ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022e SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
N2022e SP (
N1e SP
,
N2e SP
,
N3e SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Begyndersystem - Caminando
Titel 2
Forløb#2 Un mes en Málaga (fortsættes på 3. år)
Titel 3
Forløb#3 Un mes en Málaga (fortsat fra 1. år)
Titel 4
Forløb#4 La chica del tren
Titel 5
Forløb#5 4 ejemplos de ser joven en Latinoamérica
Titel 6
Forløb#6 La indústria de moda y la sostenibilidad
Titel 7
Forløb#7 Studietur til Spanien
Titel 8
Forløb#10 España en la calle
Titel 9
Forløb#13 Narcocultura
Titel 10
Forløb#8 Handelsspansk
Titel 11
Forløb#9
Titel 12
Forløb#11
Titel 13
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Begyndersystem - Caminando
I dette forløb har vi arbejdet med i-bogs-systemet, Caminando, Systime.
Der er arbejdet med ordforråd og grammatik fra Unidad 1-5
Film: 15 días y un año.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a la clase de español de 1.e!
Færdiggør opgaver om regelmæssig præsens på www.minlaering.dk.
I skal træne tøj (ropa) og farver (colores) på de to links til quizlet.
Vi kigger på nær fremtid og laver nogle øvelser.
I skal gå rundt i klassen og interviewe (entrevistar) hinanden. I må gerne prøve at lære svarene udenad.
Til i dag skal I have forberedt spørgsmålene (las preguntas) til 'Diálogo sobre la ropa (se under dokumenter).
Gustar og andre dativstyrende verber.
Musik: Me gustas tu.
I skal færdiggøre ark med 'Gustar' til i dag.
I dag skal I arbejde selv. Læs venligst denne opgavebeskrivelse grundigt igennem, inden I går i gang.
Gennemgang af de dativstyrende verber (gustar, encantar m.m.).
Hvad er et diftongerende verbum? - opgaver.
Tekstlæsning i grupper (oplæser, 'ordbog', oversætter).
Gennemgang af klokken (la hora).
Hvis I ikke fik læst, oversat og besvareret spørgsmålene til tekst 3B, En la calle, så er det lektie til i dag.
I skal repetere tallene fra 1-30 (se dokument om tal under dokumenter).
Repetition af klokken (La hora).
Stedsangivelser (se under dokumenter).
Unidad 3 - A qué hora ......docx
I skal øve stedsangivelserne til i dag.
Spørgsmål med stedsangivelser (se dokumenter)
Spørgsmål om transport (se dokumenter)
Tekstlæsning i grupper, UNIDAD 3c + tilhørende spørgsmål.
Vi fortsætter med teksten fra i går. Klassen opdeles i mindre grupper.
Asbjørn, David, Rasmus
Mens I venter på at tale med mig, skal I arbejde med nær fremtid (2) på Min læring.
Vi skal lige have styr på de spansktalende lande.
Hvis jeg ikke har talt med alle grupperne, så skal vi tale sammen i dag (Unidad 3C + spørgsmål).
América Latina: Países
.
Gennemgang af Perfektum + opgaver fra MinLæring.
Tekstlæsning i grupper - Unidad 4a + spørgsmål.
Julehygge; Jeopardy og evt Bingo med præmier.
I skal prøve at færdiggøre lektien på Minlæring om Perfektum.
Vi starter året med lidt repetition og lidt musik.
Feliz año nuevo!
Gennemgang af One semester of Spanish love song
Læs og oversæt teksten om Julia
Vi opfrisker lige de regelmæssige verber med en Kahoot :-)
*Under teksten (kapitel 4a) ’Así se dice’ – oversæt sætningerne. Skiftes til at svare på spørgsmålene. I sætning 7 kan I skifte ’Eloy’ ud med Julia.
Fagevaluering
I får denne time til at læse, oversætte og besvare spørgsmål til kapitel 4.b - det er lektie til fredag, hvor I skal tale med mig om teksten. Når I øver jer på at tale om teksten, er det vigtigt, at I ikke har for meget fokus på skærmen.
Arbejde i klassen: Besvar spørgsmål til kapitel 4.b.
I grupper á 3-4 personer skal I tale med mig om dagens tekst.
Opgaver (før/efter I taler med mig): Kapitel 4.a - Ejercicios - opgave 3, 4, 5, 6, 7, 8.
I skal have læst, oversat og besvaret de tilhørende spørgsmål til kapitel 4.b.
(se 1. lektion).
El cuerpo humano.docx
I skal have lavet 2 personbeskrivelser fra "En el bar" (se under dokumenter). I skal bruge dokumenter om 'Personbeskrivelse' og 'El cuerpo humano'.
Gennemgang af fagevaluering.
I skal have forberedt 5 sætninger i 'udvidet nutid' (estar + gerundium) i fra billedet, 'En el bar'.
https://quizlet.com/754210801/stedsangivelser-caminando-unidad-3c-flash-cards/
www.duolingo.com/classroom/urqwzf
Vi holder lige en lille pause i Caminando og kigger på 'Mi casa' (Mit hus/hjem)
Vi fortsætter med at arbejde med 'Mi casa'.
I skal arbejde videre med jeres beskrivelse af hus/værelse. Den beskrivelse I laver nu, skal munde ud i en afleveringsopgave, så det vil være en god idé at gøre noget ud af det.
Vi arbejder med spørgsmål til Mi casa. Skriv 5 spørgsmål, så du kan komme til at vide mere om dine kammeraters hus/værelse.
I skal snakke om studenterkørsel (Maja og Caroline).
I denne time skal I færdiggøre den tekst I er i gang med at skrive om 'Mi casa'. Der skal være en beskrivelse af jeres hus (fx. type, farve, beliggenhed, størrelse, antal værelser m.m.) samt en beskrivelse af jeres værelse. I skal bruge de gloser, so
I dag skal I arbejde med den aflevering, I afleverede inden ferien (vi rykker denne opgave til onsdag). Vi gennemgår delprøven i dag.
Conoce a Ana - Información personal (1).docx
I dag skal I arbejde med den aflevering, I afleverede inden ferien
I disse to timer har vi karaktersamtaler. Resten af klassen ser en film imens.
I skal arbejde med spørgsmål til filmen, "15 años y un día".
Preguntas para trabajar con la película 15 años y un día (Gemt automatisk) (3).docx
Vi skal lige gøre de sidste spørgsmål til "15 años y un día" færdige. Herefter præsenteres i for et nyt tema, "Un mes en Málaga".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering nr. 1
24-11-2022
Aflevering nr. 2
20-01-2023
Delprøve 1
27-01-2023
Aflevering nr. 3
03-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Un mes en Málaga (fortsættes på 3. år)
"Un mes en Málaga" (I-bogssystem).
www.unmesenmalaga.com
Indhold
Kernestof:
Gennemgang af dagens tekst.
Læs og oversæt kapitel 7. I skal kunne oversætte det direkte fra den spanske tekst. Husk at træne gloserne inden I går i gang med at læse. Det gør det nemmere at forstå teksten.
I får tid til at arbejde med jeres afleveringsopgave i dag.
I skal have læst og forstået kapitel 8 i 'Un mes en Málaga'. HUSK at øve gloser først, så I kan oversætte direkte fra den spanske tekst.
Fotosafari med verber, adjektiver og dans.
Rasmus og Emil R tager prøven. Resten af klassen går i gang med en ppt. til jeres oplæg om 'Una persona famosa'.
Gennemgang af prøven.
Før og efter jeres oplæg skal I arbejde med de udleverede repetitionsopgaver.
Grupo 1:
Vi hygger i sidste time.
Plan for sprogdag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Un mes en Málaga (fortsat fra 1. år)
Kapitel 9-11.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage!
Vi blev ikke helt færdige med 'Un mes en Málaga' før ferien, men inden vi fortsætter i bogen, skal vi lige opfriske vores viden om Marie og hendes oplevelser i Málaga.
Hvad har du lavet i din ferie? Forbered 4 sætninger på spansk, der beskriver, hvad du har lavet i din ferie. En af sætningerne skal være FALSK! Husk at anvende førnutid / perfektum. Kig evt. i 'De acuerdo'.
Repetition af Un mes en Málaga.docx
Vi fortsætter med kapitel 9 i 'Un mes en Málaga'.
Gennemgang af Afleveringsopgave nr. 1
Gennemgang af dagens tekst + spørgsmål.
Hvis der er tid, går vi i gang med kapitel 1 i De acuerdo.
Læs og forstå kapitel 9 i 'Un mes en Málaga'. Det er vigtigt, at I også træner gloserne hjemme. Husk, at I skal kunne oversætte teksten direkte fra spansk.
Gennemgang af spørgsmål til kapitel 9.
Word Cloud Generator
Studietur - indbetaling - rater
I skal have færdiggjort spørgsmålene til kapitel 9.
Gennemgang af teksten, hvorefter I skal arbejde med de tilhørende spørgsmål.
Un mes en Málaga: læs og forstå kapitel 10, hvor Marie rejser til Barcelona (I skal kunne oversætte teksten direkte fra spansk).
Gennemgang af 'De acuerdo', kapitel 2 a - artikler.
De acuerdo, kapitel 1a/b - substantiver: øvelse 1, 2, 3, 4.
Gennemgang af spørgsmål til kapitel 10 i Un mes en Málaga.
Træningsøvelser til grammatik.
Gennemgang af dagens lektie.
I morgen skal I have prøve. Prøven omhandler kapitel 9 i 'Un mes en Málaga'.
'De acuerdo', kapitel 2 a/b - artikler: øvelse 1, 2, 3.
I har 60 minutter til at færdiggøre prøven. Hvis I vælger af aflevere før tid, skal I arbejde med Duolingo resten af timen - så husk airpods el. lignende.
Prøve. Husk at medbringe blyant og viskelæder.
Vi skal arrange morgenmad til idrætsdagen + Maja og Caroline har bedt om tid til at tale om studieturstrøjer.
Prøve nr. 1 retur.
Hvor skal vi bestille morgenmad?
Til i dag skal I have læst/oversat kapitel 11 i 'Un mes en Málaga' (det sidste kapitel vi skal læse i denne i-bog).
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 La chica del tren
"La chica del tren",
Krimi-novelle, der foregår i Barcelona.
Indhold
Kernestof:
Afleveringsopgave 1 retur.
Til i dag skal I have læst/oversat kapitel 11 i 'Un mes en Málaga' (det sidste kapitel vi skal læse i denne i-bog).
Info om teater-forestilling.
Præsentation af emnet; Ung i Latinamerika.
Udfyld info-ark om Colombia.
I skal have besvaret spørgsmålene til kapitel 11 i Un mes en Málaga
I får udleveret den første tekst om 'Mario de Colombia'.
Afleveringsopgave nr.1 retur.
Gennemgang af info-ark om Colombia.
Busca información sobre Colombia.docx
Præsentation af afleveringsopgave nr. 2.
I får tid til at arbejde videre med jeres beskrivelser af 'en kendt colombianer'.
I skal have besvaret alle spørgsmålene om 'Colombia' til i dag (se torsdag).
I skal læse og forstå den udleverede tekst: El país de Mario; Colombia, side 22 - 24 (....muchas personas han muerto en episodio violentos.)
Nu brugte vi hele timen på jeres afleveringsopgave nr. 1. Så til i dag skal I læse resten af teksten; 'El país de Mario'. Jeg har også lagt teksten under dokumenter i det tilfælde, at jeres kopi skulle være bortkommet.
El país de Mario - mundtlig udtryksfærdighed om temaer.docx
Frederik, Nicoline og Rafael holder oplæg om Pablo Éscobar.
Efter oplægget bliver klassen opdelt i to grupper, der på skift gennemgår teksten, El país de Mario, i klassen.
El país de Mario - Colombia.pdf
Nye pladser.
Mario de Colombia: I skal læse og forstå fra side 5 i pdf'en til og med side 6, linie 11 (se torsdagens lektion).
Mario de Colombia - preguntas.pptx
Gennemgang af dagens tekst-spørgsmål. Prøv, om I kan besvare spørgsmålene vha stikord.
Hvis vi har tid, skal vi se en dokumentar om turisme i Medellín.
I skal have læst og oversat resten af teksten 'Mario - un estudiante international' og besvaret de tilhørende spørgsmål (spørgsmålene ligger på sidste fredags lektion).
Vi følger op på foredraget om Colombia.
Vi skal formulere sætninger til 'Pablo Éscobars flodheste'.
Medbring 'De acuerdo'.
Vi nåede ikke De acuerdo i går. Den tager vi i dag.
Delprøve 1: prøven tager udgangspunkt i 'Mario - un estudiante international.
Vi tager grammatikken i denne lektion.
Oplæg om Shakira (Asbjørn, Davis, Emil V, Rasmus)
I dag kigger vi på 'Estratos' i Colombia. I får udleveret en lille tekst, som I skal arbejde med i grupper.
Oplæg om Sofia Vergara (Lucia, Iben, Frida, Victoria)
Vi har fået en ekstra lektion i denne uge. I skal have færdiggjort kapitel 3b (øvelse 1, 2, 3, 4) i De acuerdo om 1) genitiv og 2) sammensatte navneord.
Poblaciones y estratos socioeconómicos - med opg..pdf
I skal arbejde videre på jeres oversigt over nogle af de socioøkonomiske faktorer i Colombia
Oplæg om Carlos James (Mads, Alfred, Benjamin, Freja)
Olivia og Rafael tager prøven.
Jeg taler med de enkelte grupper om teksten med udgangspunkt i jeres visualiserings-papir.
Oplæg om Carlos Valderama (Ashlee, Caroline, Maja)
I skal have færdiggjort jeres visualisering af 'Poblaciones y estratos sociales'.
Oplæg om J. Balvin (Christopher, Noah, Alexander) - Alle manglede til oplæg.
I skal lave kapitel 6A/B og aflevere besvarelserne på Elevfeedback på denne time.
Oplæg om André Éscobar (Lucas, Rosiak, Lasse)
I skal have læst og oversat teksten om 'Machismo....". I kan finde den under dokumenter - Colombia y los colombianos.
Oplæg om Varlos Vives (Laura, Olivia, Elliot)
Gennemgang af ny afleveringsopgave nr. 3
Haz una historia.pptx
I får timen til at arbejde med jeres aflevering.
Vi bruger den næste uge på datiderne.Der vil være en gennemgang af datiderne og herefter skal I læse en lille novelle i datid; El hombrecito vestido de gris.
Imperfektum - vivir, decir
Imperfektum - estar, hablar
I skal først træne de regelmæssige bøjninger af imperfektum (se nedenstående links til quizlet.
Når I har øvet jer på imperfektum-formerne, skal I gå i gang med at læse 'El hombrecito vestido de gris'. I skal have læst og oversat side 7-8 til torsdag, så det er vigtigt, at I får nået noget i denne time.
Vi starter timen med at gennemgå dagens lektie. Herefter skal I i gang med at træne de regelmæssige præteritums-verber (se vedhæftede links til quizlet).
'El hombrecito vestido de gris', læs og oversæt side 7-8.
Præteritum - beber
Præteritum - vivir
Præteritum - hablar
I dag læser vi den sidste del af 'El hombrecito vestido de gris'
Datos sobre México: lav en opdatering af de tal, der står i det udleverede dokument. Find nyeste informationer på www.cia.gov (world fact book) - og sammenlign med Danmark.
7 curiosidades de México.docx Busca 10 símbolos de México.docx
Da jeg er blevet syg, skal I arbejde selv i denne lektion. I denne lektion skal I arbejde videre med jeres afleveringsopgave.
Vi skal kigge på en af de store 'fiestas' i México, 'Día de los muertos'.
Gennemgang af "7 curiosidades de México" (arbejdsark fra tirsdag).
I skal medbringe De acuerdo.
Film: Coco.
Vi kigger lidt mere på symbolerne fra 'Día de los muertos'.
Vi har auditoriet i dag og det passer jo godt, eftersom vi skal se 'Coco'.
Vi ser den sidste del af 'Coco'.
De acuerdo: I skal arbejde videre med kapitel 5A, øvelse 1 + 2. Øvelserne skal afleveres i elevfeedback senest kl. 15. Manglende afleveringer vil udløse fravær.
De acuerdo: gennemgang af kapitel 5, øvelse 1 + 2 - I kan finde jeres besvarelser på elevfeedback i fredags.
De sidste indbetalinger til studieturen, 2. rate - sidste indbetalingsfrist i dag.
Día de los muertos - miniforløb (4).docx
I skal arbejde videre med opgaverne fra i går, 'Día de los muertos'.
Aby.pdf
Aby - arbejdsspørgsmål 1.docx
Om afleveringsopgaver: Hvordan skriver man en selvstændig tekst?
Vi gennemgår tekst-materialet om 'Día de los muertos', som I blev færdige med sidste torsdag.
Aby - arbejdsspørgsmål 1.docx I skal have læst og forstået teksten Tekst 1 om Aby, som I også arbejdede med sidste torsdag. Aby.pdf
Aby - del 2.pdf Præsentation af ny afleveringsopgave + kort video om, hvordan man skriver en selvstændig tekst.
Efter gennemgang af spørgsmål og afleveringsopgave skal I læse tekst om pigen, Aby.
Gennemgang af spørgsmål til Aby-teksten (geografi og samfund).
Elevtrivselsundersøgelse.
De acuerdo: kapitel 7, diftongerende verber.
Aby - arbejdsspørgsmål 2.docx
Aby - del 2.pdf
De acuerdo, kapitel 7: øvelse 1, 2, 3 (diftongerende verber).
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 4 ejemplos de ser joven en Latinoamérica
"Identidad contrastada"
I dette emne skal vi læse om unge fra Argentina, Colombia, Nicaragua og Chile.
Hvert kapitel giver et indblik i landet og herefter beskriver hovedpersonen positive og negative sider ved at være ung i dette land.
Eleverne skal drage paralleller til det at være ung i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Vi kigger på nogle af dialogerne (se Elevfeedback d. 28. nov.)
Arbejde med mundtlig udtryksfærdighed med Aby-teksten.
Aby - arbejdsspørgsmål 2.docx
Vi skal i gang med kapitel 8 (ser/estar).
Medbring De acuerdo.
Medbring De acuerdo (ser/estar)
Billedbeskrivelse med ser, estar, hay.docx
Efter gennemgang af teksten får I en kort pause og herefter går vi i gang med prøven.
I skal have lavet øvelse 1 + 2 i De acuerdo + skrevet sætninger til billedet (se torsdagens lektion) med ser, estar og hay.
Hvis vi kan nå det, så tager vi et spil Bingo efter prøven.
Dansk tekst om immigrationsbølger i USA.pdf
Spørgsmål til dansk tekst om migrationsbølger.docx
Vi blev færdige med emnet om Mexico før ferien. I det næste emne skal vi kigge nærmere på Mellemamerika mere, der vælger at migrere til USA.
I dag - Familiemigration..... fra bogen Latinos - USA's store mindretal..pdf Dansk tekst om immigrationsbølger i USA.pdf
I skal have besvaret spørgsmålene til teksten om Immigrationsbølger (torsdag) samt læst den vedhæftede tekst.
Spørgsmål til Familiemigration (laves i klassen)
Dokumentar: Karavanen mod USA, DR1, Horisont, 2021 (10 min.)
UNDERVISNINGSEVALUERING
Gloser til 'La caravana'
I denne time skal I arbejde selv.
La caravana - 23 de octubre de 2018.docx
La caravana - glosario.docx
Pas-info
Gennemgang af teksten.
I skal have læst resten af teksten om 'La caravana' til i dag.
Vi arbejder videre med emnet om Migration. I dag skal vi læse om, hvorfor mange mexicanere ønsker at rejse til USA samt hvilke muligheder de har for at komme over grænsen.
Musik: Pobre Juan af Maná.docx
Vi taler lidt om 'Pobre Juan'.
I skal aflevere er resumé på 50 ord under Opgaver i Lectio (se opgaven under opgaver).
Preguntas Dags Dato Special Crossing Arizona.docx
Vi ser 'Crossing Arizona' færdig og I skal besvare de tilhørende spørgsmål.
Fagevaluering - respons
Gennemgang af spørgsmål til 'Crossing Arizona'.
Interview med Sofía Campos.pdf
Evaluering.
: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=3WEP5KS8U53P
I skal læse/forstå teksten 'Interview med Sofia Campos' ned til 'Dream Act'.
Evaluering
I skal have læst/forstået 'Interview med Sofia Campos' til og med 'El miedo'. Resten af teksten læser vi i klassen.
Dagens opgave: I skal logge ind på www.mitcfu.dk og se den dokumentar, der hedder 'Illegal i USA' (42 min.)
Dokumentar: Illegal i USA.
Film: Sin nombre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 La indústria de moda y la sostenibilidad
Indhold
Kernestof:
Forberedende øvelser til den film, vi skal se senere på ugen.
Sin Nombre billeder.docx
Vi starter på at se filmen.
Vi ser resten af filmen færdig i dag.
Vi gennemgår det færdige program.
I skal skrive en sætning pr. billede om den virkelige handling i 'Sin nombre'.
Vi samler op på dokumentaren 'Illegal i USA', som I lavede som arbejd-selv-opgave d. 7. februar (uploaded på Lectio).
Hvad sker der med DACA i dag?
DACA - historia de un sueño.pdf
Uddrag fra Deadline (14.09.2017) - ca 10 min. om Daca.
Vi skal kigge på jeres besvarelser til dokumentaren 'Illegal i USA'.
Vi skal øve nogle enkle samtaleemner til jeres Meet and Cook-dag på tirsdag.
Som lectio til i dag, skal I gå ind på Ecoalf's hjemmeside (den engelske) og læse om 'About Ecoalf'.
Vi skal i gang med et nyt emne, der handler om fast fashion vs slow fashion.
Billedbeskrivelse - moda rápida
Dokumentar: Giftige varemærker (2013) - 56 min.
I skal lave en billedbeskrivelse ud fra det billede, der ligger på tirsdagens lektion. I skal 1) beskrive hvad der er på billedet (handling m.m.), 2) beskrive billedet ud fra emnet 'moda rápida'. Her skal I bruge nogle af de gloser/sætninger, I har s
Ventajas y desventajas de la moda rápida - 2.e.docx
Før Påskeferien arbejdede vi med begrebet 'fast fashion' samt fordele og ulemper ved dette begreb. I dag skal I lave forberede et spørgeskema, så I kan lave en lille undersøgelse om jeres kammeraters tøjvaner.
I får også denne lektion til at arbejde med jeres afleveringsopgave (spørgeundersøgelse om tøjvaner). Resten skal I lave hjemme - afleveringsfrist næste fredag.
I skal have læst artiklen "Pantalones vaqueros - tóxicos?"
Slow fashion - moda lenta.docx
Holdnings-tekst
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave nr. 5
29-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Studietur til Spanien
Kulturmøder.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#10 España en la calle
I dette emne arbejder vi med nogle af de samfundsemner samt kulturelle perspektiver, spanierne har oplevet og stadig oplever i det offentlige rum.
Der er fokus på el botellón, 15M-bevægelsen, kampen for uafhængighed samt traditionelle spanske byfester
Sideløbende arbejdes der med 'Spontant Spansk' af Paul Klitnæs.
Kernestof:
España en la calle af Martin Tønner og Kasper Kloch, Gyldendal, 2019:
- Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
- 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante"
- Ildfest: La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano
- Mennesketårne: Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"
- Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa."
Supplerende stof:
España en la calle af Martin Tønner og Kasper Kloch, Gyldendal, 2019:
- I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas (dansk tekst)
- Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til politisk jordskælv (dansk tekst)
- Spanien på randen af et nervøst sammenbrud: Separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv (dansk tekst)
- Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament (dansk tekst)
Dokumentar:
- Anna og Anders i Europa: Splittelse og forsoning i Spanien, DR, 2022 (58 min).
- Veros kamp mod Spanien, DR Horisont, 2019 (23 min.)
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! Jeg håber, at I alle har nydt ferien.
Herefter skal vi lige følge op på, hvor meget I har fulgt med i forhold til spanske og latinamerikanske begivenheder fra stranden, poolen, jobbet eller hvor I end har befundet jer i ferien.
I skal have læst den vedhæftede tekst (dansk). I byen på spansk.docx
Vi skal i gang med et nyt emne om 'España en la calle'. I får udleveret emnet i et kompendium, men det vil også ligge i et samlet dokument på Lectio.
Modalverber - forventninger til spanskfaget - forventninger til jer selv i forhold til det sidste år med spansk.
Udklædning, banner, morgenmad.
Billedmateriale til den danske tekst.
Jeg kommer med en dukseliste.
Vi mangler lige at tale om de to sidste billeder.
Elevrådsrepræsentant / suppleant. Skal der vælges nye - eller vil de samme fortsætte. Det første elevrådsmøde afholdes d. 23. august.
I skal have læst teksten om 'El botellón' ekstensivt til i dag. I skal IKKE lave de tilhørende spørgsmål.
Overvej hvilke aktiviteter I vil deltage i på idrætsdagen. Alle skal deltage, men ikke nødvendigvis i alle aktiviteter.
Modalverber - forventninger til spanskfaget.
I får udleveret teksten til delprøve 1 (mandag d. 26. august).
Delprøve 1, tekst, 26. august 2024.docx
Der er afsat to timers forberedelse til dagen. Husk lidt snacks, da vi ikke holder pause 1-2 lektion.
I skal have læst den danske tekst om 15-M - bevægelsen i Spanien (se kompendiet). Desuden skal I skrive noter til en tidslinie om begivenheder FØR, UNDER og EFTER 15-M.
I får 30 minutter til at besvare spørgsmålene til teksten og oversætte slogans.
I skal læse og forstå, 'De las plazas al parlamento ....'
Medbring kompendiet med handelsspansk.
Vi skal se en dokumentar om 'Spaniens tabte generation' (14.09.11).
Arbejdsopgaver til Spaniens tabte generation.docx
I skal have læst den danske tekst på side 10 i kompendiet og læst opgave på samme side (kombinér ordene). Desuden skal I læse/oversætte den første del af teksten, Acampada en Sol, side 11 i kompendiet.
I får delprøve 1 + handelsbrevet retur. Hvis jeg når det, får I også delprøve 2 retur.
I skal læse/forstå side 11-12 i Kompendiet, 'España en la calle'.
Samtaler. De kommende uger vil jeg tale med jer om, hvordan I er kommet i gang på 3. år. Jeg regner med at være igennem alle inden efterårsferien.
Hvis der bliver tid i denne time, skal I arbejde med 'Ante todo hablamos'.
I skal læse/forstå resten af teksten om 'Acampada en Sol' til i dag.
I skal læse den danske tekst.
Aflevering retur (RYKKES TIL FREDAG).
Vi skal arbejde med Ante todo hablamos.
I skal have læst teksten "Catalonien: Cataluña, un nuevo país en Europa? - "Podemos crear una sociedad más justa" og besvare de tilhørende spørgsmål.
Den gruppe, der sad ude og arbejdede i torsdag, bliver i klassen og gennemgår teksten.
Aflevering nr. 3 retur + aflevering af rettelser (3-4 linier) på Elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1
21-08-2024
Delprøve 1 (1)
26-08-2024
Opgave 2
28-08-2024
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#13 Narcocultura
Indhold
Kernestof:
Hvis der bliver tid i denne time, skal I arbejde med 'Ante todo hablamos'.
I skal læse/forstå resten af teksten om 'Acampada en Sol' til i dag.
I skal læse den danske tekst.
Samtaler. De kommende uger vil jeg tale med jer om, hvordan I er kommet i gang på 3. år. Jeg regner med at være igennem alle inden efterårsferien.
Aflevering retur (RYKKES TIL FREDAG).
Vi skal arbejde med Ante todo hablamos.
I skal have læst teksten "Catalonien: Cataluña, un nuevo país en Europa? - "Podemos crear una sociedad más justa" og besvare de tilhørende spørgsmål.
Den gruppe, der sad ude og arbejdede i torsdag, bliver i klassen og gennemgår teksten.
Aflevering nr. 3 retur + aflevering af rettelser (3-4 linier) på Elevfeedback.
I arbejder med spørgsmål til den spanske tekst de første 30 min.
I skal have læst den danske tekst i kompendiet (side 19-20) + den spanske tekst om mennesketårne; Jóvenes adictos a las traditiones .....
I skal se en dokumentar med Anne og Anders i Catalonien.
Vi bruger 1. lektion på at se den dokumentar, vi skulle have set i fredags. I skal arbejde videre med spørgsmål til dokumentaren på fredag.
Delprøve 1. Husk blyant og viskelæder.
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren udleveres.
Vi ser resten af dokumentaren om 'Anders og Anne' færdig i dag. Herefter skal I arbejde med mundtlig udtryksfærdighed.
España en la calle - Entrevista.docx
Omlagt elevtid 9. oktober 2024.docx
I skal have tekst materialet færdigt til i dag. Timen skal bruges på at øve og opgave.
Spansk i Studieområdeprojektet (SOP) på HHX - Spansk - HHX | Emu.dk
Delprøve 2 retur.
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#8 Handelsspansk
Vi går så småt i gang med handelsspansk.
Eleverne indhenter oplysninger om forskellige spanske virksomheder.
Mundtligt oplæg.
Handelsbreve: ordre, tilbud, efterspørgsel, memo, ansøgning (Un mes en Málaga).
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468620450", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468620450", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56468620450" }