Holdet N2022a EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold N2022a EN (N1a EN, N2a EN, N3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 US-1: Intro to American values - EKSAMEN
Titel 2 US-2: THUG - EKSAMEN
Titel 3 UK-1: from empire to Brexit - EKSAMEN
Titel 4 English Dialects and ELF - EKSAMEN
Titel 5 UK-2: Scotland - EKSAMEN
Titel 6 UK-3: Contemporary UK - EKSAMEN
Titel 7 årsprøverne juni 2024
Titel 8 US-3: Contemporary USA - EKSAMEN
Titel 9 Australia - EKSAMEN
Titel 10 The Cost of Money - EKSAMEN
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 US-1: Intro to American values - EKSAMEN

I grundforløbet har eleverne primært arbejdet med fiktionstekster og flere forskellige emner. Vi ser i indeværende forløb på aktuelle emner og problematikker i det moderne USA og lærer at analysere primært non-fiktionsgenrer, herunder artikler, news clips, dokumentarer, taler og reklamer. Der lægges særligt vægt på brug af Ciceros pentagram og SOAPSTone-modellen, også til det skriftlige arbejde.

Emnemæssigt arbejdes der med midterm elections, the three branches of government, misinformation and fake news, the Storm on the Capitol og gun control and school shootings, foruden at eleverne prøver kræfter med corporate writing i form af business letters.

Som forberedelse til SO2 (dansk, engelsk, 2. fremmedsprog) læses historisk og aktuelt materiale om amerikanske værdier, og eleverne videndeler herom og udarbejder et katalog over disse. Der arbejdes ydermere med forskellige kulturteorier og appelformer.

Der skrives to stile:

1) argumentative essay om Social media and social responsibility, 5 timer:
Video: Anti-defamation league, “Stop Hate For Profit campaign.” June 26, 2020. Viewed August 2020, https://www.youtube.com/watch?v=STeH3uJDC_w
Video: CNBC. “Brand boycott: what’s the future of ads on social media?” August 3, 2020. Viewed August 2020, https://www.cnbc.com/video/2020/08/03/brand-boycott-whats-the-future-of-ads-on-social-media.html
Article: Harvard Business Review, “We’re Entering the Age of Corporate Social Justice”, June 15, 2020. Viewed August 2020, https://hbr.org/2020/06/were-entering-the-age-of-corporate-social-justice
Article: The Guardian, “Third of advertisers may boycott Facebook in hate speech revolt”, June 30, 2020. Viewed August 2020, https://www.theguardian.com/technology/2020/jun/30/third-of-advertisers-may-boycott-facebook-in-hate-speech-revolt

2) analytical essay, non-fiction om Joe Bidens Uvalde School Shooting-tale med evt. perspektivering til øvrige tekster i eksamenssættet, 5 timer
speech: “Remarks by President Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas”, a speech by Joe Biden (handout, 1.9 NS) Source: The White House website, 24 May 2022, https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speechesremarks/2022/05/24/remarks-by-president-biden-on-the-school-shooting-inuvalde-texas/  (accessed 25 May 2022)
commercial: “Are the President’s Kids More Important Than Yours?”, a commercial by the NRA (USB, 0.2 NS) Source: The Guardian, “White House calls NRA ad featuring Obama's daughters 'repugnant'”, 16 Jan 2013, https://www.theguardian.com/world/2013/jan/16/white-house-condemnsnra-ad  (accessed 25 May 2022)
chart: “Where gun-rights groups send money”, a chart by MarketWatch.com (handout, 0.1 NS) Source: Jeffry Bartash, “Here are the members of Congress who take the most money from the gun lobby”, MarketWatch.com website, Oct. 3, 2017, https://www.marketwatch.com/story/lawmakers-who-take-the-most-moneyfrom-the-gun-rights-lobby-2017-10-03  (accessed 25 May 2022)

På grammatiksiden arbejdes der med kommateringsregler. Eleverne gives desuden et selvstændigt emne, som de senere på året skal præsentere for hinanden, inden der arbejdes i dybden med opgaver. Her lægges vægt på sammenhængende og flydende udtale ud fra stikord og inddragelse af fagbegreber.

Faglige mål:
̶  forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra USA og i forskellige stillejer
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Herunder uddybes forløbets kernestof og supplerende materiale:

i alt læst ca. 72 NS


US midterms + misinformation:

Kernetekster:

video: Sky News, "US midterm elections 2022: How do they work?", Sky News website, 5 November 2022, https://news.sky.com/video/us-midterm-elections-2022-how-do-they-work-12735674, 0,34 NS

article: David Smith, "What are the US midterm elections and who’s running?", The Guardian, 1 Nov 2022, https://www.theguardian.com/us-news/2022/nov/08/what-are-the-midterms-elections-voting-for-explained, 2,40 NS

documentary: “Day of Rage: How Trump Supporters Took the U.S. Capitol | Visual Investigations”, New York Times YouTube channel, 1 July 2021, https://www.youtube.com/watch?v=jWJVMoe7OY0, 15,3 NS

Website: https://mediabiasfactcheck.com/
The Media Bias Chart: Ad Fontes Media, August 2022, https://adfontesmedia.com/gallery/  

article: Blake Hounshell, "A Journey Into the Misinformation Fever Swamps", The New York Times, Aug. 26, 2022, https://www.nytimes.com/2022/08/26/us/politics/misinformation-social-media.html, 3,84 NS


advertisements: ca. 3 NS
1. The Coca Cola ad, https://www.slrmag.co.uk/marilyn-monroe-coke-ad/
2. The Global Warming Ready ad, https://dansk.gyldendal.dk/opgaver/ikke-fiktive-genrer/reklame-om-klima
3. The Nike ad, https://www.dr.dk/nyheder/udland/saetter-ild-til-nike-sko-reklame-med-udstoedt-nfl-spiller-splitter-usa
4. The NFL ad, https://www.linkedin.com/pulse/ad-teardown-touchdown-celebrations-come-nfl-alberto-orsini
5. The WWF ad, https://keggsbenedict.wordpress.com/2013/02/04/before-its-too-late/
6. The Paparuka District Council ad, https://adage.com/creativity/work/bleeding-billboard/16325

Commercials: ca. 6 NS
1. The Follow the Frog commercial: https://www.youtube.com/watch?v=3iIkOi3srLo
2. The Axe commercial: https://www.youtube.com/watch?v=D9DoAk0C0Fk
3. The Innocent commercial: https://youtu.be/LeXgxN24loc
4. The Greenpeace commercial: https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4
5. The Salesforce commercial: https://www.youtube.com/watch?v=tIp251KCz6k
6. The Amazon Alexa commercial: https://www.youtube.com/watch?v=z2JZv6b6hUE
book: Susanne Askham, “Yours faithfully”, Ventus 2011


American values:

kernetekster:

anthology: “Chapter 2: Traditional American Values and Beliefs”, Edward Kearney, “American Ways”, pp. 22-29, 4 NS

pamphlet: US State Department, "So you're an American? A Guide to Answering Difficult Questions Abroad", downloaded 13 December 2022, https://www.state.gov/courses/answeringdifficultquestions/assets/m/resources/DifficultQuestions-AmericanValues.pdf, 6 NS

documentary: "Gun Nation – America’s deadly love affair with firearms", The Guardian YouTube channel, 16 September 2016, https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw, 10 NS

short story: Sandra Cisneros, "No Speak English" (handout), 2 NS


Supplerende materiale: ca. 20 NS
anthology: "Carta's Corner: The Three Branches of Government", excerpt Anne Mette Finderup et al., "Worlds of English", Systime 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=249
anthology, The English Handbook, Systime 2022: "4.2 Language and style", https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=156 + “5.5 Advertisements and commercials”, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=153#c761 + "6.11 How to analyse a documentary", https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=176 + “6.12 How to analyse advertisements and commercials”, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=177
anthology: “American Identity”, excerpt Mette Holm, “Being American”, Gyldendal 2016
article: “How The Gun Industry Funnels Tens of Millions of Dollars to the NRA”, an article by Walt Hickey (handout, 1.8 NS) Source: Business Insider, Jan 16, 2013, https://www.businessinsider.com/gunindustry-funds-nra-2013-1?r=US&IR=T  (accessed 25 May 2022)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay - draft 28-11-2022
Argumentative essay - genaflevering 19-12-2022
The American Values Catalogue 20-01-2023
An Ode to Arms 03-02-2023
Analyse af Sandra Cisneros 10-02-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 US-2: THUG - EKSAMEN

Værklæsning - "The Hate U Give" af Angie Thomas. Forløbet indledes med gruppepræsentationer og etablering af timeline over black history, herunder emner som slavery, civil rights movement, Jim Crow, Martin Luther King, Rosa Parks, Malcolm X/Black Panthers, racism and discrimination. Til formålet præsenteres klassen for antologien "Black Voices" af Bianca Erlich-Møller et al. (https://blackvoices.systime.dk/), som de plukker i alt efter emne.

Herefter læses romanen i sin helhed. Forløbet er i høj grad lærerstyret, idet mange af eleverne er uvante med læsning af hele værker. For hver 2 læste kapitler gives relevante arbejdsspørgsmål og -opgaver fra Dorthe Hjort Jensens i-bog på Systime, som bl.a. indeholder videosekvenser på autentisk engelsk. Opgaverne fokuserer desuden på sproglig og litterær analyse samt kultur- og samfundsforhold, og der arbejdes bl.a. med personkarakteristik, form, struktur, tone, tema og budskab.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om væsentlige historiske emner fra USA med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå et helt værk inden for moderne amerikansk samfund
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i det amerikanske værk
̶  analysere og fortolke værket med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk til værket

i alt læst ca. 230 NS


Kernetekster:

book: Angie Thomas, "The Hate U Give", ca. 200 NS

årsprøvetekster:

article: Oliver Laughland, “Florida rejects 54 math textbooks over ‘prohibited topics’ including critical race theory”, The Guardian of 17 April 2022,  https://www.theguardian.com/us-news/2022/apr/17/florida-rejects-math-textbooks-critical-race-theory, 1,2 NS

graphics: “States that have proposed legislative bans on anti-racist teachings and trainings”, Vox, June 16, 2021, https://www.vox.com/22443822/critical-race-theory-controversy, 0.25 NS

poem: Audre Lorde’, “Power”, 1978,  The Collected Poems of Audre Lorde (W. W. Norton and Company Inc., 1997), https://www.poetryfoundation.org/poems/53918/power-56d233adafeb3, 1,8 NS

excerpt novel: Colson Whitehead, “The Underground Railroad”, Penguin 2016, https://www.penguinrandomhouse.ca/books/232365/the-underground-railroad-by-colson-whitehead/9780345804327/excerpt, 2,2 NS

speech: John Boyega, Black Lives Matter Protest in London, 2020 (handout, 2 NS), https://www.highsnobiety.com/p/john-boyega-speech-black-lives-matter/  (accessed 7 May 2024), 2 NS


supplerende materiale: ca. 20 NS (ekskl. film)
antologi: Black Voices by Bianca Erlich-Møller and Mathilde Thomsen (Gyldendal: 2017), pp. 8-14; 60-63; 96-98; 140-44.
i-bog: Dorthe Hjort Jensen, "Værklæsning - The Hate U Give", Systime 2023, https://vaerklaesningthehateugive.systime.dk/
film: "The Hate U Give", director George Tillman Jr. et al., 2018
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
African-American history timeline 23-02-2023
Analytical essay - non-fiction 02-03-2023
speech - A Nation of Immigrants 25-04-2023
THUG summaries 05-05-2023
THUG-præsentationer 09-05-2023
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 UK-1: from empire to Brexit - EKSAMEN

Vi bygger videre på grundforståelsen fra THUG og arbejder i dette primært historisk orienterede forløb med emner som industrialisation, empire, master race, historical empathy, decolonization, the Windrush generation, multiculturalism, euroscepticism og Brexit.

Der har været specifikt fokus på mundtlige udtryksfærdigheder og selvtillid i forhold til at tale engelsk, og der har været brugt både fiktion og non-fiktion til afdækning af alle tre underemner. Konkrete kernetekster og supplerende materiale til hvert underemne er udspecificeret herunder.

Undervejs i forløbet arbejdes med grammatik: artikler, proprier, kollektiver og kongruens.

Faglige mål for alle UK-forløb i nærværende undervisningsbeskrivelse:
̶  forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner i UK og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra UK
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i UK på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold

i alt læst ca. 72 NS


Kernetekster og supplerende materiale udspecificeret:

Skriftligt arbejde:

1) analytical essay om Kit de Waals short story "May the Best Man Win", 5 timer.

2) argumentative essay om Britishness, 5 timer:
- youtube video: TV news. Britishness and national identity. January 10, 2020. Viewed December 2020. [https://youtu.be/BsgOMvNR2XY]
- website video: BBC. Four people from different backgrounds discuss the term ‘BAME’. June 30, 2020. Viewed December 2020. [https://www.bbc.com/news/uk-53194376]
- youtube video: BBC London. I’m British but have no white friends. March 10, 2020. Viewed December 2020. [https://youtu.be/pguJEIXclt4]
- article: The Economist. Britain’s mixed-race population blurs the lines of identity politics. October 3, 2020. Viewed December 2020.
[https://www.economist.com/britain/2020/10/03/britains-mixed-race-population-blurs-the-lines-of-identity-politics]
- article: McKinsey. Problems amid progress: Improving lives and livelihoods for ethnic minorities in the United Kingdom. October 15, 2020. Viewed December 2020.
[https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/problems-amid-progress-improving-lives-and-livelihoods-for-ethnic-minorities-in-the-united-kingdom]
- article: Financial Times. Waking up to the realities of racism in the UK. June 26, 2020. Viewed December 2020. [https://www.ft.com/content/b51d534f-5515-4717-a1e3-866f39955d8f]


English Imperialism and decolonization:

Kernetekster:

videos: timelines.tv website, "Nations & Empire", gns ca. 2 NS

textbook: Lewis Hackett, Industrialization: The First Phases, 1992, 5,2 NS

poem: Mrs. Ames, "ABC for Baby Patriots", 1899, University of Florida Digital Collections, https://ufdc.ufl.edu/UF00086056/00001, 3,5 NS

article: Jenni Murray on the British empire (pdf), 1 NS

essay: George Orwell, "Shooting an elephant" (pdf), 7,2 NS

poem: Rudyard Kipling, "The white man's burden" (handout), 1,9 NS

article: Nirpal Dhaliwal, "Britain has no need to make an apology to India for empire", The Daily Mail, 30 July 2010, http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1298569/Britain-need-make-apology-India-Empire-.html, 3,72 NS

Article: Jonathan Owen, “British Empire: Students should be taught colonialism “not all good”, say historians”, The Independent, 22 January 2016, https://www.independent.co.uk/news/education/education-news/british-empire-students-should-be-taught-colonialism-not-all-good-say-historians-a6828266.html, 3,1 NS

short story: Kushwant Singh, "Karma" (pdf), 5 NS

årsprøvetekster:
excerpt pp. 49-50 of Ali Smith’s novel “Autumn”, Pantheon Books 2016,  https://literariness.org/wp-content/uploads/2021/02/Literariness.org-Smith-Ali-Autumn-2017-Knopf-Doubleday-Publishing-Group.pdf, 2 NS

poem: Benjamin Zephaniah, “Bought and Sold”, “Too Black, Too Strong”, a collection of poetry published by Bloodaxe Books (2001) (handout), https://www.poemhunter.com/poem/the-british/, 1,5 NS



Supplerende: ca. 5 NS

"The Big Change", excerpt Jorunn Berntzen et al, "Talk it over", Gyldendal 1993, pp. 140-142

excerpt Jan Erik Mustad, "Being British", Gyldendal 2014: "The Rise of the British Empire", pp. 84-92



The Windrush Generation and Multiculturalism:

Kernetekster:

article: Panikos Panayi, "Multicultural Britain - a very brief history", 5,33 NS

youtube video: Timelines.tv, SS Windrush episode, https://www.youtube.com/watch?v=4Xz-UhW1QZA, 0,74 NS

short story: Hanif Kureishi, "My Son the Fanatic", 9 NS

poem: Suhayimah Manzoor-Khan, "This is not a humanizing poem", 2,3 NS


supplerende: 5 NS

Jan Erik Mustad et al., “Multicultural Britain – a complex issue, excerpt “Being British”, Gyldendal 2014, pp. 97-112



Brexit:

Kernetekster:

Essay: Charles Grant, “Why is Britain euroskeptic?”, Centre for European Reform, 2011, http://www.cer.org.uk/sites/default/files/publications/attachments/pdf/2011/essay_eurosceptic_19dec08-1345.pdf, 2 NS

Article: "BBC News: Brexit - all you need to know about the UK leaving the EU", 30 December 2020, https://www.bbc.com/news/uk-politics-32810887, 2 NS

speech: Nigel Farage, “Full text of Nigel Farage's speech in the European Parliament”,  The Independent, 30 June 2016 https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/nigel-farage-brexit-speech-european-parliament-full-transcript-text-a7107036.html, 1,7 NS

Article: What UK Things website, “Timeline of the UK in the EU”,  https://whatukthinks.org/eu/about-the-eu-referendum/timeline-of-uk-in-the-eu/?fbclid=IwAR1ZxOsb8X21C2f4N0PlzGpeHfKZcluo4ecDgKT1oMb6vdduNl5fQe0rPQo  (accessed 12 May 2021), 0.3 NS


Supplerende: ca. 5 NS

article: Timothy B. Lee, "Brexit: the 7 most important arguments for Britain to leave the EU", Vox, Jun 25, 2016, https://www.vox.com/2016/6/22/11992106/brexit-arguments

YouTube video: Vanity Fair, “Explaining Brexit in 6 minutes”, https://www.youtube.com/watch?v=YJxPok5c7G0 (6:05 min)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay - fiction 10-09-2023
studietursoplysninger VIGTIGT 12-09-2023
Multi-produkter 19-9-2023 19-09-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 English Dialects and ELF - EKSAMEN

Med udgangspunkt i et gensyn med sproghistorien fra AP afdækker vi bl.a. begreber som bad English, standard English og Received Pronunciation, American English og Black English, Global English, Un-English, Hinglish, Danglish og corporate English. Vi drøfter forskelle mellem American-English og British-English og lytter til udvalgte globale dialekter og taler også om engelsk som arbejdssprog i EU. Forløbet er særligt udfordrende på lyttefronten.

Eleverne arbejder med både skrevne tekster og mundtlige eksempler på accenter og dialekter samt non-native speakers bestræbelser ud i det engelske sprog.

I slutningen af forløbet udarbejder eleverne en selvstændig præsentation af den viden, de har erhvervet sig undervejs.

i alt læst ca. 54 NS


kernetekster:

video: Claire Bowern, "Where did English come from?", TED Talk July 2015, https://www.ted.com/talks/claire_bowern_where_did_english_come_from, 4:38 mns, 1,3 NS

video: Heather Hansen, "2 billion voices, how to speak bad English perfectly", April 2018, https://www.ted.com/talks/heather_hansen_2_billion_voices_how_to_speak_bad_english_perfectly, 6,4 NS

anthology: "Worlds of English", https://worldsofenglish.systime.dk/:
Crystal on the richness of the English language, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=180, 1 NS
Crystal on two English worries, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=182, 1 NS
New Englishes, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=184, 1 NS

article: David Crystal, "What is Standard English?", excerpt Leif Frederiksen, "English Global Language", Malling Beck 2007 (pdf), 1,5 NS

article: Patrick Egwu, Nigerian students challenge English language proficiency requirements as unnecessary, discriminatory, The Globe and Mail, August 17, 2022, https://www.theglobeandmail.com/canada/article-nigerian-students-challenge-language-proficiency-requirements-as/, 2,4 NS  

article: Kevin Bennett Ph.D., Why Do British Accents Sound Intelligent to Americans?, Psychology Today, Sept. 9, 2016, https://www.psychologytoday.com/us/blog/modern-minds/201609/why-do-british-accents-sound-intelligent-americans, 3 NS

årsprøvetekst:
article: Andra Machiuca, “Merde! French to usurp English as EU’s working language”, The London Economic, 8 June 2021, https://www.thelondoneconomic.com/politics/merde-french-to-usurp-english-as-eus-working-language-273768/ , 1,45 NS


supplerende materiale:

anthology: "Worlds of English", https://worldsofenglish.systime.dk/: ca. 15 NS
Old English before 1066, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=126&L=0
Standard English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=183
American English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=122
Global English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=181
English as Lingua Franca, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310
African English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=247
Black English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=259
Indian English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=143

øvrigt supplerende: 20 NS

video: Anglophenia, One woman, 17 British accents, https://www.youtube.com/watch?v=FyyT2jmVPAk, 5:19

video: Insider Science YouTube channel, This map shows where American accents came from, 10 June 2018, https://www.youtube.com/watch?v=FXOIxT1ML1o, 4:33

video: Eat, Sleep, Dream English YouTube channel, 20 British accents in 1 video, 4 Dec 2020, https://www.youtube.com/watch?v=u_BDG9JtGw8, 21:54

video: Eat, Sleep, Dream English, 20 Words Brits and Americans say differently, https://www.youtube.com/watch?v=lCYL0jOcrtQ, 10:27

sound bite: Gabon: http://www.dialectsarchive.com/gabon-1

anthology: Nina Holst et al., Characteristics of Black Vernacular, excerpt Dream on, Columbus 2015 (pdf)

article: Hisoshi Mikitani, "Why more and more Japanese companies are doing business in English", 2016, https://ccc.systime.dk/index.php?id=230#c882

article: "Can English remain EU's lingua franca?", https://ccc.systime.dk/?id=230#c720

article: Leif Frederiksen, What is global language, excerpt English - Global Language, Global Anguish, Malling Beck 2007 (pdf)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay - Britishness 26-10-2023
Grammar 1 12-11-2023
2a EN skr. prøve 07-12-2023
Dialects Screencast-O-Matic 14-12-2023
Grammar 2 14-12-2023
portefølje ELF 31-12-2023
Grammar 3 10-01-2024
pasoplysninger 11-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 UK-2: Scotland - EKSAMEN

Vi fortsætter UK-områdestudiet, som i starten af skoleåret afdækkede den historiske sammenhæng mellem imperiet, afviklingen af samme, immigration og Brexit.

Pga. studietur til Skotland ser vi på Skotlands historie, den skotske dialekt, devolution og økonomi i relation til North Sea oil, men også på emner, der berører hele UK, fx North/South divide og fattigdom.

Konkrete kernetekster og supplerende materiale til hvert underemne er udspecificeret herunder.

i alt læst ca. 78 NS


Skriftligt arbejde: speech om Poverty in the UK, 5 timer:
video: BBC. Poverty in the UK is 'systematic' and 'tragic', says UN special rapporteur. 22 May 2019. Viewed December 2019. https://www.bbc.com/news/uk-48354692
article: Human Rights Watch. Nothing Left in the Cupboards. May 20, 2019. Viewed December 2019. https://www.hrw.org/report/2019/05/20/nothing-left-cupboards/austerity-welfare-cuts-and-right-food-uk
video: BBC. Hammond: I reject idea millions live in dire poverty. 3 June 2019. Viewed December 2019. https://www.bbc.com/news/uk-politics-48503170
article: Mirror. CORBYN ATTACKS MAY OVER FOOD BANK USAGE. 28 May 2019. Viewed December 2019. https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-food-bank-users-on-16213065
video: ITV News. The reality of child poverty in Britain. 13 December 2017. Viewed December 2019. https://www.youtube.com/watch?v=FCMjfTkv9rY


Kernetekster og supplerende materiale udspecificeret:

kernetekster:

article: Patrick Muñoz, How to talk with a Scottish accent, Last updated: January 13, 2023, https://www.wikihow.com/Talk-With-a-Scottish-Accent, 4 NS

video: Matt Pocock YouTube channel, How to do a Scottish accent in under two minutes, 14 Nov 2016, https://www.youtube.com/watch?v=UUyY8QbMuOo - 1:59 – 0,7 NS

excerpt comic book, Hergé, excerpt Tintin in Scots, The Derk Isle (pdf), 3 NS

article: Katie Burton, "A country divided - why England's North/South divide is getting worse", Geographical, 5 May 2021, https://geographical.co.uk/culture/a-country-divided-why-englands-north-south-divide-is-getting-worse, 4 NS

excerpt novel: Darren McGarvey, "Poverty Safari", 2017 (handout), https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299, 7,2 NS

article: Hannah Fearn, "The New Normal for Britain", The Independent, 9 February 2022 (pdf), 2,5 NS

article: Angus Cochrane, "Scottish independence - how did we get here and what happens next", BBC Scotland News, 15 October 2023 (pdf), 3,5 NS

article: Ron McKay, "What actually happened to Scotland", The Herald Scotland, 14 November 2021, https://www.heraldscotland.com/politics/19716393.actually-happened-scotlands-trillions-north-sea-oil-boom/ (handout) 3,4 NS

eksamenssæt: 3,4 NS i alt:
article: David Linden, “Scotland being held back by cruel Westminster policies”, The Glasgow Times, 5 May 2023, https://www.glasgowtimes.co.uk/news/scottish-news/23501574.david-linden-scotland-held-back-cruel-westminster-policies/    
video: The London School of Economics YouTube channel, “What is levelling up?”, 18 April 2023, https://www.youtube.com/watch?v=71KXmZcHi24&t=6s  (2:18 mns)
chart: “Rishi Sunak to become UK’s next PM”, Al Jazeera, 24 October 2022, https://www.aljazeera.com/news/2022/10/24/rishi-sunak-becomes-uks-new-prime-minister (accessed 3 May 2023)
news clip: SNP’s Ian Blackford from the House of Commons, “Does the PM ever reflect that the only thing that the Tory party have been good at is pushing people into poverty?", BBC Politics Twitter account, 1 February 2023, https://twitter.com/BBCPolitics/status/1620764191433932804?lang=da  (accessed 25 May 2023)

film: "Braveheart", director Mel Gibson, 1995, ca. 40 NS


supplerende materiale:

wikipedia: https://www.wikihow.com/Talk-With-a-Scottish-Accent
Commercial: Bank of Scotland, “By your side”, Bank of Scotland YouTube channel, 5 January 2022, https://www.youtube.com/watch?v=wLlZfgCEQo4  (0:20 min)
Video: Burnistoun, “Voice recognition lift in Scotland”, 25 May 2015, https://www.youtube.com/watch?v=TqAu-DDlINs (3:47 min)
blog: Scottish Slang 1.0, https://www.highlandtitles.com/blog/scottish-slang/
article: Ed Thomson, The similarity between Scottish and Scandiavian words, Esoteric website, June 24, 2017, https://esoteriic.com/2017/06/24/the-similarity-between-scottish-and-scandinavian-words/
website: Scottish myths, folklore and legends, https://www.scotland.org/inspiration/scottish-myths-folklore-and-legends
video: Captivating History YouTube channel, The Captivating history of Scotland, 6 April 2021, https://www.youtube.com/watch?v=ouR6GeZrRUc
Article til North-South Divide: BBC, “How the UK economy is changing in the 21st century“, https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zqhvmnb/revision/2 (accessed 11 June 2021)
youTube video: “Where is the north/south divide?”, 10 June 2016, https://www.youtube.com/watch?v=ENeCYwms-Cc (3:22 min)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter til nye grammatikpræsentationer 31-01-2024
Grammar 4 04-02-2024
samskrivning Skotland 21-02-2024
Braveheart 29-02-2024
Mundtlighed 29-02-2024
Evaluering af samskrivning 22-03-2024
Speech - Poverty in the UK 24-03-2024
portfolio Scotland 30-03-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 UK-3: Contemporary UK - EKSAMEN

Forløbet er en fortsættelse af UK-1 (empire, multiculturalism, Brexit) og UK-2 (Scotland).

Vi undersøger det britiske klassesamfund med særligt fokus på toppen, dvs. hhv. royals og The Establishment, og bunden. Der åbnes i den forbindelse også op for en introduktion til government og de politiske partier og deres platforme.

i alt læst ca. 63 NS

Kernetekster:

podcast: Vanity Fair, "Dynasty", episode "Kate and her king: how the Cambridge romance reenergized an institution", Apr. 26, 2022, https://www.vanityfair.com/podcast/dynasty, ca. 15 min heraf, 5 NS

article, Russell Myers, "Inside William and Kate's tone-deaf Caribbean tour and blunders that damaged royal brand", The Mirror, 25 March 2022, https://www.mirror.co.uk/news/world-news/inside-william-kates-tone-deaf-26559672, 3,8 NS

article, Steve Doughty, "Are you a precariat, new affluent worker or elite? Study reveals there are now SEVEN social classes in the new jargon-filled British class system", Daily Mail, 3 April 2013, https://www.dailymail.co.uk/news/article-2303333/Great-British-Class-Survey-reveals-UK-7-social-classes-Are-precariat-new-affluent-worker-elite.html, 2 NS  

excerpt book, Owen Jones, "Chavs" (handout), 4,2 NS

booklet: UK Parliament, “Your UK parliament – the essentials guide”, https://learning.parliament.uk/en/resources/your-uk-parliament-the-essentials-guide-14-16-booklet/  (accessed 23 April 2024), 4 NS

article: James Gregory et al., “Rishi Sunak sets out plans to tackle ‘sick note culture’”, BBC 19 April 2024, https://www.bbc.com/news/uk-politics-68853166, 2 NS   

speech: Boris Johnson, "PM speech at COP 26 Launch: 4 February 2020", Gov.uk, 4 February 2020 (pdf), 3,39 NS

short story: Penelope Lively, "The Happiest Days of our Life" , 4,5 NS

årsprøvetekster:

article: Charlotte Elton, “Bonkers Tory ad claims UK is ‘second most powerful country in the world’. That’s ‘hilarious propaganda’”, The Big Issue, 5 April 2024, https://www.bigissue.com/news/politics/tory-uk-second-most-powerful-country-post-backlash/ (accessed 9-4-2024), 2,3 NS

short story: Maggie Graham, “Bounce and Rhyme” (handout), Villiam Pedersen, “Postbox #1, an anthology of Scottish short stories” (2019), 2,55 NS

essay: Zadie Smith, “Speaking in tongues”, Penguin 2009, Zadie Smith, “Changing my mind. Occasional essays”, Penguin 2009 (handout), 2,1 NS


supplerende materiale: ca. 26 NS, ekskl. film

anthology: "Kate and her King", excerpt "Listen - Podcasts in English", Forlaget Columbus 2023
https://www.royal.uk/
https://www.vanityfair.com/podcast/dynasty
https://britroyals.com/royaltree.asp
article, Martin Belam, "The most British thing ever: huge queue of royal
mourners inspires gentle humour", The Guardian, 15 Sept 2022, https://www.theguardian.com/uk-news/2022/sep/15/the-most-british-thing-ever-huge-queue-of-royal-mourners-sparks-memes-and-gentle-humour
article: Mary MacNamara et al., "Don’t blame the public for failing Kate Middleton. Blame the palace", Los Angeles Times, March 22, 2024, https://www.latimes.com/entertainment-arts/story/2024-03-22/kate-middleton-catherine-princess-of-wales-cancer-treatment-video-analysis
article, Kate Fox, "Watching the English - the Hidden Rules of English Behaviour" (handout)
anthology: "Education Matters", excerpt Jan Erik Mustad, et al, Being British, pp. 56-66
article: Richard Beard, Why public schoolboys like me and Boris Johnson aren’t fit to run our country, The Guardian, 8 August 2021, https://www.theguardian.com/education/2021/aug/08/public-schoolboys-boris-johnson-sad-little-boys-richard-beard
Chapter 6: The Landscape of Political Parties, excerpt anthology "UK Now", Forlaget Columbus 2023, https://uknow.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151#c408  
film: "The Riot Club", director Lone Scherfig, 2014, 107 mns

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test Scotland 10-04-2024
Portefølje Area Study UK 11-04-2024
Will & Kate 17-04-2024
Grammar 5 21-04-2024
CHAVS 25-04-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 US-3: Contemporary USA - EKSAMEN

Vi afdækker politiske og samfundsmæssige udfordringer i nutidens USA såsom American pride + America First, crime and punishment, 9/11,  The Patriot Act, magtens tredeling og de politiske partier, stormen på kongressen, konspirationsteorier, manifest destiny og the shining city on a hill, minimum wage, conspiracy theories, rednecks and hillbillies, marines, famous speeches, can-do-spirit.

Med inspiration fra forløbet skrives følgende stile:
1) analytical essay fiction: Mathieu Caillier, "Parole", 5 timer
2) speech om The American Prison Industry, 5 timer:
- Global Research. The Prison Industry in the United States: Big Business or a New Form of Slavery. June 14, 2020. Viewed March 2021.
[https://www.globalresearch.ca/the-prison-industry-in-the-united-states-big-business-or-a-new-form-of-slavery/8289]
- PBS. In Louisiana, prisons shift toward rehabilitation. March 8, 2020. Viewed March 2021.
[https://www.pbs.org/newshour/show/in-louisiana-prisons-shift-toward-rehabilitation]
- AJ+. How Our Criminal Justice System Targets Communities. June 8, 2016. Viewed March 2021.[https://www.youtube.com/watch?v=hZZmMrFQzVs]
- Pew Research. Blacks, Hispanics make up larger shares of prisoners than of U.S. population. May 20, 2020. Viewed March 2021.
[https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/05/06/share-of-black-white-hispanic-americans-in-prison-2018-vs-2006/ft_20-05-05_imprisonmentrates_2a/]
3) analytical essay, non-fiction, 5 timer:
Elizabeth Williamson, Prove to me you've lost your son (afleveres inden for næste forløb)

Sideløbende arbejdes der med grammatik, i indeværende forløb primært syntaktisk analyse, pronominer og hjælpeverber.

Også i indeværende forløb har der været specifikt fokus på optimering af mundtlig udtryksfærdighed og selvtillid i forhold til at tale engelsk, fx ved station learning-arbejde i mindre grupper, men vi har også arbejdet fokuseret på forbedring af skriftlige færdigheder, især set ud fra tilgængeligheden af AI; hvilke krav stilles der specifikt til tekstanalyse både mundtligt og skriftligt.

Faglige mål:
̶  forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra USA og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra USA
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶  orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal sider ca. 109 NS.


American pride + America first:

kernetekster:

Walt Whitman, I hear America Singing + Langston Hughes, I, too, Sing America, samlet 1,7 NS

Bob Dylan Chrysler commercial, https://www.youtube.com/watch?v=UU6CFr2ndbQ (2 mns), 0,67 NS

supplerende:
Dodge farmer commercial, https://www.youtube.com/watch?v=VdlR1vWYuM0&t=92s (2:06 mns), 0,67 NS


Crime and Punishment:

News clip USA Today, ”Re-entry into society, or back to prison?”, 2017 (6:23): https://eu.usatoday.com/story/opinion/policing/reentry/column/2017/12/29/reentry-incarceration-corruption-prison-barriers-recidivism-policing-usa/979903001/, 2,1 NS

TED Talk, Ismael Nazario, “What I learned as a kid in jail”, 2015 (11:28): https://www.youtube.com/watch?v=TY_39cHt6ss, 3,9 NS


9/11  

Kernetekster:

article: Wilborn Hampton, “September 11, 2001”, 2003, excerpt Ewa Schlünssen, “September 11 and beyond”, Systime 2007, 2 NS

Essay: Jay McInerney, “Brightness falls”, The Guardian, 15 September 2001, 5,3 NS

Graphic novel: excerpt….., “Chapter 9: Heroism and horror”, 3 NS

Poem: Ani diFranco, “Self-evident” (handout transcript + YouTube-video https://www.youtube.com/watch?v=IJcOWQ1rym8), 6,3 NS

Speech: Anand Giridharadas, “A tale of two Americas. And the mini-marts where they collided”, March 2015, https://www.ted.com/talks/anand_giridharadas_a_tale_of_two_americas_and_the_mini_mart_where_they_collided, 5,4 NS

article: Zack Kaldveer, “The Patriot Act and the Quiet Death of the US Bill of Rights”, June 20, 2011, https://www.commondreams.org/views/2011/06/20/patriot-act-and-quiet-death-us-bill-rights, kun de første 2 sider, 3 NS

excerpt novel: Don DeLillo, "Falling Man", 2,3 NS

Supplerende materiale:
Excerpt Mette Holm, “Being American”, Gyldendal 2016: “Being Afraid”, pp. 26-34, 3,7 NS


Hillbilles and the Rust Belt, Regional differences:

Excerpt book, introduction, J.D. Vance, “Hillbilly Elegy”, 6,5 NS

Article: Mathew Speiser, “This map shows how the US really has 11 separate nations”, The Independent, 27 november 2017, https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-map-11-separate-nations-colin-woodward-yankeedom-new-netherland-the-midlands-tidewater-greater-appalachia-a8078261.html, 2,3 NS


Marines:

YouTube video + transcript of Drill Instructor speech by US Marine Staff Sgt Jason May, May 20, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=-Ns2FkZNTC0
Commercials: US Marine Corps commercials, https://www.youtube.com/watch?v=inSzBLaTiNI, 0,77 NS

Website: www.marines.com

Article: “Separate is not equal in the Marine Corps”, New York Times, 2018, March 31, https://www.nytimes.com/2018/03/31/sunday-review/marine-corps-women-segregation.html, 3,4 NS


US politics, presidential election, conspiracy theories:

Kernetekster:

Short film: “Skin”, 6,7 NS

articles: Elizabeth Williamson, "Prove to the world you've lost your son", 7,3 NS

anthology: Carta’s Corner: The Political Parties + The Three Branches of Government, excerpt Anne Mette Finderup et al, “Worlds of English”, Systime 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=249, 5,4 + 4,9 NS

article: Kira Barich et al., "The Electoral College, Simplified", Aug. 13, 2024,  2,9 NS

speech: President Trump's speech at the Jan. 6th Ellipse rally, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210, kun 2 NS af den

supplerende: 15,4 NS
excerpt text book: "The Impact of Trump Rhetorics", Lotte Genefke et al., Election Year, 2024
articles:
Alex Jones files for bankruptcy
Alex Jones's Infowars will be auctioned off to pay Sandy Hooks families
Akash Peskin, Why do we fall for conspiracy theories


Can-do-spirit/American optimism:

John F. Kennedy, Rice Moon speech, 5 NS

Barack Obama, "Yes We Can" speech, 4,4 NS

Shruti Menon, “A philanthropist gave hundreds of people $1000 a month. It dramatically reduced homelessness.“, MSN, 6 October 2023, https://www.msn.com/en-us/money/realestate/a-philanthropist-gave-hundreds-of-people-1000-a-month-it-dramatically-reduced-homelessness/ar-AA1hMZ5F, 2 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
analytical essay - fiction 01-09-2024
Pronomen-præsentationer 09-09-2024
TEST - Falling Man 11-09-2024
Contemporary USA - portfolio 27-09-2024
speech - The American prison industry 29-10-2024
SKIN - analyse 17-11-2024
Minimum wages - kort opgave 27-11-2024
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Australia - EKSAMEN

Forløbet dækker både historiske og nutidige problemstillinger udsprunget af UKs kolonisering af Australien og anvendelsen af samme som straffefangekoloni, convict stain og bushrangers, undertrykkelsen af aborigines og the stolen generations, de indfødtes kultur og traditioner som fx kinship, skin names og Dreamtime, og nyere tids immigration og klimaforandringer.

Eleverne udarbejder selvstændige supplementer til undervisningsemnerne og præsenterer for klassen.

Der er desuden fokus på grammatik i indeværende forløb, hvor vi dækker bl.a. pronominer og sætningsanalyse.

Terminsprøven afvikles inden for dette forløb, 5 timer.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra Australien
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Australien på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

læst ialt ca. 52 NS.


History:

Kernetekster:

matrixarbejde, ca. 10 NS
- article: Robert Hughes, “The Fatal Shore”, 1987 (handout)
- Article: J. Harris, “Hell-hole prison turned convicts into cannibals”, Sydney Morning Herald, 1994 (handout)
- Excerpt book, “The Classical Comics Study Guide: Great Expectations”, pp. 11-14: “Crime and Punishment” + “Prison Hulks and Deportation”
- youTube video: IntroBooks Education, “History of Australia”, 18 January 2018, https://www.youtube.com/watch?v=uj-7RNao9pM

website, Early Australian bushrangers, http://www.australia.gov.au/about-australia/australian-story/early-austn-bushrangers, 2 NS

poem: John Streeter Manifold, The Death of Ned Kelly (poem) 0,8 NS

article: “The Ned Kelly Story”, http://www.nedkellysworld.com.au/history/history.htm, 2 NS

lyrics: Slim Dusty, "Waltzing Matilda", 0,67 NS


Aboriginals:

kernetekster:

Website: Australians Together, “Kinship”, https://australianstogether.org.au/discover-and-learn/our-cultures/kinship/,
+
Website: Australians Together, “The Importance of Land”, https://australianstogether.org.au/discover-and-learn/our-cultures/the-importance-of-land/  - ca. 4,5 NS

youTube video: The University of Sydney, “Aboriginal Kinship Presentation: Skin Names “, 12 August 2014, https://www.youtube.com/watch?v=ynQEtTfQjQc&t=47s , 2 NS  

chart: “Dreamtime chart”, www.aboriginalart.com.au, 0,25 NS

short story: Polly Borland, “Freddy Andrews”, 1,14 NS

short story: Sally Morgan, “My Place”, 1987, 2,4 NS

short story: Katharine Susannah Pritchard, “N’goola”, 9,2 NS

film, excerpts: "Rabbit-proof fence", 2002, 3,17 NS

speech: Kevin Rudd, “Sorry speech” aka “Apology to the Stolen Generations by the Australian Parliament” (transcript handout), The Monthly, February 18, 2008, https://www.youtube.com/watch?v=MDvome0bCXs, 9,6 NS

article: John Pilger, "Another Stolen Generation", 2,7 NS


Contemporary AU:

kernetekster:

article: Michael E. Mann, “Australia, your country is burning – dangerous climate change is here with you now”, The Conversation, January 10, 2020, https://theconversation.com/australia-your-country-is-burning-dangerous-climate-change-is-here-with-you-now-129569, 2 NS

article: “Australia needs foreign backpackers to return” , The Economist, Sept. 29, 2022, https://www.economist.com/asia/2022/09/29/australia-needs-foreign-backpackers-to-return, 1,9 NS


Supplerende:
anthology: Mogens Frølund, “Introduction”, excerpt “The Grass was Greener”, Systime 1999, pp. 11-17
website: The Australian Bush
article: Captain Thunderbolt (handout)
excerpt graphic novel: Joshua Santospirito, "The Long Weekend in Alice Springs", pp. 78-79 + 82-89 + 115-118
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
analytical essay - non-fiction 19-01-2025
AU presentations 28-01-2025
test MAGA Granny-tekst 29-01-2025
AU portfolio 14-02-2025
N'goola lydfil 23-02-2025
terminsprøve 05-03-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 The Cost of Money - EKSAMEN

Dette forløb beskæftiger sig med business ethics og indeholder to company profiles af hhv. Tesla og Amazon.

Har du penge, så kan du få tilsyneladende alt, hvad du ønsker dig i denne verden. Men det er ikke altid lovligt - eller etisk forsvarligt. Vi ser nærmere på forskellige økonomiske og forretningsmæssige tendenser i engelsktalende områder: planned obsolescence,  company profiles Tesla + Amazon, influencers and dark tourism, consumerism, organ trafficking, warfare ethics, overtourism.

Forløbet fungerer samtidig som repetition af teksttyper anvendt i engelsk og fagets klassiske analysemetoder. Der repeteres desuden udvalgte grammatikemner.

Derudover har der været stort fokus på selvstændighed i skriftligt arbejde.

Der skrives følgende stil:
1) enten argumentative essay eller analytical essay, 5 timer:
-The Brookings Institution, September 18, 2024, The labor market impact of deportations. Viewed March 2025. [https://www.brookings.edu/articles/the-labor-market-impact-of-deportations/]
-The Hill, 3/7/2025, Trump’s ‘golden visa’ will drive up housing prices as foreign oligarchs swoop in. Viewed March 2025. [https://thehill.com/opinion/5181040-trump-golden-visa-plan/]
-Forbes Breaking News, 'We Will Find You And We Will Deport You': Noem Releases Ad Warning Illegal Immigrants To Leave U.S. Viewed March 2025. [https://www.youtube.com/watch?v=vHV73nsnQBU]
-Arizona’s Family, Navajo Nation officials warn tribal members about immigration raids. Viewed March 2025. [https://www.youtube.com/watch?v=jANFNfgGjj0]
WSJ News, Trump Proposes $5 Million ‘Gold Card’ Granting Permanent U.S. Residency. Viewed March 2025. [https://www.youtube.com/watch?v=XQJjP5Gg96s]
-Slate, Feb. 12, 2025, “Furious at Musk? Don’t buy a Tesla.” Viewed March 2025.
[https://slate.com/business/2025/02/elon-musk-tesla-stock-valuation-consumer-boycott.html]

Faglige mål:
̶  forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶  analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

læst ialt ca. 60 sider.


Kernetekster:

documentary: "The Light Bulb Conspiracy", Recondite YouTube Channel, 12 October 2017, https://www.youtube.com/watch?v=BWJC5ieUAe4, 25 NS

Article: Lee Vinsel, “I won’t buy another iPhone”,excerpt Merethe Laustsen Urth, “ Technology and Society”, Systime 2023, https://technologyandsociety.systime.dk/?id=169, 4,5 NS

Exerpt graphic novel: Sam Wallman, “Our Members Be Unlimited”, Scribe Media 2022, excerpt The Guardian, 31 May 2022, https://www.theguardian.com/books/2022/may/31/pissing-while-walking-is-tricky-inside-an-amazon-warehouse-a-cartoonist-starts-a-union?fbclid=IwAR1gWomLQvKoWyCzC1Jw7lp5funTqXU92r2g2dF39ujmcpNsNQJjRUfvMO8, 3 NS

article: Alexander Butler, “Who is behind the anti-Elon Musk protests targeting Tesla in London?”, https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/elon-musk-protests-tesla-takedown-london-b2716372.html, 2,5 NS

news clip: ABC News-in-depth, Are customers abandoning Tesla because of Elon Musk and Trump?, 18 March 2025, https://www.youtube.com/watch?v=KjoNSoLN9DI  (6:25) , 2,1 NS

Article: Jonathan Turley, “Big money behind war – the military-industrial complex”, Al Jazeera, 11 Jan 2014, https://www.aljazeera.com/opinions/2014/1/11/big-money-behind-war-the-military-industrial-complex, 4 NS

short story: Chris Williams, "The Way We Live Now", 3,89 NS

Article: Charissa Cheong, “Controversial YouTuber Logan Paul said his 2017 “suicide forest” video was a “blessing”, despite causing widespread backlash”, The Insider, Mar 1, 2022, https://www.insider.com/logan-paul-suicide-forest-japan-backlash-blessing-2022-3, 1,6 NS

Commercial: 9/11 Memorial Museum, https://www.facebook.com/watch/?v=394575572032263, 0,33 NS

Podcast: India Rakusen and Seán Columb, “Selling a kidney to reach Europe”, The Guardian – Today in Focus, 14 Feb, 2019,  https://www.theguardian.com/news/audio/2019/feb/14/selling-a-kidney-to-reach-europe ca. 20 min, 6,5 NS

til den sidste stil:

Supplerende: ca. 7 NS
Andrius Ziuznys, How to Perform Professional Company Analysis, Aug 12, 2024, https://coresignal.com/blog/professional-company-analysis/ https://www.britannica.com/money/Tesla-Motors/Tesla-under-Musk-New-models-battery-technology-and-solar-energy
video: Late Night with Seth Meyers, Trump's Tesla Stunt Flops as Stock Drops, Sales Plummet Amid Anti-Musk Protests: A Closer Look, https://www.youtube.com/watch?v=Xo02kRbVDPQ (14:27 mns)
Article: Melissa Koenig, 'Sure, go play wannabe spacemen': Jeff Bezos is SLAMMED for celebrating space trip after deadly Amazon warehouse collapse in Illinois where dozens remain trapped in the rubble, The Daily Mail, 11 December 2021, https://www.dailymail.co.uk/news/article-10300293/Jeff-Bezos-SLAMMED-celebrating-space-trip-Amazon-warehouse-collapses-Illinois.html   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
sidste stil - følger 26-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Alt undervisningsmateriale, analysemetoder og skrivevejledninger udleveret af underviser samt opgaver anvendt i indeværende række af undervisningsforløb.

ordbogen.com
ordnet.dk
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
mediabiasfactcheck.com

minlaering.dk + Do, Write! på https://app.minlaering.dk/bog/28

i-bøger på Systime eller Gyldendal:

Pia Ballegaard, Claus Zedlitz, "Skriftlig eksamen i engelsk HHX", Gyldendal 2019, https://skriftligeksameniengelskhhx.ibog.gyldendal.dk/?id=166

Trine Østergaard, "The English Handbook", Systime 2020, https://theenglishhandbook.systime.dk/

"Company, Culture, Communication", https://ccc.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc

"Worlds of English", https://woe.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0&cmd=toc

"Get it right", https://getitright.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer