Holdet N2022e Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold N2022e Hi (N2e Hi, N3e Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Industrialiseringen
Titel 2 Imperialisme
Titel 3 Krig, krise, krig
Titel 4 Holocaust og andre folkedrab
Titel 5 Den kolde krig
Titel 6 Israel/Palæstina-konflikten
Titel 7 Individuelt historieprojekt
Titel 8 Magt og Magi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Industrialiseringen

I forløbet her skal vi se, hvordan industrialiseringen forandrede verden for altid. Vi skal se, hvordan samfundet ændredes fra et traditionelt landbrugssamfund til et industrisamfund, og vi skal undersøge de mange sociale, økonomiske, kulturelle og politiske forandringer, der fulgte som konsekvens af industrialiseringen.
Landbefolkningen flyttede i stigende grad til byerne, fabriksarbejdere overtog arbejdet på bekostning af håndværkere, og produktionen blev samlet i stadig større enheder, mens den traditionelle husholdning forsvandt. Samtidig skabte ny teknologi og organisering en hidtil uhørt effektivitet, og den rigdom, der fulgte (for nogle) var med til at forandre den sociale lagdeling af samfundet. Hermed lagdes også kimen til nogle af de politiske konflikter, der har præget verden frem til i dag.

Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:

• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestoffet i forløbet er:

• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• udviklingen i Europas position i verden
• globalisering
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Imperialisme

Forløbet her skal i første omgang afdække perioden 'Imperialisme' som underdeling og efterfølgelse af Industrialiseringen. Hertil skal forløbet søge at afdække bredden af europæisk imperialisme og kolonialisme, således at det ved selve forløbets opbygning demonstreres hvor omfattende europæisk indflydelse har været i verden.

• Historisk bevidsthed. Globalisering.
Eksempler på den europæiske ekspansion forud for imperialismen, fx Columbus i Amerika, hollænderne i Indonesien
• Hvordan europæerne har sat spor i verden – politisk (ideologier og i synet på rettigheder), kulturelt (sprog, sport, film, bøger)
• Hvorfor imperialismen fremhæves som en særskilt periode
• Hvordan imperialismen kunne lade sig gøre, fx sammenhængen mellem industrialisering og imperialisme (teknologi og økonomiske behov/muligheder)

Kernestof:
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Udviklingen i Europas position i verden
• Globalisering
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Faglige mål:
• Demonstrere indsigt i udvikling i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år.
o Herunder væsentlige begivenheder og sammenhængen mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
• Analyser udviklingen i den globale velstand og fokus på magtfordeling.
• Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Læringsmål:
• Bredden af kolonialisme, eleverne skal gøres opmærksomme på hvor stor en del af verden Europa underlagde sig.
• Viden om hvorledes man skriver og svarer på historiske problemstillinger.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krig, krise, krig

Forløbet Krig, krise, krig handler om 1. verdenskrig, mellemkrigstiden og 2. verdenskrig. Som I skal se i de kommende lektioner, var mellemkrigstiden en tid præget af politisk og økonomisk krise, så deraf navnet Krig, krise, krig.  Vi arbejder med de to verdenskrige og mellemkrigstiden som et samlet forløb, fordi de to krige på mange måder hænger sammen. Nogle historikere mener endda, at det giver mest mening at se de to krige som en samlet konflikt.

Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:

• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestoffet i forløbet er:

• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• historiebrug og formidling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Europa før 1. verdenskrig 23-01-2024
Radioavisen, 4. august, 1914 01-02-2024
Hvem var ansvarlig? 15-05-2024
DHO, metode 1 17-05-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Holocaust og andre folkedrab

Klassen stifter her bekendtskab med folkedrab som en teoretiske betegnelse og arbejder med eksempler i en historisk sammenhæng. Med Holocaust som forløbets omdrejningspunkt kigger vi nærmere på teoretisk stof som FNs folkedrabskonvention, Stantons definition af ti stadier af folkedrabets udvikling og hvilke aktører, der har en rolle at spille i et folkedrab. Holocaust er det gennemgående eksempel til at undersøge, hvordan polarisering og fjendebilleder i et samfund kan udspille sig i praksis, hvordan folkeforførelse kan blive til forfølgelse af minoritetsgrupper, hvordan udryddelse og andre uhyrligheder kan normaliseres, og hvordan man har forsøgt at håndtere de frygtelige begivenheden i eftertiden.

Forløbet indeholder også kortere gruppepræsentationer af fem andre folkedrab for at finde fællesnævnere fra de anvendte teorier og sætte begreberne i et bredere historisk perspektiv.


Forløbet dækker det 20. århundrede. (1900-tallet)
--> Omfang 12 lektioner

Faglige mål
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
• Holocaust og andre folkedrab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den kolde krig

Forløbet beskæftiger sig med opdelingen af verden efter anden verdenskrig og ideologierne, der kendetegnede hhv. øst og vest. Vi kigger nærmere på nye former for internationalt samarbejde og fjendskab, og hvordan det påvirkede magtbalancen. Her er lagt særligt vægt på årsagerne til den kolde krig, Cubakrisen og i nogen grad Danmarks placering i den kolde magtkamp.

Kernestof:
- udviklingen i Europas position i verden
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering


Faglige mål/eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende

Forløbets tidsmæssige fokus:
-Sidste halvdel af 1900-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Israel/Palæstina-konflikten

Dette forløb har fokus på den lange konflikt i Mellemøsten mellem Israel og Palæstina for at forstå kernen og årsagerne til konflikten, og hvordan den har udviklet sig. Her kigges på baggrunden for konflikten herunder de lange religiøse rødder i området, den fremvoksende zionisme og 1. verdenskrig. Herefter følges konflikten bl.a. gennem seksdageskrigen og bosættelser. Forløbet strækker sig op efter år 2000 med sin vægt på nye udvikling i området. Efterårets (2023) opblusning af konflikten og de efterfølgende spørgsmål om gengældelse i Gaza, har åbnet diskussionen om definitionen af folkedrab, reaktioner fra det internationale samfund og fremtidsudsigterne i området.

Det er også i denne periode, eleverne udarbejdede individuelle historieprojekter med mulighed for at fordybe sig i et selvvalgt historisk emne og bruge historiefaglige metoder til at belyse det.

Kernestof:
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv


Faglige mål/eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
-  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Forløbets tidsmæssige fokus: 1900-tallet og frem til i dag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klar, Parat, Historie! (historiebog for 5. klasse) 09-01-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Individuelt historieprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Magt og Magi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer