Holdet N2022f DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold N2022f DA (N1f DA, N2f DA, N3f DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdom - og andre overgange
Titel 2 Sprog, retorik og argumentation
Titel 3 Gys, gru og galskab
Titel 4 De store følelser
Titel 5 Fornuft og følelse i flere århundreder
Titel 6 Tendenser i samtiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdom - og andre overgange

Forløbet sætter fokus på overgange i livet, og hvordan det beskrives i litteraturen: fx  hvad der har kendetegnet det at være ung på forskellige tidspunkter, og de overgange forbundet med det.

Vi arbejder mest med skønlitteratur, men også med medier og sprog, med henblik på at lære de grundlæggende metoder og begreber i Danskfaget.

Kernestof:
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-mindst én folkevise
-̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder


eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Showing og telling 27-11-2022
Vores selvvalgte sang 07-12-2022
Vores gruppes quiz 19-12-2022
Aflevering 1: Litterær analyse 26-01-2023
Spørgsmål til Skam 13-03-2023
Min foreløbige blog 18-04-2023
Min egen blog 25-04-2023
Aflevering 2: Miljø og sprog 08-05-2023
Notatark om undomsforløb 16-05-2023
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprog, retorik og argumentation

Vi arbejder med retorik og argumentation, dvs. grundlæggende argumentationsteori og analyse af mundtlig og skriftlig kommunikation. Desuden skal vi fokusere på sproghandlinger/samtaleteori og arbejde med eksempler fra medier og litteratur.


eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

kernestof:
-dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gys, gru og galskab

Teorikompendium: Gys, splat & Freud v/Ebbe Krogh & Finn Lykke Schmidt, Dansklærerforeningen, 1995   

Genren s. 5-17 indeholdende:
• Genreforståelse (gyser- og splattergenren)  
• Filmanalyse
• Rutchebane effekten/fascinationen o Det victorianske gys   

Freuds psykoanalyse og det litterære gys s. 19-37 indeholdende:

• Freuds personlighedsmodel  
• Primær- og sekundærprocesser
• Fortrængning
• Forskellige forsvarsmekanismer mm.  

B.S. Ingemann: ”Glasskabet”, 1847  

Videnskab.dk 08.08.12: Vores DNA elsker gyserfilm
Videnskab.dk 10.02.19: Forskere: Åbne og nysgerrige mennesker er gladest for gyserfilm  

Spillefilm:

Nattevagten, Ole Bornedal, 1994, Filmstriben
Nattevagten 2, Ole Bornedal, 2023, Biografen (Værklæsning)

Kortfilm: Lovefield, Mathieu Ratthe, 2008 fra youtube: https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk

• Eleverne har selv fundet gyser trailers eller kortfilm og analyseret dem i grupper ud fra begreber suspense og surprise, lydside, klipning, effekter, kameravinkel, symboler, farver   

Gregersen, Andreas: Todorovs fantastiske tøven - En håndfuld tvetydige film fortællinger , ukendt årstal og forlag  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 De store følelser

Forløbet har fokus på affektiv teori og tekster, der udforsker følelser; under hovedtemaerne vrede, lykke og sorg.  Vi arbejder med fiktionstekster fra ældre perioder samt i dag, men også faktatekster/ medieklip fra nyere tid.

kernestof:
-udvalgte kanonforfattere
-mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster

mål/eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, erhvervsmæssige og samfundsmæssige sammenhænge





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 4: De store følelser 21-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fornuft og følelse i flere århundreder

Hvad kan man som moderne menneske lære ved at læse ældre litteratur? Hvordan har balancen mellem fornuft og følelser været i tekster og tanker i tidligere tider...?

Disse spørgsmål er de gennemgående i forløbet, der i arbejdet med  særligt Romantikken (1800-1870) og Det moderne gennembrud (18970-1900) skal styrke elevernes studiekompetence, særligt refleksionsevne og analytiske evner. Tekster fra perioderne før og efter vil blive brugt til perspektiv, og vil vil gennemgående sætte teksterne i forhold til vores egen egen tid.

kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-svenske og norske tekster på originalsprog
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- kanonforfatterne
-litteraturhistorie og metode
-folkeviser
Mangfoldige teksttyper i et historisk, æstetisk og kulturelt perspektiv
Tekster der varierer i genre, tid, sted og intention som bidrag til kulturel identitetsdannelse.


formål/eleverne skal kunne:
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
-analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tendenser i samtiden

Vi skal undersøge, hvad der rører sig inden for litteratur, sprog og medier i vores egen tid, dvs. de seneste 20 år.

Kernestof:
– tekster med betydning for dansk, nordisk eller europæisk kultur og tankegang
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder


forløbets mål:
eleverne skal kunne:
-demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
– navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret kunne udvælge og dokumentere.
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer