Holdet 2024KLM Kf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Kulturforståelse B
Lærer(e) Anne Goul Froberg
Hold 2024KLM Kf (2.KLM Kf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nation og nationalstat + Italien
Titel 2 Køn, Krop og Kultur
Titel 3 Kolonisering og kulturmøder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nation og nationalstat + Italien

Forløbet har haft et fokus på kultur i forbindelse med nationalitet. Det har inkluderet et fokuseret studie af Italien.

Formål:

At lære om nationsbegrebet som kulturelt fænomen og at arbejde indgående med en kulturen i et andet land end Grønland eller Danmark.

Indhold:
Teori om nationsbegrebet herunder forestillede fællesskaber, Hofstedes løgdiagram og kulturdimensioner, Goffmanns Frontstage/Backstage begreb, Stereotyper og kønsroller. På baggrund af teorien har vi analyseret tekster om Italien og italiensk kultur.

Materiale:
Nationsbegrebet: Hvad er Nationen - Tekst fra https://faktalink.dk/emner/nationalisme#baggrund
Når nationer ikke er nationalstater, lærerproduceret tekst
Elevoplæg om Jøderne og Israel, Kurderne, Canada, Bolivia, Det forenede Kongerige
Hofstedes løgdiagram fra Anne Skaaarup Rasmussen: Fornyet Fokus på Kultur, ibog, Systime
Hofstede’s kulturdimensioner fra Anne Skaarup Rasmussen: Fornyet Fokus på Kultur, ibog, Systime
Sammenligning af Danmark og Italien på The Culture Factor
https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=denmark%2Citaly
Nation og Italien Da Italien blev en Nation - næsten af Birthe Pedersen, Kristeligt Dagblad, 2011
Italien introduktion og baggrund fra https://faktalink.dk/italien-faktalink-light
Italiensk kultur: Mødet med en Italiener af Johanne Rode Jensen, 2021fra https://imta.dk/fileadmin/freesite/grupper/114/inspirationsbanken/Italiensk_kultur.pdf
Italiensk mad: Hvordan spiser man spaghetti ordentligt!? fra https://citymagazine.si/da/hvordan-man-spiser-spaghetti-ordentligt-italienerne-vil-aldrig-tilgive-dig-for-at-skaere-spaghetti-eller-bruge-en-ske/
Familie og Kønsroller i Italien
Mammoni: indslag fra 60 Minutes https://www.youtube.com/watch?v=mglDi-kMzrU
Familien, traditionen og kødgryderne af Louise Graa Kristiansen, Kristeligt Dagblad 01.08.2011
Familie og Kønsroller del 2'
Italienerne bliver ældre og færre af Mads Frese, Kristeligt Dagblad 22.09.22
Italienske stereotyper: La dolce Vita Formlen, Laura Valesin
Goffmann og Italiensk kultur
Uddrag fra Ciao-Italia.dk, et rejseguide website for danskere on Italien
3 gode råd til at leve “italiensk” i Italien
fra https://forzaitalia.dk/3-gode-raad-til-at-leve-italiensk-i-italien/
Hvad er forskellene på italienere og danskere?
Fra https://www.escapeaway.dk/rejseblog/hvad-er-forskellene-paa-italienere-og-danskere

Metoder:
Der er arbejdet med tekst og begrebsforståelse og derefter anvendelse af begreber i kulturfaglig analyse af tekster

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hofstedes Løgdiagram 01-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Køn, Krop og Kultur


Formål:
At bibringe eleverne en forståelse af at køn og kønsroller ikke er monolitisk og ligetil størrelse. Køn og kønsroller er i høj grad kulturelt betingede og en central del af vores kultur i hverdagen

Indhold:
Vi har set på statistik og lavet feltarbejde med observationer af køn i Grønland.
Dernæst har vi arbejdet med det udvidede køsnbegreb Judith Butlers performance af køn samt Sipineq og opdragelse af børn som "det modsatte køn" i Grønland

Begreber i forløbet: Kønsroller, Biologisk køn, Kønsidentitet  (socialt køn), Non-binær, Ciskønnet, Transkønnet, Sipineq, Performance af køn
Kvalitativ og kvantitativ metode

Materiale:
Køn og kønsroller, definitioner uddrag fra Samf på B, Forlaget Columbus https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321&L=10
Statistik om køn, forskellige statistikker fra Grønlandsk Statistik https://stat.gl/dialog/mainTheme.asp?lang=da&sc=VM&tname=t1
Observation af køn - feltarbejde hvor eleverne har observeret køn i deres område
Fordomme og stereotyper om køn - elevoplæg med billeder af typiske mænd og kvinder
Inuit og køn De trew køn fra Silamiut, grønlands Forhistorie, Claus Engelbrechsen og Mikkel Ring Sørensen, ibog, https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=186&L=10.
Eskimo Diva, film af Lene Stæhr, 2015
Eksamenstræning: Det bedste fra begge nationaldragter, af Jette Andersen, 02.07.2022 in Sermitsiaq

Metoder:
Der har i første del af forløbet været fokus på antropologisk metode. Det var centreret om elevernes arbejde dels med statistik om køn i Grønland (kvantitativ metode) og indsamling of bearbejdning af observationer af køn (kvalitativ metode)
i anden del har der været arbejdet med teori og ananlyse af tekster og film omkring det udvidede kønsbegreb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kolonisering og kulturmøder

I dette forløb har vi arbejdet med kulturmøder og kolonisering i et Grønlandsk perspektiv.
Vi har arbejdet med kulturmødet mellem grønlændere og danskere i forbindelse med koloniseringen, og de forskellige måder det har påvirket moderne grønlandsk kultur og så har vi set på begreber omkring synet på fremmede og integration.


Formål:

At belyse hvilken rolle kolonisering har spillet i udviklingen af Grønlandsk kultur gennem tiden.

Indhold:
Tekster med teori om de forskellige fagbegreber: Fremmedbilleder, Postkolonialisme, Hegemoni, Den Anden, Hybriditet, Ambivalens, Mimicry,
Majoritet og minoritet, Integration, Segregation, Assimilation
Tekster og billeder til analyse med anvendelse af begreberne

Materiale:
Introduktion til kolonisering og kulturmøder
Fremmedbilleder, tekst fra: Kulturmøder i Dansk Kolonihistorie, af Marianne Rostgaard og Lotte Schou, Gyldendal, 2010
Analyse af fremmedbilleder: uddrag af Pooqs beskrivelse af København, uddrag af folketingsdabat omkring vedtagelse af G50, uddrag af J.L Carstens beskrivelse af plantageslaverne, alle fra   Kulturmøder i Dansk Kolonihistorie, af Marianne Rostgaard og Lotte Schou, Gyldendal, 2010
Den Grønlandske salmetradition: fra
Kalaallit nipilersugaat - Grønlandsk musik af Mikkel Ring Jørgensen
Postkoloniel teori af Martine Lind Krebs fra https://www.levendegronland.dk/dansk/postkolonialisme/
Julie Edel Hardenberg interview fra https://artmatter.dk/journal/julie-edel-hardenberg-som-kunstner-bidrager-jeg-til-en-samtale-som-belyser-det-postkoloniale-menneske/
Integration - Kulturmøde og integration i Grønland, fra Grønland Samfund, økonomi og politik af Billa Sondum og Thor Banke Hansen, ibog https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=128&L=10#c331  
Opvokset som blandingsbarn,artikel af Mikkel Vuorela, Sigrid Nygaard fra Information, 5. marts 2025
Det Grønlandske mærke af Iben Mondrup, 2021, fra https://emu.dk/stx/rigsfaellesskabet/det-groenlandske-maerke

Metoder:
Læreroplæg, gruppearbejde
analyse af tekster og billeder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer