Holdet N2023 Ty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold N2023 Ty1 (N1 Ty1, N2 Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Landeskunde (GRUNDFORLØB)
Titel 2 Forløb 2 Soziale Medien (Eksamensemne)
Titel 3 Forløb 3 Migration (Eksamensemne)
Titel 4 Meine Karriere (Eksamensemne)
Titel 5 Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)
Titel 6 Nachhaltigkeit (SO3)
Titel 7 Urbanes Leben

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Landeskunde (GRUNDFORLØB)

Her skal eleven kende til de stereotype opfattelser og fordomme af tyskere. Hvordan opfatter vi tyske-re? Hvordan opfatter omverden Tyskland? - og hvordan opfatter tyskerne sig selv?
Der bliver ligeledes undersøgt, hvilke kulturelle forskelle, der er mellem Tyskland og Danmark.
Eleverne får ligeledes nogle faktuelle oplysninger (historisk, geografisk og kulturelt) om de tysktalende nabolande, herunder Østrig og Schweiz.

Læste tekster

14 Fakten über Deutschland: https://gerandu.de/14-fakten-ueber-deutschland/
https://www.wochenspiegellive.de/servicetexte/die-10-beliebtesten-traditionen-zu-weihnachten-in-deutschland/

https://www.oesterreich.com/de/staat/zahlen-und-fakten

https://www.nzz.ch/international/nzz-quiz-unter-nachbarn-wie-gut-wissen-sie-bescheid-ld.136249?reduced=true

Selbstexperiment: Dänisch lernen in 5 Tagen. Geht das? | Galileo | ProSieben
https://www.youtube.com/watch?v=G2dbCui2V8I

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Katulka (Navneord) 09-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Soziale Medien (Eksamensemne)

Eleverne får en viden om og et kendskab til de unges brug af digitale medier. Dette gælder særligt de sociale medier, som indebærer fordele og ulemper ved den digitale tilværelse.
Der bliver bl.a. lagt særlig vægt på influencer-marketing, herunder influensernes arbejdsliv, indflydelse på unge og nutidens skønhedsidealer. Underemner såsom online dating, E-Sport og cyber-mobbing. Dette sættes bl.a. i relation til de unges eget digitale liv. Emnet dækker hovedsageligt de faglige mål i kernestoffet, der tager udgangspunkt i de samfundsmæssige forhold i det aktuelle Tyskland.

Læste tekster:

f79-Promi-Ecke: Fitness-Youtuberin BodyKiss im Interview
https://www.chilli-freiburg.de/stadtgeplauder/sport/f79-promi-ecke-fitness-youtuberin-bodykiss-im-interview/

Der Weg zum YouTube-Star: So wird man zum Influencer | Galileo | ProSieben

https://www.youtube.com/watch?v=4JE4wPP5_Z0

Zocken. Gamen. eSports.
https://www.ardmediathek.de/video/jaeger-und-sammler/zocken-gamen-esports/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzkxMi92aWRlby8xNTQ3MDUw

Max hat bei der Fortnite-WM 62 500 Dollar gewonnen
https://www.jetzt.de/sport/fortnite-youtuber-max-knabe-gewinnt-62-500-dollar-und-spendet-sie-ans-tierheim

Das ist Mediensucht - logo! erklärt - ZDFtivi
https://www.youtube.com/watch?v=hZ-lbjNkogA

Infografik: Bei diesen Themen sind Influencer gefragt
https://de.statista.com/infografik/16438/themen-bei-denen-die-deutschen-influencer-als-ratgeber-nutzen/

Infografik: Influencer erreichen besonders die Jungen
https://de.statista.com/infografik/18898/beeinflussung-durch-influencer/

Darum wollen Tinder und Co. nicht, dass wir uns verlieben
https://www.youtube.com/watch?v=ur4ZDL9pR_c

Mein first Date https://www.youtube.com/watch?v=xs_S9NdbMD0

Im sozialen Netz
https://www.sueddeutsche.de/kultur/friedrich-ani-gedicht-social-media-1.5569364

Tim Bendzko: Programmiert https://aufuns.systime.dk/?id=142#c289

Film: Lena Love. Instruktør Florian Gaag. Udgivet 2016

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Katulka (Navneord) 09-11-2023
Katulka (Opgaver) 23-11-2023
Katulkas Karriere 30-11-2023
So wird man zum Influencer 07-12-2023
Anne Kissner 14-12-2023
Weihnachtsabschluss 19-12-2023
Typiske fejl (Anne Kissner) 11-01-2024
SO2 (Desk Research) 18-01-2024
SO2 (Bahne på det sydtyske marked) 25-01-2024
(del 1) Max Knabe 01-02-2024
(del 2) Max Knabe 06-02-2024
(del 3) Max Knabe 08-02-2024
Skriftlig aflevering (Max Knabe) 11-02-2024
Arbejd-selv (Max Knabe) 20-02-2024
Darum wollen Tinder und Co. nicht, dass wir uns ve 22-02-2024
Dating-Profil (Online Dating) 29-02-2024
MEIN FIRST DATE 05-03-2024
Referat (LenaLove) 19-03-2024
LenaLove 21-03-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Migration (Eksamensemne)

Eleverne får en viden om og et kendskab til indvandringen i Tyskland under det økonomiske opsving (Wi-rtschaftswunder). Dette gælder særligt den tyrkiske indvandring, der kom til Vesttyskland for at arbejde. Der bliver bl.a. lagt særlig vægt på gæstearbejdernes oplevelser af kulturforskellene mellem Tyskland og Tyrkiet. I forlængelse af dette bliver der også fortalt personlige beretninger fra 2. og 3. generations indvandrere med tyrkiske rødder, som oplever udfordringer med at udvikle en national tilhørsfølelse i Tyskland. Dette emne er også særlig aktuelt, idet mange ukrainske flygtninge kommer til Tyskland og skal have mulighed for at inte-grere sig i det tyske samfund. Disse flygtninge oplever også kulturelle udfordringer. Emnet dækker hovedsa-geligt de faglige mål i kernestoffet, der tager udgangspunkt i de kulturelle, samfundsøkonomiske og sam-fundsmæssige forhold i Tyskland.

Læste tekster:

1955: Das Wirtschaftswunder
https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg

Gastarbeiter
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html

60 Jahre Gastarbeiterinnen in Deutschland
https://mediendienst-integration.de/artikel/60-jahre-gastarbeiterinnen-in-deutschland.html

Eko Fresh – Aber
https://www.youtube.com/watch?v=1A7Qw88As64

Eko Fresh feat. #IchDuWirNRW – 1994 (Ein Film von Mirza Odabaşı)
https://www.youtube.com/watch?v=zRnqvGE3t7A

Elif Germania
https://www.youtube.com/watch?v=J7Q4BQXPNXY&t=118s

Film: Almanya – Willkommen in Deutschland. Instruktør Yasemin Samdereli. Udgivet i 2012

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Das Wirtschaftswunder 1955 11-04-2024
Bayer Leverkusen 16-04-2024
Gastarbeiter 18-04-2024
Sevim Basalan & Eko Fresh 25-04-2024
Sherin (din arbejdsproces del 1) 16-05-2024
Vær tysktalende brandambassadør for Sydsjælland! 27-05-2024
Sherin (din arbejdsproces del 2) 31-05-2024
Skriftlig aflevering (Sherin) 03-06-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Meine Karriere (Eksamensemne)

Forløbet "Meine Karriere" omhandler unge menneskers uddannelses- og karrieredrømme.  

Målet for forløbet er at sætte eleverne i stand til at kunne
- mundtligt fremstille egne karrieredrømme
- forklare, hvad de forventer af en fremtidig arbejdsplads.
- ved hjælp af tekster fra temaet at kunne diskutere, hvilken rolle arbejde spiller for mennesket.

Desuden introduceres begreberne 'Work-Life-Balance" og "Generation Z"

Læste tekster:

Fra Eskesen, Anne Lønberg: „Genau”, i-bog på Systime
• Vor dem Sprung in die Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=142.

• Generation Z – Wilkommen in der Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=143

• Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.systime.dk/?id=144

• Work Life Balance https://www.dw.com/de/work-life-balance-arbeit-oder-leben/video-68000762

• Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen? https://startupvalley.news/de/prozente-momente/

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Meine Karriere - Einstieg 14-08-2024
Personencharakteristik 11-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)


Eleverne får en viden og kendskab til Tyskland i årene 1945-1990. Dette gælder opdelingen af Tyskland, forskellene mellem BRD og DDR, flugtforsøg og murens fald.

Læste tekster:

• Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo

• Die deutsche Teilung, die DDR und die Wende – samling af flere små tekste (angivet ved linksene herunder):
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/was-ist-sozialismus/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/das-politische-system/der-aufbau-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
- http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/die_berliner_mauer/index.html
- http://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-mauer-der-geharkte-todesstreifen/1627392.html
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/wirtschaft/von-der-plan-zur-mangelwirtschaft/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/kulturschaffen-nach-dem-krieg/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/als-kuenstler-in-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/glasnost-und-perestroika/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/

• Wir konnten uns nur zuwinken – Edith Rabe. Aus: „Von hier nach drüben“, Reihe ZEITGUT, Band 11.

• Ballon – film. Instruktør Michael Herbig. Udgivet 2018

• Peter Fechter starb an der Berliner Mauer – erschossen von Grenzschützern 17. August 1962: DDR-Grenzschützer erschossen Peter Fechter (†18) mitten in Berlin | STERN.de

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse 1 26-09-2024
Manuskript til "So war es damals" 21-10-2024
Oversættelse 2 24-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nachhaltigkeit (SO3)

Bæredygitighed blandt unge mennesker i Tyskland

Læst tekst:

Nachhaltigkeit
• Einstieg in die Klimakrise https://imwandel.systime.dk/?id=174

• Klima-Case Arhtal https://imwandel.systime.dk/?id=175#c658 og https://imwandel.systime.dk/?id=175#c660

• Der Klimakönig und Der Erlkönig https://imwandel.systime.dk/?id=176#c701

• Die Ärzte: Deine Schuld https://imwandel.systime.dk/?id=177

• Letzte Generation: Neue Klimaproteste in Berlin https://imwandel.systime.dk/?id=178#c1002og https://imwandel.systime.dk/?id=178#c1004

• Umweltfreundlich – wirtschaftlich - nah am Bürger - Abfallwirtschaft des Landkreises Neuwied https://imwandel.systime.dk/?id=179#c730

Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse i klassen 27-11-2024
Kampagnevideo 17-12-2024
Jule - selfie - løb 19-12-2024
Die Überflutung deines Hauses 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Urbanes Leben

Urbanisering, sociale forskelle og livet i storbyen.

Læste tekster:
• Anna Lang: Stadt, Land, Flucht https://aufuns.systime.dk/?id=175

• Big City Life. Video.  Stories of Berlin. Udgivet i 2018

• Ein Land – viele Unterschiede. https://www.deutschland.de/de/deutschlands-regionalen-unterschiede-auf-einen-blick

• André Hoek  https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=146#c39

• Sonne und Beton – film. Instruktør David Wnendt. Udgivet 2023

• Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? – DW – 11.10.2022  https://www.dw.com/de/was-kostet-ein-gutes-leben-in-deutschland/a-63343134


Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gropiusstadt 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer