Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse B
|
Lærer(e)
|
Anne Goul Froberg
|
Hold
|
2024KLM Kf (2.KLM Kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nation og nationalstat + Italien
Forløbet har haft et fokus på kultur i forbindelse med nationalitet. Det har inkluderet et fokuseret studie af Italien.
Formål:
At lære om nationsbegrebet som kulturelt fænomen og at arbejde indgående med en kulturen i et andet land end Grønland eller Danmark.
Indhold:
Teori om nationsbegrebet herunder forestillede fællesskaber, Hofstedes løgdiagram og kulturdimensioner, Goffmanns Frontstage/Backstage begreb, Stereotyper og kønsroller. På baggrund af teorien har vi analyseret tekster om Italien og italiensk kultur.
Materiale:
Nationsbegrebet: Hvad er Nationen - Tekst fra https://faktalink.dk/emner/nationalisme#baggrund
Når nationer ikke er nationalstater, lærerproduceret tekst
Elevoplæg om Jøderne og Israel, Kurderne, Canada, Bolivia, Det forenede Kongerige
Hofstedes løgdiagram fra Anne Skaaarup Rasmussen: Fornyet Fokus på Kultur, ibog, Systime
Hofstede’s kulturdimensioner fra Anne Skaarup Rasmussen: Fornyet Fokus på Kultur, ibog, Systime
Sammenligning af Danmark og Italien på The Culture Factor
https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=denmark%2Citaly
Nation og Italien Da Italien blev en Nation - næsten af Birthe Pedersen, Kristeligt Dagblad, 2011
Italien introduktion og baggrund fra https://faktalink.dk/italien-faktalink-light
Italiensk kultur: Mødet med en Italiener af Johanne Rode Jensen, 2021fra https://imta.dk/fileadmin/freesite/grupper/114/inspirationsbanken/Italiensk_kultur.pdf
Italiensk mad: Hvordan spiser man spaghetti ordentligt!? fra https://citymagazine.si/da/hvordan-man-spiser-spaghetti-ordentligt-italienerne-vil-aldrig-tilgive-dig-for-at-skaere-spaghetti-eller-bruge-en-ske/
Familie og Kønsroller i Italien
Mammoni: indslag fra 60 Minutes https://www.youtube.com/watch?v=mglDi-kMzrU
Familien, traditionen og kødgryderne af Louise Graa Kristiansen, Kristeligt Dagblad 01.08.2011
Familie og Kønsroller del 2'
Italienerne bliver ældre og færre af Mads Frese, Kristeligt Dagblad 22.09.22
Italienske stereotyper: La dolce Vita Formlen, Laura Valesin
Goffmann og Italiensk kultur
Uddrag fra Ciao-Italia.dk, et rejseguide website for danskere on Italien
3 gode råd til at leve “italiensk” i Italien
fra https://forzaitalia.dk/3-gode-raad-til-at-leve-italiensk-i-italien/
Hvad er forskellene på italienere og danskere?
Fra https://www.escapeaway.dk/rejseblog/hvad-er-forskellene-paa-italienere-og-danskere
Metoder:
Der er arbejdet med tekst og begrebsforståelse og derefter anvendelse af begreber i kulturfaglig analyse af tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hofstedes Løgdiagram
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Køn, Krop og Kultur
Formål:
At bibringe eleverne en forståelse af at køn og kønsroller ikke er monolitisk og ligetil størrelse. Køn og kønsroller er i høj grad kulturelt betingede og en central del af vores kultur i hverdagen
Indhold:
Vi har set på statistik og lavet feltarbejde med observationer af køn i Grønland.
Dernæst har vi arbejdet med det udvidede køsnbegreb Judith Butlers performance af køn samt Sipineq og opdragelse af børn som "det modsatte køn" i Grønland
Begreber i forløbet: Kønsroller, Biologisk køn, Kønsidentitet (socialt køn), Non-binær, Ciskønnet, Transkønnet, Sipineq, Performance af køn
Kvalitativ og kvantitativ metode
Materiale:
Køn og kønsroller, definitioner uddrag fra Samf på B, Forlaget Columbus https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321&L=10
Statistik om køn, forskellige statistikker fra Grønlandsk Statistik https://stat.gl/dialog/mainTheme.asp?lang=da&sc=VM&tname=t1
Observation af køn - feltarbejde hvor eleverne har observeret køn i deres område
Fordomme og stereotyper om køn - elevoplæg med billeder af typiske mænd og kvinder
Inuit og køn De trew køn fra Silamiut, grønlands Forhistorie, Claus Engelbrechsen og Mikkel Ring Sørensen, ibog, https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=186&L=10.
Eskimo Diva, film af Lene Stæhr, 2015
Eksamenstræning: Det bedste fra begge nationaldragter, af Jette Andersen, 02.07.2022 in Sermitsiaq
Metoder:
Der har i første del af forløbet været fokus på antropologisk metode. Det var centreret om elevernes arbejde dels med statistik om køn i Grønland (kvantitativ metode) og indsamling of bearbejdning af observationer af køn (kvalitativ metode)
i anden del har der været arbejdet med teori og ananlyse af tekster og film omkring det udvidede kønsbegreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kolonisering og kulturmøder
I dette forløb har vi arbejdet med kulturmøder og kolonisering i et Grønlandsk perspektiv.
Vi har arbejdet med kulturmødet mellem grønlændere og danskere i forbindelse med koloniseringen, og de forskellige måder det har påvirket moderne grønlandsk kultur og så har vi set på begreber omkring synet på fremmede og integration.
Formål:
At belyse hvilken rolle kolonisering har spillet i udviklingen af Grønlandsk kultur gennem tiden.
Indhold:
Tekster med teori om de forskellige fagbegreber: Fremmedbilleder, Postkolonialisme, Hegemoni, Den Anden, Hybriditet, Ambivalens, Mimicry,
Majoritet og minoritet, Integration, Segregation, Assimilation
Tekster og billeder til analyse med anvendelse af begreberne
Materiale:
Introduktion til kolonisering og kulturmøder
Fremmedbilleder, tekst fra: Kulturmøder i Dansk Kolonihistorie, af Marianne Rostgaard og Lotte Schou, Gyldendal, 2010
Analyse af fremmedbilleder: uddrag af Pooqs beskrivelse af København, uddrag af folketingsdabat omkring vedtagelse af G50, uddrag af J.L Carstens beskrivelse af plantageslaverne, alle fra Kulturmøder i Dansk Kolonihistorie, af Marianne Rostgaard og Lotte Schou, Gyldendal, 2010
Den Grønlandske salmetradition: fra
Kalaallit nipilersugaat - Grønlandsk musik af Mikkel Ring Jørgensen
Postkoloniel teori af Martine Lind Krebs fra https://www.levendegronland.dk/dansk/postkolonialisme/
Julie Edel Hardenberg interview fra https://artmatter.dk/journal/julie-edel-hardenberg-som-kunstner-bidrager-jeg-til-en-samtale-som-belyser-det-postkoloniale-menneske/
Integration - Kulturmøde og integration i Grønland, fra Grønland Samfund, økonomi og politik af Billa Sondum og Thor Banke Hansen, ibog https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=128&L=10#c331
Opvokset som blandingsbarn,artikel af Mikkel Vuorela, Sigrid Nygaard fra Information, 5. marts 2025
Det Grønlandske mærke af Iben Mondrup, 2021, fra https://emu.dk/stx/rigsfaellesskabet/det-groenlandske-maerke
Metoder:
Læreroplæg, gruppearbejde
analyse af tekster og billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738727",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738727",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526738727"
}