Holdet N2022f IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e)
Hold N2022f IØ (N1f IØ, N2f IØ, N3f IØ)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Prisdannelse
Titel 2 Produktion og vækst i internationalt perspektiv
Titel 3 Den offentlige sektor og velfærdsstaten
Titel 4 Finanspolitik
Titel 5 Arbejdsmarked og husholdningernes valg (A)
Titel 6 PBL: Miljø og  klima udfordringer
Titel 7 Virksomhedern
Titel 8 Den finansielle sektor
Titel 9 Inflation og økonomisk politik
Titel 10 PBL: Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 11 Handel
Titel 12 IØ skriftlighed
Titel 13 International handel og globalisering
Titel 14 Teoretisk økonomi
Titel 15 Internationale organisationer A
Titel 16 PBL: Udviklingsøkonomi
Titel 17 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Prisdannelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Produktion og vækst i internationalt perspektiv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Finanspolitik

Finanspolitik
Henrik Kureer, International økonomi A - 2023


Kapitel 9

Hvilken finanspolitik føres af den nuværende regering og hvorfor?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arbejdsmarked og husholdningernes valg (A)

Hvordan står det til på det danske arbejdsmarked?

Kernestof

Husholdninger og deres forbrug
Arbejdsmarkeds mekanismer
Arbejdsmarkedspolitik

Henrik Kureer, International økonomi B 2023

Kapitel 5
Kapitel 6
Kapitel 15
Suplerende stof

Normalsider 50








Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 PBL: Miljø og klima udfordringer

Hvilke problemer ved vi at står vi over for og hvad gøres af interessenterne


Tværfagligt SO-forløb om bæredygtighed sammen med matematik og engelsk og sprogfag (SO3). Noget af undervisningen er lagt i separate IØ-timer, mens størstedelen er registreret under SO-forløbet.

I forløbet arbejder eleverne med FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med fokus på klima og ulighed, og eleverne arbejder casebaseret med disse emner/problematikker ift. engelsksprogede lande.

Ift. klimadelen er der i IØ fokus på, hvorledes økonomiske styringsinstrumenter kan anvendes for at skabe en adfærdsændring hos virksomheder og husholdninger. Dvs. at vi arbejder med miljø- og klimapolitik, samt hvorledes disse kan gribe ind i prisdannelsen. Ift. ulighedsdelen ser vi både på den stigende ulighed i industrilandene og hvordan klimaforandringer og klimapolitik kan have en skæv fordelingsvirkning.

Da matematik indgår i forløbet, arbejder eleverne med at tegne en Lorenz-kurve og beregne ginikoefficient, beregne procentandele og indekstal samt at lave lineære regressioner.

Forløbet munder ud i en synopsis med mundtligt fremlæggelse. Således er eksamensformen i IØ blevet øvet men på gruppe-niveau.

IØ indgår med fokus på:
- Målkonflikt
- Prisdannelse
- Eksternaliteter
- Elasticitet
- Indgreb i prisdannelsen
- Miljø- og klimapolitik, med fokus på administrative indgreb og økonomiske styringsinstrumenter
- Ulighed
- Velfærdsmodellernes betydning for graden af ulighed
- Lorenz-kurve
- Gini-koefficient
- Skatters fordelingsvirkning (progressiv, proportional og degressiv)
- Makroøkonomiske nøgletal
- Kvalitative og kvantitative metoder

I forløbet arbejder eleverne med at finde statistik om økonomi og klima i internationale databaser som fx verdensbankens database samt med at anvende matematik som værktøj i faget IØ.


Mange timer er registreret særskilt under SO.
Pensum fra IØ:
Henrik Kureer: International Økonomi A. Systime 2023
- Kapitel 4: Prisdannelse, herunder eksternaliteter og indgreb i prisdannelse
- Kapitel 5.3: Forbrug og opsparingskvoter (til diskussion af afgifters fordelingsvirkning)
- Kapitel 7.3: Skatternes fordelingsvirkning
- Kapitel 17.1 og 17.3: Miljøpolitik og klimapolitik
- Kap. 33.1, 33.2, 33.3, 33.4 om økonomisk metode
Christina Vinther og Christoffer Pedersen: Statistikguiden - statistik til samfundsfag og IØ. Systime A/S 2022.
- Kapitel 1: Metode - sådan anvender man statistik (dog ikke afsnit 1.6 om beregning af statistisk usikkerhed)

Mange timer er registreret særskilt under SO.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Virksomhedern

Virksomhederne i det økonomiske kredsløb, deres beslutninger og erhvervspolitik


Kernebegreber:
- Vækstfaktorer
- Realkapital
- Forsyningsbalance
- Erhvervspolitik
- Konkurrenceevne, herunder pris- og strukturel konkurrenceevne.

Kernestof, jf. læreplan:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet̶
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem̶
- vækst og udviklingsøkonomi
- økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter

Læst kernestof:
Henrik Kureer, International økonomi A - 2023
- kapitel 3: Produktion og indkomst
- kapitel 16: Erhvervspolitik
- kapitel 23: Konkurrenceevne
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den finansielle sektor

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Inflation og økonomisk politik

Kap 14 15,4 og 18

Der arbejdes med adskillelse af typer af inflation og håndtering af inflation
Valutapolitik og indkomstpolitik inddrages for første gang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 PBL: Makroøkonomisk landeanalyse

PBL: Gruppearbejde med selvvalgte lande

Repetition af modeller til analyse af makroøkonomiske balanceproblemer samt økonomisk politik
Kap 21

Normalsider: Individuelt (40)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Handel

International økonomi A - Systime
Kap 22, 23, 24 og 26
Diverse statistikker og artikler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 IØ skriftlighed

Forløbet tager udgangspunkt i kravene ved en skriftlig eksamen.
Forløbet afsluttes med aflevering

Beregningstyper
Solotaksonomi
Forsyningsbalance
Notatgenre

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 International handel og globalisering


I IØ har vi især arbejdet med, hvorfor Danmark handler meget med andre lande, dvs. Danmark som en lille, åben økonomi, handelsteori samt fordele og ulemper ved frihandel.
Her arbejdes med betalingsbalance, international handel, handelsteori og globalisering med henblik på at skabe forståelse for landes indbyrdes afhængighed.

Forløbet starter med at tage udgangspunkt i Danmarks rolle i verden.

Der indgår PBL forløb om verdenshandel


Forløbet lægger desuden op til SO7 (Globalisering)
Klassen skulle også skrive SRO i IØ og et andet fag med overemnet globalisering. Nogle moduler er derfor læst under faget SO.

International økonomi A - Systime
Kap:
10
22  
24 – 24.3
25.1, 25,5 og 25.10
26
27

Diverse statistikker og artikler

Normalsider: 100
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Teoretisk økonomi

Forløbet tager udgangspunkt i økonomiske skoler.
Smith
Keynes
Hayek



Kapitler i international økonomi
19 (uden appendiks)
Dokumentar: De store tænkere
Keynes
Smith
Hayek
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Internationale organisationer A

Fokus er på EU og WTO

International økonomi A  Kurrer - Systime
Kap 28.1 og 28.3
Kap 29 (29.4 og 29.5 ikke medtaget)
Artikler


Normalsider; 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 PBL: Udviklingsøkonomi

Uv bestod primært af et PBL forløb, hvor der sideløbende blev undervist i udviklingsøkonomi

Eleverne udarbejdede i grupper en udviklingsøkonomisk landeanalyse i selvvalgt U-land.

Eleverne afleverede undervejs dele af deres undersøgelser vedr. "deres" land. Ved afslutningen samlede de de væsentligste pointer i en synopsis. Projekt og synopsis blev efterfølgende fremlagt.

Litteratur:
Udviklingsøkonomi af Sune Gjerding og Connie Arnskov - Systime
Kap. 1, 2 5 og 6.

Eleverne søgte statistikker hos en række af de internationale statistikbanker
Artikler afhængig af valgte land
Um.dk
Danida

Normalsider afhænger af gruppe: Estimeret til 60
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udviklingsøkonomi 1 09-01-2025
Terminsprøve 1 16-01-2025
Udviklingsøkonomisk analyse 2 23-01-2025
Udviklingsøkonomisk analyse 3 24-01-2025
Jeres lands samlede udviklingsniveau 29-01-2025
Kap 3 og 5 - jeres land 30-01-2025
Synopsis - udvikling 19-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamensprojekt

Overskrift: Regulering af markeder:

Selve eksamensprojektet blev udarbejdet i grupper.
Produkt: Plakat
Synoser er udarbejdet individuelt
Anvendt kernestof: Afhænger af valgt emne

Normalsider: Individuelt (80)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde