Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022b Hi (N2b Hi, N3b Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Industrialiseringen i England og Danmark
Industrialiseringen er den periode i verdenshistorien, hvor de vestlige samfund med baggrund i hastig teknologisk fremskridt begyndte den proces, der har skabt fundamentet for den moderne verden. Opfindelsen af ny teknologi som dampmaskiner, elektricitet og jernbaner ændrede vilkårene for produktion, handel og transport og skabte afsættet for det moderne industrisamfund. Men også forandringer i befolkningssammensætningen spillede en afgørende rolle for udviklingen.
Industrialiseringen var dog mere end en effektivisering af samfundet – den var også en forudsætning for den demokratiske proces i den vestlige verden, der bl.a. lagde grundstene til den danske velfærdsstat.
Forløbet tager sit afsæt i følgende spørgsmål: England – hvorfor netop lille England? Og hvorfor fik England dette enestående forspring? Hvad var kort sagt det særlige ved England? I farvandet på den industrielle revolution kom det ny borgerskab, markedskræfterne, befolkningsudvikling steg og ændring i forholdet mellem land og by med urbaniseringen og emigrationen. Eleverne skifter også bekendtskab med ideologierne som præger perioden, herunder også den nye samfundsklasse – arbejderne og arbejderbevægelsen. Ud over fokus på England og industrialiseringen i få udvalgte lande vil Danmark være omdrejningspunktet for særligt de politiske omvæltninger, som demokratisering, valgret, partier og kvindebevægelsen og deres kamp for kvinders valgret.
Fokus på Europa og Danmark
Lektioner ca. 18-20
Dækker tidsperioden 1700-1900
Faglige mål
• Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
• Demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Kernestof
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
VI HAR LÆST CA. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mødet mellem sorte og hvide
Formålet med dette forløb er: at forstå hvad mødet mellem sorte og hvide har betydet, med særlig fokus på hvad det har betyder for Afrikas udvikling.
Her inddrages første kulturmødet mellem europæerne og afrikanerne i slutningen af 1800-tallet, hvor Afrika blev delt mellem de Europæiske stormagter ved Berlinkonferencen. Her vil vi arbejde med Hvorfor indledte de europæiske stater den heftige jagt på land i Afrika, og hvordan forløb mødet mellem sorte og hvide?
I første del af forløbet vil vi kigge nærmere på koloniseringen af Congo, herunder hvilken rolle Danmark og danskerne spillede i denne proces. Vi vil også arbejde med på hvordan kulturmødet mellem sorte og hvide blev opfattet i samtidig og i årene efter.
Derefter arbejder vi med afrikanernes møde med de ”vestlige” værdier under afkoloniseringen. Herunder at kunne forklare hvilken betydning menneskerettigheder og afkolonisering har haft for Afrikas udvikling? Til sidst i forløbet inddrages udviklingsteorier til at forklare Afrikas udvikling i dag eller mangel på udvikling…
Vi arbejder konkret med menneskerettighedserklæring og på den måde få diskuteret, hvilken betydning denne erklæring har i afkoloniseringsprocessen. Vi kigger på og reflekterer over udviklingen af demokrati og de udfordringer det medfører, samt at vi kigger på forskellige forklaringer på Afrikas manglende udvikling vha. udviklingsteorier. Fokus på at skabe et kontinuitetsperspektiv fra koloniseringen af Afrika til i dag.
Kernestoffet vil især være:
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
I lærerplanen for historie B præsenteres en række faglige mål for faget. I dette forløb vil vi især fokusere på følgende:
• Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
VI HAR LÆST ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning - Congo
|
07-11-2023
|
Radioreportage
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra krig til krig
Forløbet starter med årsagerne til 1. verdenskrig. Vi vil dernæst undersøge sammenhængen mellem 1. og 2. verdenskrig og i den forbindelse verdenskrisens årsager og betydning. Vi bevæger os mellem USA, Tyskland og Danmark og skal sammenligne krisens betydning for og krisepolitik i de tre lande og undersøge nazismens udvikling i Tyskland.
Vi skal arbejde projektorienteret, med fokus på kildeanalyse.
De faglige mål vi især berører er:
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestoffet er
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.
Vi skal arbejde projektorienteret, med fokus på kildeanalyse.
De faglige mål vi især berører er:
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestoffet er
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling
VI HAR LÆST ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Revolutioner i DK - reformation og statsomvæltning
Vi skal langt tilbage i tiden og tilbage til Danmark. I 1500-tallet skifter magten over kirken hænder. Den katolske kirke mister magten og danskerne bliver lutheranere - årsagerne til og konsekvenserne af denne udvikling skal vi prøve at forstå og så skal vi også undersøge hvilke samfundsændringer der følger i kølvandet af denne udvikling,.
Dernæst zoomer vi ind på hekseforfølgelserne i 1600-tallet: hvem, hvordan, hvorfor? Og er der en sammenhæng mellem reformationen og hekseforfølgelserne.
Dernæst har vi fokus på enevældens indførelse. Hvordan lykkes det kongen at få magten helt alene - og hvilken betydning har det.
Vi har især arbejdet med følgende faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
- begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Og vi har fokuseret på følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ historiebrug og formidling
I DETTE FORLØB HAR VI LÆST 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
10, 5 og 3 spørgsmål til reformationen.docx
-
Så rejser vi langt tilbage i tiden - til dengang hvor kongen og adelen og kirken havde magten og hvor danskerne var katolikker - lidt endnu. Læs de sider jeg har linket til. Der vil være flere ord I ikke kender - hvis de er meningsforstyrrende, skal
-
3. Fra reformation til enevælde 1500-1660
-
Den lutherske reformation
-
Borgerkrig og reformation
-
skipper klements morgensang.docx
-
CFU-login
-
skipper klements morgensang - Google-søgning
-
Sidste gang hilste I på Skipper Clement - han er en interessant figur i danmarkshistorien. Læs den webfeature, jeg har linket til
-
Bøndernes sidste oprør
-
IKKE LEKTIE
-
Reformationsmonumentet på Bispetorvet i København fra 1943
-
Spørgsmål til Martin Luther og staten og kirken, køn og kønsroller.docx
-
Vi har nu konstateret at reformationen, trods modvilje fra den katolske kirke og adelen, blev gennemført som afslutning på borgerkrigen i 1536. Men hvad gik Luthers lære ud på og hvilken betydning fik det for "menigmand"? Det kan I læse i de to sider
-
Martin Luther og de reformatoriske idéer: Staten og kirken
-
Martin Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller
-
Som et lille underemne, skal vi studere opfattelsen af og reaktionen på hekse før og efter reformationen. Læs den side jeg har linket til
-
Heksetro og hekseforfølgelse
-
Maren Spliids
-
Vi samler om på det I læste og lavede i sidste uge. Hvis I ikke fik læst lektier til onsdag, har I chancen nu:
-
I skal møde Anna Lourup. Hun blev dømt som heks i 1613. Læs den kilde jeg har linket til. Det er tilladt at blive forarget:
-
*Sagen mod Anna Lourup, 1613
-
3.b's lille metodesamling.docx
-
Vi blev ikke færdige med at tale om film og kilde - det skal vi blive i denne time.
-
Hvorfor heksejagt.docx
-
Vi skal konkludere på vores lille mini-forløb om hekse og have en forklaring på HVORFOR hekse blev forfulgt og henrettet og hvorfor heksejagten intensiveredes under Christian d. 4. Læs de sider jeg har linket til:
-
Hvem havde magten? - Reformation og enevælde
-
Fordi vi skal i biografen næste fredag, skal vi lige holde en lille pause med vores forløb og have lidt fokus på nazisternes propaganda og propagandaminister Goebbels. Læs den side jeg har linket til
-
Antisemitisme og propaganda
-
Hvem havde magten i Danmark FØR og Efter enevælden indføres.docx
-
Vi skal gennemgå den side jeg har linket til. Vi har haft den for (til i onsdags) men nu har du chancen, hvis du ikke har nået det.
