ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022g AF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Hold
N2022g AF (
N1g AF
,
N2g AF
,
N3g AF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den interne situaiton - virksomheden
Titel 2
Den eksterne situation - virksomheden og samfundet
Titel 3
Den eksterne situation - virksomheden og kunden
Titel 4
Den eksterne situation - virksomheden og markedet
Titel 5
Den interne situation - Strategi
Titel 6
PBL - strategisk analyse
Titel 7
Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode
Titel 8
Marketingmix - nationalt
Titel 9
Tværfagligt forløb med engelsk
Titel 10
Den eksterne situation - købsadfærd på B2B
Titel 11
Internationalisering
Titel 12
PBL - bilbranchen
Titel 13
PBL
Titel 14
Faglig skrivning
Titel 15
Strategi - Strategisk analyse
Titel 16
International segmentering og marketingmix
Titel 17
Marketingplanen
Titel 18
Mdt. afsætning
Titel 19
Eksamens-forløb
Titel 20
Faglig skrivning + præsentationer
Titel 21
Opsamling + mdt. AØ
Titel 22
Anvendte lærebøger i Afsætning A
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den interne situaiton - virksomheden
Formål - Eleverne skal kunne redegøre for en given virksomheds forretningsområde og forretningmodel, kunne fastlægge virksomhedens kernekompetencer gennem en værdikædeanalyse og kunne opstille et strategisk beslutningsgrundlag (SW-opstilling mm) med udgangspunkt i den intern analyse.
I dette forløb lægges særligt meget vægt på elevernes evne ti at forstå arbejdsgangene i forskellige virksomhedstyper, samt deres modelleringskompetencer.
Systime Marketing:
Kap. 2, interne situation B - 46 sider
Øvrigt materiale -
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med opgaven om ProOwnedCycling
Systime, Marketingbogen: I skal læse i kapitel 2 om 'Den interne situation' - til og med afsnit 2.2
2.2 Konkurrencedygtighed
2. Den interne situation.pptx
Systime, Marketingbogen: I skal læse i kapitel 2 om 'Den interne situation' - til og med afsnit 2.2. I skal overordnet have forståelse for begreberne kernekompetence, konkurrencemæssig fordel samt Kritiske Succes Faktorer (KSF)
Vi gennemgår opgave om kernekompetencer og konkurrencemæssige fordele (Apple, JYSK, TIVOLI, Lakrids by Bülow, Rema 1000) fra onsdag den 9. november
Systime, Marketingbogen: læs afsnit 2.3 om forretningsmodeller til og med afsnit 2.4 (Business Model Canvas)
2.3 Forretningsmodeller
I skal læse resten af kapitel 2 færdigt i timen - dvs. afsnit 2.5+ 2.6
Vi gennemgår opgaven fra i går om Hjerting Badehotel
Opsamling - Interne Forhold.docx
Vi gennemgår opgaven fra tirsdag - og så introduceres I til jeres første afleveringsopgave.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Vi skal arbejde videre med opgaven om Perch's Thehandel - så caseteksten skal være læst hjemme til timen.
Alle skal have læst/skimmet kapitel 2 om virksomhedens interne situation til i dag.
Ingen forhandlere gad Holgers spand – datteren gjorde den til et designikon
2.1 Virksomhedskarakteristik
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den eksterne situation - virksomheden og samfundet
Formål - Eleverne skal kunne inddrage forhold i en virksomheds omverden til at kunne vurdere hvilken forhold, der har betydning for virksomhedens fortsatte vækst.
Elevene skal samtidig kunne vurdere hvilke af forholdene virksomheden kan og skal forholde sig til.
Her vil være fokus på især den økonomiske modellerings- og ræsonnementskompetence
Systime, Marketing:
Kap 3, eksterne situation B - 37 sider
Øvrigt materiale -
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med virksomhedskarakteristik
Når virksomhedskarakteristikken er afleveret på elevfeedback på modulet begynder I at læse kapitel 2 om den eksterne situation. I forlængelse heraf løses opsamlingsopgaven som der også er linket til.
3. Den eksterne situation (B)
Opsamling på kapitel 3
Opgave - er ikke lektie:
Vi gennemgår et par eksempler på virksomhedskarakteristik - og arbejder dernæst videre med 'den eksterne situation'.
Systime/marketingbogen: Læs/skim derfor kapitel 3 om 'den eksterne situation'. Læs til og med afsnit 3.3.
Jais Valeur, Danish Crown: Vi slår 60.000 grise ihjel om dagen, så det bliver alvor når folk fravælger dit produkt
Vi gennemgår det gode eksempel på omverdensanalyse for Danish Crown
OT-opstilling
Systime, Marketingbogen - læs afsnit 3.4 om PESTEL-analysen
Løs endvidere følgende forståelsesopgave:
Systime, Marketingbogen - læs afsnit 3.3. om muligheds- og trusselsmatrix
Opgave om discountsupermarkeder
Gruppearbejde om discountsupermarkeder
I skal arbejde videre med opgaven om discountsupermarkeder
Afsnit
Morgenmad onsdag den 21/12
Når I ikke præsenterer jeres besvarelse om omverdensforhold/discountsupermarkeder skal I læse om livsstil (de 8 livsstilsgrupper i Gallup Kompas) - skriv stikord til hver gruppe. Jeres notater skal afleveres på elevfeedback på 3. modul - ellers udlø
KANTARGALLUP
Afslut med at teste hvilken livsstil du selv hører til:
Test Dig Selv
Vi mødes alle i klassen ved modulets begyndelse.
Gruppepræsentationer:
Vi mødes alle i klassen kl. 11.25
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Perch's Thehandel
16-12-2022
Discountsupermarkeder
19-12-2022
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den eksterne situation - virksomheden og kunden
Formål - Eleverne skal kunne foretage en segmentering af markedet (konsumentmarkedet) og herudfra argumentere for valg af en målgruppe, de skal kunne forklare formålet med at segmentere og kunne vurdere potentialet i en given målgruppe.
Desuden skal elevere kunne argumentere for valg af modeller til analyse af købsadfærden på konsumentmarkedet og ud fra en given situation kunne analysere og diskutere købsadfærden, samt hvilken betydning den har for virksomhedens strategiske beslutninger.
Der er fokus på modellerings- og ræsonnementskompetencerne.
Systime Marketing,
Kap 6, købsadfærd b2c B - 34 sider
Kap. 11, segmentering, målgruppevalg og positionering B - 52 sider
Indhold
Kernestof:
I timen skal I læse hele kapitel 6 vedr. købsadfærd på konsumentmarkedet.
6. Købsadfærd på konsumentmarkedet (B)
6._Købsadfærd_på_konsumentmarkedet.pptx
I skal læse kapitel 6 - igen - så I kan flere af teorierne/begreberne udenad.
Paratviden - kapitel 6 - købsadfærd på konsumentmarkedet
6.6 Køberoller
UV-evaluering
KANTARGALLUP
Case 11.1: Kender du typen?
Jeres besvarelse (i word) og jeres præsentation (power point) uploades under opgaven her i lectio.
Præsentationer af 'Kender du typen?'
Vi skal læse i kapitel 11 om segmentering
11. Segmentering, målgruppevalg og positionering (B)
11.2 Segmenteringsprocessen - opgave
11._Segmentering_maalgruppevalg_og_positionering.pptx
Vi skal arbejde videre med segmentering (kapitel 11) - så I skal have læst kapitlet til og med hele afsnit 11.3 - derudover skal I også have løst opgave 11.2 om slikmarkedet (husk at anvende relevante segmenteringsvariable i spm. 1)
11.2 Segmenteringsprocessen
Systime, Marketingbogen: resten af kapitel 11 læses færdigt i timen
Segmentering - kakaomælk - opgave.docx
Vi gennemgår opgaven om segmentering
I skal udarbejde en segmentering for markedet for måltidskasser i Danmark - Følg skabelonen som I brugte til segmentering af markedet for kakaomælk.
Grupper:
Vi fortsætter med opgaven om segmentering af markedet for måltidskasser i DK
.... og så evaluerer vi afleveringsopgave om Perchs Te
I skal læse om konkurrencesituationen i timen:
4._Konkurrenceforhold.pptx
Vi gennemgår opgaven om segmentering af markedet for måltidskasser i Danmark.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kender du typen?
10-01-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Den eksterne situation - virksomheden og markedet
Systime Marketing:
Kap. 4, konkurrencesituationen B - 32 sider
Kap. 5, brancheforhold B - 12 sider
Øvrigt materiale: 2,5 sider
Indhold
Kernestof:
I skal læse om konkurrencesituationen i timen:
4._Konkurrenceforhold.pptx
Vi gennemgår opgaven om segmentering af markedet for måltidskasser i Danmark.
Vi gennemgår konkurrencetragtmodellen som I har lavet med udgangspunkt i Invita Køkkener
4.4 Markedsandel og præferencer
Vi gennemgår de opgaver I løste mandag om fastfood-markedet i Danmark.
Undervisningsevaluering
Vi gennemgår jeres besvarelse fra i tirsdags om konkurrencemæssige positioner i burger-branchen i Danmark
Udarbejd en konkurrent analyse hvor I sammenligner McDonalds med https://sliders.dk/. Anvend illustration 4.10 fra lærebogen.
Introduktion til næste afleveringsopgave
Vi skal arbejde med kapitel 5 - Brancheforhold
5. Brancheforhold (B)
5._Brancheforhold.pptx
Læs kapitel 5 grundigt
I skal i timen læse case 17 - Sig det med blomster
I skal arbejde videre med case 17 - Sig det med blomster. Se opgaverne her:
Vi gennemgår case 17 - BMC - konkurrencesituation -købsadfærd.
Nemlig.com - opgaver:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Case 17 - BMC-modellen
27-02-2023
Case 17 - Konkurrence/købsadfærd
28-02-2023
Udespisning - omverden/segmentering
06-03-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den interne situation - Strategi
Formål - Eleverne skal kunne analysere en virksomheds muligheder fra vækst ud fra en given eller analyseret viden om virksomhedens interne og eksterne situation. Eleven skal kunne diskutere en virksomheds valg af konkurrence strategi. Det er vigtigt at eleverne kan "aflæse" de forhold som tilsammen indikere hvilke strategi virksomheden følger.
Der lægges vægt på problembehandlings- og kommunikationskompetencerne
Systime Marketing:
Kap. 8, Strategi B - 29 sider
Øvrigt materiale -
Indhold
Kernestof:
5.2 Brancheanalyse
8. Strategi (B)
Vi skal arbejde med TOWS for nemlig.com
8.3 Mission, vision og værdier
8.3 Mission, vision og værdier - opgave
I skal arbejde med opgave om LEGO - opgaven er individuel og skal afleveres som word-dokument under opgaver i lectio kl. 12.00 i dag. Opgaven er tidsmæssigt berammet til 3 moduler.
LEGO - opgave 1g.docx
Først gennemgår vi opgave 8.3 om mission, idé og værdier.
8.3 Mission, vision og værdier - opgave
8.4 Konkurrencestrategier
8.6 Bowmans strategiske ur
Afsnit 8.6 om Bowmans strategiske ur læses i timen - herefter besvares opgave 8.9
Vi gennemgår opgaven om konkurrence strategier:
Teeshoppen
Vi gennemgår opgave 8.9 i timen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
LEGO - virtuel undervisning
17-03-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
PBL - strategisk analyse
Indhold
Kernestof:
Teeshoppen
Vi gennemgår opgaven fra før påske om Teeshoppen - så den skal være løst til i dag.
PBL - selvvalgt virksomhed
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode
Kernestof - Kapitel 1 Markedsanalyse i Marketing bogen - repetition
Mål - At kunne beskrive relevante afsætningsøkonomiske forhold omkring en virksomhed. At kunne identificere og formulere afsætningsmæssige udfordringer der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst.
Fokus på informationssøgning - at kunne anvende databaser til informationsindsamling om et marked, kunne forstå og forklare hvilken måde "databasen" har indsamlet sine informationer og herudfra kunne vurdere og diskutere troværdigheden.
Eleverne skal desuden selv kunne designe en interview guide/spørgeskema og gennemføre en simpel markedsanalyse. Her er fokus på redskabs-, problembehandlings- og databehandlingskompetencerne
Arbejdsform - Gruppe/projektarbejde, præsentation på klassen med vurdering af præsentationsteknik
Systime Marketing
Kap. 1, markedsanalyse B - 47 sider
Øvrigt materiale - 4 sider
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med kapitel 1 om markedsanalyse i Systime, Marketingbogen
1. Markedsanalyse.pptx
Opgave om H&M
1.2 Data
Coops madOmeter
Opgave 1.4 - Acne Studios
1.3 Databaser
Euromonitor Login
1. Med udgangspunkt i Euromonitor bedes du udarbejde en kort virksomhedskarakteristik for KIMS.
image.png
2.1 Virksomhedskarakteristik
Med udgangspunkt i nedenstående rapport bedes du opstille 5-10 facts om snacks-markedet i Danmark.
Savoury_Snacks_in_Denmark_Analysis.pdf
Opfølgning P5F
1.4 Kvalitative metoder
1.5 Kvantitative metoder
Løs opgave 1.6 om motions- og sportsvaner under coronanedlukningen.
Læs endvidere afsnit 1.6 til og med 1.11
Case 1.2: Vis mig dit skrald
1. Den metode, som Marcus Schmidt anvendte, er noget utraditionel i forhold til at indsamle viden om købsadfærd. Diskuter, hvilke typiske fejlkilder, der kan være ved den type datamateriale.
Vi skal arbejde videre med ovenstående case i timen.
Intro til afleveringsopgave
Madsens Madhus
Følgende læses i timen:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Vis mig dit skrald
30-08-2023
1 - Madsens Madhus
10-09-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Marketingmix - nationalt
Kernestof - Marketingbogens kapitel 14 Marketingmix, 15 Produkt, 16 Serviceydelser, 18 Pris, 20 Distribution og 22 Promotion.
Formål: Eleverne skal have forståelse for samspillet af virksomhedens marketingmix og øvrige aktiviteter, samt kunne redegøre for formålet med en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.
Ligeledes skal eleverne have kendskab til og kunne anvende de faglige begreber og metoder der er knytte til anvendelse af de enkelte parametre i marketingmixet i nationalt perspektiv.
Der er fokus på ræsonnementskompetencen
Systime Marketing:
Kap. 14 - marketingmix B - 17 sider
Kap. 15 - produkt B - 32 sider
Kap 16 - serviceydelser B - 15 sider
Kap 18 - pris B - 30 sider
Kap 20 - distribution B - 30 sider
Kap. 22 - promotion B - 50 sider
Systime Oplevelsesøkonomi
Kap. 2.1 - De fire oplevelsesdomæner - 4 sider
Øvrigt materiale: 5 sider
Indhold
Kernestof:
RAINS.pdf - vi læser de 3 første sider af dokumentet.
Læs/skim hele kapitel 15 om produkt
Vi samler op på BIG DATA
15._Produkt.pptx
Vi skal arbejde videre med RAINS
Læs hele kapitel 15 om produkt (igen)
Vi gennemgår produktparameteren med udgangspunkt i opgaven om RAINS
Kapitel 14 læses i timen: 14. Marketingmix (B)
14. Marketingmix.pptx
14.2 Markedskort
Vi samler op på PLC ift. konkurrence, kundetype, sociale købemotiver og marketingmix.
14.2 Markedskort - I skal arbejde videre med denne opgave i timen.
Kapitel 14 læses: 14. Marketingmix (B)
16. Serviceydelser (B)
16._Serviceydelser.pptx
I forlængelse af sidste uges arbejde med BonBon-land besvares følgende spørgsmål:
16.3 Serviceleverancesystem
I timen læses i kapitel 18: 18. Pris (B) - til og med afsnit 18.3
Opgaver:
Hele opgaven om BonBon-land skal være besvaret til idag.
18.4 Prisdifferentiering - læs kapitlet færdigt.
I har læst i kapitel 18: 18. Pris (B) - til og med afsnit 18.3
18._Pris.pptx
18.4 Prisdifferentiering - kapitlet er læst og følgende opgave løses færdig: 18.4 Prisdifferentiering
Vi gennemgår Madsens Madhus
18.4 Prisdifferentiering - kapitel 18 er læst og følgende opgave er løst: 18.4 Prisdifferentiering
Opgave 1 + 2 i nedenstående opgave er besvaret til timen.
Introduktion til næste afleveringsopgave 2
I timen læses kapitel 22 om promotion: 22. Promotion (B)
Hej 2g - I skal arbejde selv i dette modul. Se nedenstående:
Karaktersamtaler
Praktisk vedr. tur til TIVOLI
Introduktion til næste afleveringsopgave
Præsentation af Svaneke Bryghus - tidsrammen for præsentationen er 8-10 minutter og I skal have fokus på spørgsmål 2, 4 og 5.
Grupper:
I timen læser vi i kapitel 20 om distribution: 20. Distribution (B) til og med afsnit 20.3
20._Distribution.pptx
Opgave 20.3 Distributionsstrategi løses.
Vi gennemgår væsentlige punkter fra afleveringsopgaven - optikerbranchen del 1.
Resten af kapitel 20 om distribution læses: 20.4 Butikstyper og kæder
Opgave
Resten af kapitel 20 om distribution læses til idag: 20.4 Butikstyper og kæder
Oversigt:
Opgave - Fremtidens bilmarked
... og hele kapitel 20 er læst til timen
Vi gennemgår ovenstående opgave i klassen.
Systime, Marketingbogen: Vi læser i kapitel 22 i timen
UV-evaluering
(OBS - synopsis i EC - skal afleveres med navne på hvem der har stået for hvad)
Læs afsnit 22.3 til og med om reklame: 22.3 Promotionformer
Vi læser videre i kapitel 22 om Promotion: 22.3 Promotionformer - til og med hele afsnit 22.3
Kapitel 22.docx
Gennemgang af uv-evaluering
UV-evaluering af EC
Vi gennemgår kapitel 22 om Promotion: 22.3 Promotionformer
I læser kapitel 22 færdigt og løser case 22.2
BlackBerry
Vi gennemgår kapitel 22 om promotion
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
RAINS - produkt - version 1
07-09-2023
RAINS - produkt - version 2
11-09-2023
2 - Optikerbranchen del 1
05-11-2023
Svaneke Bryghus
06-11-2023
3 - Optikerbranchen del 2
17-12-2023
4 - Skagen Clothing
26-02-2024
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tværfagligt forløb med engelsk
Indhold
Kernestof:
Karaktersamtaler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2 - Optikerbranchen del 1
05-11-2023
Svaneke Bryghus
06-11-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den eksterne situation - købsadfærd på B2B
Systime:
Kap. 7 - Købsadfærd på producentmarkedet
Indhold
Kernestof:
BlackBerry
Blackberry-opgave.docx
Mobile_Phones_in_Denmark_Analysis.pdf
Vi gennemgår kapitel 22 om promotion
22._Promotion (2).pptx
I timen læser vi kapitel 7 om købsadfærd på producentmarkedet: 7. Købsadfærd på producentmarkedet (B)
7._Købsadfærd_på_producentmarkedet 1.pptx
Ekstramateriale b2b.pptx
Sika Footwear.docx
Intro til næste afleveringsopgave
I har analyseret købsadfærden for kunderne til sikkerhedssko/Sika's sikkerhedssko - vi gennemgår i klassen.
Opgave løses: Opgave 7.4
Vi læser i kapitel 13 i timen:
Vi gennemgår kapitel 13:
13._Segmentering_på_producentmarkedet.pptx
Kompan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Internationalisering
Internationalisering
Systime: Marketing - en grundbog i afsætning:
Kapitel 9:
9.1 - eksportmotiver
9.2 - eksportberedskab
9.3 - internationaliseringsmodeller
9.4 - markedsudvælgelse
9.5 - information om internationale markeder
Indhold
Kernestof:
9._Internationalisering.pptx
9.6 Kulturelle forhold
4.3 De seks kulturelle dimensioner
Læs case 'Med Mærsk i Indien'
Country comparison tool
Vi gennemgår opgave om JYSK:
OBS - metode til afleveringsopgave
Skriftlighed i AØ.docx
Vi gennemgår nedenstående opgave
Arbejde videre med kultur
BoConcept: ny_hhx202_AFSA_11082020 (9).zip - fokus på opgave 2 og 3
Grupper:
Medbring høretelefoner
Info om Erhvervscase - forberedelse ....
Afsnit
HUSK EN BLYANT/KUGLEPEN
BoConcept - til bearbejdning.docx
Vi ser på eksempler fra jeres arbejde i fredags.
Vi arbejder videre med eksportberedskabet for BoConcept
BoConcept - I skal arbejde med de udleverede eksempler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
5 - Søstrene Grene
14-04-2024
BoConcept - faglig skrivning
19-04-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
PBL - bilbranchen
Indhold
Kernestof:
Bilbranchen - med fokus på elbilbranchen:
OBS - EC - eksamensgrupper
Præsentationer af opgave om bilbranchen i Danmark:
EC - VDGB
Erhvervscase-hhx-august-2017.pdf
Erhvervscase
Eksamensgrupper i EC, som er indberettet til administrationen:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
PBL
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage
Opstartsopgave SNT
9._Internationalisering.pptx
https://www.portal.euromonitor.com/portal
Opstartsopgave - vi gennemgår følgende af spm. 1: Analyser SNT’s internationalisering. Inddrag virksomhedens eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller samt markedsudvælgelse.
Vi arbejder videre med case om SNT - analyse af det hollandske marked for herretøj m.v.
Konkurrencen i branchen:
I skal have fundet facts om det hollandske marked for beklædning/herretøj
Intro til 1. afleveringsopgave
Vi samler op på torsdagens arbejde med udgangspunkt i P5F
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opstartsopgave - Shaping New Tomorrow
12-08-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Faglig skrivning
Indhold
Kernestof:
Intro til afleveringsopgave
Vi samler op på opgave 1 ift. fagbegreber
Vi skriver !!!
Og vi skriver !!!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1 - Bæredygtighed - 2. udkast
23-08-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Strategi - Strategisk analyse
Systime
Kap. 10 - Strategiske analyser
Indhold
Kernestof:
I timen læses i kapitel 10 til og med afsnit 10.1:
Opgaven løses:
10. Strategiske analyser (A).pptx
Birger Christensen - Strategi og Marketingmix.docx
I skal have læst i kapitel 10 til og med afsnit 10.1 til i dag:
Vi arbejder videre med nedenstående opgave om Birger Christensen (fokus på marketingmix):
Birger Christensen Collective - place og promotion
I timen læses afsnit 10.2 til og med 10.3:
Salling- Kæder & butikker
Afsnit 10.2 til og med 10.3 er læst til i dag - og nedenstående opgaver under præsentation er løst:
Vi arbejder videre med og samler op på porteføljeanalyse for Salling - søg markedsandele på Euromonitor samt via øvrige kilder:
I timen læses afsnit 10.4
Vi læser afsnit 10.5 og 10.6 i timen:
Peter Larsen Kaffe:
Opgave 10.12 løses til i dag:
'Præsentationer' - der vil blive spurgt ind til udvalgte dele af jeres besvarelse:
Øvrige elever arbejder med opgaven '2 - bæredygtighed - opgave 4'
I timen læser vi i Systime, kapitel 12.
I timen læser vi i Systime, kapitel 12 til og med afsnit 12.1.
12._Segmentering_og_målgruppevalg_i_internationalt_perspektiv.pptx
Og vi løser følgende opgave:
Og vi læser videre - nu afsnit 12.2 om internationale livsstilsmodeller:
Vi arbejder med følgende opgave:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1 - Bæredygtighed - opgave 1-3
01-09-2024
Peter Larsen Kaffe
17-09-2024
2 - Bæredygtighed - opgave 4
29-09-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
International segmentering og marketingmix
Systime:
Kap. 12 - segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Kap: 17 - produkt i int. perspektiv
Kap. 19 - pris i int. sammenhæng
Kap. 21 - int. distribution
Kap. 23 - int. promotion
Kap. 24 - marketingmix i int. perspektiv
Indhold
Kernestof:
I timen arbejder vi med følgende opgave:
I timen læser vi i kapitel 17, til og med afsnit 17.1:
Systime kapitel 12 læses - fokus på afsnit 12.2 om internationale livsstilsmodeller.
Vi gennemgår kapitel 17, til og med afsnit 17.1:
I timen læses i kapitel 17, afsnit 17.2 og 17.3:
I timen læses afsnit 17.4:
SO6 ?
I timen læser vi i kapitel 19 om pris i internationalt perspektiv:
Afsnit 19.3 om Valutaforhold læses og opgaven om Skagerak løses. Besvarelsen uploades under elevfeedback.
Afsnit 19.3 om Valutaforhold læses og opgaven om Skagerak løses.
Introduktion til næste afleveringsopgave - Wally & Whiz
Fokus på Wally & Whiz - opgave 1
I timen læser vi i kapitel 21 om international distribution til og med afsnit 21.2:
21._International_distribution.pptx
I skal arbejde med opgave 4a + 4b
I timen læser vi i kapitel 21 om international distribution fra afsnit 21.3 til og med afsnit 21.5
Målet har været 15-20 nye butikker hvert år – sidste år åbnede Rema 1000 kun tre
Kapitel 21 læses færdigt i timen, dvs. afsnit 21.6 og 21.7
Vi har læst i kapitel 21 om international distribution fra afsnit 21.3 til og med afsnit 21.5
I timen læser vi om valgkriterier ved markedsindtrængning
Dernæst læser I i kapitel 23 om International promotion:
Vi gennemgår følgende opgave: Case 21.2: Goodiebox | Marketing – en grundbog i afsætning
Intro til næste afleveringsopgave - WW del 2
Evaluering af WW-afleveringsopgave del 1
Kapitel 23 om International promotion:
Kapitel 23 læses færdigt i timen:
WW - opgave 5 - finde udfordringer
Kapitel 23 er læst færdigt til timen:
Lyde sælger – også når de ikke er musikalske
Vi ser udsendelse om Neuromarketing (fra Cfu)
I timen læses kapitel 24:
I timen læses kapitel 25 om Marketingplanen:
Vi gennemgår nedenstående opgave:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Globalisering - korruption
08-10-2024
Wally & Whiz - opgave 1
07-11-2024
Wally & Whiz - opgave 2
11-11-2024
Wally & Whiz - opgave 4a og 4b
14-11-2024
Wally & Whiz
17-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Marketingplanen
Systime kap. 25
Indhold
Kernestof:
Følgende opgave - 25.4 - om handlingsplan løses:
Kapitel 25 om Marketingplanen er læst til timen:
25._Marketingplan.pptx
Opgave:
Internationalisering.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Artikler med kernestofområde
17-12-2024
Wally & Whiz - opgave 5
20-12-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Mdt. afsætning
Indhold
Kernestof:
Danskerne flyver løs trods klimaforandringer og ekstremt vejr. Og de unge er ikke bedre end de gamle
Opgave:
Først SOP-introduktion - dernæst arbejder vi videre med nedenstående opgave
https://edu.zbc.dk/termin/naha/
Mdt. eksamen.docx
Opfølgning på opgave fra den 21/1 - spm. 2 (vi har snakket promotion)
Vi 'leger' mdt. eksamen - så ha' styr på nedenstående opgave :-)
Arbejde videre med opgave fra tirsdag.
Mdt. eksamen - Købsadfærd og Markedsanalyse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve 1
17-01-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Eksamens-forløb
Indhold
Kernestof:
Grupper:
Undervisningsevaluering
Terminsprøve - evaluering
Opfølgning på undervisningsevaluering
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensforløb - Søstrene Grene
27-02-2025
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Faglig skrivning + præsentationer
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med oversigt over temaer i skriftlig afsætning
Oversigt over temaer i skr. prøver i Afsætning - elev - maj 2024.docx
Vi gennemgår oversigt over temaer i skriftlig afsætning
I skal arbejde individuelt eller 2 og 2 med nedenstående opgave:
Afsnit
I skal arbejde selv i denne time med genaflevering af B&O
I arbejder videre med jeres genaflevering om B&O
I skal arbejde selv i modulet.
Præsentationer: (vi når selvfølgelig ikke alle)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oversigt over temaer i skriftlig afsætning
13-03-2025
Mundtlig præsentation
24-03-2025
Genaflevering Bang & Olufsen
27-03-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Opsamling + mdt. AØ
Opsamling på anvendt undervisningsmateriale:
Anvendte lærebøger fra Systime over 3 år i Afsætning:
Marketing - en grundbog i afsætning - alle kapitler
Oplevelsesøkonomi kapitel 2
Virksomhedsøkonomi kapitel 6.6 (BMC),17.2 og 17.3 (CSR) som supplerende materiale
Kultur på arbejde kapitel 5 - som supplerende materiale
Derudover er der anvendt diverse aktuelle artikler i undervisningen, podcasts, tv-udsendelser m.v.
Indhold
Kernestof:
Læs i Marketing-bogen om værdikæder med fokus på den forenklede værdikædemodel for en produktionsvirksomhed samt Porters oprindelige værdikæde.
Schulstad - præsentationer:
Schulstad:
Værdikæder - repetition
Porters oprindelige værdikæde.docx
Lavazza
Kernestof Afsætning A - vejledende i proces.docx
Mdt. præsentation - eksamenslignende
VDGB
Afsaetning-A-hhx-august-2017.pdf
Planet Nusa - Strategi og Marketingmix.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Anvendte lærebøger i Afsætning A
Systime:
Marketing - en grundbog i afsætning
https://marketing.systime.dk/
Supplerende bøger:
Oplevelsesøkonomi, kapitel 2 om oplevelsesøkonomiens grundtrin
https://oplev.systime.dk/
Virksomhedsøkonomi, kapitel 17 om CSR
https://virksomhed.systime.dk/?id=1839
Kultur på arbejde, kapitel 5 om interkulturel kommunikation
https://culture.systime.dk/?id=157
Indhold
Kernestof:
Afsaetning-A-hhx-august-2017.pdf
Kernestof Afsætning A - vejledende i proces.docx
Planet Nusa - Strategi og Marketingmix.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460431542", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460431542", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56460431542" }