ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022 KI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Kinesisk A
Lærer(e)
Hold
N2022 KI (
N1 KI
,
N2 KI
,
N3 KI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning
Titel 2
Begynderundervisning - fortsat
Titel 3
Emne: Hobbyer og sport Àihào hé yùndòng 爱好和运动
Titel 4
Emne: Qù lǚxíng og Nǐ qù nǎli?
Titel 5
Emne: Mad og drikke 饮食 Yǐnshí
Titel 6
Emne: Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā
Titel 7
Mig og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā
Titel 8
Emne: Unges mobilvaner 年轻人用手机的习惯
Titel 9
Emne: Tale om hobbyer og sport 谈爱好和运动
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning
Der er fokus på at indføre eleverne i det kinesiske sprog, så de får en forståelse for sprogets opbygning og grammatik. De bruger grundbogen Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 1 + 2, Systime.
Eleverne træner simple sætningskonstruktioner, udtale og samtale.
Der trænes præsentation af sig selv og familien, samt samtale om simple emner.
Eleverne lærer om skrifttegn og øver sig på at skrive udvalgte tegn på computer.
Der bruges videoklip, lydfiler og billeder til at understøtte sprogindlæringen.
Indhold
Kernestof:
Oversæt gloserne 09.11.22.docx
Oversæt til kinesisk 09.11.22.docx
Lav svar til spørgsmålene 09.11.22.docx
I skal øve jer på de svar i lavede til spørgsmålene fra sidste gang - I skal kunne svare på kinesisk
Opsamlingstekst - start hh1KI.docx
Skriv kort om dig selv på kinesisk med tegn - se gloser og dialoger i bogen!
Oversæt gloserne og lav en sætning med dem 23.11.22.docx
Find et billede af en familie på nettet og skriv om det på kinesisk.docx
Læs dialogen igennem og øv jer på at præsentere jeres familie på kinesisk uden hjælpemidler - Nǐ de jiā yǒu jǐ kǒu rén?
Svar på spørgsmålene - skriv kinesiske tegn.docx
Kinesisk mad.pptx
Oversæt sætningerne til dansk - brug bogen/gloselisten.
Interview af en klassekammerat.docx
gloseliste_kinesisk_1 (1).pdf
Opgaver 05.12.22.docx
5.2 Nǐ yǒu xiōngdì-jiěmèi ma? Oversæt til dansk!
Kinesisk repetition 07.12.22.docx
Familien i Kina.docx
5.3 Zhè shì shéi?
Oversæt sætningerne til dansk - zhe og na.docx
Oversæt teksten til dansk - zhe og na.docx
Øvelser zhe og na - 19.12.22.docx
Oversæt til dansk 04.01.23.docx
4.4 Nǐ de diànhuà hàomǎ shì dūoshao? OVERSÆT TEKSTEN!
6.1 Zhāng Chāo 1
Oversæt til dansk:
Oversæt til dansk 09.01.23.docx
Oversæt sætningerne til dansk 11.01.23.docx
LINE Dictionary : English-Thai, Chinese-English, English-Chinese Dictionary
Evaluering
Kina informationssøgning.pptx
Oversæt til dansk - shi zai you.docx
Titel
dialog 1.pdf
Spørgsmål til kapitel 5 dialog 1.docx
Skriv et svar til spørgsmålene med udgangspunkt i billedet.docx
6.5 Àimǎ 1
爱玛Emma,
Oversæt sætningerne til dansk 06.02.23.docx
Kinesiske luftballoner 2023.docx
Lektion 6 Dialog 1.pdf
Oversæt med zai og mang.docx
Ungdommen i Kina.docx
Ungdommen i Kina - Tang ping.docx
Dagens time:
7.1 Nǐ huì xiě Hànzì ma?
Zài xuéxiào - lave en dialog om at lære kinesisk.pptx
Opgaver 15.03.23.docx
Oversæt sætningerne adverbier og adjektiver 20.03.23.docx
Lektion 5, dialog 2.pdf
Svar på spørgsmålene lektion 5, dialog 2.docx
Øveark 1-3 tegn.docx
I skal øve jer på at svare på alle spørgsmålene uden hjælpemidler.docx
Dagens opgaver KI1 29.03.23.docx
Wo de xingqi.pptx
HH1 KI 30 10.04.23.docx Datoen er forkert, men dokumentet er ok.
Dagens opgave 1KI - 19.04.23.docx
Opgaver 24.04.23.docx
Tid - Jǐ diǎn zhōng.pptx
Lav en tegneserie 03.05.23 1KI.docx
9.1 Nǐ hǎo ma?
8.5 Nǐ xīngqītiān zuò shénme?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 75
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderundervisning - fortsat
Eleverne bygger videre på deres begyndersprog og arbejder med grammatik, udtale, emnebaseret ordforråd, sætningsdannelse, kinesiske tegn og samtaleøvelser.
Der arbejdes med bøgerne Ni Hao Zhongguo 1-3, Lene Bech & Christian Nielsen og blandede tekster.
Eleverne øver samtaler på dagligdags kinesisk og træner oversættelse og skriftlig formulering.
Tekster:
Wǒ de jiàoshì
Peggy qù jiuba
Kè xiànzài kāishǐ le
Jiǎozi
Duìbuqǐ wǒ de Zhōngwén bù hǎo
Making friends and drinking coffee
Lái Zhōngguó wán ba!
Wǒ qǐng nǐmen chīfàn
Nǐ jīntiān zěnmeyàng?
Zhōngguó
Wǒmen xǐhuan hé bú xǐhuan de shíwù
Hěn duō zuòyè
Indhold
Kernestof:
Dansk erhvervsliv roser Lars Løkkes nye Kina-aftale
En stiltiende protest spreder sig i Kina: Koko har skiftet karriereræset ud med et surfboard
DRTV - P3 Essensen: Derfor låner Kina penge til hele verden
Oversæt til dansk:
9.2 Ni jintian zenmeyang.docx
Øv jer på at præsentere mest muligt om dig selv - uden hjælpemidler - du kan bruge spørgsmålene i powerpointen
Spørgsmål til præsentation.pptx
I skal lave sætninger med tegn 08.09.23.docx
9.5 Wǒ qǐng nǐmen chīfàn
Skriv 10 sætninger med kinesiske tegn - 5 skal indeholde juéde 觉得 - synes.
Oversæt til dansk 15.08.23.docx
我 | Definition | Mandarin Chinese Pinyin English Dictionary | Yabla Chinese
Skriv teksten __ som pinyin og oversæt til dansk.docx
Oversæt sætningerne til dansk: I må gerne bruge Yabla Chinese English Dictionary with Pinyin, Strokes, & Audio - Yabla Chinese
Lytteøvelse lektion 1-6
Skriv sætningerne med tegn og oversæt til dansk:1. Wǒ xǐhuan chī Měiguó cài. (se dialog 9.5)2. Zhūlìyà qǐng tā de nánpéngyou qù Zhōngguó. (se dialog 9.5)3. Tā xiàwǔ sān diǎn bàn shàngbān, wǎshang jiǔ diǎn xiàbān.4. Xīngqīliù tā yào qù diànyǐngyuàn.5.
Skriv tegnene med pinyin og oversæt til dansk 22.09.23.docx
10.1 Wǒ de jiàoshì
_____.docx
Ràng wǒ jièshào wǒ de jiàoshì 26.09.23.docx
Skriv sætningerne med tegn:
Øvelse øveark 1-10 29.09.23.docx
Kinesisk - Making friends and drinking coffee.docx
Duibuqi wo de Zhongwen bu hao.docx
__.docx
__.docx I skal oversætte teksten om Jiaozi færdig og svare på spørgsmålene.
Læseøvelse lektion 1-10.docx
Grammatik og sprogteori
10.2 Kè xiànzài kāishǐ le
Oversæt til dansk: I skal bruge lektion 10.2 - se grammatikken1. Wǒ gēn tā yìqǐ hē píjiǔ.2. Tāmen gēn Lǐ lǎoshī yìqǐ xué Yīngwén.3. Wǒmen gēn Zhūlìyà yìqǐ kàn diànshì.4. Yīnwèi Huáng Péng lái le, suǒyǐ Zhūlìyà gāoxìng le.5. Yīnwèi tā jīntiān yǒu hěn
Peggy ___.docx
Ràng wǒ jièshào wǒ zìjǐ.
Oversæt til dansk 13.10.23.docx
___________.docx
Analytikerne håber: Har en af verdens største økonomier nået bunden? Læs artiklen og find 4 relevante pointer om udviklingen i Kina.
____.docx
Øvelse 27.10.23 I skal lave en sætning med kinesiske tegn til hvert punkt.docx
10.3 Wǒ bù xǐhuan tīngxiě
Oversæt til dansk - chuqu paizhao.docx
Gebenhagen - skriv om billedet 1.docx
Kinesisktimen 10.11.23.docx
10.5 Zuò fānyì liànxí | Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 2
I skal forberede jer på gennemgang af de virtuelle timer fra den 10/11 Kinesisktimen 10.11.23.docx
Lektion 12 - Dialogen.pdf
Tegnøvelse 24.11.23.docx
Tegnøvelse fra fredag skal være lavet færdig - aflever i elevfeedback 2. modul fredag
Skriv 3 sætninger med "juéde" synes og 3 med "xǐhuan" kan lide
Stil og besvar spørgsmål - kapitel 10.docx
Tegnøvelser - 01.12.23.docx
Chinese English Dictionary with Pinyin, Strokes, & Audio - Yabla Chinese
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Emne: Hobbyer og sport Àihào hé yùndòng 爱好和运动
Eleverne arbejder med emnet hobbyer og sport på kinesisk.
Tekster:
11.1 Nǐ yǒu shénme àihào?
https://nihao2.systime.dk/?id=410
11.2 Nǐ zuò shénme yùndòng?
https://nihao2.systime.dk/?id=411
11.3 Nǐ kànguo Zhōngguó diànyǐng ma?
https://nihao2.systime.dk/?id=412
Eleverne træner at præsentere sine hobbyer og sportsgrene på kinesisk med brug af forskellige relevante sætningskonstruktioner.
Indhold
Kernestof:
11.1 Nǐ yǒu shénme àihào?
11.2 Nǐ zuò shénme yùndòng?
Billedbeskrivelse 2KI 12.12.23.docx
Se spørgsmålene igennem og prøv at lav et svar til alle sætninger - I skal øve jer på at svare på alle spørgsmålene uden hjælpemidler - version 2.docx
Oversæt til dansk 15.12.23.docx
Lav 5 sætninger på pinyin og kinesiske tegn
Oversæt teksten til dansk 11.3 Nǐ kànguo Zhōngguó diànyǐng ma?
Lav mindst to svar til hver sætning: 1.Nǐ kànguo Yīngguó diànyǐng ma? 2.Nǐ tīngguo Měiguó yīnyuè ma? 3.Nǐ dǎguo lánqiú ma? 4.Nǐ liànxíguo wǔshù ma? 5.Nǐ qùguo Yìdàlì ma? 6.Nǐ zuò shénme yùndòng? 7.Nǐ yǒu shénme àihào?
Vi ser "Rockstjernen og eksgangsteren i kamp om Taiwan"
Projekt - vis MIG hvad du kan!.pptx
Kultur- og samfundsstof - Familiemedlemmer
Spørgsmål til tekst 11.1 Ni you shenme aihao.docx
Dagens opgaver 30.01.24.docx
11.4 Nǐ zuì xǐhuan qù nǎli lǚxíng? | Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 2
Kinesisk Nytår.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Emne: Qù lǚxíng og Nǐ qù nǎli?
Emne: At rejse og finde vej.
Eleverne arbejder med at tale om at rejse og finde vej.
Tekster:
11.4 Nǐ zuì xǐhuan qù nǎli lǚxíng?
https://nihao2.systime.dk/?id=413
12.2 Zhōngguó de chéngshì
https://nihao2.systime.dk/?id=420
12.3 Nǐ qù nǎli?
https://nihao2.systime.dk/?id=422
12.4 Wǒ mílù le
https://nihao2.systime.dk/?id=423
12.5 Wǒ de xuéxiào
https://nihao2.systime.dk/?id=424
Indhold
Kernestof:
Hvad er dit kinesiske stjernetegn? Find det her
11.4 Nǐ zuì xǐhuan qù nǎli lǚxíng?
Skriveøvelse 20.02.24.docx
OPGAVE 2 - 23.02.24.docx
Opgaven til timerne I skal øve jer på at svare på alle spørgsmålene uden hjælpemidler 01.03.24.docx
Den første opgave skal indgå i en samtale med mig på fredag
Vi arbejder med tirsdagens opgave
Opgaver 01.03.24.docx
Læs 1. Xi Jinping og den kinesiske drøm og 2. den kinesiske drøm
Lektion 12 dialog 1.pdf
I skal lave en struktur og mindst én øvelse til en et times brobygningstime. Det skal være med fokus på læring om:
____.docx
Beskrivende komplementer - øvelse.docx
12.2 Zhōngguó de chéngshì
Kinesiske byer Zhōngguó de chéngshì 02.04.24.pptx
bi sammenligning - oversæt til dansk.docx
https://nihao2.systime.dk/?id=422 OVERSÆT TEKSTEN! - brug gloserne fra teksten i en kort dialog du selv laver...
Skriv mindst 10 sætninger der er inspireret af billedet.docx
Guò shēngrì.pptx
Sætningskonstruktioner.docx
MDBG English to Chinese dictionary
Handwritten Chinese input
12.4 Wǒ mílù le
Oversæt sætningerne til dansk og lav fem nye sætninger med gloserne:
12.5 Wǒ de xuéxiào
Skriv om Po fra Kung Fu panda -.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Emne: Mad og drikke 饮食 Yǐnshí
Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen
Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.
Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder
Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen
Der arbejdes med teksterne
2.3 Gùshi - 去饭馆吃饭 Qù fànguǎn chīfàn
https://nihao3.systime.dk/?id=183
2.4 Kèwén - 中国饭Zhōngguófàn
https://nihao3.systime.dk/?id=184
Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet mad og restaurantbesøg.
Indhold
Kernestof:
Sætningskonstruktioner.docx
Hundreds of diners in China enjoy ‘world’s largest spicy hotpot’
Øv dig på at svare på spørgsmålene - du skal forstå spørgsmålet og kunne lave et svar:
Ældre i Kina.docx
Oversæt sætningerne til dansk og skriv dem med kinesiske tegn: Se listen med sætningskonstruktioner fra d. 13/8.
Øvelse 20.08.24 - svar på sætningerne.docx Sætningskonstruktioner.docx
Oversæt sætningen og øv dig i at genkende hvert enkelt tegn.
China’s Longest Noodle - Eat China (S2E8)
Oversæt sætningerne og øv tegnene: (Øveark 1-7)
Oversæt teksten til dansk og lav 5 spørgsmål til den 2.3 Gùshi
Kinesisk2_gloseliste.pdf
Oversæt sætningerne og øv tegnene: (Øveark 1-10)
Tegnøvelse 1-10 29.08.24.docx
Oversæt til dansk:
Lektier:
Øvelse - opgave 1 som eksamenssæt elevversion.docx
2.4 Kèwén
Lektier: (Øveark 1-12)
2.4 Kèwén - oversæt teksten og svar på forståelsesspørgsmål under øvelser til kewen
Lektier: (øveark 1-13)
Til timen: 1. Svar på spørgsmålene til teksten "Kewen" Spørgsmål til teksten - Zhongguofan.docx 2. Skriv en dialog med tegnene fra dagens lektie. 3. Hvad kan du lide at spise? Kinesisk og vestlig fastfood.docx 4.
Lav en præsentation til næste gang - hvor du kommer med svar på spørgsmålene:
Indsætningsøvelse 17.09.24 - tegn 1-13 Elevversion.docx
zh-CN-YunxiaoMultilingualNeural.mp3
Forbind tegn med pinyin 17.09.24.docx
Oversæt til dansk: (øveark 1-13)
Lytte øveark 1-13, 2.mp3
Skål for....docx
Lyt og oversæt til dansk 24.09.24.mp3 - prøv at skriv sætningerne med tegn
Økonom forventer drastisk udvikling: »Kinas problemer er større, end de fleste tror«
Øvelser til hele kapitel 2
Oversæt sætningerne til kinesisk og skriv dem med tegn:
FreeTTS - Text to speech mp3 online free - I skal lave en tekst.
Text To Speech With Natural Voices - MicMonster
Lytteøvelse 26.09.24.mp3 Lyt og oversæt
1. Oversæt sætningerne til dansk:
Nye Øveark - tegnoversigt (1).docx
Genfortælling af tekst.docx
Streetfood i Kina:
Brug alt din forberedelsesenergi på at lave "sætningen", der vil imponere Chen Laoshi.
Præsentation af dig selv og dine madvaner - lav som PP eller video.docx
Chinese zoo dyes dogs’ fur to make them look like pandas, sparking controversy
Lytteøvelse 1-17.mp4
Oversæt til dansk - chuqu paizhao.docx
I skal finde et eller flere billede(r) og lave en fortælling om det/dem – I skal indsætte billedet i et dokument
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Emne: Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā
Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen
Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.
Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder
Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen
Der arbejdes med teksterne
1) 我的旅行 Wǒ de lǚxíng
2) 丹麦 Dānmài
Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet at rejse og lande.
Indhold
Kernestof:
Danmai.docx
Gebenhagen - skriv om billedet.docx Skriv en tekst om en tur til København, hvor du inddrager billederne og dine oplevelser med attraktioner - det er individuelt.
Oversæt sætningerne til dansk, øveark 1-20:
Titel
192650_opgave_2.pdf
Wo de luxing.docx
Øvelser med tegn 03.12.24.docx
Oversæt sætningerne og skriv dem med tegn:
Opgaver øveark 1-22 - 10.12.24.docx
Danmai teksten læst op.mp3
_____.docx
Julegloser
Lav 10 sætninger med kinesiske tegn - inddrag relevante konstruktioner fra undervisningen.
Øvelse øveark 1-22.docx
I skal være klar med opgave 1 fra sidste gang
Tegnøvelse - øveark 25-31.docx
Kinesisk A - Liste over tegn til eksamen.pdf
Konjunktionsparret yòu ... yòu ...
Vi ser en udsendelse om Hong Kong DRTV - Horisont: Kinas kvælertag på Hong Kong
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mig og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā
Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen
Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.
Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder
Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen - Vi ser udsendelserne fra DRTV - Det Kina du ikke kender, del 1+2
Der arbejdes med teksten:
关于李明的介绍 Guānyú Lǐ Míng de jièshào
Eleverne arbejder med at præsentere teksten og tale om personen Li Ming.
Vi ser udsendelserne:
Horisont: Det Kina, du ikke kender (1:2 og 2:2) - DRTV
Kernen Den store leder Xi Jinping
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022303191825
Indhold
Kernestof:
MDBG English to Chinese dictionary
Kinesisk - Guānyú Lǐ Míng de jièshào.docx
Svar på tekstspørgsmålene til Guānyú Lǐ Míng de jièshào.docx
Spring festival, social practices of the Chinese people in celebration of traditional new year
Zài fànguǎn chīfàn - 30.01.25.docx
Evaluering
Vi ser udsendelsen The 'new China' in Thailand: ‘if you want hope, you have to leave’: Om kinesere der rejser til Thailand for at leve et mere frit liv. The 'new China' in Thailand: ‘if you want hope, you have to leave’
Dagens opgave: Opgave kinesisk 06.02.25.docx
Lav en sætning med gloserne 18.02.25.docx
I skal lave en præsentation af teksten - 关于李明的介绍 Guānyú Lǐ Míng de jièshào
Opgaver 20.02.25.docx
Vi ser udsendelsen - DRTV - Horisont: Det Kina, du ikke kender (1:2)
Kinesisk nationalisme og den kinesiske drøm.docx
Skriv 10 sætninger på tegn med brug af forskellige konstruktioner fra undervisningen - afleveres i elevfeedback i starten af timen.
Oversæt tegnene til dansk 17.03.25.docx
6.2 Wǒ de mèngxiǎng | Nǐ hǎo Zhōngguó - skriv om din drøm: Du skal kunne præsentere den uden hjælpemidler, evt. talepapir
I par skal I lave en kort dialog om jeres syn på København – I må lave et talepapir, men I skal øve at gøre det uden hjælp. Find selv på sætninger, hvor I skriver om byen/alternativt kan I finde et andet emne – det vigtige er, at I kan tale uden hjæl
2.3 Gùshi | Nǐ hǎo Zhōngguó
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Emne: Unges mobilvaner 年轻人用手机的习惯
Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen
Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.
Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder
Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen
Der arbejdes med teksten:
Niánqīngrén yòng shǒujī de xíguàn 年轻人用手机的习惯
Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet unges mobilvaner.
Indhold
Kernestof:
Oversæt tegn til dansk 25.03.25.docx
Nianqingren yong shouji de xiguan.docx
Oversæt til dansk øveark 1-23 22.04.25.docx
Huídá wèntí - Svar på spørgsmålene.pptx
luvvoice.com-20250423-4n7SjM.mp3
Quiz til lytteøvelse.docx
Beskriv billederne.docx
Oversæt til dansk øveark 1-24 01.05.25.docx
Nianqingren yong shouji de xiguan.docx Genfortælling af tekst 29.04.25.docx
Nǐmen yào chūqù pāizhào.docx
How Foreigners Can Easily Use Mobile Payments in China
Billedbeskrivelse kinesisk 29.04.25.docx
Øvelser til Nianqingren yong shouji de xiguan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Emne: Tale om hobbyer og sport 谈爱好和运动
Eleverne arbejder med de to tekster:
1) 谈爱好Tán àihào - fra Kinesisk 2 af Lene Bech og Christian Nielsen
2) 谈运动Tán yùndòng - fra Kinesisk 2 af Lene Bech og Christian Nielsen
Eleverne arbejder med at præsentere teksterne og tale om hobbyer.
Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder
Samlet læst kernestof 1g-3g:
Kinesisksproget materiale: 51 sider
Ikke kinesisksproget materiale: 56 sider
Eksamenstekster læst op:
Emne 1. Jeg og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā
1) 关于李明的介绍 Guānyú Lǐ Míng de jièshào https://youtu.be/7MYCacDB7O4
Emne 2. Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā
1) 我的旅行 Wǒ de lǚxíng https://youtu.be/gSZ8qcfTA1U
2) 丹麦 Dānmài https://youtu.be/k7K5ivnjwCI
Emne 3. Tale om hobbyer 谈爱好 Tan àihào
1) 谈爱好Tán àihào https://youtu.be/t6kvCvgoo7w
2) 谈运动Tán yùndòng https://youtu.be/94E12BLDG84
Emne 4. Mad og drikke 饮食 Yǐnshí
1) 去饭馆吃饭 Qù fànguǎn chīfàn https://youtu.be/CC6RBdeRAKU
2) 中国饭Zhōngguófàn
https://www.youtube.com/watch?v=cJJsC807vjI
Andre Youtube videoer fra undervisningen:
Beskrivende komplement og ..gen..yiqi
https://www.youtube.com/watch?v=UCmIMIFS00M
Hjælpesætninger:
https://www.youtube.com/watch?v=7MJBjmtiU8s
Huang Peng og Julia på restaurant:
https://youtu.be/4OmA8m-Gmkk
Tage i biografen og rejse:
https://studio.youtube.com/video/C1jKDf-lgRg/edit
Qu wan – at more sig: Sætninger med ting man kan lave
https://youtu.be/hi4k6S7--eQ
Hobbyer:
https://studio.youtube.com/video/texwlz6esEk/edit
Juede, dui wo lai shuo... og Mai dongxi:
https://studio.youtube.com/video/ZrjSmAFs7Xg/edit
Lytteøvelse ugedage og hobbyer:
https://youtu.be/C6mj-X3vPXI
Farver:
https://www.youtube.com/watch?v=Bd-ZSDOS57A
Lytteøvelse 1-7:
https://www.youtube.com/watch?v=ycgsyjpMhgQ
Lytteøvelse – lidt blandet:
https://www.youtube.com/watch?v=C1jKDf-lgRg
Lytteøvelse – shopping:
https://www.youtube.com/watch?v=ZafYnWgTEMY
Indhold
Kernestof:
Lektion 15 - tan aihao.pdf
___ Tán àihào.pdf
Genfortælling af tekst 29.04.25.docx
Lav jeres genfortælling af Tan Aihao teksten færdig
Lektion 16 Tan yundong.pdf
Tan Yundong.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477260068", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477260068", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477260068" }