ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022e DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
N2022e DA (
N1e DA
,
N2e DA
,
N3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ungdom - og andre overgange
Titel 2
Sprog, retorik og argumentation
Titel 3
Gys, gru og galskab
Titel 4
De store følelser
Titel 5
Fornuft og følelse i flere århundreder
Titel 6
Tendenser i samtiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ungdom - og andre overgange
Forløbet sætter fokus på overgange i livet, og hvordan det beskrives i litteraturen: fx hvad der har kendetegnet det at være ung på forskellige tidspunkter, og de overgange forbundet med det.
Vi arbejder mest med skønlitteratur, men også med medier og sprog, med henblik på at lære de grundlæggende metoder og begreber i Danskfaget.
Kernestof:
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-mindst én folkevise
-̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk.
Håndbog til dansk
Læs fra 'Analyse af tekster' til og med 'Form og indhold'.
Naja Marie Aidt Den blomstrende have (1).pdf
Genrer og analyse - 1.e.docx
Novelleanalyse - Den blomstrende have.docx
Miniopgave til showing og telling.docx
I dag påbegynder vi en opgave i showing og telling.
Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab
Ebbe_Skammelsen-folkevise[1] (1).doc
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
I dagens modul skal vi arbejde med en folkevise. Hjemmefra bedes du læse om genren og det samfund den opstod i:
I dag arbejder vi videre med Ebbe Skammelsen. Vi fokuserer på forskellen på referat og resumé.
Dansksiderne: Referat, resume og redegørelse
Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn.docx
tegneserie_Ebbe_Skammelsøn.pdf Læs denne tegneserie, så du har helt styr på handlingen.
Lyrik.pptx
Vi færdiggør Ebbe Skammelsen. Hvis tiden tillader det, tager vi fat på lyrik.
Vi færdiggør Ebbe Skammelsen.
Ebbe_Skammelsen-folkevise[1].doc
tegneserie_Ebbe_Skammelsøn (2).pdf
Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn (2).docx
I dag ser vi først på jeres billedserier, og derefter går vi dybere ind i lyrikken.
I dag går vi dybere ind i lyrikken, og I får mulighed for at arbejde med en selvvalgt sang.
Fremførelse af digt, enten i mindre grupper eller foran klassen. I får mulighed for at øve oplæsning lidt mere.
Litterære genrer - eventyr.
Fyrtøjet - H.C. Andersen
Arbejdsspørgsmål til %27Fyrtøjet%27.docx
I arbejder videre med analysen af de selvvalgte sange, og hvis tiden tillader det, præsenterer I analysen i slutningen af modulet.
Dernæst arbejder I med digtet "Barndom", se dokument
I dag præsenterer I jeres sange.
De sidste tre grupper fremlægger deres sange, og vi kigger på feedback på jeres showing/telling-opgaver.
Lyrikanalyse
%27BARNDOM%27 2013 af YAHYA HASSAN.docx
Godt nytår.png
Evaluering
Søren Ulrik Thomsen Det værste og det bedste.pdf
Skærmbillede 2023-01-04 kl. 13.23.46.png
Modulet i dag bliver tilbragt med valgfagsorientering i auditoriet, hvor I møder direkte ind. Bagefter mødes vi uden for auditoriet og tager fravær.
Det værste og det bedste.docx
Opsamling på kreativ skriveøvelse.
3.6 Litterære genrer
Thøger Jensen Nu sad det unge par sikkert og så video.pdf
I dag tager vi fat på den næste aflevering.
Metode til at skrive resumé:
I dag samler vi op på arbejdet med digtene, derefter laver vi en øvelse til kortprosa.
Udfyld den tomme plads i %27Nu sad det unge par sikkert og så video%27.docx
Grupper:
I dag samler vi op på tom plads-øvelsen (kortprosateksten), og derefter tager vi fat på den næste aflevering.
Metode til at skrive et resumé:
Fokus på resumé
Program
Godt link til analyse
På nuværende tidspunkt skal du have følgende:
I dag går vi videre med vores ungdomsforløb. Vi skal til Sverige og arbejde med filmanalyse med Fucking Åmål.