-
Gruppearbejde til Kühle s. 58-60.docx
-
Enevældens indførelse.pptx
-
Læs om enevældens indførelse på s. 58 - 60 (der hvor der står "Det sociale mønster") i det dokument jeg har vedhæftet her. Bogen ligger på Nota - hvis du er ordblind har du adgang :-)
-
Kühle 58 - 60 Statsomvæltningen.pdf
-
2.4917.1443.20
-
Læs den kilde (Kongeloven fra 1665), som jeg har linket til
-
5.4 Enevældens indførelse – Kongeloven (1665)
-
Læs som lektie de to sider jeg har linket til
-
Hvem havde magten? - Enevælde og oplysning
-
Frederik d. 5. og A. G. Moltke
-
Gruppearbejde Oplysningstid og revolutioner.docx
-
oplysningstid tegnefilm - Google-søgning
-
Nu er det snart slut - både med enevælden og med dette forløb. Læs de sider jeg har linket til:
-
8. Revolutionernes epoke 1776-1848
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den kolde krig 1945 - 1991
Den kolde krig dominerede international politik fra den anden verdenskrigs afslutning og indtil slutningen af 1980erne. Vi skal arbejde med den kolde krigs begyndelse, dens udvikling og dens afslutning. I løbet af og især i afslutningen af forløbet har vi fokus på hvordan Danmark forholdt sig til konflikten mellem øst og vest i perioden og så skal vi lave en kort perspektivering til den aktuelle geopolitiske situation.
Vi har især fokus på følgende faglige mål:
-- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
--begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Og vi arbejder med følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling
VI HAR LÆST ca. 125 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til Syskind og Söderberg s 86-89 4 hurtige.doc
-
historie b hhx august 2017.pdf
-
Den kolde krig dominerede international politik fra den anden verdenskrigs afslutning og indtil slutningen af 1980erne. Vi skal arbejde med den kolde krigs begyndelse, dens udvikling og dens afslutning. Vi skal tilbage til verdenshistorien og 200 - 3
-
Syskind og Söderberg: Det 20. århundredes Verdenshistorie; sider: 86-92, 125-138, 175-186, 195-197
-
Nyordningen efter 2. verdenskrig.pdf
-
Spørgsmål til Syskind og Söderberg s 89-92 - 12 hurtige.doc
-
Læs i jeres verdenshistorie om den såkaldte sovjetisering og USA's krigserklæring mod kommunisme s. 89 - 92
-
Spørgsmål til Syskind og Söderberg s 92-95 5 hurtige til.doc
-
Øv Hjælp fejl til noter om Den kolde krigs begyndelse.docx
-
Efter Truman-doktrinen og Marshall-planen er den kolde krig for alvor i gang men i 48-49 er der nogle begivenheder, der gør konflikten endnu tydeligere. Læs i jeres verdenshistorie s. 92 (Den kolde krig skærpes) til s. 95 (den kolde krigs årsager). H
-
Læs s. 95 - 98 i jeres verdenshistorie. Husk at medbringe bogen.
-
Dansk sikkerhedspolitik 1945-1950.docx
-
3.bs lille metodesamling.docx
-
Så har vi fået delt Europa med et jerntæppe, etableret to blokke og fordelt en masse lande i de to blokke. Vi har sovjetiseret Østeuropa, med planøkonomi og kommunisme og vi har givet Vesteuropa Marshallhjælp og dermed knyttet landene til USA. Men hv
-
Den danske sikkerhedspolitik
-
Fra neutralitet til militær alliance
-
Opgaver til S og S s. 125-129.docx
-
Vi skal tilbage til den kolde krig. Vi har set hvordan Danmark forholder sig til konflikten, NU skal vi se på, hvordan ulandene stiller sig i forhold til det anspændte klima mellem øst og vest. Læs s. 125 - 129 i jeres verdenshistorie
-
Gruppearbejde til S og S s 128 - 133.docx
-
Læs videre i jeres verdenshistorie om udviklingen i østblokken efter Stalins død - læs fra s. 128 - 133
-
Læs s. 133 - 135 i jeres verdenshistorie
-
Gruppearbejde til S og S s. 133-134.doc
-
Spørgsmål til Cubakrisen.docx
-
Læs s. 135 - 137 i jeres verdenshistorie om Cubakrisen. Husk nu at læse og medbringe bogen - vi får for lidt ud af vores timer i øjeblikket.
-
Spørgsmål til Khrustjovs andet brev til Kennedy under Cubakrisen.docx
-
3.b's lille metodesamling.docx
-
Læs kilde 51 i den kildesamling jeg har vedhæftet her
-
Kilder til Cubakrisen.pdf
-
9. Funktionelt kildebegreb | På sporet af historien
-
Vi leger eksamen om Cubakrisen.docx
-
Læs kilde 49 og 50 i kildesamlingen om Cubakrisen. Husk nu at læse - for din egen og alle andres skyld. Det er altså sjovere (for os alle), når I alle ved hvad det handler om!!
-
Kilder til Cubakrisen (10).pdf
-
CFU-login
-
Spørgsmål til film om Danmark under Cubakrisen.docx
-
Læs de sider jeg har linket til herunder om Danmark under Cuba-krisen
-
Cubakrisen i Danmark | Den kolde krig
-
Hvis krigen kommer | Den kolde krig
-
Gruppearbejdsspørgsmål til årsagerne til den anden kolde krig.docx
-
Vi afslutter cubakrisen og den første kolde krig. I skal læse s. 137 - 138 og 175 - 177 i jeres verdenshistorie.
-
Læs videre i jeres verdenshistorie fra s. 177 til s. 180, der hvor der står "Økonomiske problemer i Østblokken"
-
Gruppearbejde til Syskind og Söderberg 180 - 184 (1).docx
-
Læs s. 180 - 186 i jeres Verdenshistorie
-
Læs den kilde jeg har linket til om Gorbatjovs reformer (I timen)
-
Kilde 3.1: Gorbatjov om Perestrojka (1987) | Rusland – nye og gamle fortællinger
-
Den kolde krig i popmusikken.docx
-
Vi skal høre musik - ingen lektier
-
Læs s. 186 - 188 (der hvor der står "Det store valgår 1990") i jeres verdenshistorie
-
Den er helt galt med mine noter - østblokkens sammenbrud.docx
-
Jeg glemte at give jer lektier for, så vi læser i timen i vores Verdenshistorie s. 188 - 192
-
USSRs sammenbrud.docx
-
Læs s. 192 - 194 (nederst) i jeres verdenshistorie. Husk nu at læse, alle sammen og medbring jeres bog :-)
-
På Sovjetimperiets ruiner.docx
-
SOP-intro 2025 (002).pptx
-
Godt nytår!! Vi starter det nye år med at afslutte vores emne om den kolde krig. Læs s. 195 til 197 (nederst) i jeres verdenshistorie. Husk nu, at jeres nytårsfortsæt er, at I vil læse lektier i historie hver gang OG medbringe jeres bog :-)
-
Den russiske bjørn vågner op.docx
-
Læs om udviklingen i Ruslands udenrigspolitik efter den kolde krig i den bog jeg har linket til her
-
Den russiske bjørn vågner op | GLOBAL POLITIK
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne Mellemøsten med fokus på Palæstina
Nu skal vi til Mellemøsten. Vii rejser til Palæstina - eller til staten Israel som er et lille land (på størrelse med Jylland) med en kæmpe konflikt, der er meget gammel, meget kompliceret og har store konsekvenser for hele området. Konflikten er netop blevet meget aktuel. Vi følger den fra 1917 til i dag, med fokus på de forsøg der har været på at skabe fred, for at forstå, hvorfor det ikke er lykkedes.
I dette forløb skal vi træne følgende faglige mål:
-- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Det Kernestof vi berører er:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling
VI HAR LÆST ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FN og den nye verdensorden - folkedrab i Afrika
Efter den kolde krig skulle man måske forvente, at verden blev mere fredelig - og der måske kunne komme mere fokus på menneskerettigheder, ulandenes udvikling osv. Men folkedrabet i Rwanda i 1994 er et eksempel på, at USA, som den eneste stormagt og FN - hele verdenssamfundet - svigtede tutsierne i det lille land i Centralafrika.
Små 10 år senere oplever en anden afrikansk stat at der mellem oprørsgrupper, regeringshær og militser, foregår brutale overgreb og drab på uskyldige civile, som ikke nødvendigvis har andet til fælles, end at de tilhører den samme befolkningsgruppe. Spørgsmålet er, hvor planlagte og systematiske overgrebene er? Er de et tilfældigt produkt af krigen, eller har de et formål i sig selv – og kan det karakteriseres som folkedrab eller ej? Og hvordan skal verdenssamfundet og FN reagere?
Vi skal vi kigge på FNs rolle efter 2. verdenskrig og SÅ kan vi fokusere på Rwanda og Darfur og en lille smule på Israel/Palæstina og Ukraine
De faglige mål vi især skal have fokus på er:
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger
Og kernestoffet er
-- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.
VI HAR LÆST ca 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995895217",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995895217",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995895217"
}