Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022b AF (N1b AF, N2b AF, N3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne situation
Indledning til faget afsætning
Kap. 2 - den interne situation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jysk
|
11-11-2022
|
Ny opgave
|
17-11-2022
|
Opgave 2.2. og 2.3
|
25-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den eksterne situation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 3.4 discount supermarkeder
|
15-12-2022
|
Case 3.2 Norwegien
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Konkurrenceforhold kapitel 4
Vi arbejder med kapitel 4 konkurrenceforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagligvaremarkedet i Næstved
|
10-01-2023
|
Dansk øl-marked
|
13-01-2023
|
afsætningsprøve 1
|
13-01-2023
|
Case 4.1 Microbryggerier
|
19-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brancheanalyse
Vi arbejder med brancheanalyse, brancheforhold kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forretningplan
|
26-01-2023
|
Case 5.1 netflix
|
27-01-2023
|
Charterbranchen
|
07-02-2023
|
Cider
|
23-02-2023
|
Tøjbranchen i Danmark
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Købsadfærd på kosumentmarkedet
Købsadfærd på konsumentmarkedet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lalandia
|
07-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kap. 11 Segmentering og Målgruppevalg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Målgrupper
|
17-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Strategi kap. 8
Vi arbejder med strategi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lego Frinds
|
29-03-2023
|
Carlsberg
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
PBL
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ecco fremlæggelsesopgave
|
28-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opstart 2. år
Opsamling i fht. første års del af pensum. Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.
- overblik modeller og teori
- begrebstræning
- fagliglæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Virksomhedens nationale marketingmix
Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion suppleres med bogen Online marketing – afsnit – Hvad er online marketing (omhandler købsadfærd på de sociale medier). Afrundes med kapitel 25 om markedsføringsplanen
Opdeles i delområder;
Intro til marketingmix
Produktparameteren
PrisParameteren
Distribution - Place
Promotionparameteren, herunder online marketing
Marketingplanen.
Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens nationale marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.
I forhold til online marketing skal eleverne kunne forklare kundernes brug af de sociale medier i forbindelse med købsprocessen, samt komme med forslag til hvorledes virksomheder kan benytte de sociale medier i forbindelse med deres markedsføring.
Samtidig skal eleverne kunne forklare de fordele og ulemper, der er ved at anvende sociale medier aktivt i markedsføringen og dialogen med kunderne.
Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 16.2
|
21-09-2023
|
Marketingmix 1 - Produktparameteren
|
23-09-2023
|
Marketingmix 2
|
24-10-2023
|
Tværs opgave 1
|
19-11-2023
|
Teorivalg - argumentation
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Oplevelsesøkonomi
Kernestof - afsnit 16.5 fra Marketingbogen
Supplerende stof - uddrag fra bogen Oplevelsesøkonomi fra Systime
Formål - at eleverne kan identificere virksomheders brug af oplevelseselementer i deres produkter og kommunikation. At eleverne kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige virksomheders brug af disse oplevelseselementer.
Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Internationale virksomheder
Kernestof - Internationalisering (kap 9, afsnit 9.1, 9.2, 9.3 , 9.4
- Eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller, markedsvalgsmetoder
Formål - Eleverne skal kunne se og analysere eksportmotiver og -beredskab for en given virksomhed, samt forstå tankegangen bag en virksomheds internationalisering. Desuden skal de kunne forstå betydningen af virksomhedens eksportberedskab for de strategiske beslutninger.
I dette forløb lægges der særligt vægt på ræsonnements- og kommunikationskompetencerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Strategisk Analyse
Kernestof - Marketingbogen kapitel 10 Strategiske analyser
Formål - eleverne skal kunne forklare, analysere og diskutere en given virksomhed strategiske plan og muligheder. Herunder inddrage porteføljeanalyser, forretningsmodeller og bæredygtighed.
Der vil være fokus på kommunikationskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Efterspørgselsteori på producentmarkedet
Kernestof - Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet og kapitel 13 Segmentering på producentmarkedet i Marketingbogen
Formål - Eleverne skal kende og kunne forklare forskellen på efterspørgselsforholdene på de to markeder, konsument og producent. Ligeledes skal eleverne kunne fastlægge virksomhedens målgruppe på producentmarkedet, samt kunne analysere købsadfærden på dette marked.
Der vil være fokus på ræsonnementskompetencen samt modelleringskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværsopgave 3
|
14-05-2024
|
Kvadrat - notat fra timen
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Opsamling - start 3. år
Opsamling og overblik . Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.
- overblik over teori og modeller
- begrebs træning
- fagliglæsning
- skriftlighed
herunder vil der blive arbejdet med årsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AØ Teori
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Internationale markeder og kultur
Kernestof: Kapitel 9, afsnit 9.4 markedsudvælgelse, 9.5 Information om internationale markeder, 9.6 kulturelle forhold samt kapitel 12 Segmentering i internationalt perspektiv
Supplerende materialet - Systimebogen Kultur på arbejde
Tema: Internationaliseringsprocessen, analyse af markeder og kulturelle forhold, samt valg af målgruppe
Formål: Eleverne skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, samt analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf
diskutere vækstmuligheder.
Desuden skal eleven kunne analysere et marked og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, samt kunne diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for virksomheden. Herunder høre også at kunne analysere et lands kulturelle forhold og diskutere betydningen for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi
Der vil blive lagt vægt på Databehandlingskompetencen og ræsonnementskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Internationalisering
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Marketingmix i internationalt persp.
Kernestof - Marketingbogen kapitel 17 Produkt i internationalt perspektiv, 19 Pris i internationalt perspektiv, 21 International distibution, 23 International promotion, 24 Marketingmix i Internationalt perspektiv, 12 segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Formål - Eleverne skal forstå forskellen i anvendelsen af marketingmixet på forskellige marked med forskellige kulturelle forhold. Samtidig skal eleverne også kunne koble anvendelsen af marketingmixet på de forskellige markeder til virksomhedens brandingstrategi. Eleverne skal vide at der er forskellig teori og begreber afhængig af om de arbejder med virksomhedens nationale eller internationale marketingmix.
Der er fokus på økonomisk ræsonnementskompetence.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Internationalisering 2
|
08-11-2024
|
Tværs opgave 1
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Emne - NeuroMarketing
Emnet NeuroMarketing
Giver en introduktion til emnet og hvorledes teknikkerne fra dette kan bruges i praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve 1
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Marketingplanen
Kernestof - Marketingplanen kapitel 25
Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Mundtlighed og Rep.
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Sammenhængende forløb (Eksamensprojekt)
Eleverne arbejder med virksomheden Royal Unibrew ud fra case metoden.
Formålet er at eleverne får trænet mange områder af kernestoffet, men også at vise at de kan afgrænse og udvælge det relevante.
Projektet skal bruges til den mundtlige eksamen, der skal perspektiveres til projektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve 2
|
04-03-2025
|
Projekt - Royal Unibrew
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Eksamensforberedelse og Rep. 2
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering Terminsprøve 2
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460379783",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460379783",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460379783"
}