ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022 SP og b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
N2022 SP og b (
N1 SP og 1b
,
N2 SP og 2b
,
N3 SP og 3b
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystemet "Caminando"
Titel 2
Un mes en Málaga
Titel 3
Lola Lago - Vacaciones al sol
Titel 4
Colombia - sociedad, cultura e identidad
Titel 5
Latinos en EE.UU. - Eksamensemne
Titel 6
España hoy con foco en los jóvenes - Eksamensemne
Titel 7
El fútbol en España y la Argentina - Eksamensemne
Titel 8
El impacto del cambio climático en España-Eks.emne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystemet "Caminando"
Der er arbejdet med ordforråd og grammatik fra Unidad 1-5 inkl.
Indhold
Kernestof:
I skal have lavet kommentarer til min. 5 tøjgenstande i øvelsen i linket. Den i begyndte på i sidste time.
I Caminando læses og oversættes kap. 3A om Aurora. Man skal kunne oversætte fra den spanske tekst.
Fra kap. 3A skal øvelse 12 med stamtræet være klar til gennemgang (minus opgave C)
Oversæt kap. 3C og øv dig på dine bøjninger af regelmæssige verber i præsens (altså -ar, -er og -ir bøjninger)og på tallene 0-30. Du skal øve til du kan det udenad.
Husk at øve på bøjningen af Empezar
Læs og oversæt kap. 3C - En la ciudad de León. Vi kigger også på jeres billedbeskrivelser fra sidst.
Samme som sidst: Læs og oversæt kap. 3C - En la ciudad de León. Vi kigger også på jeres billedbeskrivelser fra sidst.
I Caminando 3C skal øvelse 2,5 og 6 være klar til gennemgang. Tallene 1-90.
øv tallene 1-90
I Caminando skal I læse og oversætte kap. 4A - Una presentación
Skriv 5 sætninger, der fortæller hvad du har lavet i weekenden. Da sætningerne beskriver noget, du har gjort skal de formuleres i før nutid. Altså med udgangspunkt i det vi arbejdede med i onsdags i kap. 4A. §23 PERFEKTUM (FØRNUTID)
Billede til beskrivelse af udseende.docx
Minlæring Verber bøjning i nutid
Du skal have læst of forstået Unidad 4B i Caminando, så du kan samtale om teksten. Medbring den printede tekst fra mandag.
Minlæring Spørgeord
I skal læse og oversætte teksten i kap. 5A. Bemærk at kapitlet består af to dele. I skal kun læse del 1.
Ingen lektie, men det kan være en fordel at øve sig på uds. Ordets bøjning i nutid, før nutid og nær fremtid 😊
I Caminando skal I forberede (læse og oversætte) kap. 5B - Viajando a Madrid.
Opgaver til kap 5B i Caminando.docx
Titel
Ingen ny lektie, vi arbejder videre med kap. 5B med bl.a. de opgaver I lavede inden ferien.
Preguntas para trabajar con la película 15 años y un día (Gemt automatisk).docx
Vi ser filmen færdig og I arbejder med spørgsmålene til filme.
Ejercicios para capítulo 5B Caminando.docx
Læs og oversæt afsnit 1 om Madrid i kapitel 5C i Caminando. Altså kun den første del af kapitlet. Husk også opgaverne fra sidst!
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Un mes en Málaga
Indhold
Kernestof:
Jeres billedbeskrivelser fra sidste gang (til kap. 5) skal være klar til gennemgang. Vi samler op på kap. 5.
Arbejde selv i uge 11.docx
Opgave til de 4 tider (1).docx
Spørgsmål til filmen 17.docx
Husk at uploade dine besvarelser i feedback.
Øv på verbets bøjninger, så I kan dem udenad. I skal kunne de tre regelmæssige, samt ser, estar, tener og ir.
I "Un mes en Malaga" skal i læse og oversætte kap. 2 frem til og med 3 sidste afsnit, som sluttet med "..tengo miedo." Øv fortsat på bøjninger!!
I Un mes en Málaga skal i forberede teksten i kapitel 3, så I kan arbejde med indholdet. I skal altså læse og forstå teksten.
Ingen ny læselektie, men du skal øve på nutidsbøjninger er regelmæssige verber og flg. uregelmæssige: tener, ir, ser, estar, poder og querer.
De 4 tider opgaver med billeder.docx
I "Un mes en Málaga" læses kapitel 4, så man kan samtale/besvare spørgsmål til teksten. Øv dig på de nye gloser/Vocabulario. Læs også den lille danske tekst i det gule felt.
Vi arbejder videre med kapitel 4.
Læs teksten til kap. 5 (Dagbog - Ir de tapas) med henblik på at kunne samtale om teksten og emnet mad.
Læs og forstå kap. 6 i Un mes en Malaga, så du kan samtale om teksten.
Vi arbejder videre med kap. 6. Repetér gloser til tøj og farver og mønstre via dine noter eller du kan finde under kapitlets Vocabulario opg. 2 og i dokumenter.
Billedbeskrivelse Pablo Picasso.docx
Ingen ny læselektie, men I skal øve jer på de 4 bøjninger igen igen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse
16-03-2023
Delprøve 1 til kap. 5 i Un mes en Malaga
19-04-2023
Privat brev
07-05-2023
Delprøve 1 kap. 6
08-05-2023
Billedbeskrivelse Picasso
21-05-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lola Lago - Vacaciones al sol
Formålet med denne letlæsningsbog/krimi er at få repeteret basis ordforråd og lette overgangen fra begyndersystems læsning til reelt materiale
Kernestof:
"Vacaciones al sol - Lola Lago", af Lourdes Miguel og Neus Sans, Systime
Indhold
Kernestof:
På det udleverede kopiark læses kap. 1, så man kan samtale om teksten.
I Vaciones al Sol skal I læse kap. 3, så I kan samtale om teksten.
I Vacaciones al Sol læses kap. 4 så man kan tale om kapitlet. I De Acuerdo skal 2b øvelse 3 og 3B øvelse 1 og 2 være klar til gennemgang.
I Vacaciones al Sol skal I forberede kap. 6 så I kan samtale om kapitlet. Kap. 5 er lavet på klassen fredag, så det skal også kunne indgå i samtalen.
I vacaciones skal I læse kap. 7-8, på en måde så I kan samtale om teksten. I De Acuerdo skal alle opgaverne i 4B være klar til gennemgang.
I Lola Lago læses kap. 9, så man kan resumere indholdet med fokus på den kriminelle handling.
Lola Lago - kap. 10 læs og forstå, så du kan samtale om teksten.
I Vacaciones læses kap. 12-13 og i grammatikken skal øvelse 1-3 i 6B være klar til gennemgang.
Samme lektie som til i fredags -altså kap. 12-13 i Lola + De Acuerdo øvelserne.
Forbered kap. 17 i Lola Lago.
I Vacaciones læses kap. 18 (udover kapitel 17 fra tirsdag, som vi ikke nåede at gennemgå).
I Vacaciones al sol skal I forberede kap. 19.
I Vacariones al Sol skal I forberede kap. 20-21.
Forbered de sidste to kapitler (22-23) i Vacaciones al sol.
I skal have lavet et ultrakort resumé af romanen, hvoraf sagen, dens afslutning og dens hovedpersoner beskrives.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Privat brev - Lola Lago
17-09-2023
Delprøve 1 Lola Lago
06-10-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Colombia - sociedad, cultura e identidad
Oplæg ved Salka Wollesen Breum
AV:
Rathsack og narkokrigen uddrag af afsnit 1 og 2. TV 2 - august 2023.
Indhold
Kernestof:
I De Acuerdo skal I være færdige med 10B øvelse 1, 2 og 3 frem til og med sætning 6.
I kopiarkene læses de to sidste sider med særlig fokus på det om estratos sociales.
I vedhæftede tekst om Mario skal i læse frem til s. 27 ved den blå streg.
Organizar informaciones del texto.docx
I skal læse resten af Mario teksten, så I kan samtale om den.
Arbejdsspørgsmål til filmen El suplente HH2.docx På Netflix skal I se filmen "El Suplente" eller "Litteraturvikaren" og undervejs udfylde vedhæftede skema med informationer. Jeres besvarelser uploades i feedback senest kl. 16.00
Minlæring - Førnutid
I skal læse vedhæftede tekst og lave et kort resumé af teksten på dansk. Lav desuden din egen skabelon til genren "privat brev". Altså brevhoved, eksempler på indledende og afsluttende hilsen og replikker. De to opgave uploades i feedback, senest ved
læs (eller genlæs) vedhæftede tekst.
I grammatikken skal I være færdige med opgaverne til 15B om personlige stedord.
I grammatikken skal alle opgaver i 19B være lavet.
Colombia.docx
I De Acuerdo skal øvelse 1 og øvelse 2 (sætning 1-5) være klar til gennemgang.
Navidad en España fra Annay Holmgaard.docx
Medbring grammatikken så vi lige kan gennemgå opgaverne fra sidst (s.38-39).
Vi skal arbejde med introduktion til brug af datid(erne) på spansk.
FARC undersøg.docx
Chatbot svar på spørgsmål om FARC.docx
Datiderne vurdere på dansk tekst.docx
Læs teksten om "Los desplazados" som I fik udleveret i sidste uge. I skal kun læse selve artiklen på side 1 og 2, altså ikke det der står i de forskellige indsatte tekstbokse.Los desplazados (tekst) (6).pdf
Gloser til La España musulmana y la reconquista.docx
Nøglegloser til Colombia
Evaluering
Kopiark med datid (teksten om Cecilia)skal være klar til gennemgang. Forbered jer til delprøve 1 uden hjælpemidler og husk skriveredskaber.
Delprøve 2 El hijo de Pablo Escobar.docx
Læs vedhæftede tekst mhp at kunne besvare spørgsmål til indholdet og arbejde med ordforrådet i den. Bemærk ekstra gloser i det separate ark. Øv dig desuden på nutidsbøjninger (hvis du ikke allerede kan dem), se De Acuerdo side 14.
Delprøve 1, Migrantes y moda flamenca gloser.docx
Medbring Datidskompendiet!!
Minlæring Shakira delprøve 1
la españa moderna.pdf
Hitverber oversigt.docx
Hitverber
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Latinos en EE.UU. - Eksamensemne
Primært materiale:
Teksten nedenfor er læst i 3 dele.
https://cnnespanol.cnn.com/2022/06/30/quienes-son-los-que-migran-a-ee-uu-y-por-que-lo-hacen/
Interview med Sofia Campos – fra Retratos de California
La generación del spanglish – eksamenstekst fra 2011
Retrato de un chicano:
http://www.bbc.co.uk/spanish/especiales/mundolatino/vivencias
raíces.shtml (der er læst uddrag af teksten)
Entre dos países - eksamenstekst fra
Sekundært materiale:
Gruppearbejde med titlen: ¿Qué significan los latinos para la sociedad estadounidense?
Dansk intro fra Retratos de California– herunder Pull og Push faktorer + spørgsmål
Dokumentar: Illegal i USA fra DR2 2013 (om en universitetsstuderende og en jordbærplukker)
Dokumentar: Børn på farlig flugt (om at rejse på La Bestia)
Indhold
Kernestof:
Tema - Latinos en EEUU - startinfo opgave.docx
Læs vedhæftede tekst s.1-2 frem til afsnit 4, samt den danske tekst fra sidst om Pull og Push-faktorer.
Latinos artikel om hvorfor del 2.docx
Hitverber
Billedbeskrivelse bar tegning.docx
Læs de to sidste afsnit af artiklen; El perfil de los migrantes og Menores no acompañados.
Sofia Campos teksten.pdf
I Sofia Campos teksten læses fra side 21 linje 28 til side 23 linje 28 minus afsnittet "El Dream Act"
I skal læse resten af teksten om Sofia Campos.
La generación del Spanglish teksten.docx Læs vedhæftede tekst om "la Generación del Spanglish"
Qué significan los latinos para la sociedad estadounidense - gruppeopgave.docx
Vi skal arbejde med latinoernes betydning for det amerikanske samfund fx. som forbrugergruppe, politisk m.m. Gør jeg lige en note på, hvilke tekster vi har læst, der indeholder noget om det.
chatgpt om significado de los consumidores latinos en eeuu.docx
Opsamling på gruppearbejdet fra sidst og emnet om Latinos en EE.UU. i sin helhed.
Opsamling på emnet.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Latinos
22-03-2024
Rejseblog
08-04-2024
Latinos delprøve 2
19-04-2024
Entre dos países -Delprøve 1
26-04-2024
Latinos delprøve 2 - blog
06-05-2024
Latinos gruppearbejde
07-05-2024
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
España hoy con foco en los jóvenes - Eksamensemne
Primære kilder:
Fra "SIn prisa pero sin pausa": La economía, Los efectos de la crisis económica og El trabajo, s. 92-95
Fra "España en la calle": Bernat - La generación perdida
Artikel fra https://www.farodevigo.es/galicia/2018/02/20/diana-anton-vuelvo-loca-suecia-16071918.html: "Diana Anton, no vuelvo ni loca, en Suecia tengo 30 minutos para cada paciente"
Artikel fra El País kap.4 om Alexandra - . Kilde:
https://elpais.com/espana/2021-06-13/especial-como-es-ser-joven-en-2021.html
Uge 41+43: Gruppearbejde omkring spanske firmaer, der agerer internationalt. Produkt: mundtlige præsentationer på spansk.
Eks. opgaver: ”Carta a los políticos” eks.opg. august 2019 (delprøve 1)
"Convivir" maj 2017
AV: Filmen "Perdiendo el Norte"
Horisont: Spaniens tabte generation DR1 (2011)
Sekundære kilder: Fra "España en la calle" kap. II - Spanien på randen af et nervøst sammenbrud.
Indhold
Kernestof:
Læs de to danske tekster som introduktion til emnet om "Spanien i dag med fokus på de unge" Vær opmærksom på udviklingen, så du kan lave en tidslinje. LÆS FØRST PDF FILEN!
opgaverne til handelsbrevet i kompendiet skal være til gennemgang. (det fra timen)
Læs resten af teksten om Bernat så du kan samtale om den.
Læs de to første afsnit af nedenstående tekst. (til "Estudiantes de todo el mundo) 1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas.”
Qué te gusta de.docx
I Spansk virksomhedskommunikation skal brev 7 være klar tl gennemgang og resten af teksten om Alba skal være læst og forstået, så I kan samtale om den.
Alexandra - esquema de informaciones.docx
kopiarkene fra tirsdag: læs om Alexandra første halvdel frem til afsnittet "Según el informe....."
CAPÍTULO 4 Alexandra.docx
Delprøve 1-SPAd-A-21082019.pdf
Som forberedelse til delprøve 2 i morgen skal I have læst tekst B og kigget på tekst c. Som supplement til tekst A, som I læste til delprøve 1. Husk at tekst A er obligatorisk at bruge og så min. 1 af de to andre.
I skal læse resten af teksten om Alexandra (den vi arbejdede med første del af i tirsdags)
Gloser til Diana Antón.docx
Diana Antón.docx
Præsentation af spansk firma.docx
Husk i grupperne at have aftalt, hvad I forventer forberedt til timerne, så I kan nå i mål med jeres firmaportrætter.
I skal have aftalt med jeres gruppemedlemmer, hvad I skal have klar til denne time. Jeres præsentationer skal være så-godt-som færdige. Så jeg kan se dem og give kort feedback, jeg skal kunne se, at kravene til opgaven er opfyldt.
Grupper til firmapræsentationer 3år 2024.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
El fútbol en España y la Argentina - Eksamensemne
Primære kilder:
Fra "El deporte Rey: afsnit 2 - actividades de prelectura
afsnit 3 - El fútbol en España
afsnit 4 - El psicólogo: El fútbol es el deporte rey.
afsnit 5 - El fútbol es lo más importante de las cosas
menos importantes
afsnit 9 - El bloquero (dele af afsnittet)
- El periodista (dele af afsnittet)
Fra "Retratos de Argentina" Entrevista con Fernando Martin
Fra: " afsnit 5 - Los maradonianos festejan su navidad (s. 37-39 midt på)
Sekundære kilder:
Fra "El deporte Rey: afsnit 1 - dansk intro til spansk fodbold
afsnit 3 - dansk intro til Real Madrid
afsnit 9 - dansk intro til F.C. Barcelona
AV-materialer:
Dokumania; Fodbold er Gud - primær kilde
Superclásico - dansk spillefilm - sekundær kilde
Indhold
Kernestof:
I skal lave delprøve 2.1. i denne timen, derfor SKAL I inden i møder til timerne have læst de her vedhæftede tekster grundigt. Hvis man ikke var til delprøve 1 torsdag, skal tekst A også læses. Du SKAL medbringe din rød/gule grammatikbog. Det vil vær
Texto A Emprendedores.docx
Læs den danske introduktion og den lille tekst om spansk fodbold i nedenstående link.
El fútbol en España | El deporte rey
Under nedenstående link læses de 4 første afsnit. (ned til El futbol en los medios de comunicación)
Læs de tre sidste afsnit fra "El futbol en los medios de comunicación".
Minlæring ejefald
Læs den danske intro til afsnittet om Real Madrid, mhp at kunne forklare "kampen" mellem Barca og Real Madrid.
I handelskompendiet skal opgave 4 side 13 være klar til gennemgang.
Læs vedhæftede interview med en fan af Real Madrid, så du kan samtale om teksten. Vi gennemgår også opgaverne fra sidste gang om Santiago Bernabeu.
El aficionado:
Læs interviewet med bloggeren Carles Fortis minus første afsnit, hvor han præsenterer sig selv og sidste afsnit (El Derbí)
Læs fra starten af teksten og ned til afsnittet "Más que un club" + det lille afsnit "La seleccion española"
I vedhæftede tekst skal I læse de tre første afsnit frem til linje 32 på side tre. I får den udleveret i papirform i morgen.
Læs teksten Los maradonianos festejan su navidad (de første to sider).
I skal lidt i stikordsform fylde på den vedhæftede disposition til jeres Fodboldemne. Jeg har ridset hovedoverskrifterne op, så I "kun" skal fylde på. Jeres disposition skal være klar til brug i timen.
Minlæring ejestedord
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
El impacto del cambio climático en España-Eks.emne
Sekundær litteratur:
POV international: dansk artikel ”Spanien sveder, drukner og tørster” Gruppearbejde omkring de centrale punkter i teksten.
Spanien tørster under en brændende sol. Dansk intro til Kap. 1 i ”España frontera climática”
Primært materiale:
Landmand uden vand. Rafael. Kap. 1.3 i ”España frontera climática”
Drømme om et grønnere Spanien. Dansk intro til kap. 3 i ”España frontera climática”
Klimakokken i Sevilla. Miguel. Kap. 3.1 i”España frontera climática” Øvetekst a la eksamen
Vin i de høje bjerge. Raul/Crisis en la industria del vino kap. 3.2 i i ”España frontera climática”
Gio, 18 años kap. 11 de España Mañana. “Si no paramos el cambio climático, los españoles de mi generación van a tener una vida diferente”
AV: materiale
Jorden kalder: Tørlagt Costa del Sol, DR
Jorden kalder: Vandet i Valencia, DR
Eks.sæt: maj 2024 – Talkual – rescatar comida
Eks.sæt : maj 2020 - Si esperamos no hay planeta que salvar
Indhold
Kernestof:
Det er en god idé at have genopfrisket sine regelmæssige bøjninger i nutid + de vigtigste uregelmæssige.
Fodbold Argentina
Læs den danske artikel, som introduktion til vores sidste emne om klimaforandringerne i Spanien. Notér hvilke konsekvenser klimaforandringerne har ifølge artiklen.
3.1 Den klimabevidste kok i Sevilla. Miguel | ESPAÑA FRONTERA CLIMÁTICA
Læs og forstå, så du kan samtale om teksten. Notér de vigtigste pointer.
På Kopiark med imperfektum skal øvelse 2, sætning 1-10 (minus sætning 5) være klar til gennemgang.
I opgaven vil nedenstående indgå:
Delprøve 1 fridays for future tekst.pdf
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468571571", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468571571", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468571571" }