Holdet N2022 KI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Kinesisk A
Lærer(e)
Hold N2022 KI (N1 KI, N2 KI, N3 KI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 Begynderundervisning - fortsat
Titel 3 Emne: Hobbyer og sport Àihào hé yùndòng 爱好和运动
Titel 4 Emne: Qù lǚxíng og Nǐ qù nǎli?
Titel 5 Emne: Mad og drikke 饮食 Yǐnshí
Titel 6 Emne: Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā
Titel 7 Mig og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā
Titel 8 Emne: Unges mobilvaner 年轻人用手机的习惯
Titel 9 Emne: Tale om hobbyer og sport 谈爱好和运动

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning

Der er fokus på at indføre eleverne i det kinesiske sprog, så de får en forståelse for sprogets opbygning og grammatik. De bruger grundbogen Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 1 + 2, Systime.

Eleverne træner simple sætningskonstruktioner, udtale og samtale.

Der trænes præsentation af sig selv og familien, samt samtale om simple emner.

Eleverne lærer om skrifttegn og øver sig på at skrive udvalgte tegn på computer.

Der bruges videoklip, lydfiler og billeder til at understøtte sprogindlæringen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderundervisning - fortsat

Eleverne bygger videre på deres begyndersprog og arbejder med grammatik, udtale, emnebaseret ordforråd, sætningsdannelse, kinesiske tegn og samtaleøvelser.
Der arbejdes med bøgerne Ni Hao Zhongguo 1-3, Lene Bech & Christian Nielsen og blandede tekster.

Eleverne øver samtaler på dagligdags kinesisk og træner oversættelse og skriftlig formulering.

Tekster:
Wǒ de jiàoshì
Peggy qù jiuba
Kè xiànzài kāishǐ le
Jiǎozi
Duìbuqǐ wǒ de Zhōngwén bù hǎo
Making friends and drinking coffee
Lái Zhōngguó wán ba!
Wǒ qǐng nǐmen chīfàn
Nǐ jīntiān zěnmeyàng?
Zhōngguó
Wǒmen xǐhuan hé bú xǐhuan de shíwù
Hěn duō zuòyè
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Emne: Hobbyer og sport Àihào hé yùndòng 爱好和运动

Eleverne arbejder med emnet hobbyer og sport på kinesisk.

Tekster:
11.1 Nǐ yǒu shénme àihào? https://nihao2.systime.dk/?id=410
11.2 Nǐ zuò shénme yùndòng? https://nihao2.systime.dk/?id=411
11.3 Nǐ kànguo Zhōngguó diànyǐng ma? https://nihao2.systime.dk/?id=412

Eleverne træner at præsentere sine hobbyer og sportsgrene på kinesisk med brug af forskellige relevante sætningskonstruktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Emne: Qù lǚxíng og Nǐ qù nǎli?

Emne: At rejse og finde vej.

Eleverne arbejder med at tale om at rejse og finde vej.

Tekster:
11.4 Nǐ zuì xǐhuan qù nǎli lǚxíng? https://nihao2.systime.dk/?id=413
12.2 Zhōngguó de chéngshì https://nihao2.systime.dk/?id=420
12.3 Nǐ qù nǎli? https://nihao2.systime.dk/?id=422
12.4 Wǒ mílù le https://nihao2.systime.dk/?id=423
12.5 Wǒ de xuéxiào https://nihao2.systime.dk/?id=424
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Emne: Mad og drikke 饮食 Yǐnshí

Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen

Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.

Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder

Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen

Der arbejdes med teksterne
2.3 Gùshi - 去饭馆吃饭 Qù fànguǎn chīfàn https://nihao3.systime.dk/?id=183
2.4 Kèwén - 中国饭Zhōngguófàn https://nihao3.systime.dk/?id=184

Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet mad og restaurantbesøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Emne: Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā

Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen

Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.

Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder

Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen

Der arbejdes med teksterne
1) 我的旅行 Wǒ de lǚxíng
2) 丹麦 Dānmài

Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet at rejse og lande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mig og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā

Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen

Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.

Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder

Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen - Vi ser udsendelserne fra DRTV - Det Kina du ikke kender, del 1+2

Der arbejdes med teksten:
关于李明的介绍 Guānyú Lǐ Míng de jièshào

Eleverne arbejder med at præsentere teksten og tale om personen Li Ming.

Vi ser udsendelserne:

Horisont: Det Kina, du ikke kender (1:2 og 2:2) - DRTV
Kernen Den store leder Xi Jinping
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022303191825
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Emne: Unges mobilvaner 年轻人用手机的习惯

Eleverne arbejder målrettet frem mod eksamen.
- Eksamenstekster
- Skriftlig eksamen

Mundtlige samtaleøvelser og skriftlig formulering er centralt.

Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder

Kultur og samfundsemner indgår i undervisningen

Der arbejdes med teksten:
Niánqīngrén yòng shǒujī de xíguàn 年轻人用手机的习惯

Eleverne arbejder med at præsentere tekster og tale om emnet unges mobilvaner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Emne: Tale om hobbyer og sport 谈爱好和运动

Eleverne arbejder med de to tekster:
1) 谈爱好Tán àihào - fra Kinesisk 2 af Lene Bech og Christian Nielsen
2) 谈运动Tán yùndòng - fra Kinesisk 2 af Lene Bech og Christian Nielsen

Eleverne arbejder med at præsentere teksterne og tale om hobbyer.

Der er fortsat fokus på:
- udtale
- tegngenkendelse
- mundtlig formidling og samtale
- arbejde med skriftlighed
- brug af hjælpemidler
- genfortælling af tekst
- beskrivelse af billeder


Samlet læst kernestof 1g-3g:

Kinesisksproget materiale: 51 sider

Ikke kinesisksproget materiale: 56 sider

Eksamenstekster læst op:
Emne 1. Jeg og min familie 我和我的家 Wǒ hé wǒ de jiā
1) 关于李明的介绍 Guānyú Lǐ Míng de jièshào https://youtu.be/7MYCacDB7O4

Emne 2. Rejse og lande 旅游和国家 Lǚyóu hé guójiā
1) 我的旅行 Wǒ de lǚxíng https://youtu.be/gSZ8qcfTA1U
2) 丹麦 Dānmài https://youtu.be/k7K5ivnjwCI

Emne 3. Tale om hobbyer 谈爱好 Tan àihào
1) 谈爱好Tán àihào https://youtu.be/t6kvCvgoo7w
2) 谈运动Tán yùndòng https://youtu.be/94E12BLDG84

Emne 4. Mad og drikke 饮食 Yǐnshí
1) 去饭馆吃饭 Qù fànguǎn chīfàn https://youtu.be/CC6RBdeRAKU
2) 中国饭Zhōngguófàn https://www.youtube.com/watch?v=cJJsC807vjI


Andre Youtube videoer fra undervisningen:
Beskrivende komplement og ..gen..yiqi
https://www.youtube.com/watch?v=UCmIMIFS00M

Hjælpesætninger:
https://www.youtube.com/watch?v=7MJBjmtiU8s

Huang Peng og Julia på restaurant:
https://youtu.be/4OmA8m-Gmkk

Tage i biografen og rejse:
https://studio.youtube.com/video/C1jKDf-lgRg/edit

Qu wan – at more sig: Sætninger med ting man kan lave
https://youtu.be/hi4k6S7--eQ

Hobbyer:
https://studio.youtube.com/video/texwlz6esEk/edit

Juede, dui wo lai shuo... og Mai dongxi:
https://studio.youtube.com/video/ZrjSmAFs7Xg/edit

Lytteøvelse ugedage og hobbyer:
https://youtu.be/C6mj-X3vPXI

Farver:
https://www.youtube.com/watch?v=Bd-ZSDOS57A

Lytteøvelse 1-7:
https://www.youtube.com/watch?v=ycgsyjpMhgQ

Lytteøvelse – lidt blandet:
https://www.youtube.com/watch?v=C1jKDf-lgRg

Lytteøvelse – shopping:
https://www.youtube.com/watch?v=ZafYnWgTEMY


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer