Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2023a Af (N1a Af, N2a Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2023/2024 - Den eksterne situation
Den eksterne situation
Omverdensforhold national og internationalt
Branche og konkurrenceforhold
Købsadfærd på:
business-to-business markeder
business-to-consumer markeder
consumer-to-business markeder
consumer-to-consumer markeder
Der tages også første del af Segmentering
Teoretisk dækkes disse stofområder af følgende kapitler i Systime: 3 - 4 - 5 - 6 og kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2023/2024 - Den interne situaton - virksomheden
Formål - Eleverne skal kunne redegøre for en given virksomheds forretningsområde og forretningmodel, kunne fastlægge virksomhedens kernekompetencer gennem en værdikædeanalyse og kunne opstille et strategisk beslutningsgrundlag (SW-opstilling mm) med udgangspunkt i den intern analyse.
I dette forløb lægges særligt meget vægt på elevernes evne ti at forstå arbejdsgangene i forskellige virksomhedstyper, samt deres modelleringskompetencer.
Systime Marketing:
Kap. 2, interne situation B - 46 sider
Øvrigt materiale -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2023 / 2024 - Kernestof - Strategi
Kernestof - Strategi
Mission, vision og værdier
Konkurrencestrategier
Vækststrategier
Der tages teoretisk udgangspunkt i kapitel 8 i Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opsamling og repetition 1. g stof
Kort opsamling på 1. g stoffet i Afsætning - undervisningsevaluering / ønsker.
Arbejde med eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2024/25 - Marketingmix
Forløbet dækker kernesoffet "Marketing og mix - den nationale dimension" og dermed kapitlerne 14 - 15 - 16 - 18 - 20 og 22.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2024/2025 - Segmentering, målgrup og positionering
Undervisningen tager afsæt i kapitel 11 og hvad vi kort arbejdede med på 1. år.
Systime skriver:
Dette kapitel handler om, hvordan virksomheder kan opdele markedet i segmenter og vælge målgruppe. I kapitlet præsenteres en grundlæggende segmenteringsmodel, som opdeler segmenteringsprocessen i en række faser. Endvidere introduceres centrale livsstilsmodeller. Når virksomheden har valgt sin målgruppe, skal virksomheden fastlægge sin positionering, dvs. hvordan virksomheden skal forsøge at få en bestemt, positiv position i forbrugernes bevidsthed.
Segmenteringsprocessen kaldes også SMP-processen, som står for segmentering (S), målgruppevalg (M) og positionering (P).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2024/25 - Eksamensforløb - og eksamenstræning
Forløbet dækker:
Arbejde med eksamensprojektet
Eksamenstræning
Forløbet vil bære præg af mange afbrydelser af SO- og eksamensforløb, hvorfor det stækker sig over en lang periode. Der gennemføre ligeledes 3 erhvervscaseforløb i perioden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899721846",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899721846",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899721846"
}