Holdet 2024T kf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Kulturforståelse C
Lærer(e) Karen Lunding-Møller
Hold 2024T kf (1.T kf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er kultur?
Titel 2 Kikknuvugut?
Titel 3 Barndom og opdragelse
Titel 4 Migration
Titel 5 Repetition af de 4 emner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er kultur?

Introduktion til kulturfaget og de centrale begreber og metoder

Formål:
Eleverne skal få et indblik i, hvad det vil sige at lave feltarbejde. De skal lære at se kritisk på tekstmaterialer og vide, hvordan de skal analysere forskelligt materiale ud fra en kulturanalytisk tilgang. Disse begreber er også noget eleverne skal kunne bruge gennem hele undervisningsforløbet, så det er en vigtig kerne i faget.

Indhold:
Introduktion til begreberne: kulturmøde, kulturchok, 'antropologisk metode:  kvalitativ og kvantitativ, samt objektiv og subjektiv', etik, normer og værdier høj- og lavkontekstkulturer og spacebegrebet.

Introduktion og udførsel af Deltagerobservation

Metode:
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning


Materiale:

Kultur, kulturmøde og kulturchok:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen. ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse 2014, s. 7-9; 13; 17-19

Antropologisk metode:
Helligsøe, Kasper Pape, Line Beck & Malthe Barnkob Lehrmann. "Feltarbejde - Antropologisk metode i gymnasiet". L & R Uddannelse 2015

Edward Halls teorier om høj- og lavkontekstkulturer og spacebegrebet:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen. ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse 2014, s. 53-57; 61-62

Evaluering:
Begrebs kahoot

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Kikknuvugut?

Forløbet handler om grønlandsk kultur i et historisk og globalt perspektiv: fra traditionel grønlandsk kultur til moderniseringen og nutidig grønlandsk kultur. I forløbet skal I lære en række begreber, som vi skal bruge til at analysere grønlandsk kultur:
• Materiel og immateriel kulturarv
• Det beskrivende og komplekse kulturbegreb
• Etnocentrisme og kulturrelativisme
• Stereotyper og fordomme

I forløbet skal I også bruge antropologisk metode i forbindelse med feltarbejde om grønlandsk kultur. Derudover inddrages studiemetodik om evaluering, herunder Blooms taksonomiske niveauer, i forløbet, hvor vi skal arbejde med, hvordan I redegør, analyserer og diskuterer i kulturfag.

FORMÅL

Faglige mål
• Skal have viden om såvel egen som andre kulturer og have redskaber, så I på et grundlæggende niveau kan forstå interne såvel som eksterne kulturelle forskelle
• Skal med udgangspunkt i teori og praksis kunne forholde sig til kulturelle møder både lokalt, nationalt og internationalt
• Skal have sådanne kompetencer, at I i jeres arbejde med faget kan bygge på forståelse af enkelte processer, der sker i et kulturelt møde
• Skal kunne forstå, hvad der sker i det kulturelle møde ved at være opmærksomme på egne reaktioner og kunne undres over andres
• Skal være bevidste om egne læreprocesser og I skal kunne udvikle faglig og studiemæssig selvstændighed
• Skal kunne indgå i både par- og gruppearbejde og kunne være opmærksomme, koncentrerede og kritiske ved elevfremlæggelser
• Skal have en vis indsigt i, at I selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor I efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur
• Skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling

Læringsmål
a) Demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
b) Reflektere over egne og andres kulturelle værdier
c) Skelne mellem materiel og immateriel kulturarv
e) Redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle
f) Anvende enkelte metoder på et simpelt plan i forbindelse med feltarbejde

INDHOLD

Kernestof
a) Kulturbegrebet
b) Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i globalt perspektiv
d) Kulturforståelse og kulturmisforståelse eksempelvis i forhold til begrebet universalisme
e) Metoder i forbindelse med feltarbejde

METODE
Forelæsning
Lærerstyret undervisning
Pararbejde Gruppearbejde
Individuelt arbejde

MATERIALER

Grønlands historie:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen (2014). ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse, s. 23-27

Materiel og immateriel kulturarv:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen (2014). ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse, s. 27-29

Qeqqata kommunia. "UNESCO verdensarvsområde". Hentet d. 23.september 2019: https://qeqqata.gl/Emner/Om_kommunen/UNESCO?sc_lang=da

Kulturbegreber:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen (2014). ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse, s. 9-12

Traditionel vs. nutidig grønlandsk kultur:
Ritzau. "Den traditionelle grønlandske kultur er truet". Sermitsiaq 17.april 2015: https://sermitsiaq.ag/node/177838

Netredaktionen. "Dødstrusler mod kamik-designer". Sermitsiaq 24.marts 2009: https://sermitsiaq.ag/node/67848

Moderniseringen og nutidig grønlandsk kultur:
Dokumentarserien "Rigsfællesskabets historie" (2016), DR1 – afsnit 1: Det vanskelige møde & afsnit 5: Tid til forandring

Etnocentrisme og kulturrelativisme:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen (2014). ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse, s. 14-17

Friis Wang, Laura. ”’Jeg kender alle grønlændervittigheder’”. Dagbladet Information, 21. oktober 2015

Stereotyper og fordomme:
Davidsen, Jonbert, Motzfeldt, Vivian & Anne Skaarup Rasmussen (2014). ”Kultoori”. Nuuk: Departementet for uddannelse, s. 19-21

Bruvoll, Janne. ”Fordomme står i vejen for grønlændere”. Institut for Menneskerettigheder, 22. oktober 2015: https://menneskeret.dk/nyheder/fordomme-staar-vejen-groenlaendere-danmark

EVALUERING

Begrebs-vendespil og -puslespil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndom og opdragelse

I dette forløb skal vi undersøge, hvilke normer og værdier, der ligger til grund for forskellige måder at opdrage børn på i forskellige familietyper og i forskellige samfundstyper. Vi skal undersøge, hvordan det at være barn har ændret sig over tid fra det traditionelle samfund, henover det moderne samfund til det vi har i dag; det senmoderne samfund. I forløbet skal vi øve os i at lave kultursammenlignende analyser. Vi skal således både sammenligne bandommen over tid i Grønland, dvs. diakron sammenligningen. Vi skal også sammenligne barndom synkront, hvilket vi sige, at vi skal sammenligne barndomsliv i Grønland med barndomsliv i Danmark og i Kina.  

FORMÅL:
- Eleverne skal ud fra et personligt kulturelt, historisk og socialt perspektiv have indsigt i sammenhængen mellem kultur og identitet.
- Eleverne skal være personligt bevidste om, at de selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor de efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur.  
- Elevernes skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling.

INDHOLD

Kernestof
a) anvende relevant kulturteori med henblik på analytisk at redegøre for kulturelle variationer og problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer,  
b) identificere forskelle og ligheder på tværs af de studerede kulturer,  
c) reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturhistorisk proces,  
e) identificere og analysere forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer,  
f) forholde sig kritisk til kultur, herunder analysere kulturelle, sociale og historiske konstruktioner af såvel identitet som stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle, der forekommer i en verden præget af mangfoldighed og globalisering, og    
b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv,
f) identitetsdannelse som resultat af en historisk og kulturel proces.   

METODE

Gruppearbejde
Pararbejde
Individuelt arbejde

MATERIALE

Samfundstyper:
Hansen, Thor Banke. "Grønland - samfund, økonomi og politik. Systime 2018, kap. 3.4: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=123

Socialisering:
Hansen, Thor Banke. "Grønland - samfund, økonomi og politik". Systime 2018, kap. 3.1: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=124

Familetyper:
Hansen, Thor Banke. "Grønland - samfund, økonomi og politik". Systime 2018, kap. 3.5.3: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=151#c372

Grønlands barndomskultur og andre samtidige barndomskulturer:
Berthelsen, Julie: "Glimt af Grønland". I: Diverse forfattere. ”Min barndom i Grønland”.

Lindhardt og Ringhof 2016 (uddrag) Silis-Høegh, Bolatta. ”Aima”. Milik publishing 2010, s. 4-9

Dansk og kinesisk barndomskultur:
Rasmussen, Edith. ”Kinesiske børn leger ikke”. Jyllands-Posten, 15. januar 2015

Chemnitz, Bibi. Opslag på instagram, 8. juni 2017: https://www.instagram.com/p/BVF1MH8F2Ln/

EVALUERING
Mundtlig evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migration

Forløbet handler om migration i grønlandsk kultur, men også i andre kulturer. I forløbet skal I lære en nogle begreber, som vi skal bruge til at analysere migration:
• Segregation, assimilation og pluralistisk integration

I forløbet inddrages studiemetodik om evaluering, herunder Blooms taksonomiske niveauer, i forløbet, hvor vi skal arbejde med, hvordan I redegør, analyserer og diskuterer i kulturfag og træne mundtlig eksamen.

FORMÅL

Faglige mål
• Skal have viden om såvel egen som andre kulturer og have redskaber, så I på et grundlæggende niveau kan forstå interne såvel som eksterne kulturelle forskelle
• Skal med udgangspunkt i teori og praksis kunne forholde sig til kulturelle møder både lokalt, nationalt og internationalt
• Skal have sådanne kompetencer, at I i jeres arbejde med faget kan bygge på forståelse af enkelte processer, der sker i et kulturelt møde
• Skal kunne forstå, hvad der sker i det kulturelle møde ved at være opmærksomme på egne reaktioner og kunne undres over andres
• Skal være bevidste om egne læreprocesser og I skal kunne udvikle faglig og studiemæssig selvstændighed • Skal kunne indgå i både par- og gruppearbejde og kunne være opmærksomme, koncentrerede og kritiske ved elevfremlæggelser
• Skal have en vis indsigt i, at I selv er opdraget ind i kulturelle kontekster, hvor I efterfølgende i mødet med andre både producerer og reproducerer kultur
• Skal have selv- og omverdensforståelse og derigennem kunne skabe et fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk grønlandsk samfund i konstant udvikling

Læringsmål
a) Demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer
b) Reflektere over egne og andres kulturelle værdier
e) Redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle

INDHOLD

Kernestof
b) Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i globalt perspektiv
d) Kulturforståelse og kulturmisforståelse eksempelvis i forhold til begrebet universalisme

METODE
Forelæsning
Lærerstyret undervisning
Pararbejde  
Individuelt arbejde

MATERIALER

Segregation, assimilation og pluralistisk integration:
Sondum, Billa og Thor Banke Hansen. "Grønland. Samfund, politik og økonomi". Systime 2018: https://glsamf.systime.dk/index.php?id=128

Egede Nielsen, Pipaluk. ”Mange grønlændere ser ned på os”. Nuuk Ugeavis, 13. august 2014

Schultz-Nielsen, Jørgen. ”Flere kinesere end nordmænd i Grønland”. Sermitsiaq.ag, 5. august 2018: http://sermitsiaq.ag/node/207451

Egede, Inga. ”Dyst mellem grønlændere og kinesere”. Royal Greenland, 27. juni 2017: https://www.royalgreenland.gl/da/Afdelinger/Kommunikation/Kommunikationsafdeling/Nyheder/2017/Juni/Dyst-mellemkinesere-og-groenlaendere

Lindstrøm, Merete. ”Royal Greenland henter 27 nye medarbejdere fra fjernøsten”.

KNR, 13. februar 2018: https://knr.gl/da/nyheder/henter-27-nye-medarbejder-fra-fjernøsten

Kruse, Kathrine. ”Mimi: Lad de unge komme i arbejde i stedet for kineserne”. Sermitsiaq. AG, 7. februar 2018: http://sermitsiaq.ag/node/203006

Dollerup-Scheibel, Mads. ”Drømmen om Japan gik i opfyldelse”. Sermitsiaq 7 2010

Tabel 1: Studerendes overvejelser om at flytte til Grønland på et tidspunkt (i %). I: Den Nordatlantiske Gruppe. ”Hvorfor grønlændere bosætter sig i Danmark”, s. 11. April 2011: http://f9044f872b204c6bb5d748c4fcf08944d29dd1fe655f58532e06.r94.cf1.rackcdn.com/myfiles/1354109936_hvorforgrnlnderebosttersigidanmark.pdf

EVALUERING

Skriftlig evaluering gennem quiz.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition af de 4 emner

Formål:
Repetition af vigtige begreber fra de 4 forløb

Indhold:
Begreber fra:
- Hvad er Kultur?
- Kiguutguvut?
- Barndom og Opdragelse
- Migration

Metode:
- indivudult arbjede
- Gruppe arbejde
- klassedialog

Matriale:
- Begrebsark for de vigtige begreber

Evaluering:
- mundtligt + skriftligt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer