi fødes og undersøger dem, der ikke pr. definition føler sig velkomne i kønskassen. Ved at bruge Judith Butler som teoretisk anker får vi diskuteret, hvad der ligger bagved vores køn og set på, om kønskasserne er berigende eller begrænsende.
Indhold:
Vi laver egne undersøgelser og kigger på teoretisk materiale. Vi bruger deltagerobservation og reflekterer over vores egne køn.
Metode:
deltagerobservation
gruppearbejde
Individuelt arbejde
eksamenstræning
læsning
lytning
Materiale:
- Reklame: Like a girl (Always)
- Be a man - Tik Tok fænomen
- Dokumentar: Et helt menneske 1. episode: Nu er jeg en pige
- Eskimo Diva
- Derfor gør vi vores piger til små prinsesser (artikel, TV2)
- Sammenfatning af Judith Butlers teori fra Gender Trouble
- Kønsrollerne er i opløsning (artikel, Politiken 2019)
- LgBT+ ordbog for begreberne: Kønsidentitet, transkønnethed, det binære kønssystem, femininitet, maskulinitet.
- Peters jul
- Hofstedes løgdiagram
- Afghanske kvinders rettigheder i Taliban ( Artikel DR sep. 2024)
Evaluering:
Løbende evaluering gennem fremlæggelser, diskussioner og produkter.
Quiz
Fagbegreber i fokus: kønsstereotyper, fordomme, kønsidentitet, det binære kønssystem, maskulinitet, femininitet, transkønnethed, universalisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Popkultur
Formål: Forløbet handler om populærkultur og giver et indblik i, hvordan globalisering former vores identitet, og hvordan historiske processer er med til at åbne verden omkring os. Det handler om at få et blik på finkulturen og populærkulturen som fænomener og modsætninger. Vi kigger på Bourdieus kapitalbegreber samt behovspyramiden, vekselvirkningsmodellen og masseproduktion.
Begreber i fokus: Stereotyper, kulturel identitet, globalisering, populærkultur, finkultur, kapital, masseproduktion.
Indhold:
Vekslen mellem nutid og fortid. Hvordan har historiske forhold en indvirkning på populærkulturen i Grønland. Vi kigger tilbage på amerikansk kulturs indflydelse i Grønland samt analyserer forskellige populærkulturelle fænomener.
Metode:
Pararbejde
Gruppearbejde
refleksionsøvelser
Materiale:
Johansen, Lars Emil (1995). Befrielse og genforening. Danmarks befrielse – i anledningen af
50 året for Danmarks befrielse. Atuagagdliutit 04.maj 1995, s. 3
Nuuk Nordisk Kulturfestival (2019). Nuuk Nordisk Kulturfestival indgår samarbejde med
populær grønlandsk designer: https://nuuknordisk.gl/bibi-chemnitz
Rasmussen, Poul Nyrup (1995). Statsministerens mindeord. Danmarks befrielse – i
anledningen af 50 året for Danmarks befrielse. Atuagagdliutit 04.maj 1995, s. 3
Rosenfeld, Dennis Jacob og Sabrina Vitting-Seerup (2019). Populærkultur i samfundet –
Analyse af vekselvirkninger. Forfatterne og Samfundslitteratur. s. 25-29
(Vekselvirkningsmodellen) + s. 37 – 38 (Massekultur og populærkultur) + s. 42-43 (Finkultur)
Kulturel Identitet (Iben Jensen)
Globalisering eller glokalisering (Fra bogen SociologiNU, Systime 2020: https://sociologinu.systime.dk/)
Film og video:
- I skyggen af kajakkerne afsnit 1:5
- Sisimiut (1966) af Jørgen Roos: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sisimiut
- K-pop BTS, koreansk: https://www.youtube.com/watch?v=m8MfJg68oCs
- K-pop BTS, engelsk: https://www.youtube.com/watch?v=gdZLi9oWNZg
Evaluering:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tatoveringer
Forløbet handler om tatoveringer i traditionel grønlandsk kultur og nutidig grønlandsk kultur. Vi skal også se på tatoveringer i andre kulturer og få et overblik over bestemte tatoveringers historie. Vi vil starte og slutte forløbet med en dialog-cirkel (DBU), hvor vi skal reflektere over tatoveringers betydning for os og andre. Vi slutter forløbet af med feltarbejde, hvor I kan vælge mellem kvantitativ eller kvalitativ metode.
Formål
Faglige mål
• Skal have viden om såvel egen som andre kulturer og have redskaber, så I på et grundlæggende niveau kan forstå interne såvel som eksterne kulturelle forskelle
• Skal med udgangspunkt i teori og praksis kunne forholde sig til kulturelle møder både lokalt, nationalt og internationalt
• Skal have sådanne kompetencer, at I i jeres arbejde med faget kan bygge på forståelse af enkelte processer, der sker i et kulturelt møde
• Skal kunne forstå, hvad der sker i det kulturelle møde ved at være opmærksomme på egne reaktioner og kunne undres over andres
• Skal være bevidste om egne læreprocesser og I skal kunne udvikle faglig og studiemæssig selvstændighed
• Skal kunne indgå i både par- og gruppearbejde og kunne være opmærksomme, koncentrerede og kritiske ved elevfremlæggelser
• Skal ud fra et personligt kulturelt, historisk og socialt perspektiv have indsigt i sammenhængen mellem kultur og identitet
• Skal være personligt bevidste om, at de selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor de efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur
• Skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling
Læringsmål
a) Anvende relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle variationer og problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
b) Identificere forskelle og ligheder på tværs af de studerede kulturer
c) Reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturhistorisk proces
d) Skelne mellem immateriel og materiel kultur
e) Identificere og analysere forskellige kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer
f) Forholde sig kritisk til kultur, herunder analysere kulturelle, sociale og historiske konstruktioner af såvel identitet som stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle, der forekommer i en verden præget af mangfoldighed og globalisering
g) Forholde sig til og anvende de grundlæggende metoder, der anvendes i forbindelse med feltstudier, interview- og observationsteknikker samt eget indsamlet materiale
Indhold
Kernestof
b) Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv
c) Vestlige og ikke-vestlige kulturformer
d) Kommunikationsformer, herunder interkulturel, lavkontekstuel og højkontekstuel
e) Kulturforståelse og kulturmisforståelse, herunder i forhold til begreberne stereotyper, etnocentrisme og kulturrelativisme
f) Identitetsdannelse som resultat af en historisk og kulturel proces
j) Kulturanalytisk terminologi med henblik på anvendelse i et feltarbejde
k) Kulturanalyse og kulturelle undersøgelsesmetoder med henblik på anvendelse i kulturanalyse i et feltarbejde
Metode
• Lærerstyret undervisning
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Interview
Materialer
Birk, Helle (2013). "En ny normalitet?". Berlingske, 29. juni 2013
Frandsen, Søren (2013). "Tatoveringens historie". Jyllandsposten, 8. december 2013
Gindin, Lea Kirstine (2014). ”Nu vil de ældre også tatoveres”. Berlingske, 25.oktober 2014: https://www.berlingske.dk/aok/nu-vil-de-aeldre-ogsaa-tatoveres
Kristensen, Maren Louise (2016). ”Inuitternes tatoveringer”. Igloo Magazine, 5.november 2016: https://igloomagazine.gl/inuitternes-tatoveringer/
Nielsen, Pipaluk Egede (2014). "Grønlandske motiver er in". Atuagagdliutit/Grønlandsposten (AG), 9. juli 2014
Steenholdt, Paninnguaq (2020). ”Forfatter til børnebog om inuit-tatoveringer: De har ret til at lære om deres kultur”. KNR, 11.april 2020: https://knr.gl/en/node/230159
Svarre, Peter (2011). "Tatovering – Hipster tattoo". Kommunikationsforum, 6. juni 2011
Visby, Lærke (2018). ”18-årige Lærke: Jeg har 22 tatoveringer - hvorfor skulle jeg ikke kunne få job?”. BT, 8.juli 2018: https://www.bt.dk/debat/18-aarige-laerke-jeg-har-22-tatoveringer-hvorfor-skulle-jeg-ikke-kunne-faa-job
Evaluering
Fremlæggelser med udgangspunkt i feltarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Formål: repetition af begreber med fokus på læringsmål. Samt eksamensformen.
Indhold: Eksamensforberedelse individuelt, - 48 min forberedelse + 12 min mundtlighed
Materiale: Eksamens spørgsmål til alle 8 forløb - kendte og ukendte.
Metode: Individuelt, i par og grupper
Evaluering: Peerfeedback
Fokus Før påske:
- forløb fra 1G
- forberedelses tiden
Fokus efter påske:
- forløb 2G
- mundtlighed
- udvalgte begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738720",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738720",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738720"
}