Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022b DA (N1b DA, N2b DA, N3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til danskfaget
Introduktion til danskfaget, forforståelse og fortolkning. Vi arbejder med forskellige tekståbninger og det udvidede tekstbegreb. Grundbog: Perspektiver i dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reklamer: kommunikation og påvirkning
Vi arbejder med trykte reklamer og reklamefilm samt reklamer på sociale medier
Fokuspunkter:
- modtager, afsender, medie
- reklametyper
- denotation og konnotation
- Maslows behovspyramide
- AIDA
- billedanalyse
- berettermodellen
- argumentation i reklamer
- filmiske virkemidler
- humor i reklamer (humorteorier, sproglige virkemidler)
- influencer marketing
- logo og visuel identitet
- reklamers historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syndefaldsmyten og andre overgange
Gennem forskellige fortællinger om Syndefaldet arbejdes med litteraturanalyse.
I forløbet arbejdes hen imod at eleverne kan:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere ̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster ̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
̶
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Litterær analyse
|
10-04-2023
|
Filmanalyse
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation
Forløbet introducerer til retorik og argumentation, forskellige argumenttyper og effektive måder at argumentere og overbevise på. Vi arbejder også med retoriske greb og virkemidler. En række tekster, taler samt film- og medieklip analyseres.
- Argumentation (Toulmin)
- Argumenttyper
- Argumentationskneb
- Kommunikationssituation (Cicero og Bitzer)
- Retorik
- Appelformer
- Retoriske virkemidler
- Modargumentation
- Udtryk og fremtræden
- Nervøsitet og kropssprog
Materiale:
Bodil-Marie Gade m.fl.: "Grundbog i retorik - at vise og overbevise", Systime,(i-bog)
Kap 2 (Ornatus: troper og stilfigurer)
Kap 3 (kommunikationssituationen)
Kap 4 (appelformer)
Kap 5 (Argumentation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idrætslitteratur
Forløbet ‟Idrætslitteratur” fokuserer dels på, hvordan litteraturen fremstiller idræt og sport, og dels på hvad litteraturen siger om kompleksiteten i menneskelige erfaringer, som de udspiller sig i idrætten. I dette forløb undersøger vi idrætslitteratur gennem tre typer, nemlig atleten, supporteren og helten.
Forløbet afsluttes med værket "Dansk fodbold til salg" (dokumentarserie).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gys, gru & galskab
Gys, gru og galskab
Formålet med dette forløb er at øge elevernes genrebevidsthed i forhold til gysergenren – hvad er gys, og hvorfor er det så populært? Vi ser nærmere på gyserlitteratur, gyserfilm- og billeder.
Herunder skal eleverne få kendskab til Sigmund Freuds teorier om bl.a. personlighedsmodellen. Derudover indeholder forløbet flere skriftlige og kreative øvelser.
Eleverne skal:
- kunne anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer, herunder oplæsning, referat, redegørelse, karakteristik, diskussion og debatoplæg
- selvstændigt kunne udføre en metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære tekster, såvel mundtligt som skriftligt
- kunne perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og erhvervsrelaterede sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Vi arbejder med perioden romantikken og fordyber os i romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Vi sammenligner derudover romantikken med tendenser i romantismen. Undervejs perspektiverer vi tendenser i romantikken til tendenser i vores tid.
Vi arbejder blandt andet med tekster af:
Ludvig Holberg (som eksempel på oplysningstiden og den historiske baggrund for romantikken)
Schack Staffeldt
N.F.S Grundtvig
Adam Oehlenschläger
Steen Steensen Blicher ("Sildig opvaagnen" - 4. værklæsning)
H.C. Andersen
Undervejs i forløbet perspektiverer vi til romantiske tendenser i nyere sangtekster, medier og litteratur.
Kortfilm: "Helium" af Anders Walter, 2014
kampagnemateriale fra VisitDenmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken
Vi arbejder med perioden romantikken og fordyber os i romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Vi sammenligner derudover romantikken med tendenser i romantismen. Undervejs perspektiverer vi tendenser i romantikken til tendenser i vores tid.
Vi arbejder blandt andet med tekster af:
Ludvig Holberg (som eksempel på oplysningstiden og den historiske baggrund for romantikken)
Schack Staffeldt
N.F.S Grundtvig
Adam Oehlenschläger
Steen Steensen Blicher ("Sildig opvaagnen" - 4. værklæsning)
H.C. Andersen
Undervejs i forløbet perspektiverer vi til romantiske tendenser i nyere sangtekster, medier og litteratur.
Kortfilm: "Helium" af Anders Walter, 2014
kampagnemateriale fra VisitDenmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud + litteraturhistorie
Gennemgang af udvalgte tekster fra perioden samt baggrunden for de litterære strømninger. Der inddrages relevante kanonforfattere fra perioden.
Værklæsning: Ibsen, Et dukkehjem.
Formål: Eleverne skal kunne:
̶- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ -analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer:
Læreroplæg, par- og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Litterær analyse
|
11-12-2024
|
Retorisk analyse
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Tendenser i samtiden
Faglige mål:
demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og erhvervsrelaterede sammenhænge
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042545724",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042545724",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042545724"
}