Holdet N2022e AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold N2022e AF (N1e AF, N2e AF, N3e AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne forhold
Titel 2 Eksterne forhold
Titel 3 Konkurrence og brancheforhold
Titel 4 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 5 Strategi
Titel 6 Internationalisering
Titel 7 Opsamling og repetition
Titel 8 Det nationale marketingmix
Titel 9 Strategiske analyser
Titel 10 Opsamling - Case Planet Nusa
Titel 11 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 12 Markedsanalyse
Titel 13 Internationalisering - opsamling og repetition
Titel 14 Marketing i International kontekst
Titel 15 Købsadfærd på prodcentmarkedet + Eksamensprojekt
Titel 16 Marketingplan
Titel 17 Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne forhold

Kernestof: www.systime.dk/ marketing kap 2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 1 06-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Kernestof: www.systime.dk/ marketing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Strategi

Kernestof: www.systime.dk/ marketing kap 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Internationalisering

Forløbet dækker kernestofområdet:

Internationalisering
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller

Der behandles også den globale del af kernestofområderne:

Segmentering, målgruppevalg og positionering
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt

Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt

Der er i hele forløbet fokus på den skriftlige formidling og sideløbende med forløbet afvikles også skriftlighedsøvelser i forbindelse med skriftlige afleveringer og afkodning af disse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opsamling og repetition

Vi samler op på pensum fra 1g og laver cases og repetitionsøvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det nationale marketingmix

Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion.

Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.

Oplevelsesøkonomi suppleres med i-bogen Oplevelsesøkonomi (kapitel 2) på Systime. https://oplev.systime.dk/?id=220

Der er fokus på ræsonnementskompetencen


Systime Marketing:
Kap. 14 - marketingmix B - 17 sider
Kap. 15 - produkt B - 32 sider
Kap 16 - serviceydelser B - 15 sider
Kap 18 - pris B - 30 sider
Kap 20 - distribution B - 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rains noter og powerpoint 25-09-2023
Aflevering 1 26-09-2023
Aflevering 2 - Summerbird 02-12-2023
Aflevering 3 - Summerbird 10-12-2023
Tuborg Classic 25-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Opsamling - Case Planet Nusa

Opsamling og overblik . Fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencen.

- overblik over teori og modeller
- begrebs træning
- fagliglæsning
- skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Markedsanalyse

Kernestof - Kapitel 1 Markedsanalyse i Marketing bogen

Mål - At kunne beskrive relevante afsætningsøkonomiske forhold omkring en virksomhed. At kunne identificere og formulere afsætningsmæssige udfordringer der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.

Fokus på informationssøgning - at kunne anvende databaser til informationsindsamling om et marked, kunne forstå og forklare hvilken måde "databasen" har indsamlet sine informationer og herudfra kunne vurdere og diskutere troværdigheden.

Eleverne skal desuden selv kunne designe en interview guide/spørgeskema og  gennemføre en simpel markedsanalyse. Her er fokus på redskabs-, problembehandlings- og databehandlingskompetencerne

Arbejdsform - Gruppe/projektarbejde, præsentation på klassen med vurdering af præsentationsteknik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1.1 - Convenience 12-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Internationalisering - opsamling og repetition

Kernestof: Kapitel 9
9.1 Virksomhedens eksportmotiver
9.2 Virksomhedens eksportberedskab
9.3 Internationaliseringsmodeller
9.4 markedsudvælgelse
9.5 Information om internationale markeder
9.6 kulturelle forhold


Tema: Internationaliseringsprocessen, analyse af markeder og kulturelle forhold, samt valg af målgruppe

Formål: Eleverne skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, samt analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf
diskutere vækstmuligheder.

Desuden skal eleven kunne analysere et marked og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, samt kunne diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for virksomheden. Herunder høre også at kunne analysere et lands kulturelle forhold og diskutere betydningen for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi

Der vil blive lagt vægt på Databehandlingskompetencen og ræsonnementskompetencen
Der er i hele forløbet fokus på den skriftlige formidling og sideløbende med forløbet afvikles også skriftlighedsøvelser i forbindelse med skriftlige afleveringer og afkodning af disse

Case: Soundbox og Ilva
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Marketing i International kontekst

Kernestof - Marketingbogen kapitel 17 Produkt i internationalt perspektiv, 19 Pris i internationalt perspektiv, 21 International distribution, 23 International promotion, 24 Marketingmix i Internationalt perspektiv, 12 segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv

Formål - Eleverne skal forstå forskellen i anvendelsen af marketingmixet på forskellige marked med forskellige kulturelle forhold. Samtidig skal eleverne også kunne koble anvendelsen af marketingmixet på de forskellige markeder til virksomhedens brandingstrategi. Eleverne skal vide at der er forskellig teori og begreber afhængig af om de arbejder med virksomhedens nationale eller internationale marketingmix.

Der er fokus på økonomisk ræsonnementskompetence.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Købsadfærd på prodcentmarkedet + Eksamensprojekt

Kernestof - Kapitel 7 Købsadfærd på producentmarkedet og kapitel 13 Segmentering på producentmarkedet i Marketingbogen

Formål - Eleverne skal kende og kunne forklare forskellen på efterspørgselsforholdene på de to markeder, konsument og producent. Ligeledes skal eleverne kunne fastlægge virksomhedens målgruppe på producentmarkedet, samt kunne analysere købsadfærden på dette marked.

Der vil være fokus på ræsonnementskompetencen samt modelleringskompetencen

Eksamensprojekt - Sunset Boulevard
Eleverne arbejder med projektet i 6 moduler og afleverer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve2 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Marketingplan

Kernestof - Marketingplanen kapitel 25

Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamenstræning og repetition

Vi arbejder frem mod eksamen - laver eksamenstræning og ser Ved det grønne bord.

Eleverne arbejder med repetition - casen Rhanders fra Systime: https://marketing.systime.dk/?id=2110

Elevernes eksamensprojekt er virksomheden: Sunset Boulevard

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer