Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2023 Ty1 (N1 Ty1, N2 Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Landeskunde (GRUNDFORLØB)
Her skal eleven kende til de stereotype opfattelser og fordomme af tyskere. Hvordan opfatter vi tyske-re? Hvordan opfatter omverden Tyskland? - og hvordan opfatter tyskerne sig selv?
Der bliver ligeledes undersøgt, hvilke kulturelle forskelle, der er mellem Tyskland og Danmark.
Eleverne får ligeledes nogle faktuelle oplysninger (historisk, geografisk og kulturelt) om de tysktalende nabolande, herunder Østrig og Schweiz.
Læste tekster
14 Fakten über Deutschland: https://gerandu.de/14-fakten-ueber-deutschland/
https://www.wochenspiegellive.de/servicetexte/die-10-beliebtesten-traditionen-zu-weihnachten-in-deutschland/
https://www.oesterreich.com/de/staat/zahlen-und-fakten
https://www.nzz.ch/international/nzz-quiz-unter-nachbarn-wie-gut-wissen-sie-bescheid-ld.136249?reduced=true
Selbstexperiment: Dänisch lernen in 5 Tagen. Geht das? | Galileo | ProSieben
https://www.youtube.com/watch?v=G2dbCui2V8I
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Katulka (Navneord)
|
09-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Soziale Medien (Eksamensemne)
Eleverne får en viden om og et kendskab til de unges brug af digitale medier. Dette gælder særligt de sociale medier, som indebærer fordele og ulemper ved den digitale tilværelse.
Der bliver bl.a. lagt særlig vægt på influencer-marketing, herunder influensernes arbejdsliv, indflydelse på unge og nutidens skønhedsidealer. Underemner såsom online dating, E-Sport og cyber-mobbing. Dette sættes bl.a. i relation til de unges eget digitale liv. Emnet dækker hovedsageligt de faglige mål i kernestoffet, der tager udgangspunkt i de samfundsmæssige forhold i det aktuelle Tyskland.
Læste tekster:
f79-Promi-Ecke: Fitness-Youtuberin BodyKiss im Interview
https://www.chilli-freiburg.de/stadtgeplauder/sport/f79-promi-ecke-fitness-youtuberin-bodykiss-im-interview/
Der Weg zum YouTube-Star: So wird man zum Influencer | Galileo | ProSieben
https://www.youtube.com/watch?v=4JE4wPP5_Z0
Zocken. Gamen. eSports.
https://www.ardmediathek.de/video/jaeger-und-sammler/zocken-gamen-esports/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzkxMi92aWRlby8xNTQ3MDUw
Max hat bei der Fortnite-WM 62 500 Dollar gewonnen
https://www.jetzt.de/sport/fortnite-youtuber-max-knabe-gewinnt-62-500-dollar-und-spendet-sie-ans-tierheim
Das ist Mediensucht - logo! erklärt - ZDFtivi
https://www.youtube.com/watch?v=hZ-lbjNkogA
Infografik: Bei diesen Themen sind Influencer gefragt
https://de.statista.com/infografik/16438/themen-bei-denen-die-deutschen-influencer-als-ratgeber-nutzen/
Infografik: Influencer erreichen besonders die Jungen
https://de.statista.com/infografik/18898/beeinflussung-durch-influencer/
Darum wollen Tinder und Co. nicht, dass wir uns verlieben
https://www.youtube.com/watch?v=ur4ZDL9pR_c
Mein first Date https://www.youtube.com/watch?v=xs_S9NdbMD0
Im sozialen Netz
https://www.sueddeutsche.de/kultur/friedrich-ani-gedicht-social-media-1.5569364
Tim Bendzko: Programmiert https://aufuns.systime.dk/?id=142#c289
Film: Lena Love. Instruktør Florian Gaag. Udgivet 2016
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Katulka (Navneord)
|
09-11-2023
|
Katulka (Opgaver)
|
23-11-2023
|
Katulkas Karriere
|
30-11-2023
|
So wird man zum Influencer
|
07-12-2023
|
Anne Kissner
|
14-12-2023
|
Weihnachtsabschluss
|
19-12-2023
|
Typiske fejl (Anne Kissner)
|
11-01-2024
|
SO2 (Desk Research)
|
18-01-2024
|
SO2 (Bahne på det sydtyske marked)
|
25-01-2024
|
(del 1) Max Knabe
|
01-02-2024
|
(del 2) Max Knabe
|
06-02-2024
|
(del 3) Max Knabe
|
08-02-2024
|
Skriftlig aflevering (Max Knabe)
|
11-02-2024
|
Arbejd-selv (Max Knabe)
|
20-02-2024
|
Darum wollen Tinder und Co. nicht, dass wir uns ve
|
22-02-2024
|
Dating-Profil (Online Dating)
|
29-02-2024
|
MEIN FIRST DATE
|
05-03-2024
|
Referat (LenaLove)
|
19-03-2024
|
LenaLove
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Migration (Eksamensemne)
Eleverne får en viden om og et kendskab til indvandringen i Tyskland under det økonomiske opsving (Wi-rtschaftswunder). Dette gælder særligt den tyrkiske indvandring, der kom til Vesttyskland for at arbejde. Der bliver bl.a. lagt særlig vægt på gæstearbejdernes oplevelser af kulturforskellene mellem Tyskland og Tyrkiet. I forlængelse af dette bliver der også fortalt personlige beretninger fra 2. og 3. generations indvandrere med tyrkiske rødder, som oplever udfordringer med at udvikle en national tilhørsfølelse i Tyskland. Dette emne er også særlig aktuelt, idet mange ukrainske flygtninge kommer til Tyskland og skal have mulighed for at inte-grere sig i det tyske samfund. Disse flygtninge oplever også kulturelle udfordringer. Emnet dækker hovedsa-geligt de faglige mål i kernestoffet, der tager udgangspunkt i de kulturelle, samfundsøkonomiske og sam-fundsmæssige forhold i Tyskland.
Læste tekster:
1955: Das Wirtschaftswunder
https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg
Gastarbeiter
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html
60 Jahre Gastarbeiterinnen in Deutschland
https://mediendienst-integration.de/artikel/60-jahre-gastarbeiterinnen-in-deutschland.html
Eko Fresh – Aber
https://www.youtube.com/watch?v=1A7Qw88As64
Eko Fresh feat. #IchDuWirNRW – 1994 (Ein Film von Mirza Odabaşı)
https://www.youtube.com/watch?v=zRnqvGE3t7A
Elif Germania
https://www.youtube.com/watch?v=J7Q4BQXPNXY&t=118s
Film: Almanya – Willkommen in Deutschland. Instruktør Yasemin Samdereli. Udgivet i 2012
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Das Wirtschaftswunder 1955
|
11-04-2024
|
Bayer Leverkusen
|
16-04-2024
|
Gastarbeiter
|
18-04-2024
|
Sevim Basalan & Eko Fresh
|
25-04-2024
|
Sherin (din arbejdsproces del 1)
|
16-05-2024
|
Vær tysktalende brandambassadør for Sydsjælland!
|
27-05-2024
|
Sherin (din arbejdsproces del 2)
|
31-05-2024
|
Skriftlig aflevering (Sherin)
|
03-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Meine Karriere (Eksamensemne)
Forløbet "Meine Karriere" omhandler unge menneskers uddannelses- og karrieredrømme.
Målet for forløbet er at sætte eleverne i stand til at kunne
- mundtligt fremstille egne karrieredrømme
- forklare, hvad de forventer af en fremtidig arbejdsplads.
- ved hjælp af tekster fra temaet at kunne diskutere, hvilken rolle arbejde spiller for mennesket.
Desuden introduceres begreberne 'Work-Life-Balance" og "Generation Z"
Læste tekster:
Fra Eskesen, Anne Lønberg: „Genau”, i-bog på Systime
• Vor dem Sprung in die Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=142.
• Generation Z – Wilkommen in der Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=143
• Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.systime.dk/?id=144
• Work Life Balance https://www.dw.com/de/work-life-balance-arbeit-oder-leben/video-68000762
• Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen? https://startupvalley.news/de/prozente-momente/
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Meine Karriere - Einstieg
|
14-08-2024
|
Personencharakteristik
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das geteilte Deutschland (Eksamensemne)
Eleverne får en viden og kendskab til Tyskland i årene 1945-1990. Dette gælder opdelingen af Tyskland, forskellene mellem BRD og DDR, flugtforsøg og murens fald.
Læste tekster:
• Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
• Die deutsche Teilung, die DDR und die Wende – samling af flere små tekste (angivet ved linksene herunder):
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/was-ist-sozialismus/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/das-politische-system/der-aufbau-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
- http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/die_berliner_mauer/index.html
- http://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-mauer-der-geharkte-todesstreifen/1627392.html
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/wirtschaft/von-der-plan-zur-mangelwirtschaft/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/kulturschaffen-nach-dem-krieg/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/als-kuenstler-in-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/glasnost-und-perestroika/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/
• Wir konnten uns nur zuwinken – Edith Rabe. Aus: „Von hier nach drüben“, Reihe ZEITGUT, Band 11.
• Ballon – film. Instruktør Michael Herbig. Udgivet 2018
• Peter Fechter starb an der Berliner Mauer – erschossen von Grenzschützern 17. August 1962: DDR-Grenzschützer erschossen Peter Fechter (†18) mitten in Berlin | STERN.de
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelse 1
|
26-09-2024
|
Manuskript til "So war es damals"
|
21-10-2024
|
Oversættelse 2
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Urbanes Leben
Urbanisering, sociale forskelle og livet i storbyen.
Læste tekster:
• Anna Lang: Stadt, Land, Flucht https://aufuns.systime.dk/?id=175
• Big City Life. Video. Stories of Berlin. Udgivet i 2018
• Ein Land – viele Unterschiede. https://www.deutschland.de/de/deutschlands-regionalen-unterschiede-auf-einen-blick
• André Hoek https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=146#c39
• Sonne und Beton – film. Instruktør David Wnendt. Udgivet 2023
• Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? Was kostet ein gutes Leben in Deutschland? – DW – 11.10.2022 https://www.dw.com/de/was-kostet-ein-gutes-leben-in-deutschland/a-63343134
Faglige mål:
At skabe rum og tryghed, så alle tør sige noget på tysk på klassen.
Forstå talt tysk gennem forskellige medier
Læse og forstå forskellige teksttyper
Redegør for emnets begreber med et nuanceret ordforråd
Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende tysk.
Diskutere egne synspunkter skriftligt og mundtligt
Anvende relevant tysksproget materiale.
Demonstrere viden om emnets relevante litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gropiusstadt
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254881460",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254881460",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254881460"
}