Holdet N2023c Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold N2023c Ty (N1c Ty, N2c Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbstysk
Titel 2 Du, ich und Wir
Titel 3 Digitales Leben (Eksamensemne)
Titel 4 Meine Karriere (Eksamensemne)
Titel 5 Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)
Titel 6 Nachhaltigkeit (SO3)
Titel 7 Urbanes Leben (Eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbstysk

Landeskunde:

Læste tekster:

Typisch Deutsch! | Galileo Lunch Break
https://www.youtube.com/watch?v=eEkKHANV7fY

Das glücklichste Land der Welt! Warum sind die Menschen in Dänemark so glücklich
https://www.youtube.com/watch?v=zoE_sMRiUx4

Selbstexperiment: Dänisch lernen in 5 Tagen. Geht das? 
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=G2dbCui2V8I
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Du, ich und Wir

Med udgangspunkt i kapitlet "Du, ich und wir" i Mette Hermanns bog "Los geht's!" bygges videre på elevernes ordforråd fra grundskolen. Bogen bygger på et funktionelt kommunikativt sprogsyn, hvor tekstlæsning kobles med grammatik, mundtlighed og skriftlighed. Der arbejdes således med nære emner, som eleverne kan spejle sig i, såsom SoMe, deres egen sprogindlæring og ungdomskultur.

Arbejdsformerne varierer mellem klasseundervisning, makkerarbejde, gruppearbejde bl.a. i CL-struktur, quiz-og-byt, samt små individuelle skriftlige opgaver. Desuden laver eleverne en individuel mundtlig fremlæggelse for læreren ud fra et moodboard med billeder af det, de godt kan lide..

Da grammatikken er integreret i tekstlæsningen og som oftest ud fra et induktivt læringssyn, varierer de grammatiske emner i forløbet. Vi har bl.a. arbejdet med sætningsanalyse, den bestemte og ubestemte artikel, verber i præsens, modalverber, relative pronominer og adjektivernes bøjning.

Læste tekster:

Dennis Metz: "Gefällt mir"
https://losgehts.systime.dk/?id=137

Timm Bendzko: "Keine Maschine"
https://losgehts.systime.dk/?id=138#c293

Rammstein: „Ohne dich“
https://www.youtube.com/watch?v=LIPc1cfS-oQ

CRO: „Einmal um die Welt“
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitales Leben (Eksamensemne)

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne får en viden om og et kendskab til de unges brug af digitale medier. Dette gælder særligt de sociale medier, som indebærer fordele og ulemper ved det digitale liv.

Læste tekster:

Andreas Bourani: Auf uns https://aufuns.systime.dk/?id=138#c275

Tim Bendzko: Programmiert https://aufuns.systime.dk/?id=142#c289

Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich https://aufuns.systime.dk/?id=143

Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media https://aufuns.systime.dk/?id=144#c1274

Wolf Wondratschek: Mittagspause. https://aufuns.systime.dk/?id=145#c345

OK Kid: Mehr Mehr https://aufuns.systime.dk/?id=146


Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse med modalverber 26-02-2024
Genaflevering 11-03-2024
Einen Morgen beschreiben 11-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Meine Karriere (Eksamensemne)

Forløbet "Meine Karriere" omhandler unge menneskers uddannelses- og karrieredrømme.  

OBS! Forløbet deles op, således af der arbejdes med den første og letteste tekst i kapitlet og resten tages op på et senere tidspunkt.

Målet for forløbet er at sætte eleverne i stand til at kunne
- mundtligt fremstille egne karrieredrømme
- forklare, hvad de forventer af en fremtidig arbejdsplads.
- ved hjælp af tekster fra temaet at kunne diskutere, hvilken rolle arbejde spiller for mennesket.

Desuden introduceres begreberne 'Work-Life-Balance", "Generation Z" og "New Work".

Arbejdsformerne veksler mellem klasseundervisning, gruppearbejde, makkerarbejde, samt individuel forberedelse og gennemførelse af mundtlig fremstilling af egne karrieredrømme.

