ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022f DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
N2022f DA (
N1f DA
,
N2f DA
,
N3f DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ungdom - og andre overgange
Titel 2
Sprog, retorik og argumentation
Titel 3
Gys, gru og galskab
Titel 4
De store følelser
Titel 5
Fornuft og følelse i flere århundreder
Titel 6
Tendenser i samtiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ungdom - og andre overgange
Forløbet sætter fokus på overgange i livet, og hvordan det beskrives i litteraturen: fx hvad der har kendetegnet det at være ung på forskellige tidspunkter, og de overgange forbundet med det.
Vi arbejder mest med skønlitteratur, men også med medier og sprog, med henblik på at lære de grundlæggende metoder og begreber i Danskfaget.
Kernestof:
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-mindst én folkevise
-̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk.
Håndbog til dansk
Læs fra 'Analyse af tekster' til og med 'Form og indhold'.
Naja Marie Aidt Den blomstrende have (1).pdf
Genrer og analyse.docx
Miniopgave til showing og telling.docx
I dette modul arbejder i selv, som jeg forklarede jer i morgenens danskmodul. I skriver videre på opgaven.
I dagens modul skriver I showing og telling-opgaven færdig.
Miniopgave til showing og telling (4).docx
Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab':
Ebbe_Skammelsen-folkevise[1] (1).doc
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
I dagens modul skal vi arbejde med en folkevise. Hjemmefra bedes du læse om genren og det samfund den opstod i:
I dag arbejder vi videre med Ebbe Skammelsen. Vi fokuserer på forskellen på referat og resumé.
Dansksiderne: Referat, resume og redegørelse
Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn.docx
tegneserie_Ebbe_Skammelsøn.pdf
Vi færdiggør Ebbe Skammelsen.
Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn (2).docx
Lyrik.pptx
I dag ser vi først på jeres billedserier, og derefter går vi dybere ind i lyrikken.
I færdiggør jeres analyse af en selvvalgt sang og præsenterer derefter for klassen.
I dag præsenterer I jeres sange, derefter vi samler op på jeres showing/telling-opgaver.
De sidste grupper fremlægger, og derefter kigger vi på feedback på jeres showing/telling-opgaver.
Lyrikanalyse
Dernæst arbejder I med digtet "Barndom", se dokument
I får lidt tid i begyndelsen af modulet til færdiggørelse af analyserne. Dernæst har vi gennemgang af jeres arbejde.
%27BARNDOM%27 2013 af YAHYA HASSAN (5).docx
I dag kører vi de repetionsquizzer, I har lavet.
Skærmbillede 2022-12-19 kl. 09.14.32.png
Godt nytår.png
Søren Ulrik Thomsen Det værste og det bedste.pdf
Skærmbillede 2022-12-20 kl. 18.47.28.png
Det værste og det bedste.docx
Opsamling på kreativ skriveøvelse.
3.6 Litterære genrer
Thøger Jensen Nu sad det unge par sikkert og så video.pdf
Grupper:
Udfyld den tomme plads i %27Nu sad det unge par sikkert og så video%27.docx
I dag tager vi fat på den næste aflevering.
I dag samler vi op på udfyld den tomme plads-øvelse (kortprosateksten), og derefter tager vi fat på den næste aflevering.
Skærmbillede 2023-01-16 kl. 08.34.34.png
I dagens modul arbejder vi videre med den skriftlige aflevering. Du skal have fokus på følgende vigtige pointer:
Hvis du ikke var tilstede i går, skal du have læst Le freak og opgavebeskrivelsen, der ligger ude under danskeleveringen, Litterær analyse. Du skal lave et resumé efter den opskrift, jeg har lært jer - se screenshot med hånd på danskmodul i går, 16/1
Arbejdsplan for modulet:
Til i dag skal du have sat dit resumé og din præsentation af Tine Høeg ind i elevfeedback.
Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
I dag går vi videre med vores ungdomsforløb. Vi skal til Sverige og arbejde med filmanalyse med Fucking Åmål.
Evaluering
Fucking Åmål (1).docx
CFU-login
I dette modul samler vi op på den skriftlig aflevering.
Analyse og fortolkning - den første opgave.pptx
Minlæring
HøjskoleÅnd #4 - fortælling: Utilstrækkelig
DRTV - Skam: I
Værklæsning - %27Skam%27. sæson 1 om Eva. 2022-23.docx
Filmanalyse (2) (1).pptx
I dag tager vi fat på den norske serie 'Skam'.
Værklæsning - %27Skam%27. sæson 1 om Eva. 2023.docx
Quizlet - Skam
I dag gør I besvarelsen af Skam-spørgsmålene færdig.
I dag færdiggør I jeres besvarelse af Skam-spørgsmålene, og vi gennemgår.
I dette modul færdiggør I jeres besvarelse af Skam-spørgsmålene, og vi gennemgår.
Ekko Shortlist præsenterer: De voksnes rækker
Arbejdsspørgsmål til %27De voksnes rækker%27.docx
Hej 1.f, jeg bliver 10 minutter for sent. I kigger i lectio og ser, hvad I skal gøre til morgenoprydningen.
Billedanalyse af stillbilleder fra %27De voksnes rækker%27.docx
Notatark til %27Ungdom%27 (1).docx
1.2 Dansk er et hermeneutisk fag
Sociale medier 5.7 "Håndbog til dansk"
Spørgsmål til sociale medier.docx
Opgaver sociale medier.docx
Fra selvfortælling til personligt brand
15. Medieanalyse af personlige blogs
Godmorgen 1f, der er problemer med den nye toglinje, så jeg bliver cirka 10-15 minutter forsinket. I går i gang med gruppearbejdet, I påbegyndte i går. Vi ses lige om lidt.
Lav jeres egen blog (1).docx
Godmorgen 1.f.
I dag præsenterer I jeres bloganalyser
Vi begynder modulet med præsentationer, dernæst går vi over til arbejdet med jeres egne blogs.
I dag arbejder I med jeres egne blogs. Ved slutningen af modulet skal du som minimum have nået at lave en bio + et blogindlæg.
I dag færdiggør I jeres blogs. Når I møder ind idag, har I lavet jeres bio og mindst et indlæg.
Sonnergaard. Polterabend.pdf
Fortællertyper. Teori eksempler. 1G.docx
Vi går videre med analysen af Polterabend.
2. De syv snubletråde
I dette modul går vi videre med opgaven. Hvis du ikke allerede har valgt opgave, gør du det nu. Næste skridt er resuméet. Kan du huske reglerne for resuméer. Hvis ikke, så gå tilbage og se, hvad I lærte om at skrive resumé. Tryk på studieplan, find d
B. Indforstået behandling af teksten eller skribenten
Til dette modul skal du have læst om den fjerde snubletråd. Skriv i elevfeedback, hvad det centrale i denne snubletråd er. Jeg hører jer i det i begyndelsen af modulet.
Til i dag skal du have styr på femte og sjette snubletråd. Skriv i elevfeedback, hvad det centrale i disse snubletråde er. Jeg hører jer i det i begyndelsen af modulet.
Quizlet om eventyr
Arbejdsspørgsmål til %27Fyrtøjet%27 (8).docx
Arbejdsspørgsmål til %27Fyrtøjet%27.docx
Eventyr
Quizlet om skriftlige opgaver
I dag samler vi op på jeres skriftlige afleveringer. Målet er, at I forstår mine rettelser 100 %, således at I kan bruge dem ved årsprøven.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Showing og telling
27-11-2022
Vores selvvalgte sang
07-12-2022
Vores gruppes quiz
19-12-2022
Aflevering 1: Litterær analyse
26-01-2023
Spørgsmål til Skam
13-03-2023
Min foreløbige blog
18-04-2023
Min egen blog
25-04-2023
Aflevering 2: Miljø og sprog
08-05-2023
Notatark om undomsforløb
16-05-2023
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 60
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sprog, retorik og argumentation
Vi arbejder med retorik og argumentation, dvs. grundlæggende argumentationsteori og analyse af mundtlig og skriftlig kommunikation. Desuden skal vi fokusere på sproghandlinger/samtaleteori og arbejde med eksempler fra medier og litteratur.
eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
kernestof:
-dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
Indhold
Kernestof:
Øvelse 1 argumentation.docx
Eksempel på opgave til 12.docx
Øvelse 2 i dokumentet om argumentation skal være forberedt hjemmefra (ligger på timen d.15/8)
"Folkestyret har spillet fallit" (reklame for Kristeligt Dagblad, 2015).
Læs DR-artiklen om organdonation. Hvilke argumenter for og imod er der? Hvilken lovgivning?:
https://www.youtube.com/watch?v=0pf2M7eU-G8&t=312s
https://www.berlingske.dk/samfund/dilemmaspil-din-kaereste-er-blevet-hjernedoed-efter-en-trafikulykke-hvad
"Kun den, der vil give organer, kan modtage organer". Debatindlæg af Katrine Lilleør, Weekendavisen, 2018.
1.Find påstand (delpåstand) 2.Find de vigtgiste belæg 3.Find rygdækning På baggrund af 1-3: vurdér tekstens argumentation: virker den? (begrund jeres svar). Er I enige eller uenige?
Skriv en kommentar til Katrine Lilleørs debatindlæg -med brug af argumentationsmodellen - Enten enig eller uenig med hende.
retorik. organdonation (4).docx
Håndbog til dansk - retorik
Dokument - peer feedback.docx
Tjek elevfeedback og skriv feedback til dig selv.
De store taler - CFU
Kennedys indsættelsestale.pdf
Sofie Lindes tale Zulu Comedy Galla 2020
Sofie Lindes tale. sp (2).docx
Retoriske virkemidler.liste.docx
Sofie Lindes tale. sp.docx
Sofie Lindes Zulu Comedy Galla
Thors ejer ved demonstration_ Hundelov koster Thor livet _ Nyheder _ DR.pdf
Hundeloven. Retorik, appelformer, taletyper. 2F (2).docx
Argumenttyper. i: "Håndbog til Dansk", afsnit 4.10
klip til taleskrivning (godt og mindre godt):
Alle retur i klassen 10.10 med en færdig tale
Tekster til skriftlig aflevering:
Sproghandlinger.indledende opgaver (1) (1).docx
samarbejdsprincippet, høflighed og facework (5).pdf
Samtale. Transskribering. Facework (2) (2).docx
"Paradise-skænderi" (transskriberet samtale).
Høflighedsprincippet og facework.docx
Min mor siger. Stine Pilgaard..pdf
Min mor siger. spørgsma_l.docx
Håndbog til dansk
tekster til skriftlig aflevering:
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gys, gru og galskab
Teorikompendium: Gys, splat & Freud v/Ebbe Krogh & Finn Lykke Schmidt, Dansklærerforeningen, 1995
Genren s. 5-17 indeholdende:
• Genreforståelse (gyser- og splattergenren)
• Filmanalyse
• Rutchebane effekten/fascinationen o Det victorianske gys
Freuds psykoanalyse og det litterære gys s. 19-37 indeholdende:
• Freuds personlighedsmodel
• Primær- og sekundærprocesser
• Fortrængning
• Forskellige forsvarsmekanismer mm.
B.S. Ingemann: ”Glasskabet”, 1847
Videnskab.dk
08.08.12: Vores DNA elsker gyserfilm
Videnskab.dk
10.02.19: Forskere: Åbne og nysgerrige mennesker er gladest for gyserfilm
Spillefilm:
Nattevagten, Ole Bornedal, 1994, Filmstriben
Nattevagten 2, Ole Bornedal, 2023, Biografen (Værklæsning)
Kortfilm: Lovefield, Mathieu Ratthe, 2008 fra youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
• Eleverne har selv fundet gyser trailers eller kortfilm og analyseret dem i grupper ud fra begreber suspense og surprise, lydside, klipning, effekter, kameravinkel, symboler, farver
Gregersen, Andreas: Todorovs fantastiske tøven - En håndfuld tvetydige film fortællinger , ukendt årstal og forlag
Indhold
Kernestof:
Intro til gys (1).docx
Filmiske virkemidler
I dag tager vi fat på et nyt forløb. Husk at medbringe hovedtelefoner.
Horrorfilmen
Matrixgrupper.docx
Lights Out - Who's There Film Challenge (2013)
Arbejdsspørgsmål til The woods.docx
Teori til horrorfilmen
Kære 2F: I bedes besvare opgave 1 og 2 i dokumentet og skrive en kort besvarelse i elev-feedback, som jeg (Troels) fører fravær ud fra (senest inden vores næste Dansktime). I vælger selv én af de syv monstertyper.
Horrorfilmens undergenrer
Interaktive opgaver til Horrorfilmen
Teddy Vork. Den forsvundne risengrød[1].pdf
Arbejdsspørgsmål til den forsvundne risengrød.docx
Opgave om Freuds psykologiske model (9).docx
Skærmbillede 2024-01-04 kl. 09.38.18.png
Billedanalyse med Freud (3).docx
Afsnit
Grupper:
Arbejdsplan for gruppe 1, 3, 5, 7 og 9.docx
Arbejdsplan for gruppe 2, 4, 6 og 8.docx
"Hallucinationer og vrangforestillinger" & "Galskab og fortælleteoriens begreb om upålidelighed". i: Galskab i litteraturen (systime)
Hjertet-der-sladrede. Poe (1).pdf
Arbejdsplan for gruppe 1, 3, 5, 7 og 9 - tekst.docx
Arbejdsplan for gruppe 2, 4, 6 og 8 - tekst.docx
5. Hallucinationer og vrangforestillinger
Arbejdsplan og spørgsmål til Heavy metal.docx
Heavy Metal, Sidsel Falsig Pedersen.docx
Opgave til gyserkortfilmen Knæler (4).docx
En flinker fyr.pdf
Arbejdsplan for En flinker fyr.docx
Kære danskelev
Skærmbillede 2024-02-06 kl. 16.15.06.png
Opgave til Nattevagten 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store følelser
Forløbet har fokus på affektiv teori og tekster, der udforsker følelser; under hovedtemaerne vrede, lykke og sorg. Vi arbejder med fiktionstekster fra ældre perioder samt i dag, men også faktatekster/ medieklip fra nyere tid.
kernestof:
-udvalgte kanonforfattere
-mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
mål/eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, erhvervsmæssige og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Affekteori, Føl dig frem, Helle Juhl Lassen.pdf
Arbejdsplan for modul om affektteori.docx
At læse følelser
Sympatistrukturer
Indsæt din besvarelse af opgave 1 og 2 i elevfeedback.
Affekteori, Føl dig frem, Helle Juhl Lassen (1).pdf
Om vrede
Suzanne Brøgger - Voldtægt
Voldtægt - Suzanne Brøgger
Rudolf Broby-Johansen
Afgrunden (The Abyss), Urban Gad, 1910
Præsentation undersøgende litteraturundervisning.pptx
2. Lykke
Peter Seeberg - Hjulet
https://foeldigfrem.systime.dk/?id=150
Analyse og fortolkning af fiktion.docx
Ekspressionismen – Broby-Johansen
ODALISK-SKØNHED - Rudolf Broby-Johansen
4.2 Sproglige billeder og figurer
I dag når vi frem til den vigtige konklusion på Tom Kristensens digt. Husk at medbringe jeres papirer med digtene.
1. Læs digtet 'Æbleskrog' af Henrik Nordbrandt (2001)
1. Skriv kort om hvad du har lært om sproghandlinger og facework (fra årets begyndelse). Hvis det er svært at huske kan du se i 'Håndbog til Dansk', afsnit 4.12: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638
Arbejd-selv (Troels er på kursus, Camilla skriver opgave): Læs digtet og besvar de to spørgsmål i elev-feedback - der føres fravær ud fra dette.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Danskaflevering 4: De store følelser
21-04-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fornuft og følelse i flere århundreder
Hvad kan man som moderne menneske lære ved at læse ældre litteratur? Hvordan har balancen mellem fornuft og følelser været i tekster og tanker i tidligere tider...?
Disse spørgsmål er de gennemgående i forløbet, der i arbejdet med særligt Romantikken (1800-1870) og Det moderne gennembrud (18970-1900) skal styrke elevernes studiekompetence, særligt refleksionsevne og analytiske evner. Tekster fra perioderne før og efter vil blive brugt til perspektiv, og vil vil gennemgående sætte teksterne i forhold til vores egen egen tid.
kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-svenske og norske tekster på originalsprog
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- kanonforfatterne
-litteraturhistorie og metode
-folkeviser
Mangfoldige teksttyper i et historisk, æstetisk og kulturelt perspektiv
Tekster der varierer i genre, tid, sted og intention som bidrag til kulturel identitetsdannelse.
formål/eleverne skal kunne:
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
-analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden - hvad skete der lige der?
Holberg. Niels Klims underjordiske rejse.pdf
I dag tager vi fat på forløbet fornuft og følelse i skrift og tale. Vi begynder med oplysningstiden.
CFU-login - Oplysning og enevælde
Tidslinje: Ligestilling fra 1683 til i dag
CFU-login - En kongelig affære
Skærmbillede 2024-08-21 kl. 15.50.09.png
I dag er vi i designlokalet, da vi skal se et uddrag fra et program samt begyndelsen på en film, og min computer kan ikke få lyd på 3. sal.
En kongelig affære. Spørgsmål og baggrund.docx
En kongelig affære.png
CFU-login Vi er nået til 01:00. Du skal selv sørge for at have set hertil, hvis du ikke var der i torsdags.
Elevvinkel - pladser 3.F.jpg
Oplysningen.Thomas Bredsdorff. (1) (2).pdf
En kongelig affære. handlingsreferat.docx
En kongelig affære. skriveøvelse (2).docx
YouTube - En kongelig affære klip
I dag skriver I skriveøvelsen færdig,
Livlægens besøg. Roman. Uddrag[1].pdf
La Marseillaise (1792) (2).docx
Rousing rendition of La Marseillaise at Stade de France | Guinness Six Nations 2022
I dag samler vi op på skriveøvelsen og afslutter 1700-tallet.
5. 1800-1870: Romantikken
Læs afsnittene 'Romantikken 1800-1870, 'Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati' og 'Livssyn'.
I dag afslutter vi 1700-tallet.
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Rather Homemade - Romantikken
Læs dette link og forklar, hvad Nyplatonisme er:
Vi skal i gang med projektet 'Nationalromantikkens vindersang'. Otte hold og otte sange dyster om at blive den næste danske nationalsang...
3.F - Opgave - nationalromantikkens vindersang.docx
Langt højere bjerge. (1820).pdf
I dette modul arbejder I videre med analysen af jeres sang.
I dag fremlægger I i grupperne:
Biedermeier og poetisk realisme
Visualisering af Biedermeier.docx
Poetisk realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Den barnløse kone Blicher (2).pdf
Novellegenren, fortæller, temaer hos Blicher.pdf
Hvis du har tid, skal du læse denne novelle, som vi arbejdede med i går. Vi skal arbejde videre med den i dag, og den indgår i jeres næste aflevering.
I dag skal vi skrive videre på den skriftlige aflevering.
Novellegenren, fortæller, temaer hos Blicher (3).pdf
I dag sker der følgende:
1) Hvis du ikke er i gang med analysen endnu, kommer du i gang. Brug de igangsætterspørgsmål, der står på elevfeedback onsdag.
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Naadsensbrød
Quizlet - danskopgaver
Naadsensbrød - opgave.docx
Læs afsnittet 'Forfatteren Henrik Pontoppidan'
Da I har fået jeres afleveringer tilbage, skubber vi det planlagte program til i morgen og fokuserer på jeres afleveringer i dette modul.
Skrivestil og sprog | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Som aftalt er dette modul virtuelt. Gå til elevfeedback og se, hvilke spørgsmål du skal svare på. Jeg tager fravær kl. 10, ud fra besvarelse. Det er individuelt arbejde, så alle skal uploade deres eget svar.
Præsentation til elever PowerPoint ungeprofil undersøgelsen 2024-2025. færdig.pptx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Det moderne gennembruds samfund | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Den sidste Balkjole (1887) | Ved vejen – roman, kontekst, opgaver
Opgaver til hhx | Ved vejen – roman, kontekst, opgaver
Primærtekst: "Foran Alteret" | Danske forfattere
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Kære 3F. Velkommen tilbage. I dag bruger vi de quizzer, I udviklede før jul.
Kong Frederiks nytårstale.docx
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Retoriske virkemidler.liste.docx
Skærmbillede 2025-01-06 kl. 14.02.04.png
Se programmet i går, onsdag.
Retoriske virkemidler.liste (1).docx
Kong Frederiks nytårstale (5).docx
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Kong Frederiks nytårstale (8).docx
Kong Frederiks nytårstale (5) (5).docx
Retoriske virkemidler.liste (1) (2).docx
Matrixgrupper:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Gå til elevfeedback og svar på spørgsmålene.
aicut
Martin Andersen Nexø. Lønningsdag (2).pptx
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Link til deledokument
Minlæring - God stil
3. Sådan gør du | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
I dag taler vi om jeres opgaver og om, hvad der er vigtigt at være opmærksom på. I går i gang med at udarbejde en liste over tekster, I har læst og opgaver, I har afleveret over de sidste tre år. Listen skal hjælpe jer til terminsprøven.
2.2 Skriv din opgave | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
I dette modul gør I deledokumentet færdigt, og derefter drøfter vi emnet indledning/afslutning.
Minlæring - god stil
Minlæring - indledning
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tekster til modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 61
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tendenser i samtiden
Vi skal undersøge, hvad der rører sig inden for litteratur, sprog og medier i vores egen tid, dvs. de seneste 20 år.
Kernestof:
– tekster med betydning for dansk, nordisk eller europæisk kultur og tankegang
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
forløbets mål:
eleverne skal kunne:
-demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
– navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret kunne udvælge og dokumentere.
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
Indhold
Kernestof:
CFU-login
I dag påbegynder vi vore sidste forløb 'Tendenser i samtiden'. Til at begynde med, har vi fokus på dokumentargenren.
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
CFU-login - Herlufsholms hemmeligheder
I dette modul skal I arbejde selv, da jeg er dobbeltbooket med SOP-vejledning.
Mirror
"Sådan undgår du at blive snydt, når du ser dokumentarfilm" (videnskab.dk, 2018)
Naturens uorden
Minlæring - god stil
Fuck normen. SP. til Naturens uorden.docx
Fuck normen. Grundbegreber.pdf
Medieanalyse
Til i dag skal du læse dette dokument, dvs.:
Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf
Nye balancer | eReolen
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Nye balancer, Caspar Eric, 2023.pdf
I modulet:
I dag færdiggør vi arbejdet med digtet Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre og påbegynder arbejdet med et udvalgt digt fra del 2, Lige at gå.
Arbejdsspørgsmål til brug i modulet:
Minlæring - genrer
Lyrik – når sproget spiller | Lyrik – når sproget spiller
I dette modul færdiggør vi arbejdet med det udvalgte digt fra del 2, Lige at gå.
Oversigt over pensum
Undervisningsbeskrivelse
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042558580", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042558580", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042558580" }