Holdet N2022e IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e)
Hold N2022e IØ (N1e IØ, N2e IØ, N3e IØ)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Prisdannelse
Titel 2 Forløb#2 Opsamling GF + Excel
Titel 3 Forløb#3 Velfærdstaten og den offentlige sektor
Titel 4 Forløb#4 PBL1 Velfærdsstaten
Titel 5 Forløb#5 Gode studievaner i IØ
Titel 6 Forløb#6 Velfærdsstaten og den offentlige sektor
Titel 7 Forløb#7 Arbejdsmarkedet
Titel 8 Forløb#8 PBL 2 Fremtidens danske arbejdsmarked
Titel 9 Forløb#9 Miljø- og klimapolitik
Titel 10 Forløb#10 Finansmarkedet
Titel 11 Forløb#11 PBL 3 Finansmarkedet rolle
Titel 12 Forløb#12 Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 13 Forløb#13 PBL 4 Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 14 Forløb#14 Udenrigshandel DEL I
Titel 15 Forløb#15 PBL5 Danmarks konkurrenceevne
Titel 16 Forløb#16 Udviklingsøkonomi
Titel 17 Forløb#17 PBL 6 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Titel 18 Forløb#18 Udenrigshandel DEL II
Titel 19 Forløb#19 Danmarks internationale relationer
Titel 20 Forløb#20 PBL 7 Den demokratiske udfordring i EU
Titel 21 Forløb#21 Økonomisk metode og analyse
Titel 22 Forløb#22 Eksamensprojekt
Titel 23 Forløb#23 Synopsisskrivning
Titel 24 Forløb#24 Forberedelse til SKR og MDT eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Prisdannelse

Gennemgang af kapitel 4 Prisdannelse.

Dette kapitel er meget vigtigt ift. at forstå de frie markedskræfter, og dermed en forudsætning for forståelse af arbejdsmarkedet, aktiemarkedet, obligationsmarkedet, valutamarkedet og pengemarkedet i tilfældig rækkefølge.

Der er lagt stor vægt på gennemgang af forståelse af efterspørgsel ift. den enkelte virksomheds prisafsætningsfunktion samt markedets samlede efterspørgsel. Virksomhedernes aggregerede DOMK/MC kurver som basis for forståelse af markedets udbudskurve er tillige gennemgået.

Indgreb i prisdannelsen og trinvis opnåelse at ny markedsligevægt er gennemgået i detaljer.

Der er lagt stor vægt at eleverne kan tegne de enkelte indgreb og markedsligevægten.

Der er gennemført NO-SHIT Spørgsmål omkring Prisdannelse som er en slag udenadslære-viden, der styrker elevernes paratviden, og styrker deres evne til at kunne drøfte/diskutere emnet mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2 Opsamling GF + Excel

Gennemgang af følgende kapitler:

Kapitel 5 Husholdning

Herudover genlæsning af følgende kapitler som opsamling på GF:

Kapitel 2 Danmarks Økonomi

Der har været speciel fokus på de samfundsøkonomiske mål samt forsyningsbalancen som forståelse af motivering af efterspørgsel.

Der er tillige gennemført et Excel intro-kursus med introduktion til ar arbejde med funktioner og Problemløser i Excel svarende til 2. polynomier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 PBL1 Velfærdsstaten

PBL1 Velfærdsstaten

Bunden opgave for alle grupper. Se opgave præsentation og opgavebeskrivelse.

Overordnede emne er: Er den danske velfærdsmodel truet?
Globalisering, ændret dansk demografi fremadrettet, og et i forvejen højt dansk skattetryk skaber udfordringer for den danske velfærdsstat for at kunne finansiere sine opgaver. I skal undersøge, om danske politikere fremadrettet er nødt til at lave tilpasninger i den offentlige opgaveløsning eller skattetryk for at skabe balance mellem opgaver og indtægter. Med andre ord, er det nødvendigt at ændre de danske rammebetingelser.
I kan selv vælge hvilken data-vinkel, I tager udgangspunkt i.

Produktet er projektform.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL1 Velfærdsstaten Delaflevering 04-05-2023
PBL1 Velfærdsstaten Delaflevering 2 10-05-2023
PBL1 Velfærdsstaten 15-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 5 Forløb#5 Gode studievaner i IØ

Et lille forløb omkring gode studievaner i fIØ A.

Der gennemføres korte lærerstyret intro til det at læse, tage notater og forberede sig til undervisningen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL1 Velfærdsstaten 15-05-2023
Note Aflevering 17-05-2023
Referat Aflevering 17-05-2023
Resume Aflevering 17-05-2023
Hvorfor går jeg på HHX? 24-05-2023
Artikellæsning med noter og refleksion 24-05-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb#6 Velfærdsstaten og den offentlige sektor

Fortsættelse af emne Velfærdsstaten og den offentlige sektor.

Emne afsluttes med gennemgang af den offentlige efterspørgsel, og tager udgangspunkt i:


Kapitel 9 Finanspolitik

Emnet afsluttes med udarbejdelse af en egen produceret elev video af finanspolitik, hvor eleverne interviewer hinanden i par.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Finanspolitik u. lav konjunktur 1 A4 side 29-08-2023
Finanspolitik video 5 min. 30-08-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere - Vigtigt
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#7 Arbejdsmarkedet

Emnet arbejdskraft tager udgangspunkt i følgende faglige emner med henvisning til grundbogen:

Kapitel 6 Arbejdsmarkedet
Kapitel 18 Inflation
Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik
(Kapitel 16 Erhvervspolitik)

Emnet afsluttes med PBL 2 Mangel på arbejdskraft.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
230907 OET I 07-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Forløb#8 PBL 2 Fremtidens danske arbejdsmarked

PBL2 omhandler mangel på arbejdskraft i DK.

Eleverne laver projektarbejde med fokus at finde data og præsentere disse.

Eleverne arbejder i selvvalgte kærlighedsgrupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delaflevering PBL2 Stuktur 25-09-2023
PBL 2 Arbejdsmarkedet 13-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere - Kritisk stillingtage til produktion
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 9 Forløb#9 Miljø- og klimapolitik

Den faglige gennemgang tager udgangspunkt i følgende faglige emner:

Kapitel 15 Erhvervspolitik (gennemgået tidligere)
Kapitel 17 Miljøpolitik
Kapitel 33 Økonomisk metode

Emnet er oplæg til SO3, der netop omhandler Miljø- og klimapolitik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IØ A Prøve 1t 25-10-2023
231101 IØ A 4t 01-11-2023
Næste IØ Aflevering 17-11-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Forløb#11 PBL 3 Finansmarkedet rolle

I grupper á 4 udvælger eleverne et selvvalgt emne inden for den finansielle sektor. Grupper er lærervalgt for at sikre homogene grupper mht. fagligt niveau, ambitionsniveau og disciplin.

Der er fokus på udarbejdelse af en problemformulering, hvor eleverne selv udarbejder et emne/undre spørgsmål og selvstændigt udarbejder en problemformulering, der indeholder spørgsmål på de 3 taksonomiske niveauer.

Produkt er en synopsis.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spørgsmål til Danmarks Nationalbank 09-01-2024
240114 IØ A 4t 14-01-2024
Problemformulering PBL 3 19-01-2024
PBL Projekt 3 Finansmarkedet Synopsis 02-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Makroøkonomisk landeanalyse

Gennemgang af Kapitel 21 Makroøkonomisk Landeanalyse.

Emnet belyses med fokus på forsyningsbalancen og de samfundsøkonomiske indikatorer, der fremgår at alle eksamensopgaver.

Ekstra simple beregninger i Excel er en delmængde heraf.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
240223 IØ A 4t 23-02-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 13 Forløb#13 PBL 4 Makroøkonomisk landeanalyse

I grupper udarbejdes en makroøkonomiske landeanalyse af Spanien, som er klassens studieturs destination.

I lærervalgte grupper skal eleverne selv finde og præsentere en række økonomiske indikatorer i en samfundsøkonomisk landeanalyse. Der skal vælges branche for at gøre projektet virkelighedsnært. Brancher er valgt i samarbejdet med klassens spansklærer.

2e tager på studietur til Malaga i uge 11 2024.

Produktet er en præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 PBL5 Danmarks konkurrenceevne

2-mandsgrupper udarbejder PBL5 Danmarks Konkurrenceevne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
Titel 16 Forløb#16 Udviklingsøkonomi

Emne Udviklingsøkonomi dækkes af følgende kapitler:

Kapitel 30 Udviklingsteorier
Kapitel 31 Ulandsbistand
Kapitel 32 Udviklingsøkonomisk Landeanalyse

Emnet fanger normalt eleverne meget. Der kan laves tydelige strenge til historieundervisningen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 12-08-2024
Danmarks bistandspolitik præsentation 09-09-2024
240916 IØ A 1,5t 16-09-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 17 Forløb#17 PBL 6 Udviklingsøkonomisk landeanalyse

Udviklingsøkonomisk landeanalyse af et selvvalgt uland i i små grupper for at sikre at alle elever deltager og arbejder med.

Der er fokus på at finde/søge og behandle data.

Produktet er en præsentation foran hele klassen. 2 grupper udvælges tilfældigt til præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 18 Forløb#18 Udenrigshandel DEL II

Gennemgang af centrale pointer i følgende kapitler:

Kapitel 24 Verdenshandlens udvikling
Kapitel 25 Globalisering (som en del af SO6)
Kapitel 26 Teorier om handel
Kapitel 27 Frihandel kontra protetionisme

Der er klasseundervisning samt opgaveløsning i mindre grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
241021 IØ A 3,25t 21-10-2024
241111 IØ A 4,75t 11-11-2024
Opgave 26.6 14-11-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 20 Forløb#20 PBL 7 Den demokratiske udfordring i EU

Emnet for PBL 7 er : Den økonomiske og demokratiske udfordring i EU

Udarbejdet i grupper.

Produkt er en præsentation (foran hele klassen) for udvalgt grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
241209 IØ A 4,75t 09-12-2024
PBL 7 Præsentation 19-12-2024
PBL7 Notat 19-12-2024
Præsentation økonomiske skoler 09-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 21 Forløb#21 Økonomisk metode og analyse

Emnet Økonomisk metode og analyse indeholder følgende underemner:

Kapitel 19 Økonomiske skoler
Kapitel 20 Økonomiske modeller
Kapitel 21 Økonomisk metode og analyse

Kapitel 21 er tidligere gennemgået ifm. SO6 i efteråret 2024.

Oplæg er yderligere relevant ift. SOP.

Der er tillige spillet "Vismandsspillet" for hands on ift. økonomiske værktøjer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Revideret Notat fra IØ A 241209 13-01-2025
Terminsprøve I IØ A DEL I 16-01-2025
Terminsprøve I IØ A DEL II 16-01-2025
Vismandsspillet 20-01-2025
Mine kriterier for gruppedannelse 30-01-2025
250206 IØ A 4,75t 06-02-2025
Terminsprøve II IØ A 03-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 22 Forløb#22 Eksamensprojekt

Opstart af eksamensprojekt med emnet:

Regulering

Selvvalgt gruppe og selvvalgt emne. Problemformulering er udarbejdet af eleverne selv under vejledning og med godkendelse.

Produktet er en plakat.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt Noter 17-03-2025
Godkendt Problemformulering 20-03-2025
Portfolio 20-03-2025
Eksamensprojekt Lektion 10 21-03-2025
Eksamensprojekt Lektion 9 21-03-2025
Status på lektion 9+10+11+12 21-03-2025
Disposition til Plakat 27-03-2025
Eksamensprojekt IØ A Noter 24-04-2025
Eksamensprojekt IØ A Portfolio 24-04-2025
Eksamensprojekt IØ A Produkt 24-04-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 23 Forløb#23 Synopsisskrivning

Efter aftale med ledelsen reserveres 4t til skrivning af synopsis om end at dette ikke er et krav ift. IØ Vejledningen.

Dette gøres for at sikre alle i klassen har et gyldigt eksamensgrundlag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis IØ A 01-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 24 Forløb#24 Forberedelse til SKR og MDT eksamen

Ultra kort repetition af elevvalgte emner opdelt i 2t til MDT og 2t til SKR eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning