Holdet N2022g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold N2022g EN (N1g EN, N2g EN, N3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SoMe
Titel 2 Drinking
Titel 3 The US 1 (Eksamen)
Titel 4 The US 2 (The Hate U Give) (Eksamen)
Titel 5 Svaneke Bryghus
Titel 6 Horror
Titel 7 The UK (Eksamen)
Titel 8 Lingua Franca (EKSAMEN)
Titel 9 The US 3  (Election) (EKSAMEN)
Titel 10 Australia (EKSAMEN)
Titel 11 Business (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SoMe

Forløbet tager udgangspunkt i sociale medier og eleverne præsenteres for en blanding af fiktion og non-fiktion, der tilsammen giver et nuanceret blik på sociale medier og deres indflydelse på vores samfund.

Kernetekster
Leo Traynor: The Day I Contronted My Troll (4,7 ns) K
Whitney Philps: Interview with a Troll (2,5 ns) K
Walter Woodman & Peter Cederberg: Noah 17 min kortfilm (5,5 ns) K
Unknown: Trump Slammed for Trolling Greta Tunberg Climate Speech (1 ns) Shttps://www.thejakartapost.com/life/2019/09/25/trump-slammed-for-trolling-greta-thunberg-climate-speech.html
Gary Turk: Look Up (1,6 ns) K
Emma Cleary: Lightbox (4,8 ns) K
Ariel Shulman & Henry Joost: Nerve, 2016 - 1t 36 min (32 ns) K

I alt: 52,1 ns

faglige mål:
Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drinking

Forløbet introducerer eleverne til forskellige aspekter af drinking. De introduceres for forskellige former for tekstgenrer som artikel, essay og short story

Steven Caesar: Glendale district says social media monitoring is for student safety K
Koren Zailckas: Smashed (4,8 ns) K
Anne Mullens: The Perils of Binge Drinking (6,1 ns) K
Jeremy Clarkson: Binge Drinking is good for you (2,9  ns) K

i alt: 13,8 ns

faglige mål:
Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The US 1 (Eksamen)

Forløbet tegner et historisk og nutidigt billede af USA.
Eleverne præsenteres for amerikansk histore, amerikanske værdier og samfundsmæssige- og politiske forhold.


America: From British colony to superpower (1,7 ns) S
Being an Immigrant (5 ns) S
Being a Frontier Man (4,2 ns) S
Manuscript for speech baseret på kilderne  (skr eksamen august 2020)
ialt 9 ns
How does immigration impact the economy? (6:09) S
Sharp Cuts in Immigration Threaten U.S. Economy and Innovation S
Hispanic Americans reflect on immigration, culture and identity (3:54) S
Donald Trump. Political Ad, 2018: Stop the caravan ad (0:30) S
Emma Lazarus: A New Colossus

Checks and balances (8,7 ns) S
Film Crash af Paul Haggis 1t 52 min (37,3 ns) K
Novel: The Hate U Give af Angie Thomas (216 ns) K
Documentary: America's Journey Through Slavery: The Life of An Enslaved Person 11:27 min (4 ns) K
Separate But Equal (2,3 ns) S
Sang Billie Holiday Strange Fruit (1 ns) K
Post Racist America (4,2 ns) S
Film The Hate U Give af Gerorge Tillman Jr, 2 t 13 min (44 ns) K

i alt: 337,4 ns




Faglige mål:
Sprogfærdighed forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner

analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The US 2 (The Hate U Give) (Eksamen)

Dette forløb er skrevet ind under The US 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Svaneke Bryghus

Forløbet indebærer kendskab til målgruppesegmentering på det amerikanske marked (VALS og Experian) og de skal anvende den læring de har opnået i afsætning i det projekt hvor de skal lave en strategi for Svaneke Bryghus' indtrængen på det amerikanske marked. Eleverne skal desuden trække på deres viden om amerikansk kultur og kulturteori.
Forløbet afsluttes med en rapport og fremlæggelse på engelsk.

Faglige mål:
analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Horror

Forløbet om horror introducerer eleverne til teori om emnet (Freud etc) og giver dem flere nuancer i analysen af fiktion. Vi har også læst non-fiktion om horrorgenrens indvirkning på indvidet og samfundet.


Film The Silence of the Lambs af Jonathan Demme, 1991 1 time 58 min (39,9 ns) K
Introduction 2,8 ns S
How and why horror stories work (1,1 ns) S
Stephen King: The Boogeyman  (10,8 ns) K
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (2,5 ns) K


Faglige mål:
Sprogfærdighed forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner

analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The UK (Eksamen)

Forløbet om UK tegner et billede af Storbritannien i et historisk og nutidigt perspektiv. Vi har kort kigget på det britiske imperium og dekoloniseringen. Derefter har vi læst de tre anthems som udtryk for værdier i samfundet og hvordan storbritannien præsenterer sig selv.
Klassen har været på studietur til Edinburgh, derfor er der til dels fokus på Skotland

National anthems:
God Save The King K
Land of Hope and Glory K
Rule Britannia (samlet 1 NS)
Sang Loch Lomond (1 ns) K
Learn how to speak with a scottish accent (3 ns) S
How to do a scottish accent in under to minutes youtube video 2 min (0,75 ns) S
Scottish slang (2 ns)S
Scottish beliefs  (1,5 ns) K
Sang Glasvegas Geraldine S
Youtube video The Captivating history of Scotland 11,29 min (3 ns) K
Film Braveheart af Mel Gibson, 2timer 58 min (59,3 ns) K
Scotland's beliefs (2 ns) K
Scottish myths, folklore and legends (5 ns) K
Sang Lewis Capaldi Someone you loved S
Sang The Proclaimers I'm gonna be (500 miles) S
How did the battle of Culloden change British and American History (4 ns) S
The Black Isle (2 ns) S
Scottish independence: How did we get here and what happens next? (3,5 ns) K
Sang The Proclaimers Cap in Hand S
Dokumentar: Scotland the brave? 47 min (15,6 ns) K

introduction (0,6 ns) S
The White Man's Burden  (2 ns) K
If (1 ns) K
How the Parliament works (4 ns) S
Tekster til Brexit-forløbet
Brexit: All you need to know about the UK leaving the EU
By Tom Edgington BBC News
https://www.bbc.com/news/uk-politics-32810887?fbclid=IwAR1ECW3yuEx1jH6kiwBmRVpCJqiRiBJEU3OB3Cmz4Xe-YhTfPHddw5q5r7M (2 NS) K

EU referendum: The result in maps and charts
https://www.bbc.com/news/uk-politics-36616028 (2 NS) K
BBC News – statistics about the Brexit voteBy unknown BBC News
https://www.bbc.com/news/politics/eu_referendum/results (0,5 NS) K

Trade/consequences
Brexit: What trade deals has the UK done so far?
By Tom Edgington BBC News
https://www.bbc.com/news/uk-47213842 (2 NS) K

Many Firms Have Not Considered Brexit Effect
By (unknown) BBC News
https://www.bbc.com/news/business-54264692  (1,5 NS) K

Overview of trade deals from House of Commons Library
https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9314/ (0,5 NS) K

Britain to join Indo-Pacific trade bloc in biggest trade deal since Brexit
By Sumathi Bala, CNBC
https://www.cnbc.com/2023/03/31/britain-to-join-cptpp-in-biggest-trade-deal-since-brexit.html (2 NS) K

Northern Ireland and Brexit
Brexit – What is the Northern Ireland Problem and Why Is It Needed?
By Tom Edgington, BBC News
https://www.bbc.com/news/explainers-53724381 (2,5 NS) K

Video: Brexit Explained – What is the problem with the Irish border?
Channel 4 News: https://www.youtube.com/watch?v=-vWeWKgwgsU&list=PLXjqQf1xYLQ5W5bY-rPc6qfCpDxSEvtvJ&index=2 11 mins (4 NS) K







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sound recording 04-02-2024
Final assignment 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lingua Franca (EKSAMEN)

Forløbet fokuserer på engelsk som lingua franca, og der er arbejdet med ELF i forskellige sammenhænge såsom i multinationale virksomheder. Eleverne har desuden udarbejdet en ELF strategi for en selvvalgt virksomhed.

English as Lingua Franca (4,1 ns) S
Enligsh as Lingua France (ELF) (6,3 ns) S
Case English as Lingua Franca (0,5 ns) S
Listen Mr. Oxford Don (1 ns) K
Chickachee (4 ns) K
How to speak bad English perfectly TED talk 20 min (5,5 ns) S
Youtube video Meet the Natives the cowboy people 44 min (14,6 ns) S

i alt: 36 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The US 3 (Election) (EKSAMEN)

Forløbet er den tredje del af forløbet om USA - da det er valgår, er der lagt et ekstra forløb ind om dette e,ne

How the system works (7,9 ns) S
Democracy under pressure (21 ns) S
Trump speech January 6 (4,9 ns) K
The impact ofTrump Rhertorics (0,5 ns) S
Kamala Harris speech Closing Arguments (30 min) (10 ns) K
i alt 44,3 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Australia (EKSAMEN)

Fokus for forløbet har været Australiens historie, sprog og værdier


The grass was greener : Australia : the youngest country - the oldest continent
edited by Mogens Frølund ; redaktør: Mette Weisberg, Systime,1. udgave, 1. oplag, 1999
s. 11-17 + 50+57 (i alt ca 15 ns) S
Video How to speak Australian https://www.youtube.com/watch?v=yDb_WsAt_Z0 (2:58 mins) S
Dreamtime/Dreaming  https://www.aboriginalart.com.au/culture/dreamtime2.html (2 ns)K
Aboriginal history https://www.aboriginalart.com.au/aboriginal_australia.html  (2 ns) K
Rabbit Proof Fence af Philip Noyce 1 time 34 min (31,3 ns) K
Sorry Speech af Kevin Rudd (10 ns) K
Archie Weller: Going Home (short story) (10 ns) K

Carys Davies The Quiet  https://worldsofenglish.systime.dk/?id=318#c2593 (7 ns) K

Tara June Winch: Cloud Busting: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=315 (6 NS) K
Australia Day (3 ns) K
Australian land: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=238&L=1 (1,5 ns) S

Australian Aboriginals: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=239&L=1 (1,5 ns) S

Australian Painting: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=226&L=1 (1,5 ns) S


Faglige mål:
Beskrive væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæs
sige forhold i Australien

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Perspektivere tekster, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Business (EKSAMEN)

Forløbet kigger på aspekter af business og på hvorledes USA og UK har udviklet sig forskellige siden den industrielle revolution


The early cotton mills (3,3 ns) K
The Factory Boy (5 ns) K
The history of assembly lines (1,3) S
Fact Sheet Tariffs (2 ns) K
Automobiles for the masses (6,3 ns) K
Those jobs are gone forever (3,6) K
The Greening of throwaway stuff (2,6 ns) K
Fast Fashion (3 ns) K
Trump calls 5 million gold card (1 ns) K
Trump gold car d to offer rich foreigners route to US citizenship for $5m (2 ns) K
Film The Social Network af David Fincher 2 timer (40 ns) K
A kind of wisdom (4,6 NS)

i alt: 74,7 ns

Faglige mål:

forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer