ZBC Handelsgymnasiet Næstved
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handelsgymnasiet Næstved
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet N2022d In - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Hold
N2022d In (
N2d In
,
N3d In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
introduktion til Innovation - værdi & ressourcer
Titel 2
Forretningsmodeller & Bæredygtighed
Titel 3
Samarbejde i teams & Comapny Programe
Titel 4
Udfordring: Unge hjemløse
Titel 5
At arbejde med innovation
Titel 6
IPR rettigheder - HVILKE & hvornår skal de bruges
Titel 7
Innovationsprocessen - fra IDE til virkelighed
Titel 8
Diffusion
Titel 9
Virksomhedsudfordring fra Arena Næstved
Titel 10
SOP & innovation
Titel 11
Innovationsfaglig udfordring
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
introduktion til Innovation - værdi & ressourcer
lørebog Innovation C-B fra Systime udvalgte delle af bøgerne
link:
-
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=157
-
https://inno.systime.dk/?id=260
Overodnet tema er Idegenerering udfra en effectuation tilgang - besøge og arbejde i Makerspace hos VUC.
Vi finder ud af hvorfor innovation er så vigtigt.
- Forløbet fremmer din evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
- Du skal udvikle værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
- Du opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
- Du motiveres til at være nysgerrighed & foretagsom
Vi gennemgår en innovationsproces struktureret, du opfordres til at reflektere over de valg og handlinger du foretager i processen.. Du skal arbejde med effectuation som tilgang til idegenerering i en vekselvirkning imellem forstå, anvende og reflektere.
Derudover anskueligøres fagets mål om foretagsomhed og vigtige kompetencer der knytter sig hertil
vi besøger Makerspace hos VUC Næstved.
Indhold
Kernestof:
OPGAVE 1.4: HVAD SIGER TIDLIGERE INNOVATIONSELEVER?
The Invisible Bicycle Helmet | Fredrik Gertten
HVORFOR er INNOVATION relevant, spændende og uundgåeligt - skim afsnittene:
skim afsnit 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Innovationsgrundbogen C-B
Digitalt design & folieskæring | Brother ScanNCut
Sådan bruger du streg og fri tegning i Canvas Workspace
i lektionen skal vi forberede os til besøg i Makkerspace torsdag 31.aug. Plan for lektionen:
Canvas Workspace - Mac.docx
canvas workspace - PC.docx
besøg hos Makerspace VUC Næstved 2.sal, Teatergade 23 kl. 12-14. I sørger selv for transport. Intro til folieskærer, medbring PC hvor program hertil skal være indlæst.
besøg Makerspace VUC 2.sal
https://faellesomaarhus.aarhus.dk/7-vilde-problemer/unges-mentale-sundhed-og-trivsel/
Nudging:
Grupper
Læs afsnit
Interview og observations guides:
Innovation time 3.pptx
udfordring: skab bedre trivsel hos hhx elever Næstved Handelsgymnasium ved brug af kommunikation skåret på folieskærer.
general viden om emnet - se kort video
Innovations projekt 1.pptx
Interview/Observation:
image.png
Kære hh2d, Yvonne og Peter vedr Makerspace
Makerspace program med tider åbningsfest lørdag 9.september.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Forretningsmodeller & Bæredygtighed
Forløb 2 formål er at eleverne skal have et innovationsfagligt udgangspunkt i forhold til at deltage i Company Programe og opstart af egen virksomhed.
Faglige elementer:
- værdibegrebet
- forretningsmodeller herunder også digitale modeller
Ressourcedrevet,Tilbudsdrevet, Kundedrevet, Økonomidrevet, Multi-epicenter-drevet)
- cirkulær økonomi
- kreativ destruktion
- disruption
- bæredygtighed, herunder sommerfuglmodellen
- kreativitet som drivfaktor
- fortagsomhed
- effectuation som tilgang til idegenerering
teori fra bøgerne:
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=191
https://inno.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
1.4 Innovationstragten og pentathlon-modellen
Refleksion opgave 1.docx
Refleksions opgave 2.docx
Artikel spørgsmål.docx
Afsnit
Mofibo.docx
Se denne video: 7 minutter Business Model Canvas - et værktøj til at udvikle og disrupte forretningsmodeller
Blockbuster - Opgave.docx
Gruppe 1
Udforsk vores app - og find og red lykkeposer med mad
Too Good To Go vil erobre verden
Too Good To Go - se intro film 3 min
The business model of Too Good To Go.
giv mindst 3 eksempler på cases, der har en digital forretningsmodel. Gerne indenfor forskelige brancher.
BMC tom til udfyldning.docx
Too Good To Go får kritik for forretningsmodel
Kreativ destruktion
Spørgsmål:
Partnerskaber, bæredygtighed og etiske forbrugere: her er fem B2C trends, du skal være klar til i 2022
Læsning:
Fejlmuseum udstiller verdensberømte brand-flops - Bureaubiz
gruppeopgave:
Krav til præsentation:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
BMC Too good to go
28-09-2023
PP repetition faglige begreber
12-10-2023
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Samarbejde i teams & Comapny Programe
Eleven skal opdage egne ressourcer og lære om modeller og teror til idegenerering & fortagsmhed målrettet forløb med Company Programe (start af egen virksomhed)
Vigtige elementer:
Forståelse for egne styrker og svagheder i forskellige typer gruppearbejde
Forståelse for samarbejde teorier og modeller
Forståelse for forskelle ved den kausale og effektuelle tankegang
Anvende samarbejdsteorier og modeller til at sammensætte et team
Anvende forskellige idegenereringsmetoder til at finde på mange løsninger
Company Programe:
I grupper skal eleverne idegenerer og udvikle egen forretningside (koncept). Ideen skal piches til Bootcamp 22.januar i Storcenteret for dommere. Forløbet afsluttes med Regionsmesterskab i Holbæk den 8.marts.
Indhold
Kernestof:
Personlighedstest:
Grupper
Gruppe 1
Pitching
Padlet:
lyt til Podcast: Venø Seafoods 15 min
Effectuation
Hvad kan du bruge Effectuation til?
aktiveringskode 779UEEBM
Grupper & tilmelding til Company programe
Afsnit
Company Programme - Fonden for Entreprenørskab - Fonden for Entreprenørskab
Lektier til idag:
image.png
Dagens PowerPoint
Happy Helper - VPC case.docx
Noter jer et "job to be done" som i forsøger at springe over/ændre. Nødløsninger og alternative løsninger
Hold til CP & Bootcamp 18 januar 2024.docx
vi arbejder med idegenerering (rolleperspektiv) & ideudvælgelse med prioritering.
Logbog - Bootcamp 18 januar 2024 Pitching konkurrence.docx
Logbog - Pitching konkurrence.docx
Value Proposition Canvas
Præsentation:
EFU model - Egenskaber, fordele og udbytter - Gnist Branding
Value Proposition på dansk - Gnist Branding
Value proposition canvas - et værktøj til at forstå dine kunders behov
MVP pitch.pptx
Se denne videoer inden timen:
Company Programe;
CP bedømmelse til Bootcamp & regionmesterskab scenepræsentation_cpdm24.pdf
Det perfekte pitch & Hvordan gør I?
Sådan pitcher du din idé – Start med dette trick! læs og lær
hh2d grupper:
Program for Bootcamp 2024 i Næstved Storcenter- ZBC Næstved 11.1.24.pdf
vi mødes i lokale 35 kl 8.15 indtil kl 9.20 hvor vi samlet går over til centeret Kurts Torv. Fokus er at få HELT styr på jeres 4 min pitch.
Evaluering af Bootcamp - pitchkonkurrence i torsdags (Respons og hvordan kommer vi videre...).
CP bedømmelse - rapport_cpdm24.pdf
10.7 De Bonos seks tænkehatte skimmes mhp at forstå ide-metoden.
2.5 Værdibegrebet - skal skimmes mhp på at få styr på relevante fagudtryk.
her er materialer til Regionsmesterskabet 8.marts
Rapport - kom igang!.pptx
Læs dette afsnit igennem:
Skim disse afsnit igennem (Vi har gennemgået begge modeller før)
BMC-Bæredygtighed-Teamet-CP.pptx
Diffusion - tjekliste.docx
Innovation - 2 tilsyn.pptx
evaluering
Reflektion over faglighed.docx
Reflektionskriv.docx
Reflektion og visualisering.pptx
Cafe strædet nomeret til "årets iværksætter 2023"
Rasmus Holst-Sørensen on LinkedIn: Prøv lige at læse med her🙏🏻I går uddelte vi 2024-udgaven af…
VIGTIG mulighed!!!!! skal læses!
Grupperne skal have udført/ klaret deres to do aftaler fra i torsdags (skrevet i elevfeedback torsdag 22/2).
i lektionen færdiggøres:
DRTV - Løvens Hule: Hvor langt kan man komme med charme og en god idé?
Jeres rapporter er sendt til konkurrencen & alle Teams er tilmeldt Danske Bank Sparring!
Vær klar til test af jeres Gruppepitch 4 min pr gruppe herefter respons & spm iht kompetecekort.
medbring 1 til 2 pc'ere pr gruppe, I skal bruge egen PC til dommerinterview på 15 min & til Danske Bank sparring.
INVITATION TIL REGIONSMESTERSKAB I COMPANY PROGRAMME 2024.pdf
1 heat lukket dommerinterview:
Bedømmelse & praktisk info:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ideen, BMC,SWOT
26-10-2023
Company Programe grupper
09-11-2023
CP gruppekontrakt
06-02-2024
Reflektion over fagbegreb
08-02-2024
CP Rapport 1.udkast
10-02-2024
Reflektionskirv
20-02-2024
CP Rapport 2.udkast
22-02-2024
BUDGET IGEN IGEN igen
26-02-2024
CP Rapport endelig
27-02-2024
CP scenepræsentation PP
05-03-2024
Omfang
Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 4
Udfordring: Unge hjemløse
Forløbets formål er at arbejde med en given innovationsfagligudfordring (lig eksamen) og samtidig arbejde med relevant innovationsfaglig teori og metode.
Vigtige faglige elementer:
Designprocessens indhold
Kausale tilgang
Effektuelle tilgang
Lean startup
Indhold
Kernestof:
Innovationsudfordring - kort.pptx
Innovationsudfordring - kort.docx
Pointskema - regionsmesterskab vedr 8.marts 2024
Grupper:
Denne SKAL læses inden timen
Bedømmelses kriterier:
Grupper (Fraværende sidst, vil blive tilføjet)
image.png
Opdagelsesfase metoder
Læs side 1-9 for hurtig overblik
Designprocesmodellen
Afsnit
1-hvad-er-problemstillingerne-vi-fandt-frem-til-sidste-gang-1.jpg
1-hvad-er-problemstillingerne-vi-fandt-frem-til-sidste-gang-2.jpg
1-hvad-er-problemstillingerne-vi-fandt-frem-til-sidste-gang-3.jpg
Brainstorm metoder:
Metoder:
plan:
De bonos guide m eks.docx
Hver person i gruppen vælger en at læse:
Guide til at lave en interviewguide.docx
i torsdags var I i Storcenteret mhp at foretage interview af tilfældige personer.
BMC Blank med eksempler vedr indhold.docx
Gruppperne skal have gennemført 2 interviews af relevante jurymedlemmer (på telefon, mail, facebook, eller andet).
se gerne lidt af Rasmus Brohaves miniserie om Unge hjemløse unge hjemløse dokumentar - Google-søgning
Alle læser alt!
Etablering og driftbudget.xlsx
Vælg 1 at læse: Alle skal læse mindst 1 af emnerne:
afslutning med Peter!
Præsentation af gruppernes løsning vedr "unge hjemløse"
hvis du har TV2 play kan du se lidt af en dokumentar fra sidste år "de usynlige hjemløse" TV2 Play de usynlige hjemløse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emballage aflevering
21-03-2024
Unge Hjemløse - visualisering PP
14-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
At arbejde med innovation
Eksempler på at arbejde med innovation i alle former for virksomheder og organisationer, fra traditionelle profitorienterede virksomheder til socialt orienterede nonprofit-organisationer.
Intraprenørskab
Indhold
Kernestof:
dagens oplæg til lektionen
4.1 Entreprenør og iværksætter
gruppearbejde med opgave 4.5 udfordring "hvordan får vi flere kvindelige iværksættere?". som forberedelse skal du inden fredag Gennemføre kvalitative interviews med en eller flere kvindelige iværksættere.
25-kvindelige-ivarksattere-du-bor-kende-2024.pdf
kl 14.45 alle klar til præsentation! husk at afleverer gruppens arbejde i afl.mappe.
læs om Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
undersøg virksomheden Social Craft link se nederst på hjemmesiden der er 2 korte videoklip se dem!
Blind Coffee | Vi er en virksomhed, der tager socialt ansvar
idag løses gruppeopgave 4.8 om en selvvalgt socialt økonomisk case.
Flere af jer har IKKE afleveret opgaver vedr socialt entreprenørskab hhv opgave 4.7+4.8. Det er vigtigt at I får afleveret jeres arbejde!!!!
gruppeoplæg vedr selvvalgt social virksomhed (opgave 4.8) grupperne:
læs afsnit 4.3 Syv arketyper
skim Kender du løverne, der skal lede succesprogrammet videre? Tre af investorerne er nye denne gang
dagens arbejde opgave 4.9 præsenter en serieiværksætterm/makker - svar afleveres i lectio
læs 4.6 Intraprenørskab, innovation i organisationen (B) - læs til og med afsnit "Top down og bottom up-processer"
intraprenørskab | lex.dk – Den Store Danske
Få hjælp og vejledning til at drive virksomhed | Virksomhedsguiden.dk
Gennemførsel af innovation i organisationer (B) & Fortalere for og modstandere af forandring (B)
læs afsnit om Forretningsudvikling (B)
I skal træne fortagsomhed - jeg afventer jeres grupper - vi skal helst blive i relativ kort afstand fra ZBC Næstved.
opgave 4.27
Dagens opgave:
Fortagsomhed trænes med Operation Dagsværk
alle 3d elever skal på skift præsenterer og holde et KORT oplæg, fagligt relevant (kunne være om en start-up eller etableret virksomhed, som har en innovativ ide, tiltag). Det væsentlige er at det er fagligt relevant - se nærmere i oplægget.
GOLDEN CIRCLE explained in under 5 Minutes | Simon Sinek | WHY? HOW? WHAT? | Original TED Talk suplement forklaring af video på dansk
Hvordan opstår trends.....
12 Global Megatrends Explained [2025-2030] | StartUs Insights bud på globale trends, blot som inspiration.
video klip til opgave 7.14 - ialt 28 min
dagens emne er 7.8 Megatrends, mikrotrends og modeluner (B) skim dette afsnit.
fidget spinnere - noget du kender til?
Tidens trends slå ned på 12 min om bæredygtighed (i hvor høj grad vil vi egentlig bæredygtighed) slå ned på 26 min om cirkulær økonomi.
Madspild!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4.5: Hvordan får vi flere kvindelige
16-08-2024
Opgave 4.7: Social Craft
21-08-2024
opg 4.8 oplæg selvvalgt social økonomisk virksomhe
23-08-2024
opgave 4.9 opgave 4.9 præsenter en serieiværksætte
28-08-2024
Fortagsomhed - 3d virksomhedsbesøg
06-09-2024
The Golden Circle
11-09-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
IPR rettigheder - HVILKE & hvornår skal de bruges
Indhold
Kernestof:
IPR læs denne side 11.8 Immaterielle rettigheder (B)
Opfind.nu rådgivning, fra ide til marked
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 7
Innovationsprocessen - fra IDE til virkelighed
Hvordan man kommer igennem innovationsprocessen fra ide til værdiskabende handling. Du præsenteres for en række metoder til udvikling og vurdering af ideer. En vigtigt pointe i den sammenhæng er, at man kan arbejde med forskellige mindset, divergent og konvergent tænkning.
Brugerdreven innovation - muligheder og begrænsinger. Du præsenteres for en række metoder, du kan bruge i praksis. I den forbindelse bør du overveje hvilke grupper af brugere, der er mest relevante at inddrage, og hvornår i innovationsprocessen de skal inddrages.
- Personas
- Brugerrejse
En nnnovationsprocesmodel beskriver, hvordan virksomheder, teams og organisationer arbejder fra pain og ide til at udvikle nye value propositions (produkt, service mv.).
Penthalon modellen bygger videre på Schumpeters model (med faserne: Invention, innovation og diffusion, Penthalon tilføjer flere nuancer og aspekter.
Causation tilgang til innovation
Effectuation tilgang til innovation
Indhold
Kernestof:
innovationsfagligt oplæg individuelt Marika & Nikolaj
vi arbejder med brugerdreven innovation, læs 8. Brugerdreven innovation - læs til og med afsnit 8.1 ned til opgave 8.1
se video KBHpant 29 12 14 & PANT: Fra pirat kasser til kommunale kasser
Afsnit
Opsamling fra sidst vedr Brugerdreven innovation refererer til, når brugere aktivt deltager i udviklingen af nye produkter eller services. Disse eksempler viser, hvordan inddragelse af brugerne kan føre til innovative løsninger, der bedre opfylder de
læs Produkttest som optakt til 8.9
IBM DK er et datterselskab af det amerikanske selskab.De er dog ramt af udfordringer.
dagens arbejde
bare lidt spændende nyt Samsung introducerer seneste line-up af hårde hvidevarer med forbedrede forbindelsesmuligheder og kunstig intelligens ved det globale lanceringsevent ‘BESPOKE AI’
innovationsfagligt oplæg individuelt Oliver E + Sofus
innovationsprocess model til opgave 8.9 bedre skraldespand
færdiggørelse af opgave 8.9 nytænkt skraldespand. Gruppepræsentation fredag.
Business Mind konkurrence KB hallen Kbh. 12/12,2024 - Fonden for Entreprenørskab. Gruppeopgave
oplæg Business Mind konkurrence.docx
innovationsfagligt oplæg individuelt Isabel & Magne
gruppepræsentationer, opg 9.8 nytænkt skraldespand
Gruppeopgave Business Mind konkurrence - idegenerering
Guide: Den ultimative håndbog til at få succes med dit persona-arbejde
kap 8 Personas & opgave 8.13 Fitness Center.docx
Personas og brugerrejser | Innovationsgrundbogen C-B
innovationsfagligt oplæg individuelt Mille & Noah H
vi arbejder videre med Personaer til Ftiness center, idag forventer jeg at alle grupper er færdige med deres personas, jeg vil gerne have dem sat op i klassen så I kan se hinandens personas (jeg printer gerne). Grupper med +3 elever skal udarbejde m
Lego ideas - How It Works til opgave 8.2 om brugerdreven innovation hos Lego.
innovationsfagligt oplæg individuelt Silke & Emil
Opgave med Fitness Centeret skal gøres færdig i 5.lektion og præsenteres i 6.lektion. Nogen af jer mangler at gøre jeres personaer levende med billede og grundig beskrivelse - det skal I gøre færdigt, så jeg kan printe helt færdig beskrevet /visuali
opgave 9.3 forslag
skim afsnit 9.1 (vi har arbejdet med teorierne før - starter lektionen med en lille test øvelse hvor din forberedelse vil hjølpe dig) 9. Procesmodeller i innovation | Innovationsgrundbogen C-B
I timerne skal du læse, reflekterer og løse opgave.
2. læs 9.3 Innovationsmodeller baseret på effectuation herefter besvarer du opgave 9.6 om Subreader, besvarelsen afleveres i elevfeedback på 6.lektion.
udfyld elevfeedback (besvarelse af opgave 9.6 Subreader)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
IPR opgave 11.7 + 11.8
23-09-2024
opgave 8.3 Microbryg hvilke brugere skal inddrages
02-10-2024
Personaer skal afleveres
25-10-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Diffusion
Diffusion er den proces, hvorigennem en innovation spredes gennem bestemte kommunikationskanaler over tid blandt medlemmer af et socialt system.
Adoptanter
Roger's diffusions teori med faktorer der fremmer og hæmmer diffusion
Indhold
Kernestof:
Emil & Noah H virksomhedsoplæg!
status på jeres forslag til virksomhedsbesøg:
skim 10. Diffusion | Innovationsgrundbogen C-B, du skal kende begrebet difusion - overvej HVAD der kan øge eller nedbringe difusionshastigheden.
Afsnit
individuelt innovationsoplæg Hannah & Emil
I 2019 var der ifølge Vegetarforeningen ca. 140.000 vegetarer og 35.000 veganere i Danmark. Blandt unge mellem 18 og 34 år var det cirka 5,2 %, der levede helt vegetarisk (Coop Analyse & DVF 2019). Cirka 70 % af landets vegetarer er kvinder (Coop Ana
læs 10.2 Diffusion på brancheniveau (læs alle underafsnit) fokuser på at forstå og lære af eksemplerne, herunder:
opgave Diffusion
individuelt innovationsoplæg Emil, Marie-Louise & Oliver
opgave 10.4 skal være besvaret! link 10.1 Diffusion af innovation
innovationsoplæg Albert
innovationsoplæg Marlin & Noah H
læs 10.3 Adoptanter
hjemmeopgave, søg viden om cirkulær økonomi (fokus er DK og danske virksomheder)
Innovationsoplæg Marlin
læs 10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
innovationsoplæg Dennis
Vigtig viden om fremmere/hæmmere for diffusionsteori.
vi arbejder med 11.8 Immaterielle rettigheder, læs dette afsnit
brug 10 min på generelt reseach her på siden opfind.nu
innovationsoplæg Noah R, Mads
dagens emner: Diffusion & Disruption
11.5 Vinduesmetaforen (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Undgå at blive kopieret
11.7 Tre innovationsstrategier | Innovationsgrundbogen C-B læses, hereftr opsamling kendetegn ved de 3 strategier?
11.8 Immaterielle rettigheder (B) | Innovationsgrundbogen C-B
innovationsoplæg Marcus & Tobias,
Lasse, Mathias, David, Noah H oplæg
god ide atdu får styr på disse begreber - du testes i lektionen (smiler)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Virksomhedsudfordring fra Arena Næstved
Virksomhedsbesøg hos Arena Næstved 9.januar og præsentation af udfordringer, de ønsker jeres forslag til.
Indhold
Kernestof:
Virksomhedsudfordring & virksomhedsbesøg Arena Næstved, Ved Stadion 11, 4700 Næstved.
grupper:
Arena Næstved oplæg ZBC 9 januar 2025.pptx
abejdsplan for lektionen - arbejd selv, jeg skal til oplæg i auditoriet med hh2:
opgave Arena Næstved - udfordring x.docx
Arena Næstved gruppearbejde!
Gruppearbejde Arena Næstved fortsat. Idag skal gruppen afleverer et arbejdsdokument.
Nu skal I være tæt på færdige med præsentation for Arena Næstved. imorgen fredag skal grupperne pitche for Yvonne mhp respons til forbedring.
Jeg vil bede dig besvare dette spørgeskema vedr uddannelsesvalg - det er en iværksætter jeg kender, som arbejder med udvikling af et digitalt værktøj, der kan støtte gymnasieelever i deres uddannelsesvalg. Undersøgelse
Når I har øvet/ præsenteret Arena Næstved oplæg for Yvonne er næste opgave opstart af nyt forløb hvor vi arbejder med Royal Unibrew (en gruppeopgave).
grupperne skal idag aftale "øve"præsentation for Yvonne
Jeg vil bede dig besvare dette spørgeskema vedr uddannelsesvalg - det er en iværksætter jeg kender, som arbejder med udvikling af et digitalt værktøj, der kan støtte gymnasieelever i deres uddannelsesvalg.
Arena Næstved, Mette kommer på besøg! Alle grupper skal være klar til præsentation af jeres forslag til udfordringerne vedr Arena Night og affald.
Feedback - I skal med en makker give respons til hinanden. I må gerne lave respons med en makker, Feedback afleveres i lectio mappe, når alle gruppper har præsenteret.
I innovationstimerne skal du arbejde med kap 9 Procesmodeller i innovation 9. Procesmodeller i innovation
HUSK.... at få afleveret jeres nyeste PP oplæg vedr Arena Næstved, jeg vil gerne sende dem til Mette, hun er meget begejstret for jeres ideer!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arena Næstved arbejdsdokument
24-01-2025
Arena Næstved PP oplæg
05-02-2025
Arena Næstved Feedback
06-02-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 10
SOP & innovation
innovationsstatregi
Indhold
Kernestof:
opstart nyt gruppearbejde Forløb 6: Intraprenørskab og strategi
forberedelse til opstart nyt gruppearbejde Forløb 6: Intraprenørskab og strategi . Se her skrevet med rødt - skim i det relevante teori herunder!
arbejd selv individuelt med læsning & opgave!
i lektionen - Gruppeopgave om SELF robot massage
Afsnit
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 11
Innovationsfaglig udfordring
Træning til eksamen - gruppearbejde med en selvvalgt tidligere eksamensopgave:
- Mikkeler Øl
- Planet Nusa
Indhold
Kernestof:
I skal igang med det sidste innovationsforløb, som er en prøveeksamen. En gruppeopgave, der skal præsenteres for mig!
Mikkeler nyhed marts 2025
Eksamen B
gruppearbejde - eksamensopgave
link til Innovationsbogens modeller+figurer Innovationsmodeller
Gruppeopgave med Mikkeler eller Planet Nusa
Færdiggørelse af jeres besvarelse og oplæg idag. Husk at få henvist og integreret fagbegreber, relevante modeller og figurer samt data/belæg fra artikler og statistik.
mgl.
Præsentation i lok 45 - vær parat til tiden!!!
En hilsen til jer fra Arena Næstved/ Daniel
Det skal elever når I IKKE præsenterer:
arbejd selv, da jeg er syg idag!
I skal idag løses disse opgaver i innovationstimerne:
Under præsentation skal der udarbejdes et fagligt notat, med fodnoter/kildehenvisninger. Notatet skal udgives i Børsen under overskriften "Disruption i diamantbranchen". Omdrejningspunkt i notatet er Pandoras laborietoriskabte diamanter, hvorfor er d
præsentation
præsentation i lokale 45
i timerne skal I løse denne opgave - kan løses med en makker!
find to Learn, gå 2 til 3 sammen. KUN EN i gruppen åbner ruten på sin mobil!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensprojekt
28-03-2025
Eksamensprojekt - PP oplæg
30-04-2025
Opgave 16.8 Undersøg virkelighedens "Prompts" - in
02-05-2025
Opgave 16.9 Tips og tricks til prompting
02-05-2025
Disruption i diamantbranchen
08-05-2025
Artikel om droneflyvning
09-05-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995957168", "T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995957168", "H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60995957168" }