Skriv dit umiddelbare indtryk af filmen inde i elevfeedback. Hvad tænker du om den? Var der noget, der undrede dig eller satte tanker i gang?
Fucking Åmål (1).docx
CFU-login
Fucking Åmål
Analyse og fortolkning - den første opgave.pptx
Minlæring - hans/sin og ligge/lægge
Minlæring - et eller to ord?
I dette modul samler vi op på den skriftlig aflevering.
Minlæring
HøjskoleÅnd #4 - fortælling: Utilstrækkelig
DRTV - Skam: I
Værklæsning - %27Skam%27. sæson 1 om Eva. 2022-23.docx
Filmanalyse (2) (1).pptx
I dag samler vi op på det højskoleforedrag I hørte i onsdags (de første 10 minutter af det), og derefter tager vi fat på den norske serie 'Skam'.
Quizlet - Skam
Værklæsning - %27Skam%27. sæson 1 om Eva. 2023.docx
I dag går vi videre med Skam. Hvis du var fraværende i fredags, skal du have set det første afsnit samt til og med minuttal 6:52 af det andet afsnit. Træn med quizletten, så du har styr på de norske vendinger.
Skam - træning i norske udtryk
Træning i norske udtryk
I dag arbejder vi med spørgsmålene til Skam.
DRTV - Skam
I dette modul færdiggør I jeres besvarelse af Skam-spørgsmålene, og vi gennemgår.
Ekko Shortlist præsenterer: De voksnes rækker
Arbejdsspørgsmål til %27De voksnes rækker%27.docx
Billedanalyse af stillbilleder fra %27De voksnes rækker%27.docx
Opgave til i dag:
I dag præsenterer I jeres billedanalyse.
Notatark til %27Ungdom%27 (1).docx
1.2 Dansk er et hermeneutisk fag
5.7 Sociale medier
Spørgsmål til sociale medier.docx
I dette modul har vi fokus på den personlige blog - læs nedenstående links, og notér tre-fem gode pointer ud fra afsnittene (individuelt arbejde).
Dernæst blog-analyse.
Lav jeres egen blog (1).docx
Fortællertyper. Teori eksempler. 1e.docx
Sonnergaard. Polterabend.pdf
Quizlet om eventyr
Arbejdsspørgsmål til %27Fyrtøjet%27 (6).docx
Fyrtøjet - tekst Quizlet - eventyrteori
Vi begynder modulet med opsamling på jeres eventyranalyser, derefter tager vi fat på skriftlighedsforløbet og dagens lektie.
Arbejdsspørgsmål til %27Fyrtøjet%27 (6) (3).docx
2. De syv snubletråde
Sidste gang læste du begge tekster i den kommende aflevering (se lectioaflevering 'Miljø og sprog', 9. maj) og skrev dit umiddelbare indtryk af dem inde på elevfeedback. Hvis det var muligt for dig, skrev du også, hvilken en af opgaverne, du vælger a
B. Indforstået behandling af teksten eller skribenten
Sidste gang skrev du resumé, nu går du videre til analysen.
I dag skal du have læst tredje og fjerde snubletråd og noteret, hvad de handler om i elevfeedback. Jeg hører jer i det i begyndelsen af modulet.
I dag skal du have læst femte og sjette snubletråd og nedskrevet det vigtigste om dem i elevfeedback:
I dag samler vi op på jeres skriftlige afleveringer. Målet er, at I forstår mine rettelser 100 %, således at I kan bruge dem ved årsprøven.
Godmorgen 1e, da mit tog er blevet aflyst ankommer, jeg cirka 20 minutter for sent. Mens I venter gør I følgende:
Quizlet om at skrive tekstanalyse
Quizlet om opgaveskrivning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Showing og telling
28-11-2022
Vores selvvalgte sang - dagens arbejde
12-12-2022
Vores selvvalgte sang
15-12-2022
Litterær analyse
29-01-2023
Spørgsmål til Skam
13-03-2023
Min foreløbige blog
28-03-2023
Den endelige blog
11-04-2023
Aflevering 2: Miljø og sprog
09-05-2023
Notatark om ungdomsforløb
16-05-2023
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sprog, retorik og argumentation
Vi arbejder med retorik og argumentation, dvs. grundlæggende argumentationsteori og analyse af mundtlig og skriftlig kommunikation. Desuden skal vi fokusere på sproghandlinger/samtaleteori og arbejde med eksempler fra medier og litteratur.
eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
kernestof:
-dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
Indhold
Kernestof:
Guide til at forstå din karakter (4).docx
Øvelse 1 argumentation (3).docx
https://www.youtube.com/watch?v=0pf2M7eU-G8&t=312s
Skal alle automatisk blive organdonorer, når de fylder 18? Det diskuterer politikerne nu
retorik. organdonation (2).docx
Dilemmaspil: Din kæreste er blevet hjernedød efter en trafikulykke – hvad vælger du?
Nihilistisk Folkeparti vs. Dansk Folkeparti (del 1/3)
Håndbog til dansk
Dokument - peer feedback.docx
Til i dag skal du have taget en beslutning om, hvilken slags tale, du vil skrive om emnet organdonation.
Hej 2E
Retorik - taler.pptx
Link til CFU
Kennedys indsættelsestale.pdf
Til i dag skal du have den tale klar, som du påbegyndte onsdag i sidste uge. Hvis du var fraværende i torsdags, så gå ind og se, hvad vi lavede og tjek powerpointen. Spørg de andre om enkelthederne.
Analyse og vurdering
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Sofie Lindes tale. spørgsmål.docx
Retoriske virkemidler.liste.docx
I dag laver I taleanalyserne færdige og fremlægger. Hvis du var fraværende i modulet, skal du læse talen igennem og kigge på spørgsmålene, så du kan følge med i præsentationerne. Din forståelse af analysen er essentielt for den skriftlige aflevering.
Sofie Lindes tale Zulu Comedy Galla 2020
Sproghandlinger.indledende opgaver (1) (1) (5).docx
samarbejdsprincippet, høflighed og facework (5) (3).pdf
Eksempel - opgave 1 - 10.docx
Eksempel - opgave 2 - 10.docx
Man skulle nok have været der | Næstved Teater
Man skulle nok have været der. Thomas Korsgaard.pdf
Man skulle nok have været der : roman | eReolen
I begyndelsen af dagens modul kigger I på den feedback, jeg har givet jer på jeres skriftlige aflevering. I må meget gerne have læst det, inden vi mødes. I skal gå ind under opgaver på lectio og klikke 'vis kun aktive' væk, så kan I se den nu afslutt
samarbejdsprincippet, høflighed og facework (5).pdf
Man skulle nok have været der. SP. (1).docx
Høflighed, facework og ansigtstruende handlinger.
Høflighedsprincippet og facework.docx
Min mor siger. Stine Pilgaard..pdf
Min mor siger. spørgsma_l.docx
Hej 2e, i dag er modulet virtuelt, da jeg er blevet syg. I får derfor lov at skrive på jeres aflevering i modulet. Se, hvad I skal gøre her:
Julequiz.docx
Skærmbillede 2023-12-12 kl. 17.07.39.png
Køreplan til dig, der har afleveret.docx
Køreplan til dig, der ikke har afleveret.docx
Skærmbillede 2024-01-04 kl. 09.31.54.png
I dette modul tager vi fat på de fokuspunkter, der voldte jer problemer i jeres sidste aflevering. I får mulighed for at kigge på, hvorfor det gav problemer, og hvad du kan gøre for at løse problemet.
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gys, gru og galskab
Teorikompendium: Gys, splat & Freud v/Ebbe Krogh & Finn Lykke Schmidt, Dansklærerforeningen, 1995
Genren s. 5-17 indeholdende:
• Genreforståelse (gyser- og splattergenren)
• Filmanalyse
• Rutchebane effekten/fascinationen o Det victorianske gys
Freuds psykoanalyse og det litterære gys s. 19-37 indeholdende:
• Freuds personlighedsmodel
• Primær- og sekundærprocesser
• Fortrængning
• Forskellige forsvarsmekanismer mm.
B.S. Ingemann: ”Glasskabet”, 1847
Videnskab.dk
08.08.12: Vores DNA elsker gyserfilm
Videnskab.dk
10.02.19: Forskere: Åbne og nysgerrige mennesker er gladest for gyserfilm
Spillefilm:
Nattevagten, Ole Bornedal, 1994, Filmstriben
Nattevagten 2, Ole Bornedal, 2023, Biografen (Værklæsning)
Kortfilm: Lovefield, Mathieu Ratthe, 2008 fra youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
• Eleverne har selv fundet gyser trailers eller kortfilm og analyseret dem i grupper ud fra begreber suspense og surprise, lydside, klipning, effekter, kameravinkel, symboler, farver
Gregersen, Andreas: Todorovs fantastiske tøven - En håndfuld tvetydige film fortællinger , ukendt årstal og forlag
Indhold
Kernestof:
Intro til gys (1) (2).docx
Filmiske virkemidler
I dag tager vi fat på et nyt forløb. Husk at medbringe høretelefoner.
Evaluering
Horrorfilmen
Lights Out - Who's There Film Challenge (2013)
Arbejdsspørgsmål til The woods.docx
Horrorfilmens undergenrer
Interaktive opgaver til Horrorfilmen
Opgave om Freuds psykologiske model (9).docx
Billedanalyse med Freud (3).docx
Læs om psykoanalytisk metode i ”Håndbog til dansk” – (side-id c912)
Supplér med afsnittet til og med afsnittet ’Anvendelse’ i kapitlet Psykoanalyse som litterær tilgang i "Metoder i dansk" (side-id p157)
Opgave til Nattevagten 2 - 2.E.docx
Arbejdsplan for dagens modul - galskab og upålidelighed.docx
Arbejdsplan og spørgsmål til Heavy metal.docx
I dag skal vi bruge den teori, I lærte i modulet den 29/2. Hvis du var fraværende der, så gå tilbage og læs teorien, så du er klar til dagens modul.
5. Hallucinationer og vrangforestillinger
Galskab og fortælleteoriens begreb om upålidelighed
Heavy Metal, Sidsel Falsig Pedersen.docx
Hej danskelever
Opgave til gyserkortfilmen Knæler (4) (5).docx
Hjertet-der-sladrede. Poe (1).pdf
Arbejdsplan for Hjertet der sladrede.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store følelser
Forløbet har fokus på affektiv teori og tekster, der udforsker følelser; under hovedtemaerne vrede, lykke og sorg. Vi arbejder med fiktionstekster fra ældre perioder samt i dag, men også faktatekster/ medieklip fra nyere tid.
kernestof:
-udvalgte kanonforfattere
-mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
mål/eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, erhvervsmæssige og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Kadavermarch til 10.docx
Affektteori - Følelser og fornuft
Arbejdsplan for modul om affektteori.docx
1. Vrede
At læse følelser
Sympatistrukturer
Følelser og fornuft
Suzanne Brøgger
Arbejdspapir til Brøgger
Voldtægt
2. Lykke
Rampen. Jesper Stein.pdf
DHO-metode, Dansk. Tekstanalyse (4) (2).docx
I dag skal I klædes på til at skrive DHO. For at vi skal kunne nå programmet på ét modul, er det meget vigtigt, at du laver første opgave hjemme. Klik på ovenstående dokument og se, hvad opgave 1 består i. Det du finder ud af, skriver du i elevfeedba
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fornuft og følelse i flere århundreder
Hvad kan man som moderne menneske lære ved at læse ældre litteratur? Hvordan har balancen mellem fornuft og følelser været i tekster og tanker i tidligere tider...?
Disse spørgsmål er de gennemgående i forløbet, der i arbejdet med særligt Romantikken (1800-1870) og Det moderne gennembrud (18970-1900) skal styrke elevernes studiekompetence, særligt refleksionsevne og analytiske evner. Tekster fra perioderne før og efter vil blive brugt til perspektiv, og vil vil gennemgående sætte teksterne i forhold til vores egen egen tid.
kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-svenske og norske tekster på originalsprog
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- kanonforfatterne
-litteraturhistorie og metode
-folkeviser
Mangfoldige teksttyper i et historisk, æstetisk og kulturelt perspektiv
Tekster der varierer i genre, tid, sted og intention som bidrag til kulturel identitetsdannelse.
formål/eleverne skal kunne:
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
-analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden - hvad skete der lige der?
Holberg. Niels Klims underjordiske rejse.pdf
I dag tager vi fat på forløbet fornuft og følelse i skrift og tale. Vi begynder med oplysningstiden.
CFU-login Enevælde og oplysningstid
CFU-login - En kongelig affære
Skærmbillede 2024-08-21 kl. 15.50.09.png
En kongelig affære. Spørgsmål og baggrund.docx
En kongelig affære.png
Oplysningen.Thomas Bredsdorff. (1).pdf
En kongelig affære. handlingsreferat.docx
En kongelig affære. skriveøvelse (2).docx
I dag færdiggør I skriveøvelsen, og vi tager fat på Oplysningstidens afslutning.
Rousing rendition of La Marseillaise at Stade de France | Guinness Six Nations 2022
La Marseillaise (1792) (2).docx
I dag samler vi op på skriveøvelsen og afslutter 1700-tallet.
Livlægens besøg. Roman. Uddrag[1].pdf
La Marseillaise (1792) (2) (1).docx
5. 1800-1870: Romantikken
Læs afsnittene 'Romantikken 1800-1870, 'Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati' og 'Livssyn'.
%27Fædrelands-Sang%27.docx
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Læs dette link og forklar, hvad Nyplatonisme er:
Vi afslutter analysen af Der er et yndigt land.
%27Fædrelands-Sang%27 (2).docx
Langt højere bjerge. (1820).pdf
3.E Opgave nationalromantikkens vindersang.docx
I dette modul arbejder I videre med analysen af jeres sang.
I dag præsenterer I jeres analyser af sangene. Klassen stemmer om hvilken sang, der skal være den nye nationalsang. Jeres præsentation må maksimum vare 6 minutter.
Skærmbillede 2024-10-01 kl. 12.30.46.png
Biedermeier og poetisk realisme
Visualisering af Biedermeier.docx
En landsbydegns dagbog | eReolen
Brudstykker af en landsbydegns dagbog. 1824.pdf
Sidste gang læste I om poetisk realisme. I dag skal vi arbejde med en historie, der netop er i poetisk realisme. Vi skal høre om Mortens livshistorie.
Tænk over følgende:
Novellegenren, fortæller, temaer hos Blicher.pdf
Lydbog: En landsbydegns dagbog | eReolen
I dag har vi arbejd selv-modul, da I kun har ét modul på ZBC. Gå ind under elevfeedback og se, hvad du skal gøre. Opgaverne skal besvares individuelt. Jeg tjekker besvarelsen kl. 14.15, hvor jeg tager fravær.
I dag skal vi skrive videre på den skriftlige aflevering.
Gå til elevfeedback og se, hvad du skal gøre. Du fortsætter, der hvor du er i processen. Skriv til mig, hvis du har problemer.
I dag sker der følgende:
1) Hvis du ikke er i gang med analysen endnu, kommer du i gang. Brug de igangsætterspørgsmål, der står på elevfeedback onsdag.
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Naadsensbrød
Naadsensbrød - opgave.docx
Quizlet - danskopgaver
Læs afsnittet 'Forfatteren Henrik Pontoppidan'
Da I har fået jeres afleveringer tilbage, skubber vi det planlagte program til i morgen og fokuserer på jeres afleveringer i dette modul.
Skrivestil og sprog | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Det moderne gennembruds samfund | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Som aftalt er modulet i dag virtuelt. Gå til elevfeedback og se de spørgsmål, du skal besvare. Ud fra jeres besvarelse tager jeg fravær kl. 13.15.
Primærtekst: "Foran Alteret" | Danske forfattere
Note
Kong Frederiks nytårstale.docx
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Retoriske virkemidler.liste.docx
Skærmbillede 2025-01-06 kl. 14.03.01.png
Som aftalt er dette modul virtuelt. Gå til elevfeedback og se, hvad du skal gøre.
Kong Frederiks nytårstale (5).docx
Retoriske virkemidler.liste (1).docx
Til i dag skal du have indsat lektien fra det virtuelle modul, fredag den 10.01.
Gruppe 1: Frederik, Benjamin, Lasse og Mads
Kong Frederiks nytårstale (5) (5).docx
Retoriske virkemidler.liste (1) (2).docx
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Matrixgrupper
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Minlæring - god stil
3. Sådan gør du | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Tekster til modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Håndbog til dansk – Litteraturhistorie | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
I dag taler vi om jeres opgaver og om, hvad der er vigtigt at være opmærksom på. I går i gang med at udarbejde en liste over tekster, I har læst og opgaver, I har afleveret over de sidste tre år. Listen skal hjælpe jer til terminsprøven.
Deledokument - oversigt
1) Hvis du var fraværende i går, skal du tjekke min feedback på din aflevering og gå tilbage til modulet i går og gå ind på elevfeedback og besvare spørgemålet.
I første halvdel af dagens modul, laver I tekstoversigten færdig, således at I kan downloade den og havde den med på computeren, til hjælp ved terminsprøven.
Efter ønske fra jer, er dette modul konverteret til virtuelt modul. Modulet kræver stor disciplin af jer.
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs fra toppen om symbolisme og til og med Johannes V. Jensen på nedenstående link. Gå til elevfeedback og besvar spørgsmålene til dagens lektie. Vi gennemgår i begyndelsen af modulet.
Skriv din besvarelse til digtet på elevfeedback: Analyse, fortolkning, perspektivering og fagligt udbytte. Minus kreativ øvelse.
Læs om Tom Kristensen og ekspressionisme på nedenstående link. Find det du selv synes er de tre vigtigste pointer og skriv i elevfeedback:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 60
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tendenser i samtiden
Vi skal undersøge, hvad der rører sig inden for litteratur, sprog og medier i vores egen tid, dvs. de seneste 20 år.
Kernestof:
– tekster med betydning for dansk, nordisk eller europæisk kultur og tankegang
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
forløbets mål:
eleverne skal kunne:
-demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
– navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret kunne udvælge og dokumentere.
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
Indhold
Kernestof:
I dag påbegynder vi vore sidste forløb 'Tendenser i samtiden'. Til at begynde med, har vi fokus på dokumentargenren.
CFU-login - Herlufsholms hemmeligheder
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Vi skal se Kontant-afsnittet om handelsskoleeleven Nikolaj, der blev iværksætter:
Læs denne artikel og noter tre pointer, du finder centrale, i elevfeedback:
Mirror
I første del af modulet filmer I jeres lille dokumentarfilm, som vi derefter ser. I anden del af modulet påbegynder vi vores værklæsning.
Naturens uorden
Minlæring - god stil
Fuck normen. SP. til Naturens uorden.docx
Fuck normen. Grundbegreber.pdf
Medieanalyse
I første del af dagens modul laver hver gruppe deres respektive del af medieanalysen og powerpointen færdig. I anden del af modulet fremfører I præsentationerne.
I første del af dagens modul laver hver gruppe deres respektive del af medieanalysen og powerpointen færdig. I anden del af modulet fremfører I præsentationer.
Til i dag skal du læse dette dokument, dvs.:
Nye balancer | eReolen
Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Nye balancer, Caspar Eric, 2023.pdf
Program for modulet: Tjek også elevfeedback.
I modulet:
QR-500 (13).gif
Minlæring
Lyrik – når sproget spiller | Lyrik – når sproget spiller
I modulet tager vi fat på et selvvalgt digt fra del 2 Lige at gå.
Disse spørgsmål skal du have svaret på til i dag. Vi gennemgår besvarelsen i begyndelsen af modulet:
Oversigt over dansk pensum
Undervisningsbeskrivelse
Dette er vores sidste danskmodul nogensinde!
Oversigt over pensum
Link til undervisningsbeskrivelse
Spørgetime.docx
Undervisningsbeskrivelse 3e - 2022-2025.docx
KarenBlixen-Ringen.pdf
Martin A. Hansen Agerhønen.pdf
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042555467", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042555467", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042555467" }