Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022c AF (N1c AF, N2c AF, N3c AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Case baseret projekt forløb
Case projekt
Med udgangspunkt i lille film fra "Viljen til Succes" arbejdes der med hele grundforløbets pensum.
Formål - at styrke samarbejdet, at repetere teorien, at træne det faglige sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Analyse af en virksomhed
Kernestof – Kapital 2 – Den interne situation (37,1 iSide)
Interne forhold, karakteristik, forretningsmodeller, værdikæde, SW
Formål - Eleverne skal kunne redegøre for en given virksomheds forretningsområde og forretningsmodel, kunne fastlægge virksomhedens kernekompetencer gennem en værdikædeanalyse og kunne opstille et strategisk beslutningsgrundlag (SW-opstilling mm) med udgangspunkt i den intern analyse.
I dette forløb lægges særligt meget vægt på elevernes evne ti at forstå arbejdsgangene i forskellige virksomhedstyper, samt deres modelleringskompetencer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomheden i samfundet
Kernestof – Kapitel 3 - Den eksterne situation (26,4 iSider)
Makro, omverden og PESTEL, CSR, OT, muligheds/trussel
Formål - Eleverne skal kunne inddrage forhold i en virksomheds omverden til at kunne vurdere hvilken forhold, der har betydning for virksomhedens fortsatte vækst.
Elevene skal samtidig kunne vurdere hvilke af forholdene virksomheden kan og skal forholde sig til.
Her vil være fokus på især den økonomiske modellerings- og ræsonnementskompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faglig skrivning
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomheden og markedet
Kernestof - Kapitel 4 Konkurrence forhold og kapitel 5 Brancheforhold
Formål - At eleverne kan afgrænse et marked, vurdere markeds størrelsen og kan redegøre for forskellen mellem konsument og producentmarkedet.
Eleverne skal også kunne forklare afgrænsningens betydning for analysen af konkurrencesituationen, og kunne foretage analysen. Herunder kunne diskutere virksomhedens konkurrencemæssige position, og betydningen af positionering.
Særlige kompetencer - problembehandlings- og modelleringskompetencerne
(medtager IKKE brancheanalysen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomheden og kunden
Kernestof – Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet og kapitel 11 Segmentering, målgruppevalg og positionering BtC.
Formål - Eleverne skal kunne foretage en segmentering af markedet (konsumentmarkedet) og herudfra argumentere for valg af en målgruppe, de skal kunne forklare formålet med at segmentere og kunne vurdere potentialet i en given målgruppe.
Desuden skal elevere kunne argumentere for valg af modeller til analyse af købsadfærden på konsumentmarkedet og ud fra en given situation kunne analysere og diskutere købsadfærden, samt hvilken betydning den har for virksomhedens strategiske beslutninger.
Der er fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksterne forhold
|
06-02-2023
|
Købsadfærd
|
10-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Strategisk planlægning
Kernestof – Kapitel 8 – Strategi (20,2 iSide), samt kapitel 10, afsnit 10.1
Vision og værdier, SWOT og TOWS, Generisk strategi og vækststrategi
Formål - Eleverne skal kunne analysere en virksomheds muligheder fra vækst ud fra en given eller analyseret viden om virksomhedens interne og eksterne situation. Samt kunne diskutere en virksomheds valg af konkurrence strategi. Det er vigtigt at eleverne kan "aflæse" de forhold som tilsammen indikere hvilke strategi virksomheden følger.
Der lægges vægt på problembehandlings- og kommunikationskompetencerne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværsopgave 1
|
06-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Markedsanalyse - metoden til større viden
Kernestof - Kapitel 1 Markedsanalyse i Marketing bogen
Mål - At kunne beskrive relevante afsætningsøkonomiske forhold omkring en virksomhed. At kunne identificere og formulere afsætningsmæssige udfordringer der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
Fokus på informationssøgning - at kunne anvende databaser til informationsindsamling om et marked, kunne forstå og forklare hvilken måde "databasen" har indsamlet sine informationer og herudfra kunne vurdere og diskutere troværdigheden.
Eleverne skal desuden selv kunne designe en interview guide/spørgeskema og gennemføre en simpel markedsanalyse. Her er fokus på redskabs-, problembehandlings- og databehandlingskompetencerne
Arbejdsform - Gruppe/projektarbejde, præsentation på klassen med vurdering af præsentationsteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
PBL Strategisk Analyse
PBL-forløb Strategisk Anakyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsamling efter 1 år
Opsamling i fht. første års del af pensum. Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.
- overblik modeller og teori
- begrebstræning
- fagliglæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Virksomhedens nationale marketingmix
Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion suppleres med bogen Online marketing – afsnit – Hvad er online marketing (omhandler købsadfærd på de sociale medier). Afrundes med kapitel 25 om markedsføringsplanen
Opdeles i delområder;
Intro til marketingmix
Produktparameteren
PrisParameteren
Distribution - Place
Promotionparameteren, herunder online marketing
Marketingplanen.
Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens nationale marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.
I forhold til online marketing skal eleverne kunne forklare kundernes brug af de sociale medier i forbindelse med købsprocessen, samt komme med forslag til hvorledes virksomheder kan benytte de sociale medier i forbindelse med deres markedsføring.
Samtidig skal eleverne kunne forklare de fordele og ulemper, der er ved at anvende sociale medier aktivt i markedsføringen og dialogen med kunderne.
Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Marketingmix 1 - Produktparameteren
|
12-09-2023
|
case 16.2
|
21-09-2023
|
Marketingmix 2
|
02-11-2023
|
Tværs opgave 1
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Oplevelsesøkonomi
Kernestof - afsnit 16.5 fra Marketingbogen
Supplerende stof - uddrag fra bogen Oplevelsesøkonomi fra Systime
Formål - at eleverne kan identificere virksomheders brug af oplevelseselementer i deres produkter og kommunikation. At eleverne kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige virksomheders brug af disse oplevelseselementer.
Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværs opgave 2
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Internationale virksomheder
Kernestof - Internationalisering (kap 9, afsnit 9.1, 9.2, 9.3 , 9.4
- Eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller, markedsvalgsmetoder
Formål - Eleverne skal kunne se og analysere eksportmotiver og -beredskab for en given virksomhed, samt forstå tankegangen bag en virksomheds internationalisering. Desuden skal de kunne forstå betydningen af virksomhedens eksportberedskab for de strategiske beslutninger.
I dette forløb lægges der særligt vægt på ræsonnements- og kommunikationskompetencerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Strategisk Analyse
Kernestof - Marketingbogen kapitel 10 Strategiske analyser
Formål - eleverne skal kunne forklare, analysere og diskutere en given virksomhed strategiske plan og muligheder. Herunder inddrage porteføljeanalyser, forretningsmodeller og bæredygtighed.
Der vil være fokus på kommunikationskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategisk analyse
|
15-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Efterspørgselsteori på producentmarkedet
Kernestof - Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet og kapitel 13 Segmentering på producentmarkedet i Marketingbogen
Formål - Eleverne skal kende og kunne forklare forskellen på efterspørgselsforholdene på de to markeder, konsument og producent. Ligeledes skal eleverne kunne fastlægge virksomhedens målgruppe på producentmarkedet, samt kunne analysere købsadfærden på dette marked.
Der vil være fokus på ræsonnementskompetencen samt modelleringskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværsopgave 3
|
08-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Opsamling - start 3. år
Opsamling og overblik . Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.
- overblik over teori og modeller
- begrebs træning
- fagliglæsning
- skriftlighed
herunder vil der blive arbejdet med årsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AØ Teori
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Internationale markeder og kultur
Kernestof: Kapitel 9, afsnit 4 markedsudvælgelse, 5 Information om internationale markeder, 6 kulturelle forhold samt kapitel 12 Segmentering i internationalt perspektiv
Supplerende materialet - Systimebogen Kultur på arbejde
Tema: Internationaliseringsprocessen, analyse af markeder og kulturelle forhold, samt valg af målgruppe
Formål: Eleverne skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, samt analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf
diskutere vækstmuligheder.
Desuden skal eleven kunne analysere et marked og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, samt kunne diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for virksomheden. Herunder høre også at kunne analysere et lands kulturelle forhold og diskutere betydningen for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi
Der vil blive lagt vægt på Databehandlingskompetencen og ræsonnementskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Internationalisering
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Marketingmix i internationalt persp.
Kernestof - Marketingbogen kapitel 17 Produkt i internationalt perspektiv, 19 Pris i internationalt perspektiv, 21 International distibution, 23 International promotion, 24 Marketingmix i Internationalt perspektiv, 12 segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Formål - Eleverne skal forstå forskellen i anvendelsen af marketingmixet på forskellige marked med forskellige kulturelle forhold. Samtidig skal eleverne også kunne koble anvendelsen af marketingmixet på de forskellige markeder til virksomhedens brandingstrategi. Eleverne skal vide at der er forskellig teori og begreber afhængig af om de arbejder med virksomhedens nationale eller internationale marketingmix.
Der er fokus på økonomisk ræsonnementskompetence.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Internationalisering 2
|
31-10-2024
|
Tværs opgave 1
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Emne - NeuroMarketing
Emnet NeuroMarketing
Giver en introduktion til emnet og hvorledes teknikkerne fra dette kan bruges i praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Marketingplanen
Kernestof - Marketingplanen kapitel 25
Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve 1
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Mundtlighed og Rep.
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder med virksomheden Pandora. Dette er deres eksamensprojekt som danner grundlag for eksaminationen.
Der skal udarbejdes en projektrapport og marketingplanen skal bruges som det bærende element i denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve 2
|
04-03-2025
|
Projekt - Pandora
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Eksamensforberedelse og Rep. 2
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering Terminsprøven
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460389569",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460389569",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460389569"
}