Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2023c Ty (N1c Ty, N2c Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Du, ich und Wir
Med udgangspunkt i kapitlet "Du, ich und wir" i Mette Hermanns bog "Los geht's!" bygges videre på elevernes ordforråd fra grundskolen. Bogen bygger på et funktionelt kommunikativt sprogsyn, hvor tekstlæsning kobles med grammatik, mundtlighed og skriftlighed. Der arbejdes således med nære emner, som eleverne kan spejle sig i, såsom SoMe, deres egen sprogindlæring og ungdomskultur.
Arbejdsformerne varierer mellem klasseundervisning, makkerarbejde, gruppearbejde bl.a. i CL-struktur, quiz-og-byt, samt små individuelle skriftlige opgaver. Desuden laver eleverne en individuel mundtlig fremlæggelse for læreren ud fra et moodboard med billeder af det, de godt kan lide..
Da grammatikken er integreret i tekstlæsningen og som oftest ud fra et induktivt læringssyn, varierer de grammatiske emner i forløbet. Vi har bl.a. arbejdet med sætningsanalyse, den bestemte og ubestemte artikel, verber i præsens, modalverber, relative pronominer og adjektivernes bøjning.
Læste tekster:
Dennis Metz: "Gefällt mir"
https://losgehts.systime.dk/?id=137
Timm Bendzko: "Keine Maschine"
https://losgehts.systime.dk/?id=138#c293
Rammstein: „Ohne dich“
https://www.youtube.com/watch?v=LIPc1cfS-oQ
CRO: „Einmal um die Welt“
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digitales Leben (Eksamensemne)
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne får en viden om og et kendskab til de unges brug af digitale medier. Dette gælder særligt de sociale medier, som indebærer fordele og ulemper ved det digitale liv.
Læste tekster:
Andreas Bourani: Auf uns https://aufuns.systime.dk/?id=138#c275
Tim Bendzko: Programmiert https://aufuns.systime.dk/?id=142#c289
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich https://aufuns.systime.dk/?id=143
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media https://aufuns.systime.dk/?id=144#c1274
Wolf Wondratschek: Mittagspause. https://aufuns.systime.dk/?id=145#c345
OK Kid: Mehr Mehr https://aufuns.systime.dk/?id=146
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelse med modalverber
|
26-02-2024
|
Genaflevering
|
11-03-2024
|
Einen Morgen beschreiben
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Meine Karriere (Eksamensemne)
Forløbet "Meine Karriere" omhandler unge menneskers uddannelses- og karrieredrømme.
OBS! Forløbet deles op, således af der arbejdes med den første og letteste tekst i kapitlet og resten tages op på et senere tidspunkt.
Målet for forløbet er at sætte eleverne i stand til at kunne
- mundtligt fremstille egne karrieredrømme
- forklare, hvad de forventer af en fremtidig arbejdsplads.
- ved hjælp af tekster fra temaet at kunne diskutere, hvilken rolle arbejde spiller for mennesket.
Desuden introduceres begreberne 'Work-Life-Balance", "Generation Z" og "New Work".
Arbejdsformerne veksler mellem klasseundervisning, gruppearbejde, makkerarbejde, samt individuel forberedelse og gennemførelse af mundtlig fremstilling af egne karrieredrømme.
Samtidig arbejdes med grammatik, som knytter sig til teksterne.
Læste tekster:
Fra Eskesen, Anne Lønberg: „Genau”, i-bog på Systime
Vor dem Sprung in die Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=142.
Generation Z – Wilkommen in der Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=143
Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.systime.dk/?id=144
Heinrich Böll: "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral" https://genau.systime.dk/?id=145#c431
Gina Ruck-Pauquèt: "Arbeitslos" https://genau.systime.dk/?id=146#c450
Work Life Balance https://www.dw.com/de/work-life-balance-arbeit-oder-leben/video-68000762
Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen? https://startupvalley.news/de/prozente-momente/
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Meine Karriere - Einstieg
|
16-08-2024
|
Personencharakteristik
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)
Eleverne får en viden og kendskab til Tyskland i årene 1945-1990. Dette gælder opdelingen af Tyskland, forskellene mellem BRD og DDR, flugtforsøg og murens fald.
Das geteilte Deutschland:
• Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
• Die deutsche Teilung, die DDR und die Wende – samling af flere små tekster
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/was-ist-sozialismus/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/das-politische-system/der-aufbau-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
- http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/die_berliner_mauer/index.html
- http://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-mauer-der-geharkte-todesstreifen/1627392.html
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/wirtschaft/von-der-plan-zur-mangelwirtschaft/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/kulturschaffen-nach-dem-krieg/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/als-kuenstler-in-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/glasnost-und-perestroika/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/
Eugen Epp: "Ein Jahr nach dem Bau: Peter Fechter starb an der Berliner Mauer – erschossen von Grenzschützern" (Stern, 2023). https://www.stern.de/panorama/wissen/geschichte/17--august-1962--ddr-grenzschuetzer-erschossen-peter-fechter---18--mitten-in-berlin-32622674.html
Supplerende Materialer:
DR: "Flugten fra DDR" (2014): https://www.dr.dk/drtv/program/flugten-fra-ddr_265719
• Wir konnten uns nur zuwinken – Edith Rabe. Aus: „Von hier nach drüben“, Reihe ZEITGUT, Band 11
• Ballon – film. Instrutør Michael Herbig. Udgivet i 2018.
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Urbanes Leben (Eksamensemne)
Urbanisering, sociale forskelle og livet i storbyen.
• Anna Lang: Stadt, Land, Flucht https://aufuns.systime.dk/?id=175
• Big City Life. Video. Stories of Berlin. Udgivet i 2018
• Ein Land – viele Unterschiede. https://www.deutschland.de/de/deutschlands-regionalen-unterschiede-auf-einen-blick
• Jonny Huhn https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=144#c357
• Sonne und Beton – film. Instruktør - David Wnendt. Udkommet i 2023
• Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? – DW – 11.10.2022 https://www.dw.com/de/was-kostet-ein-gutes-leben-in-deutschland/a-63343134
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Studienfahrt
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254866730",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254866730",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254866730"
}