Samtidig arbejdes med grammatik, som knytter sig til teksterne.

Læste tekster:

Fra Eskesen, Anne Lønberg: „Genau”, i-bog på Systime
Vor dem Sprung in die Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=142.

Generation Z – Wilkommen in der Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=143

Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.systime.dk/?id=144

Heinrich Böll: "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral" https://genau.systime.dk/?id=145#c431

Gina Ruck-Pauquèt: "Arbeitslos" https://genau.systime.dk/?id=146#c450

Work Life Balance https://www.dw.com/de/work-life-balance-arbeit-oder-leben/video-68000762

Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen? https://startupvalley.news/de/prozente-momente/

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Meine Karriere - Einstieg 16-08-2024
Personencharakteristik 12-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)

Eleverne får en viden og kendskab til Tyskland i årene 1945-1990. Dette gælder opdelingen af Tyskland, forskellene mellem BRD og DDR, flugtforsøg og murens fald.

Das geteilte Deutschland:

• Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo

• Die deutsche Teilung, die DDR und die Wende – samling af flere små tekster

- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/was-ist-sozialismus/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/das-politische-system/der-aufbau-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
- http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/die_berliner_mauer/index.html
- http://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-mauer-der-geharkte-todesstreifen/1627392.html
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/wirtschaft/von-der-plan-zur-mangelwirtschaft/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/kulturschaffen-nach-dem-krieg/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/als-kuenstler-in-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/glasnost-und-perestroika/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/


Eugen Epp: "Ein Jahr nach dem Bau: Peter Fechter starb an der Berliner Mauer – erschossen von Grenzschützern" (Stern, 2023). https://www.stern.de/panorama/wissen/geschichte/17--august-1962--ddr-grenzschuetzer-erschossen-peter-fechter---18--mitten-in-berlin-32622674.html

Supplerende Materialer:
DR: "Flugten fra DDR" (2014): https://www.dr.dk/drtv/program/flugten-fra-ddr_265719  


• Wir konnten uns nur zuwinken – Edith Rabe. Aus: „Von hier nach drüben“, Reihe ZEITGUT, Band 11

• Ballon – film. Instrutør Michael Herbig. Udgivet i 2018.

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nachhaltigkeit (SO3)

Bæredygitighed blandt unge mennesker i Tyskland

Læste tekster:

Einstieg in die Klimakrise https://imwandel.systime.dk/?id=174

Klima-Case Arhtal https://imwandel.systime.dk/?id=175#c658 og https://imwandel.systime.dk/?id=175#c660

Der Klimakönig und Der Erlkönig https://imwandel.systime.dk/?id=176#c701

Die Ärzte: Deine Schuld https://imwandel.systime.dk/?id=177

Letzte Generation: Neue Klimaproteste in Berlin https://imwandel.systime.dk/?id=178#c1002og https://imwandel.systime.dk/?id=178#c1004

Umweltfreundlich – wirtschaftlich - nah am Bürger - Abfallwirtschaft des Landkreises Neuwied https://imwandel.systime.dk/?id=179#c730

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse i klassen 27-11-2024
Die Überflutung deines Hauses 03-12-2024
Kampagnevideo 18-12-2024
Stadtwanderung + grammatikopgaver 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Urbanes Leben (Eksamensemne)

Urbanisering, sociale forskelle og livet i storbyen.

• Anna Lang: Stadt, Land, Flucht https://aufuns.systime.dk/?id=175

• Big City Life. Video. Stories of Berlin. Udgivet i 2018

• Ein Land – viele Unterschiede. https://www.deutschland.de/de/deutschlands-regionalen-unterschiede-auf-einen-blick

• Jonny Huhn  https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=144#c357

• Sonne und Beton – film. Instruktør - David Wnendt. Udkommet i 2023

• Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? – DW – 11.10.2022 https://www.dw.com/de/was-kostet-ein-gutes-leben-in-deutschland/a-63343134

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studienfahrt 23-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer