Holdet N2022b AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold N2022b AF (N1b AF, N2b AF, N3b AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den interne situation
Titel 2 Den eksterne situation
Titel 3 Konkurrenceforhold kapitel 4
Titel 4 Brancheanalyse
Titel 5 Købsadfærd på kosumentmarkedet
Titel 6 Kap. 11 Segmentering og Målgruppevalg
Titel 7 Strategi kap. 8
Titel 8 PBL
Titel 9 Opstart 2. år
Titel 10 Virksomhedens nationale marketingmix
Titel 11 Oplevelsesøkonomi
Titel 12 Internationale virksomheder
Titel 13 Strategisk Analyse
Titel 14 Efterspørgselsteori på producentmarkedet
Titel 15 Opsamling - start 3. år
Titel 16 Internationale markeder og kultur
Titel 17 Marketingmix i internationalt persp.
Titel 18 Emne - NeuroMarketing
Titel 19 Marketingplanen
Titel 20 Mundtlighed og Rep.
Titel 21 Sammenhængende forløb (Eksamensprojekt)
Titel 22 Eksamensforberedelse  og Rep. 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den interne situation

Indledning til faget afsætning
Kap. 2 - den interne situation
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jysk 11-11-2022
Ny opgave 17-11-2022
Opgave 2.2. og 2.3 25-11-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den eksterne situation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 3.4 discount supermarkeder 15-12-2022
Case 3.2 Norwegien 16-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Konkurrenceforhold kapitel 4

Vi arbejder med kapitel 4 konkurrenceforhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagligvaremarkedet i Næstved 10-01-2023
Dansk øl-marked 13-01-2023
afsætningsprøve 1 13-01-2023
Case 4.1 Microbryggerier 19-01-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Brancheanalyse

Vi arbejder med brancheanalyse, brancheforhold kapitel 5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forretningplan 26-01-2023
Case 5.1 netflix 27-01-2023
Charterbranchen 07-02-2023
Cider 23-02-2023
Tøjbranchen i Danmark 28-02-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Købsadfærd på kosumentmarkedet

Købsadfærd på konsumentmarkedet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lalandia 07-03-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kap. 11 Segmentering og Målgruppevalg

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Målgrupper 17-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Strategi kap. 8

Vi arbejder med strategi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lego Frinds 29-03-2023
Carlsberg 21-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 PBL

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ecco fremlæggelsesopgave 28-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Opstart 2. år

Opsamling i fht. første års del af pensum. Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.

- overblik modeller og teori
- begrebstræning
- fagliglæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Virksomhedens nationale marketingmix

Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion suppleres med bogen Online marketing – afsnit – Hvad er online marketing (omhandler købsadfærd på de sociale medier). Afrundes med kapitel 25 om markedsføringsplanen

Opdeles i delområder;
Intro til marketingmix
Produktparameteren
PrisParameteren
Distribution - Place
Promotionparameteren, herunder online marketing
Marketingplanen.

Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens nationale marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.

I forhold til online marketing skal eleverne kunne forklare kundernes brug af de sociale medier i forbindelse med købsprocessen, samt komme med forslag til hvorledes virksomheder kan benytte de sociale medier i forbindelse med deres markedsføring.

Samtidig skal eleverne kunne forklare de fordele og ulemper, der er ved at anvende sociale medier aktivt i markedsføringen og dialogen med kunderne.

Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 16.2 21-09-2023
Marketingmix 1 - Produktparameteren 23-09-2023
Marketingmix 2 24-10-2023
Tværs opgave 1 19-11-2023
Teorivalg - argumentation 17-01-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Oplevelsesøkonomi

Kernestof - afsnit 16.5 fra Marketingbogen
Supplerende stof - uddrag fra bogen Oplevelsesøkonomi fra Systime

Formål - at eleverne kan identificere virksomheders brug af oplevelseselementer i deres produkter og kommunikation. At eleverne kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige virksomheders brug af disse oplevelseselementer.

Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Internationale virksomheder

Kernestof - Internationalisering (kap 9, afsnit 9.1, 9.2, 9.3 , 9.4
- Eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller, markedsvalgsmetoder

Formål - Eleverne skal kunne se og analysere eksportmotiver og -beredskab for en given virksomhed, samt forstå tankegangen bag en virksomheds internationalisering. Desuden skal de kunne forstå betydningen af virksomhedens eksportberedskab for de strategiske beslutninger.

I dette forløb lægges der særligt vægt på ræsonnements- og kommunikationskompetencerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Strategisk Analyse

Kernestof - Marketingbogen kapitel 10 Strategiske analyser

Formål - eleverne skal kunne forklare, analysere og diskutere en given virksomhed strategiske plan og muligheder. Herunder inddrage porteføljeanalyser, forretningsmodeller og bæredygtighed.

Der vil være fokus på kommunikationskompetencen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Efterspørgselsteori på producentmarkedet

Kernestof - Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet og kapitel 13 Segmentering på producentmarkedet i Marketingbogen

Formål - Eleverne skal kende og kunne forklare forskellen på efterspørgselsforholdene på de to markeder, konsument og producent. Ligeledes skal eleverne kunne fastlægge virksomhedens målgruppe på producentmarkedet, samt kunne analysere købsadfærden på dette marked.

Der vil være fokus på ræsonnementskompetencen samt modelleringskompetencen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværsopgave 3 14-05-2024
Kvadrat - notat fra timen 15-05-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opsamling - start 3. år

Opsamling og overblik . Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.

- overblik over teori og modeller
- begrebs træning
- fagliglæsning
- skriftlighed
herunder vil der blive arbejdet med årsprøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AØ Teori 22-08-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Internationale markeder og kultur

Kernestof: Kapitel 9, afsnit 9.4 markedsudvælgelse, 9.5 Information om internationale markeder, 9.6 kulturelle forhold samt kapitel 12 Segmentering i internationalt perspektiv
Supplerende materialet - Systimebogen Kultur på arbejde

Tema: Internationaliseringsprocessen, analyse af markeder og kulturelle forhold, samt valg af målgruppe

Formål: Eleverne skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, samt analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf
diskutere vækstmuligheder.
Desuden skal eleven kunne analysere et marked og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, samt kunne diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for virksomheden. Herunder høre også at kunne analysere et lands kulturelle forhold og diskutere betydningen for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi

Der vil blive lagt vægt på Databehandlingskompetencen og ræsonnementskompetencen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Internationalisering 25-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Marketingmix i internationalt persp.

Kernestof - Marketingbogen kapitel 17 Produkt i internationalt perspektiv, 19 Pris i internationalt perspektiv, 21 International distibution, 23 International promotion, 24 Marketingmix i Internationalt perspektiv, 12 segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv

Formål - Eleverne skal forstå forskellen i anvendelsen af marketingmixet på forskellige marked med forskellige kulturelle forhold. Samtidig skal eleverne også kunne koble anvendelsen af marketingmixet på de forskellige markeder til virksomhedens brandingstrategi. Eleverne skal vide at der er forskellig teori og begreber afhængig af om de arbejder med virksomhedens nationale eller internationale marketingmix.

Der er fokus på økonomisk ræsonnementskompetence.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Internationalisering 2 08-11-2024
Tværs opgave 1 18-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Emne - NeuroMarketing

Emnet NeuroMarketing

Giver en introduktion til emnet og hvorledes teknikkerne fra dette kan bruges i praksis.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 1 17-01-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Marketingplanen

Kernestof - Marketingplanen kapitel 25

Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Mundtlighed og Rep.

Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.

Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Sammenhængende forløb (Eksamensprojekt)

Eleverne arbejder med virksomheden Royal Unibrew ud fra case metoden.

Formålet er at eleverne får trænet mange områder af kernestoffet, men også at vise at de kan afgrænse og udvælge det relevante.

Projektet skal bruges til den mundtlige eksamen, der skal perspektiveres til projektet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 2 04-03-2025
Projekt - Royal Unibrew 27-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Eksamensforberedelse og Rep. 2

Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.

Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering Terminsprøve 2 24-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer