Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022f EN (N1f EN, N2f EN, N3f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Social Media
Kernestof
Fra From Where You Are 2 af Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen er læst
https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
Leo Traynor: “The Day I Confronted My Troll” (4 NS)
Charlotte Philby: “Cyberbullying” (2 NS)
“Amanda Todd´s Story”
Walter Woodman & Peter Cederberg, “Noah” (film) (9 NS)
Rachel Simmons: “Selfies Are Good for Girls” (2 NS)
Gary Turk: “Look Up” (2 NS)
Amanda Todd. In honor of World Mental Health Day, I… | by L Hall | Medium (4ns)
Supplerende stof
Video “Look Up” https://www.garyturk.com/ (2 NS)
Jacobsen´s communication model
Roman Jakobson's communication model
Særlig fokuspunkter
Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amanda Todd
|
12-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UK Past and Present
Kernestof
Fra Chris Ploughheld, Britain – Past and Present – An Area Study er læst:
“UK Today: A Profile” (6,4 ns)
“How the UK is Governed” (14,1 ns),
“What Does It mean To be British” (4,8)
Fra Worlds of English https://worldsofenglish.systime.dk/
af Anne Mette Finderup og Agnete Fog er læst
”Aspects of Britain” (quiz)
Great Britain´s National Anthem (0,6 ns)
Rydyard Kipling: “The White Man´s Burden” (NS 1)
Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (6 NS)
Doris Lessing, “DHSS” (3 NS )
Supplerende stof
Tv-series : Roy Clarke, Keeping Up Apearances (1,1)
Film: Damien O`Donnell, East Is East (10 NS)
Beskrive væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Perspektivere tekster, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Bred indføring i UKs nyere historie med vægt på forfatningen og valgsystemet. Desuden har det været hensigten at bibringe eleverne viden om Storbritannien som et klassesamfund.
Eleverne har selvstændigt skullet arbejde med og fremlægge resultater af arbejde med tilknytning til emnet.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast / political system
|
19-01-2023
|
Alice Walker, "The Flowers."
|
30-01-2023
|
PPT om UK Countries
|
06-02-2023
|
Tesco Manuscript
|
13-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lingua Franca
Kernestof
Fra Company, Communication, Culture af Gitte Jæger Nehlsen
https://ccc.systime.dk
The Tower of Babel
https://ccc.systime.dk/?id=c832
English as lingua franca
https://ccc.systime.dk/?id=c720
Business in English
https://ccc.systime.dk/?id=c882
Mix & Match – vocab øvelse
https://ccc.systime.dk/?id=c802
Can English remain EU’s lingua franca?
https://ccc.systime.dk/index.php?id=230&L=0#c828
Global English with David Crystal
https://www.youtube.com/watch?v=WZI1EjxxXKw
Supplerende stof
Willy Søvndal:
https://www.youtube.com/watch?v=D6zu6zKibEI
Lars Løkke:
https://www.youtube.com/watch?v=VogthluevuU
Inger Støjberg:
https://www.youtube.com/watch?v=ZL5CaeSyKUk
Interview med Lise og Isaak
https://vimeo.com/555202361/95ad209515
https://www.youtube.com/watch?v=ZfiDWvHIepE
(Mette Marie Buhl interview)
Forløbet fokuserer på engelsk som lingua franca, og der er arbejdet med ELF i forskellige sammenhænge såsom i multinationale virksomheder og i subkulturer. Der har været et fokus på sproglig variation, den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca, sproglig tolerance og i forskellige institutionelle sammenhænge.den for Danmarks grænser i mange forskellige sammenhænge, herunder videregående uddannelse, transnationale organisationer, multinationale virksomheder, subkulturer osv. ELF er ikke en varietet, men betegner en særlig brug af engelsk, der i sagens natur involverer mange forskellige former for engelsk. At arbejde med engelsk anvendt som lingua franca omfatter derfor et naturligt fokus på sproglig variation. Der kan i den forbindelse arbejdes med sprogligt-kommunikative færdigheder med fokus på, hvordan man indgår hensigtsmæssigt som sprogbruger i lingua franca scenarier, både receptivt og produktivt, og med mere dannelsesorienterede perspektiver, hvor der fokuseres på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk-refleksivt til, hvad det indebærer at bruge engelsk som lingua franca, både for det enkelte individ, private og offentlige institutioner og samfund som hele. Her kan fx arbejdes med temaer som sprog og identitet, holdninger til sproglig variation, sproglig tolerance, den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca samt relationen mellem engelsk og andre sprog, fx dansk. ELF kan og bør behandles som et ’globalt’ fænomen (selvom udbredelsen af engelsk ikke er global i nogen total forstand), men det er også et lokalt fænomen, som har relevans for mange elever i deres nuværende og kommende liv, hvorfor det kan og bør tematiseres som sådan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Into Business
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA - Black Voices
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed’
Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Speech - Poverty in the UK
|
17-09-2023
|
Ny opgave
|
10-10-2023
|
The Guardian eller The Sun
|
10-11-2023
|
Analytical essay. August 2021
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Psychopaths and Serial Killers
Kernestof:
Fra About.com, Charles Montalo, ”Characteristics of the Psychopathic Personality”
The Pitkin Guide, Jack The Ripper
Fra NRP:
Barbara Bradley Hagerty, “A Neuroscientist Uncovers a Dark Secret”
“Inside a Psychopath’s Brain: The Sentencing Debate”
“Can Your Genes Make You Murder?”)
Bret Easton Ellis, American Psycho (uddrag)
Jonna Engberg Petersen m.fl., Wider Contexts: “Mad or Bad”
Supplerende stof
Hughes Brothers, From Hell (2001)
Mary Herron, American Psycho (2000)
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
George Orwell and the Dystopian Novel
Kernestof
George Orwell, Animal Farm 110 NS
https://animalfarm.systime.dk/
George Orwell, 1984 (Chapter 1) 16 NS
https://1984.systime.dk/?id=135
Supplerende stof
John Halas / Joy Batchelor, Animal Farm (1954)
https://www.youtube.com/watch?v=nUL2YVFNKM4 4 NS
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
George Orwell and the Dystopian Novel
Kernestof
George Orwell, Animal Farm 110 NS
https://animalfarm.systime.dk/
George Orwell, 1984 (Chapter 1) 16 NS
https://1984.systime.dk/?id=135
Supplerende stof
1984 (film) 4 NS
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay/fiction. Maj 2020
|
19-09-2024
|
Animal Farm
|
23-10-2024
|
Oversættelse e-mail
|
07-11-2024
|
Argumentative essay. August 2021
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Aspects of Australia
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed’
Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Eleverne har selvstændigt skullet arbejde med og fremlægge resultater af arbejde med tilknytning til emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
New York City. Storiew, structures, society
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042582505",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042582505",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042582505"
}