Holdet N2022b DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold N2022b DA (N1b DA, N2b DA, N3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget
Titel 2 Reklamer: kommunikation og påvirkning
Titel 3 Syndefaldsmyten og andre overgange
Titel 4 Skriftlighedsforløb
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 Idrætslitteratur
Titel 7 Gys, gru & galskab
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Det moderne gennembrud + litteraturhistorie
Titel 11 Tendenser i samtiden
Titel 12 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget

Introduktion til danskfaget, forforståelse og fortolkning. Vi arbejder med forskellige tekståbninger og det udvidede tekstbegreb. Grundbog: Perspektiver i dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reklamer: kommunikation og påvirkning

Vi arbejder med trykte reklamer og reklamefilm samt reklamer på sociale medier

Fokuspunkter:
- modtager, afsender, medie
- reklametyper
- denotation og konnotation
- Maslows behovspyramide
- AIDA
- billedanalyse
- berettermodellen
- argumentation i reklamer
- filmiske virkemidler
- humor i reklamer (humorteorier, sproglige virkemidler)
- influencer marketing
- logo og visuel identitet
- reklamers historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Syndefaldsmyten og andre overgange

Gennem forskellige fortællinger om Syndefaldet arbejdes med litteraturanalyse.

I forløbet arbejdes hen imod at eleverne kan:

̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere ̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  ̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
  ̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
  ̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
  ̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
  ̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
̶
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litterær analyse 10-04-2023
Filmanalyse 12-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik og argumentation

Forløbet introducerer til retorik og argumentation, forskellige argumenttyper og effektive måder at argumentere og overbevise på. Vi arbejder også med retoriske greb og virkemidler. En række tekster, taler samt film- og medieklip analyseres.

- Argumentation (Toulmin)
- Argumenttyper
- Argumentationskneb
- Kommunikationssituation (Cicero og Bitzer)
- Retorik
- Appelformer
- Retoriske virkemidler
- Modargumentation
- Udtryk og fremtræden
- Nervøsitet og kropssprog


Materiale:
Bodil-Marie Gade m.fl.: "Grundbog i retorik - at vise og overbevise", Systime,(i-bog)
Kap 2 (Ornatus: troper og stilfigurer)
Kap 3 (kommunikationssituationen)
Kap 4 (appelformer)
Kap 5 (Argumentation)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Idrætslitteratur

Forløbet ‟Idrætslitteratur” fokuserer dels på, hvordan litteraturen fremstiller idræt og sport, og dels på hvad litteraturen siger om kompleksiteten i menneskelige erfaringer, som de udspiller sig i idrætten. I dette forløb undersøger vi idrætslitteratur gennem tre typer, nemlig atleten, supporteren og helten.
Forløbet afsluttes med værket "Dansk fodbold til salg" (dokumentarserie).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gys, gru & galskab

Gys, gru og galskab

Formålet med dette forløb er at øge elevernes genrebevidsthed i forhold til gysergenren – hvad er gys, og hvorfor er det så populært? Vi ser nærmere på gyserlitteratur, gyserfilm- og billeder.
Herunder skal eleverne få kendskab til Sigmund Freuds teorier om bl.a. personlighedsmodellen. Derudover indeholder forløbet flere skriftlige og kreative øvelser.

Eleverne skal:     

- kunne anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer, herunder oplæsning, referat, redegørelse, karakteristik, diskussion og debatoplæg

- selvstændigt kunne udføre en metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære tekster, såvel mundtligt som skriftligt

- kunne perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og erhvervsrelaterede sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken

Vi arbejder med perioden romantikken og fordyber os i romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Vi sammenligner derudover romantikken med tendenser i romantismen. Undervejs perspektiverer vi tendenser i romantikken til tendenser i vores tid.

Vi arbejder blandt andet med tekster af:
Ludvig Holberg (som eksempel på oplysningstiden og den historiske baggrund for romantikken)
Schack Staffeldt
N.F.S Grundtvig
Adam Oehlenschläger
Steen Steensen Blicher ("Sildig opvaagnen" - 4. værklæsning)
H.C. Andersen

Undervejs i forløbet perspektiverer vi til romantiske tendenser i nyere sangtekster, medier og litteratur.

Kortfilm: "Helium" af Anders Walter, 2014
kampagnemateriale fra VisitDenmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Vi arbejder med perioden romantikken og fordyber os i romantikkens strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Vi sammenligner derudover romantikken med tendenser i romantismen. Undervejs perspektiverer vi tendenser i romantikken til tendenser i vores tid.

Vi arbejder blandt andet med tekster af:
Ludvig Holberg (som eksempel på oplysningstiden og den historiske baggrund for romantikken)
Schack Staffeldt
N.F.S Grundtvig
Adam Oehlenschläger
Steen Steensen Blicher ("Sildig opvaagnen" - 4. værklæsning)
H.C. Andersen

Undervejs i forløbet perspektiverer vi til romantiske tendenser i nyere sangtekster, medier og litteratur.

Kortfilm: "Helium" af Anders Walter, 2014
kampagnemateriale fra VisitDenmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud + litteraturhistorie

Gennemgang af udvalgte tekster fra perioden samt baggrunden for de litterære strømninger. Der inddrages relevante kanonforfattere fra perioden.
Værklæsning: Ibsen, Et dukkehjem.
Formål: Eleverne skal kunne:
̶- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ -analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
Læreroplæg, par- og gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litterær analyse 11-12-2024
Retorisk analyse 15-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Tendenser i samtiden

Faglige mål:

demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund

perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og erhvervsrelaterede sammenhænge

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer