Holdet N2022f EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold N2022f EN (N1f EN, N2f EN, N3f EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social Media
Titel 2 UK Past and Present
Titel 3 Lingua Franca
Titel 4 Into Business
Titel 5 USA - Black Voices
Titel 6 Psychopaths and Serial Killers
Titel 7 BusinessLike. The History of Business
Titel 8 George Orwell and the Dystopian Novel
Titel 9 George Orwell and the Dystopian Novel
Titel 10 Aspects of Australia
Titel 11 New York City. Storiew, structures, society

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social Media

Kernestof

Fra From Where You Are 2 af Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen er læst

https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123

Leo Traynor: “The Day I Confronted My Troll” (4 NS)



Charlotte Philby: “Cyberbullying” (2 NS)

“Amanda Todd´s Story”

Walter Woodman & Peter Cederberg, “Noah” (film) (9 NS)

Rachel Simmons: “Selfies Are Good for Girls” (2 NS)
Gary Turk: “Look Up” (2 NS)


Amanda Todd. In honor of World Mental Health Day, I… | by L Hall | Medium (4ns)

Supplerende stof

Video “Look Up” https://www.garyturk.com/ (2 NS)

Jacobsen´s communication model

Roman Jakobson's communication model



Særlig fokuspunkter

Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amanda Todd 12-12-2022
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 UK Past and Present

Kernestof

Fra Chris Ploughheld, Britain – Past and Present – An Area Study er læst:

“UK Today: A Profile” (6,4 ns)
“How the UK is Governed” (14,1 ns),
“What Does It mean To be British” (4,8)

Fra Worlds of English https://worldsofenglish.systime.dk/
af Anne Mette Finderup og Agnete Fog er læst

”Aspects of Britain” (quiz)
Great Britain´s National Anthem (0,6 ns)
Rydyard Kipling: “The White Man´s Burden” (NS 1)
Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (6 NS)
Doris Lessing, “DHSS” (3 NS )

Supplerende stof

Tv-series : Roy Clarke, Keeping Up Apearances (1,1)
Film: Damien O`Donnell, East Is East (10 NS)


Beskrive væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Perspektivere tekster, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Bred indføring i UKs nyere historie med vægt på forfatningen og valgsystemet. Desuden har det været hensigten at bibringe eleverne viden om Storbritannien som et klassesamfund.

Eleverne har selvstændigt skullet arbejde med og fremlægge resultater af arbejde med tilknytning til emnet.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Podcast / political system 19-01-2023
Alice Walker, "The Flowers." 30-01-2023
PPT om UK Countries 06-02-2023
Tesco Manuscript 13-03-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lingua Franca

Kernestof

Fra Company, Communication, Culture af Gitte Jæger Nehlsen
https://ccc.systime.dk

The Tower of Babel
https://ccc.systime.dk/?id=c832

English as lingua franca
https://ccc.systime.dk/?id=c720

Business in English
https://ccc.systime.dk/?id=c882

Mix & Match – vocab øvelse
https://ccc.systime.dk/?id=c802

Can English remain EU’s lingua franca?
https://ccc.systime.dk/index.php?id=230&L=0#c828


Global English with David Crystal
https://www.youtube.com/watch?v=WZI1EjxxXKw



Supplerende stof

Willy Søvndal:
https://www.youtube.com/watch?v=D6zu6zKibEI
Lars Løkke:
https://www.youtube.com/watch?v=VogthluevuU
Inger Støjberg:
https://www.youtube.com/watch?v=ZL5CaeSyKUk

Interview med Lise og Isaak
https://vimeo.com/555202361/95ad209515

https://www.youtube.com/watch?v=ZfiDWvHIepE
(Mette Marie Buhl interview)

Forløbet fokuserer på engelsk som lingua franca, og der er arbejdet med ELF i forskellige sammenhænge såsom i multinationale virksomheder og i subkulturer. Der har været et fokus på sproglig variation, den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca, sproglig tolerance og i forskellige institutionelle sammenhænge.den for Danmarks grænser i mange forskellige sammenhænge, herunder videregående uddannelse, transnationale organisationer, multinationale virksomheder, subkulturer osv. ELF er ikke en varietet, men betegner en særlig brug af engelsk, der i sagens natur involverer mange forskellige former for engelsk. At arbejde med engelsk anvendt som lingua franca omfatter derfor et naturligt fokus på sproglig variation. Der kan i den forbindelse arbejdes med sprogligt-kommunikative færdigheder med fokus på, hvordan man indgår hensigtsmæssigt som sprogbruger i lingua franca scenarier, både receptivt og produktivt, og med mere dannelsesorienterede perspektiver, hvor der fokuseres på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk-refleksivt til, hvad det indebærer at bruge engelsk som lingua franca, både for det enkelte individ, private og offentlige institutioner og samfund som hele. Her kan fx arbejdes med temaer som sprog og identitet, holdninger til sproglig variation, sproglig tolerance, den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca samt relationen mellem engelsk og andre sprog, fx dansk. ELF kan og bør behandles som et ’globalt’ fænomen (selvom udbredelsen af engelsk ikke er global i nogen total forstand), men det er også et lokalt fænomen, som har relevans for mange elever i deres nuværende og kommende liv, hvorfor det kan og bør tematiseres som sådan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Into Business

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USA - Black Voices

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed’

Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Speech - Poverty in the UK 17-09-2023
Ny opgave 10-10-2023
The Guardian eller The Sun 10-11-2023
Analytical essay. August 2021 19-11-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Psychopaths and Serial Killers

Kernestof:
Fra About.com, Charles Montalo, ”Characteristics of the Psychopathic Personality”
The Pitkin Guide, Jack The Ripper

Fra NRP:
Barbara Bradley Hagerty, “A Neuroscientist Uncovers a Dark Secret”
“Inside a Psychopath’s Brain: The Sentencing Debate”
“Can Your Genes Make You Murder?”)
Bret Easton Ellis, American Psycho (uddrag)
Jonna Engberg Petersen m.fl., Wider Contexts: “Mad or Bad”

Supplerende stof
Hughes Brothers, From Hell (2001)
Mary Herron, American Psycho (2000)


Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 George Orwell and the Dystopian Novel

Kernestof

George Orwell, Animal Farm 110 NS
https://animalfarm.systime.dk/

George Orwell, 1984 (Chapter 1) 16 NS
https://1984.systime.dk/?id=135

Supplerende stof
John Halas / Joy Batchelor, Animal Farm (1954)
https://www.youtube.com/watch?v=nUL2YVFNKM4 4 NS


Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 George Orwell and the Dystopian Novel

Kernestof

George Orwell, Animal Farm 110 NS

https://animalfarm.systime.dk/

George Orwell, 1984 (Chapter 1) 16 NS
https://1984.systime.dk/?id=135


Supplerende stof

1984 (film) 4 NS

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay/fiction. Maj 2020 19-09-2024
Animal Farm 23-10-2024
Oversættelse e-mail 07-11-2024
Argumentative essay. August 2021 19-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Aspects of Australia

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed’

Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Eleverne har selvstændigt skullet arbejde med og fremlægge resultater af arbejde med tilknytning til emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer