Holdet N2022c EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold N2022c EN (N1c EN, N2c EN, N3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Young Consumer and Social media
Titel 2 Landeområde: The United Kingdom
Titel 3 United Kingdom - part 2
Titel 4 Landeområde USA
Titel 5 About a Boy (værklæsning)
Titel 6 US Election
Titel 7 Landeområde Cananda
Titel 8 Business Ethics
Titel 9 Engelsk som Lingua Franca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Young Consumer and Social media

I dette forløb kigger vi på "the young consumer" i kombination med sociale medier.
Vi arbejder med en definition af sociale medier og kigger på hvorfor man inddeler i forskellige generationer.
I forløbet introduceres I til tekstanalyse af non-fictions tekster så som artikler.
Vi læser og analyserer også short stories med tilknytning til temaet.
Dette indarbejdes i jeres afleveringer, så I får arbejdet med en short story i timerne og dernæst bruger jeres arbejde i jeres analytiske essay.

Ud over forbrugergrupper/generationer, læser vi også kildekritisk artikler med formål at få en forståelse for emnet samt diskutere problemstillinger i forbindelse med sociale medier.
Vi bruger også lidt tid på at se et interview med Simon Sinek, som udlægger sin forståelse af Millennials og de fire karakteristika, som han mener adskiller dem fra ældre kollegaer på arbejdspladsen i henhold til sociale medier/telefoner.

Sideløbende med temaet arbejder vi med uregelmæssige verber, tiderne på engelsk samt ordklasser.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 07-11-2022
Written Assignment I 05-12-2022
Irregular verbs 15-12-2022
Tiderne på engelsk 20-01-2023
Written Assignment II 23-01-2023
ordklasser 27-01-2023
Ordklasser del 2. 10-02-2023
Written Assignment III 27-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Landeområde: The United Kingdom

I UK Landeområde starter vi med at få styr på hvad UK er.
Med udgangspunkt youtubevideoen An Introduction to the UK ser vi på:
United Kingdom
British Isles
Crown Dependencies
British Overseas territories
Commonwealth Realm

Dernæst arbejder vi med digtet The White Man's Burden, hvor vi ser på kontraster i ordvalg og hvem de knytter sig til samt en analyse af digtet.
Vi ser en dokumentar om det British Empire for at forstå hvor længe, hvorfor og hvordan/hvorfor det endeligt kollapsede.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 United Kingdom - part 2

Vi læser short stories og fokuserer på analyse af fiction.
Vi ser på identity crisis i forlængelse af empire mentality og brexit afstemningen.
Dernæst er der individuelle fremlæggelser om valgfrie emner inden for området UK.
Vi sætter fokus på det politiske system og valg samt partier.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Landeområde USA

Vi arbejder med landeområdet USA.
Vi har fokus på
Gun control
Modes of appeal
creating gun commercials
Intro til USA og hvorfor der er tale om en post 9/11 verden.
Fokus på tekst kontra video: styrker og svagheder.
Fokus på amerikanske værdier og den amerikanske drøm.
Vi taler om Jim Crow Laws og i den forbindelse sætter vi fokus på Booker T. Washington and W.E.B DuBois samt Civil Rights and the 1950s.
Vi kigger også på Opposing Viewpoints, hvor I skal fremlægge argumenterne for og imod immigration i USA med udgangspunkt i teksterne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 About a Boy (værklæsning)

Vi har arbejdet med værket About a Boy.
Vi har læst de første tre kapitler hvorefter vi har set på hvordan man kan lave en indirekte karakteristik af de to hovedpersoner ved hjælp af STEAL analysemetoden.
Herefter har I selv skullet øve jer ved at finde minimum 3 citater per kapitel.
Efter kapitel 15 skal alle grupper fremlægge.
I får feedback og arbejder i samme grupper indtil bogen er læst færdigt.
Her kommer præsenteres så den endelige analyse med fokus på karakteristik, tema, budskab, sprog og tidslinje.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 US Election

Vi kigger på det amerikanske præsident valg, deres politiske system samt politiske reklamer og tegneserier.
Formålet at I får en forståelse for hvordan det hele virker.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Landeområde Cananda

Vi har i forløbet Canada arbejdet med Canadisk historie for at få en forståelse for hvorfor de afviger fra deres sydlige naboer USA.
Vi har læst Imagined Communities for at forstå konceptet "nation".
I forlængelse af det historiske perspektiv har vi arbejdet med historien bag det Canadiske flag og diskturet hvorfor flag har signifikant betydning for et land som Cananda.
Vi har også arbejdet med den kulturelle del; multikulturelle Canada og hvordan Canada er gået i den retning.
Vi har lavet reklameanalyse ved at kigge på Molson Canadian ølreklamer og sammenholdt det med canadisk identitet.  
Vi har også arbejdet med Toulman's argumentation analysis samt haft fokus på sprog, retoriske virkemidler og ordvalg i teksten Limits of Diversity.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Business Ethics

I dette forløb arbejder vi med business ethics.
I starten af forløbet læser vi lidt teori omkring business ethics, problematikkerne bag i forhold til virksomheder og deres tilgang til emnet samt en definition af emnet.
Vi arbejder med de tre niveauer af business ethics: Macro, corporate og individuel.
Vi arbejder også med forskellige cases af business ethics med fokus på spontan samtale og argumentation.
Dertil arbejder vi med forskellige, selvvalgte emner inde for business ethics gennem en række videoer med John Oliver.
Vi arbejder også med modes of appeal i forbindelse med reklamer (anti-smoking commercials) hvor I efter gennemgang af seks udvalgte reklamer selv skal forsøge at producere en reklame eller anti-reklame med en efterfølgende præsentation af hvilke modes of appeal, som I har anvendt og hvorfor.
Der skal også være fokus på hvilken målgruppe, som I går efter og hvordan det kommer til udtryk i jeres ordvalg.
Endeligt har vi arbejdet med en række forbruger spørgsmål i forhold til business ethics med fokus på at kunne indgå i en dialog om et emne med korrekt ordforråd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Engelsk som Lingua Franca

Vi ser på hvorfor engelsk er blevet til et Lingua Franca og hvad det indebærer.
Vi tager udgangspunkt i et klip omkring det britiske empire og nu USA, som stærke aktører i forhold til den nuværende position af engelsk globalt set.
Fokus på forskelligheder mellem RP og GA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer