Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022f IØ (N1f IØ, N2f IØ, N3f IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Prisdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Finanspolitik
Finanspolitik
Henrik Kureer, International økonomi A - 2023
Kapitel 9
Hvilken finanspolitik føres af den nuværende regering og hvorfor?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arbejdsmarked og husholdningernes valg (A)
Hvordan står det til på det danske arbejdsmarked?
Kernestof
Husholdninger og deres forbrug
Arbejdsmarkeds mekanismer
Arbejdsmarkedspolitik
Henrik Kureer, International økonomi B 2023
Kapitel 5
Kapitel 6
Kapitel 15
Suplerende stof
Normalsider 50
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PBL: Miljø og klima udfordringer
Hvilke problemer ved vi at står vi over for og hvad gøres af interessenterne
Tværfagligt SO-forløb om bæredygtighed sammen med matematik og engelsk og sprogfag (SO3). Noget af undervisningen er lagt i separate IØ-timer, mens størstedelen er registreret under SO-forløbet.
I forløbet arbejder eleverne med FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med fokus på klima og ulighed, og eleverne arbejder casebaseret med disse emner/problematikker ift. engelsksprogede lande.
Ift. klimadelen er der i IØ fokus på, hvorledes økonomiske styringsinstrumenter kan anvendes for at skabe en adfærdsændring hos virksomheder og husholdninger. Dvs. at vi arbejder med miljø- og klimapolitik, samt hvorledes disse kan gribe ind i prisdannelsen. Ift. ulighedsdelen ser vi både på den stigende ulighed i industrilandene og hvordan klimaforandringer og klimapolitik kan have en skæv fordelingsvirkning.
Da matematik indgår i forløbet, arbejder eleverne med at tegne en Lorenz-kurve og beregne ginikoefficient, beregne procentandele og indekstal samt at lave lineære regressioner.
Forløbet munder ud i en synopsis med mundtligt fremlæggelse. Således er eksamensformen i IØ blevet øvet men på gruppe-niveau.
IØ indgår med fokus på:
- Målkonflikt
- Prisdannelse
- Eksternaliteter
- Elasticitet
- Indgreb i prisdannelsen
- Miljø- og klimapolitik, med fokus på administrative indgreb og økonomiske styringsinstrumenter
- Ulighed
- Velfærdsmodellernes betydning for graden af ulighed
- Lorenz-kurve
- Gini-koefficient
- Skatters fordelingsvirkning (progressiv, proportional og degressiv)
- Makroøkonomiske nøgletal
- Kvalitative og kvantitative metoder
I forløbet arbejder eleverne med at finde statistik om økonomi og klima i internationale databaser som fx verdensbankens database samt med at anvende matematik som værktøj i faget IØ.
Mange timer er registreret særskilt under SO.
Pensum fra IØ:
Henrik Kureer: International Økonomi A. Systime 2023
- Kapitel 4: Prisdannelse, herunder eksternaliteter og indgreb i prisdannelse
- Kapitel 5.3: Forbrug og opsparingskvoter (til diskussion af afgifters fordelingsvirkning)
- Kapitel 7.3: Skatternes fordelingsvirkning
- Kapitel 17.1 og 17.3: Miljøpolitik og klimapolitik
- Kap. 33.1, 33.2, 33.3, 33.4 om økonomisk metode
Christina Vinther og Christoffer Pedersen: Statistikguiden - statistik til samfundsfag og IØ. Systime A/S 2022.
- Kapitel 1: Metode - sådan anvender man statistik (dog ikke afsnit 1.6 om beregning af statistisk usikkerhed)
Mange timer er registreret særskilt under SO.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Virksomhedern
Virksomhederne i det økonomiske kredsløb, deres beslutninger og erhvervspolitik
Kernebegreber:
- Vækstfaktorer
- Realkapital
- Forsyningsbalance
- Erhvervspolitik
- Konkurrenceevne, herunder pris- og strukturel konkurrenceevne.
Kernestof, jf. læreplan:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet̶
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem̶
- vækst og udviklingsøkonomi
- økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
Læst kernestof:
Henrik Kureer, International økonomi A - 2023
- kapitel 3: Produktion og indkomst
- kapitel 16: Erhvervspolitik
- kapitel 23: Konkurrenceevne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den finansielle sektor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Inflation og økonomisk politik
Kap 14 15,4 og 18
Der arbejdes med adskillelse af typer af inflation og håndtering af inflation
Valutapolitik og indkomstpolitik inddrages for første gang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
PBL: Makroøkonomisk landeanalyse
PBL: Gruppearbejde med selvvalgte lande
Repetition af modeller til analyse af makroøkonomiske balanceproblemer samt økonomisk politik
Kap 21
Normalsider: Individuelt (40)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Handel
International økonomi A - Systime
Kap 22, 23, 24 og 26
Diverse statistikker og artikler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
IØ skriftlighed
Forløbet tager udgangspunkt i kravene ved en skriftlig eksamen.
Forløbet afsluttes med aflevering
Beregningstyper
Solotaksonomi
Forsyningsbalance
Notatgenre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
International handel og globalisering
I IØ har vi især arbejdet med, hvorfor Danmark handler meget med andre lande, dvs. Danmark som en lille, åben økonomi, handelsteori samt fordele og ulemper ved frihandel.
Her arbejdes med betalingsbalance, international handel, handelsteori og globalisering med henblik på at skabe forståelse for landes indbyrdes afhængighed.
Forløbet starter med at tage udgangspunkt i Danmarks rolle i verden.
Der indgår PBL forløb om verdenshandel
Forløbet lægger desuden op til SO7 (Globalisering)
Klassen skulle også skrive SRO i IØ og et andet fag med overemnet globalisering. Nogle moduler er derfor læst under faget SO.
International økonomi A - Systime
Kap:
10
22
24 – 24.3
25.1, 25,5 og 25.10
26
27
Diverse statistikker og artikler
Normalsider: 100
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Teoretisk økonomi
Forløbet tager udgangspunkt i økonomiske skoler.
Smith
Keynes
Hayek
Kapitler i international økonomi
19 (uden appendiks)
Dokumentar: De store tænkere
Keynes
Smith
Hayek
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Internationale organisationer A
Fokus er på EU og WTO
International økonomi A Kurrer - Systime
Kap 28.1 og 28.3
Kap 29 (29.4 og 29.5 ikke medtaget)
Artikler
Normalsider; 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
PBL: Udviklingsøkonomi
Uv bestod primært af et PBL forløb, hvor der sideløbende blev undervist i udviklingsøkonomi
Eleverne udarbejdede i grupper en udviklingsøkonomisk landeanalyse i selvvalgt U-land.
Eleverne afleverede undervejs dele af deres undersøgelser vedr. "deres" land. Ved afslutningen samlede de de væsentligste pointer i en synopsis. Projekt og synopsis blev efterfølgende fremlagt.
Litteratur:
Udviklingsøkonomi af Sune Gjerding og Connie Arnskov - Systime
Kap. 1, 2 5 og 6.
Eleverne søgte statistikker hos en række af de internationale statistikbanker
Artikler afhængig af valgte land
Um.dk
Danida
Normalsider afhænger af gruppe: Estimeret til 60
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udviklingsøkonomi 1
|
09-01-2025
|
Terminsprøve 1
|
16-01-2025
|
Udviklingsøkonomisk analyse 2
|
23-01-2025
|
Udviklingsøkonomisk analyse 3
|
24-01-2025
|
Jeres lands samlede udviklingsniveau
|
29-01-2025
|
Kap 3 og 5 - jeres land
|
30-01-2025
|
Synopsis - udvikling
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Eksamensprojekt
Overskrift: Regulering af markeder:
Selve eksamensprojektet blev udarbejdet i grupper.
Produkt: Plakat
Synoser er udarbejdet individuelt
Anvendt kernestof: Afhænger af valgt emne
Normalsider: Individuelt (80)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477304647",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477304647",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477304647"
}