Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022a Hi (N2a Hi, N3a Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Industrialiseringen
I forløbet her skal vi se, hvordan industrialiseringen forandrede verden for altid. Vi skal se, hvordan samfundet ændredes fra et traditionelt landbrugssamfund til et industrisamfund, og vi skal undersøge de mange sociale, økonomiske, kulturelle og politiske forandringer, der fulgte som konsekvens af industrialiseringen.
Landbefolkningen flyttede i stigende grad til byerne, fabriksarbejdere overtog arbejdet på bekostning af håndværkere, og produktionen blev samlet i stadig større enheder, mens den traditionelle husholdning forsvandt. Samtidig skabte ny teknologi og organisering en hidtil uhørt effektivitet, og den rigdom, der fulgte (for nogle) var med til at forandre den sociale lagdeling af samfundet. Hermed lagdes også kimen til nogle af de politiske konflikter, der har præget verden frem til i dag.
Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestoffet i forløbet er:
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• udviklingen i Europas position i verden
• globalisering
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Imperialisme
Forløbet her skal i første omgang afdække perioden 'Imperialisme' som underdeling og efterfølgelse af Industrialiseringen. Hertil skal forløbet søge at afdække bredden af europæisk imperialisme og kolonialisme, således at det ved selve forløbets opbygning demonstreres hvor omfattende europæisk indflydelse har været i verden.
• Historisk bevidsthed. Globalisering.
Eksempler på den europæiske ekspansion forud for imperialismen, fx Columbus i Amerika, hollænderne i Indonesien
• Hvordan europæerne har sat spor i verden – politisk (ideologier og i synet på rettigheder), kulturelt (sprog, sport, film, bøger)
• Hvorfor imperialismen fremhæves som en særskilt periode
• Hvordan imperialismen kunne lade sig gøre, fx sammenhængen mellem industrialisering og imperialisme (teknologi og økonomiske behov/muligheder)
Kernestof:
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Udviklingen i Europas position i verden
• Globalisering
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Faglige mål:
• Demonstrere indsigt i udvikling i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år.
o Herunder væsentlige begivenheder og sammenhængen mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
• Analyser udviklingen i den globale velstand og fokus på magtfordeling.
• Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Læringsmål:
• Bredden af kolonialisme, eleverne skal gøres opmærksomme på hvor stor en del af verden Europa underlagde sig.
• Viden om hvorledes man skriver og svarer på historiske problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - 1. Verdenskrig
Forløbet Krig, krise, krig handler om 1. verdenskrig, mellemkrigstiden og 2. verdenskrig. Som I skal se i de kommende lektioner, var mellemkrigstiden en tid præget af politisk og økonomisk krise, så deraf navnet Krig, krise, krig. Vi arbejder med de to verdenskrige og mellemkrigstiden som et samlet forløb, fordi de to krige på mange måder hænger sammen. Nogle historikere mener endda, at det giver mest mening at se de to krige som en samlet konflikt.
Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestoffet i forløbet er:
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• historiebrug og formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Mellemkrigstid og 2. Verdenskrig
Med afsæt i elevernes DHO-opgaver fra sidste semester arbejdes videre med den sidste halvdel af temaet Krig, Krise, Krig.
Det sidste 2a nåede inden de skulle skrive DHO var afslutningen på første verdenskrig og Versaillesfreden.
Forløbet samler op ved at gennemgå temaerne fra DHO - især med henblik på opgavesættet med modstridende kilder. Herefter kan vi kronologisk på lidt tilbage i tiden og afdække resten af forløbet Krig, Krise, Krig som planen foreskriver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Den kolde krig og ny verdensorden
Forløbet beskæftiger sig med opdelingen af verden efter anden verdenskrig og ideologierne, der kendetegnede hhv. øst og vest. Vi kigger nærmere på nye former for internationalt samarbejde og fjendskab, og hvordan det påvirkede magtbalancen. Her er lagt særligt vægt på årsagerne til den kolde krig, Cubakrisen og i nogen grad Danmarks placering i den kolde magtkamp.
Kernestof:
- udviklingen i Europas position i verden
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
Faglige mål/eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
Forløbets tidsmæssige fokus:
-Sidste halvdel af 1900-tallet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Historie Projekt
Fra bekendtgørelsen:
"I løbet af sidste semester af undervisningen afsættes seks til otte timer til et projektforløb, hvor eleverne individuelt udarbejder et kort skriftligt produkt af et omfang på tre til fire sider inden for et af de gennemgåede forløb. Eleven opstiller to til tre relevante problemstillinger, som danner udgangspunkt for det skriftlige produkt. Herefter indsamler og bearbejder eleven forskelligartet historiefagligt materiale som grundlag for besvarelsen af problemstillingerne. I forløbet understøtter læreren elevens arbejde gennem vejledning. Elevens indsats i projektforløbet, herunder niveauet for det skriftlige produkt, indgår i standpunktskarakteren i faget."
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historieprojektet
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kildebrug og historiske problemstillinger
Et miniforløb der skal søge at repetere viden, øve kildebrug og træne problemtænkning hos elever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995810208",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995810208",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995810208"
}