Holdet N2022f Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold N2022f Hi (N2f Hi, N3f Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Da Danmark blev moderne - industrialiseringen
Titel 2 Europæerne opdager verden
Titel 3 Fra krig til krig
Titel 4 Den kolde krig 1945 - 1991
Titel 5 Det moderne Mellemøsten med fokus på Palæstina
Titel 6 FN og den nye verdensorden - folkedrab i Afrika

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Da Danmark blev moderne - industrialiseringen

I dette forløb skal vi undersøge hvordan Danmark, som I mere end 1000 år havde været et landbrugssamfund, med en bestemt fordeling af jord og magt, blev et moderne samfund. Vi skal kigge på, hvordan industrialiseringsprocessen spredte sig, fra England til det meste af Europa og hvilken helt afgørende betydning industrialiseringen fik, for danskernes måde at leve og tænke på. I skal introduceres for historiefaget - blandt andet skal vi i gang med at lære fagets metode og vi skal bruge forskellige historiebøger (nogle af dem er rigtige bøger....sådan nogle man skal putte i skoletasken), dokumentarfilm og historiske kilder.

Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
1. demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
2. demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
3. reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
4. analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
5. skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
6. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
7. formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Og arbejde med følgende kernestof

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

I dette forløb skal vi læse ca 140 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Europæerne opdager verden

Vi skal langt tilbage i tiden. Til slutningen af 1400-tallet og begyndelsen af 1500-tallet, hvor portugiserne fandt søvejen fra Europa til Indien og spanierne opdagede Amerika. Det fik stor betydning for europæerne - og endnu større for de kontinenter europæerne "opdagede". Det skal vi kigge nærmere på i dette forløb.

Vi skal arbejde med følgende faglige mål:

demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Og følgende kernestof

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Vi har læst ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra krig til krig

Forløbet starter med årsagerne til 1. verdenskrig, herunder imperialismen. Vi vil dernæst undersøge sammenhængen mellem 1. og 2. verdenskrig og i den forbindelse verdenskrisens årsager og betydning. Vi bevæger os mellem USA, Tyskland og Danmark og skal sammenligne krisens betydning for og krisepolitik i de tre lande og undersøge nazismens udvikling i Tyskland.

Vi skal arbejde projektorienteret, med fokus på kildeanalyse.

De faglige mål vi især berører er:

begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestoffet er

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Vi skal arbejde projektorienteret, med fokus på kildeanalyse.

De faglige mål vi især berører er:

begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestoffet er

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Vi skal læse ca. 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den kolde krig 1945 - 1991

Den kolde krig dominerede international politik fra den anden verdenskrigs afslutning og indtil slutningen af 1980erne. Vi skal arbejde med den kolde krigs begyndelse, dens udvikling og dens afslutning. I løbet af og især i afslutningen af forløbet har vi fokus på hvordan Danmark forholdt sig til konflikten mellem øst og vest i perioden og så skal vi lave en kort perspektivering til den aktuelle geopolitiske situation.

Vi har især fokus på følgende faglige mål:
-- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
--begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Og vi arbejder med følgende kernestof:

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling

Vi skal læse ca. 125 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne Mellemøsten med fokus på Palæstina

Nu skal vi til Mellemøsten. Vii rejser til Palæstina - eller til staten Israel som er et lille land (på størrelse med Jylland) med en kæmpe konflikt, der er meget gammel, meget kompliceret og har store konsekvenser for hele området. Konflikten er netop blevet meget aktuel. Vi følger den fra 1917 til i dag, med fokus på de forsøg der har været på at skabe fred, for at forstå, hvorfor det ikke er lykkedes.

I dette forløb skal vi træne følgende faglige mål:

-- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Det Kernestof vi berører er:

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling

Vi har læst ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 FN og den nye verdensorden - folkedrab i Afrika

Efter den kolde krig skulle man måske forvente, at verden blev mere fredelig - og der måske kunne komme mere fokus på menneskerettigheder, ulandenes udvikling osv. Men folkedrabet i Rwanda i 1994 er et eksempel på, at USA, som den eneste stormagt og FN - hele verdenssamfundet - svigtede tutsierne i det lille land i Centralafrika.
Små 10 år senere oplever en anden afrikansk stat at der mellem oprørsgrupper, regeringshær og militser, foregår brutale overgreb og drab på uskyldige civile, som ikke nødvendigvis har andet til fælles, end at de tilhører den samme befolkningsgruppe. Spørgsmålet er, hvor planlagte og systematiske overgrebene er? Er de et tilfældigt produkt af krigen, eller har de et formål i sig selv – og kan det karakteriseres som folkedrab eller ej? Og hvordan skal verdenssamfundet og FN reagere?

Vi skal vi kigge på FNs rolle efter 2. verdenskrig og SÅ kan vi fokusere på Rwanda og Darfur og en lille smule på Israel/Palæstina og Ukraine

De faglige mål vi især skal have fokus på er:

begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger

Og kernestoffet er
-- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Vi har læst ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer