Holdet N2022c AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold N2022c AF (N1c AF, N2c AF, N3c AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Case baseret projekt forløb
Titel 2 Analyse af en virksomhed
Titel 3 Virksomheden i samfundet
Titel 4 Virksomheden og markedet
Titel 5 Virksomheden og kunden
Titel 6 Strategisk planlægning
Titel 7 Markedsanalyse - metoden til større viden
Titel 8 PBL Strategisk Analyse
Titel 9 Opsamling efter 1 år
Titel 10 Virksomhedens nationale marketingmix
Titel 11 Oplevelsesøkonomi
Titel 12 Internationale virksomheder
Titel 13 Strategisk Analyse
Titel 14 Efterspørgselsteori på producentmarkedet
Titel 15 Opsamling - start 3. år
Titel 16 Internationale markeder og kultur
Titel 17 Marketingmix i internationalt persp.
Titel 18 Emne - NeuroMarketing
Titel 19 Marketingplanen
Titel 20 Mundtlighed og Rep.
Titel 21 Eksamensprojekt
Titel 22 Eksamensforberedelse  og Rep. 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Case baseret projekt forløb

Case projekt

Med udgangspunkt i lille film fra "Viljen til Succes" arbejdes der med hele grundforløbets pensum.

Formål - at styrke samarbejdet, at repetere teorien, at træne det faglige sprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af en virksomhed

Kernestof – Kapital 2 – Den interne situation (37,1 iSide)
Interne forhold, karakteristik, forretningsmodeller, værdikæde, SW

Formål - Eleverne skal kunne redegøre for en given virksomheds forretningsområde og forretningsmodel, kunne fastlægge virksomhedens kernekompetencer gennem en værdikædeanalyse og kunne opstille et strategisk beslutningsgrundlag (SW-opstilling mm) med udgangspunkt i den intern analyse.

I dette forløb lægges særligt meget vægt på elevernes evne ti at forstå arbejdsgangene i forskellige virksomhedstyper, samt deres modelleringskompetencer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomheden i samfundet

Kernestof – Kapitel 3 - Den eksterne situation (26,4 iSider)
Makro, omverden og PESTEL, CSR, OT, muligheds/trussel

Formål - Eleverne skal kunne inddrage forhold i en virksomheds omverden til at kunne vurdere hvilken forhold, der har betydning for virksomhedens fortsatte vækst.
Elevene skal samtidig kunne vurdere hvilke af forholdene virksomheden kan og skal forholde sig til.

Her vil være fokus på især den økonomiske modellerings- og ræsonnementskompetence
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faglig skrivning 20-12-2022
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Virksomheden og markedet

Kernestof - Kapitel 4 Konkurrence forhold og kapitel 5 Brancheforhold

Formål - At eleverne kan afgrænse et marked, vurdere markeds størrelsen og kan redegøre for forskellen mellem konsument og producentmarkedet.

Eleverne skal også kunne forklare afgrænsningens betydning for analysen af konkurrencesituationen, og kunne foretage analysen. Herunder kunne diskutere virksomhedens konkurrencemæssige position, og betydningen af positionering.

Særlige kompetencer - problembehandlings- og modelleringskompetencerne
(medtager IKKE brancheanalysen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Virksomheden og kunden

Kernestof – Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet og kapitel 11 Segmentering, målgruppevalg og positionering BtC.

Formål - Eleverne skal kunne foretage en segmentering af markedet (konsumentmarkedet) og herudfra argumentere for valg af en målgruppe, de skal kunne forklare formålet med at segmentere og kunne vurdere potentialet i en given målgruppe.

Desuden skal elevere kunne argumentere for valg af modeller til analyse af købsadfærden på konsumentmarkedet og ud fra en given situation kunne analysere og diskutere købsadfærden, samt hvilken betydning den har for virksomhedens strategiske beslutninger.       

Der er fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksterne forhold 06-02-2023
Købsadfærd 10-03-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Strategisk planlægning

Kernestof – Kapitel 8 – Strategi (20,2 iSide), samt kapitel 10, afsnit 10.1
Vision og værdier, SWOT og TOWS, Generisk strategi og vækststrategi

Formål - Eleverne skal kunne analysere en virksomheds muligheder fra vækst ud fra en given eller analyseret viden om virksomhedens interne og eksterne situation. Samt kunne diskutere en virksomheds valg af konkurrence strategi. Det er vigtigt at eleverne kan "aflæse" de forhold som tilsammen indikere hvilke strategi virksomheden følger.

Der lægges vægt på problembehandlings- og kommunikationskompetencerne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværsopgave 1 06-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Markedsanalyse - metoden til større viden

Kernestof - Kapitel 1 Markedsanalyse i Marketing bogen

Mål - At kunne beskrive relevante afsætningsøkonomiske forhold omkring en virksomhed. At kunne identificere og formulere afsætningsmæssige udfordringer der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.

Fokus på informationssøgning - at kunne anvende databaser til informationsindsamling om et marked, kunne forstå og forklare hvilken måde "databasen" har indsamlet sine informationer og herudfra kunne vurdere og diskutere troværdigheden.

Eleverne skal desuden selv kunne designe en interview guide/spørgeskema og  gennemføre en simpel markedsanalyse. Her er fokus på redskabs-, problembehandlings- og databehandlingskompetencerne

Arbejdsform - Gruppe/projektarbejde, præsentation på klassen med vurdering af præsentationsteknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Opsamling efter 1 år

Opsamling i fht. første års del af pensum. Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.

- overblik modeller og teori
- begrebstræning
- fagliglæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Virksomhedens nationale marketingmix

Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion suppleres med bogen Online marketing – afsnit – Hvad er online marketing (omhandler købsadfærd på de sociale medier). Afrundes med kapitel 25 om markedsføringsplanen

Opdeles i delområder;
Intro til marketingmix
Produktparameteren
PrisParameteren
Distribution - Place
Promotionparameteren, herunder online marketing
Marketingplanen.

Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens nationale marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.

I forhold til online marketing skal eleverne kunne forklare kundernes brug af de sociale medier i forbindelse med købsprocessen, samt komme med forslag til hvorledes virksomheder kan benytte de sociale medier i forbindelse med deres markedsføring.

Samtidig skal eleverne kunne forklare de fordele og ulemper, der er ved at anvende sociale medier aktivt i markedsføringen og dialogen med kunderne.

Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Marketingmix 1 - Produktparameteren 12-09-2023
case 16.2 21-09-2023
Marketingmix 2 02-11-2023
Tværs opgave 1 30-11-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Oplevelsesøkonomi

Kernestof - afsnit 16.5 fra Marketingbogen
Supplerende stof -  uddrag fra bogen Oplevelsesøkonomi fra Systime

Formål - at eleverne kan identificere virksomheders brug af oplevelseselementer i deres produkter og kommunikation. At eleverne kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige virksomheders brug af disse oplevelseselementer.

Der er fokus på tankegangs- og ræsonnementskompetencerne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværs opgave 2 25-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Internationale virksomheder

Kernestof - Internationalisering (kap 9, afsnit 9.1, 9.2, 9.3 , 9.4
- Eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller, markedsvalgsmetoder

Formål - Eleverne skal kunne se og analysere eksportmotiver og -beredskab for en given virksomhed, samt forstå tankegangen bag en virksomheds internationalisering. Desuden skal de kunne forstå betydningen af virksomhedens eksportberedskab for de strategiske beslutninger.

I dette forløb lægges der særligt vægt på ræsonnements- og kommunikationskompetencerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Strategisk Analyse

Kernestof - Marketingbogen kapitel 10 Strategiske analyser

Formål - eleverne skal kunne forklare, analysere og diskutere en given virksomhed strategiske plan og muligheder. Herunder inddrage porteføljeanalyser, forretningsmodeller og bæredygtighed.

Der vil være fokus på kommunikationskompetencen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strategisk analyse 15-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Efterspørgselsteori på producentmarkedet

Kernestof - Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet og kapitel 13 Segmentering på producentmarkedet i Marketingbogen

Formål - Eleverne skal kende og kunne forklare forskellen på efterspørgselsforholdene på de to markeder, konsument og producent. Ligeledes skal eleverne kunne fastlægge virksomhedens målgruppe på producentmarkedet, samt kunne analysere købsadfærden på dette marked.

Der vil være fokus på ræsonnementskompetencen samt modelleringskompetencen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværsopgave 3 08-05-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opsamling - start 3. år

Opsamling og overblik . Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.

- overblik over teori og modeller
- begrebs træning
- fagliglæsning
- skriftlighed
herunder vil der blive arbejdet med årsprøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AØ Teori 22-08-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Internationale markeder og kultur

Kernestof: Kapitel 9, afsnit 4 markedsudvælgelse, 5 Information om internationale markeder, 6 kulturelle forhold samt kapitel 12 Segmentering i internationalt perspektiv
Supplerende materialet - Systimebogen Kultur på arbejde

Tema: Internationaliseringsprocessen, analyse af markeder og kulturelle forhold, samt valg af målgruppe

Formål: Eleverne skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, samt analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf
diskutere vækstmuligheder.
Desuden skal eleven kunne analysere et marked og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, samt kunne diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for virksomheden. Herunder høre også at kunne analysere et lands kulturelle forhold og diskutere betydningen for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi

Der vil blive lagt vægt på Databehandlingskompetencen og ræsonnementskompetencen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Internationalisering 12-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Marketingmix i internationalt persp.

Kernestof - Marketingbogen kapitel 17 Produkt i internationalt perspektiv, 19 Pris i internationalt perspektiv, 21 International distibution, 23 International promotion, 24 Marketingmix i Internationalt perspektiv, 12 segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv

Formål - Eleverne skal forstå forskellen i anvendelsen af marketingmixet på forskellige marked med forskellige kulturelle forhold. Samtidig skal eleverne også kunne koble anvendelsen af marketingmixet på de forskellige markeder til virksomhedens brandingstrategi. Eleverne skal vide at der er forskellig teori og begreber afhængig af om de arbejder med virksomhedens nationale eller internationale marketingmix.

Der er fokus på økonomisk ræsonnementskompetence.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Internationalisering 2 31-10-2024
Tværs opgave 1 06-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Emne - NeuroMarketing

Emnet NeuroMarketing

Giver en introduktion til emnet og hvorledes teknikkerne fra dette kan bruges i praksis.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Marketingplanen

Kernestof - Marketingplanen kapitel 25

Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 1 17-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Mundtlighed og Rep.

Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.

Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder med virksomheden Pandora. Dette er deres eksamensprojekt som danner grundlag for eksaminationen.

Der skal udarbejdes en projektrapport og marketingplanen skal bruges som det bærende element i denne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 2 04-03-2025
Projekt - Pandora 26-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Eksamensforberedelse og Rep. 2

Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.

Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering Terminsprøven 28-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer