Holdet N2022d In - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e)
Hold N2022d In (N2d In, N3d In)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion til Innovation - værdi & ressourcer
Titel 2 Forretningsmodeller & Bæredygtighed
Titel 3 Samarbejde i teams & Comapny Programe
Titel 4 Udfordring: Unge hjemløse
Titel 5 At arbejde med innovation
Titel 6 IPR rettigheder -  HVILKE & hvornår skal de bruges
Titel 7 Innovationsprocessen - fra IDE til virkelighed
Titel 8 Diffusion
Titel 9 Virksomhedsudfordring fra Arena Næstved
Titel 10 SOP & innovation
Titel 11 Innovationsfaglig udfordring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion til Innovation - værdi & ressourcer

lørebog Innovation C-B fra Systime udvalgte delle af bøgerne
link:
- https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=157  
- https://inno.systime.dk/?id=260

Overodnet tema er Idegenerering udfra en effectuation tilgang - besøge og arbejde i Makerspace hos VUC.

Vi finder ud af  hvorfor innovation er så vigtigt.

-  Forløbet fremmer din evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
- Du skal udvikle værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
- Du opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
- Du motiveres til at være nysgerrighed & foretagsom

Vi gennemgår en innovationsproces struktureret, du opfordres til at reflektere over de valg og handlinger du foretager i processen.. Du skal arbejde med effectuation som tilgang til idegenerering i en vekselvirkning imellem forstå, anvende og reflektere.
Derudover anskueligøres fagets mål om foretagsomhed og vigtige kompetencer der knytter sig hertil

vi besøger Makerspace hos VUC Næstved.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forretningsmodeller & Bæredygtighed

Forløb 2 formål er at eleverne skal have et innovationsfagligt udgangspunkt i forhold til at deltage i Company Programe og opstart af egen virksomhed.

Faglige elementer:
- værdibegrebet

- forretningsmodeller herunder også digitale modeller
Ressourcedrevet,Tilbudsdrevet, Kundedrevet, Økonomidrevet, Multi-epicenter-drevet)

- cirkulær økonomi

- kreativ destruktion

- disruption

- bæredygtighed, herunder sommerfuglmodellen

- kreativitet som drivfaktor

- fortagsomhed

- effectuation som tilgang til idegenerering

teori fra bøgerne:
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=191
https://inno.systime.dk/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BMC Too good to go 28-09-2023
PP repetition faglige begreber 12-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Samarbejde i teams & Comapny Programe

Eleven skal opdage egne ressourcer og lære om modeller og teror til idegenerering & fortagsmhed målrettet forløb med Company Programe (start af egen virksomhed)

Vigtige elementer:
Forståelse for egne styrker og svagheder i forskellige typer gruppearbejde
Forståelse for samarbejde teorier og modeller
Forståelse for forskelle ved den kausale og effektuelle tankegang
Anvende samarbejdsteorier og modeller til at sammensætte et team
Anvende forskellige idegenereringsmetoder til at finde på mange løsninger

Company Programe:
I grupper skal eleverne idegenerer og udvikle egen forretningside (koncept). Ideen skal piches til Bootcamp 22.januar i Storcenteret for dommere. Forløbet afsluttes med Regionsmesterskab i Holbæk den 8.marts.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ideen, BMC,SWOT 26-10-2023
Company Programe grupper 09-11-2023
CP gruppekontrakt 06-02-2024
Reflektion over fagbegreb 08-02-2024
CP Rapport 1.udkast 10-02-2024
Reflektionskirv 20-02-2024
CP Rapport 2.udkast 22-02-2024
BUDGET IGEN IGEN igen 26-02-2024
CP Rapport endelig 27-02-2024
CP scenepræsentation PP 05-03-2024
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Udfordring: Unge hjemløse

Forløbets formål er at arbejde med en given innovationsfagligudfordring (lig eksamen) og samtidig arbejde med relevant innovationsfaglig teori og metode.

Vigtige faglige elementer:
Designprocessens indhold

Kausale tilgang

Effektuelle tilgang

Lean startup
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emballage aflevering 21-03-2024
Unge Hjemløse - visualisering PP 14-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 At arbejde med innovation

Eksempler på at arbejde med innovation i alle former for virksomheder og organisationer, fra traditionelle profitorienterede virksomheder til socialt orienterede nonprofit-organisationer.

Intraprenørskab

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4.5: Hvordan får vi flere kvindelige 16-08-2024
Opgave 4.7: Social Craft 21-08-2024
opg 4.8 oplæg selvvalgt social økonomisk virksomhe 23-08-2024
opgave 4.9 opgave 4.9 præsenter en serieiværksætte 28-08-2024
Fortagsomhed - 3d virksomhedsbesøg 06-09-2024
The Golden Circle 11-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 IPR rettigheder - HVILKE & hvornår skal de bruges

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 Innovationsprocessen - fra IDE til virkelighed

Hvordan man kommer igennem innovationsprocessen fra ide til værdiskabende handling. Du præsenteres for en række metoder til udvikling og vurdering af ideer. En vigtigt pointe i den sammenhæng er, at man kan arbejde med forskellige mindset, divergent og konvergent tænkning.

Brugerdreven innovation - muligheder og begrænsinger. Du præsenteres for en række metoder, du kan bruge i praksis. I den forbindelse bør du overveje hvilke grupper af brugere, der er mest relevante at inddrage, og hvornår i innovationsprocessen de skal inddrages.
- Personas
- Brugerrejse

En nnnovationsprocesmodel beskriver, hvordan virksomheder, teams og organisationer arbejder fra pain og ide til at udvikle nye value propositions (produkt, service mv.).

Penthalon modellen bygger videre på Schumpeters model  (med faserne: Invention, innovation og diffusion, Penthalon  tilføjer flere nuancer og aspekter.

Causation tilgang til innovation

Effectuation tilgang til innovation
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IPR opgave 11.7 + 11.8 23-09-2024
opgave 8.3 Microbryg hvilke brugere skal inddrages 02-10-2024
Personaer skal afleveres 25-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Diffusion

Diffusion er den proces, hvorigennem en innovation spredes gennem bestemte kommunikationskanaler over tid blandt medlemmer af et socialt system.

Adoptanter
Roger's diffusions teori med faktorer der fremmer og hæmmer diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Virksomhedsudfordring fra Arena Næstved

Virksomhedsbesøg hos Arena Næstved 9.januar og præsentation af udfordringer, de ønsker jeres forslag til.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arena Næstved arbejdsdokument 24-01-2025
Arena Næstved PP oplæg 05-02-2025
Arena Næstved Feedback 06-02-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 11 Innovationsfaglig udfordring

Træning til eksamen - gruppearbejde med en selvvalgt tidligere eksamensopgave:
- Mikkeler Øl
- Planet Nusa
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt 28-03-2025
Eksamensprojekt - PP oplæg 30-04-2025
Opgave 16.8 Undersøg virkelighedens "Prompts" - in 02-05-2025
Opgave 16.9 Tips og tricks til prompting 02-05-2025
Disruption i diamantbranchen 08-05-2025
Artikel om droneflyvning 09-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde