Holdet N2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold N2023 Ty2 (N1 Ty2, N2 Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbstysk
Titel 2 Du, ich und Wir
Titel 3 Meine Karriere #1
Titel 4 Digitales Leben
Titel 5 Generation Selfie
Titel 6 Meine Karriere #2
Titel 7 Die Flucht aus der DDR
Titel 8 Nachhaltigkeit (SO3)
Titel 9 Migration
Titel 10 Repetition og eksamenstræning
Titel 11 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbstysk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Du, ich und Wir

Med udgangspunkt i kapitlet "Du, ich und wir" i Mette Hermanns bog "Los geht's!" bygges videre på elevernes ordforråd fra grundskolen. Bogen bygger på et funktionelt kommunikativt sprogsyn, hvor tekstlæsning kobles med grammatik, mundtlighed og skriftlighed. Der arbejdes således med nære emner, som eleverne kan spejle sig i, såsom SoMe, deres egen sprogindlæring og ungdomskultur.

Arbejdsformerne varierer mellem klasseundervisning, makkerarbejde, gruppearbejde bl.a. i CL-struktur, quiz-og-byt, samt små individuelle skriftlige opgaver. Desuden laver eleverne en individuel mundtlig fremlæggelse for læreren ud fra et moodboard med billeder af det, de godt kan lide..

Da grammatikken er integreret i tekstlæsningen og som oftest ud fra et induktivt læringssyn, varierer de grammatiske emner i forløbet. Vi har bl.a. arbejdet med sætningsanalyse, den bestemte og ubestemte artikel, verber i præsens, modalverber, relative pronominer og adjektivernes bøjning.

Tekster i forløbet:

Dennis Metz: "Gefällt mir"
Timm Bendzko: "Keine Maschine"

Samlet NS: 10,2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Meine Karriere #1

Forløbet "Meine Karriere" omhandler unge menneskers uddannelses- og karrieredrømme.  

OBS! Forløbet deles op, således af der arbejdes med den første og letteste tekst i kapitlet og resten tages op på et senere tidspunkt.

Målet for forløbet er at sætte eleverne i stand til at kunne
- mundtligt fremstille egne karrieredrømme
- forklare, hvad de forventer af en fremtidig arbejdsplads.
- ved hjælp af tekster fra temaet at kunne diskutere, hvilken rolle arbejde spiller for mennesket.

Desuden introduceres begreberne 'Work-Life-Balance", "Generation Z" og "New Work".

Arbejdsformerne veksler mellem klasseundervisning, gruppearbejde, makkerarbejde, samt individuel forberedelse og gennemførelse af mundtlig fremstilling af egne karrieredrømme.

Samtidig arbejdes med grammatik, som knytter sig til teksterne.

Tekster i forløbet:

Monika Zech und Annabarbara Gysel: "Vor dem Sprung in die Arbeitswelt"
***
Sophie Gräßler: "Generation Z – Willkommen in der Arbeitswelt"
Katharina Meyer zu Eppendorf und Catiana Krapp: "Ich bin süchtig nach Geld"
Heinrich Böll: "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral"
Gina Ruck-Pauquèt: "Arbeitslos"

Samlet NS-antal: 32,5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Generation Selfie

OBS! Forløbet er læst i 1g, men figurerer her, da det ellers ikke kommer med i den aktuelle studieplan.

I dette forløb er fokus på unges brug af digitale medier med særligt fokus på de sociale medier. Eleverne har spejlet sig i teksternes problematikker og diskuteret fordele og ulemper ved det digitale liv.

Faglige mål fra læreplanen:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
-redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster.
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse


Kernestof:

Alle tekster på nær filmen "LenaLove" er læst og arbejdet med i Kate Fuchs & Mathilde Sinding: "Auf uns", Systime (20219): https://aufuns.systime.dk/?id=1

Musikvideo: Tim Bendzko: "Programmiert" (2013)

Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" (2015)

Kira Brück: "Gefällt mir: So geht Social Media" (2014)

Wolfgang Wondratscheck: "Mittagspause" (1969)

Musikvideo: Ok Kid: "Mehr, mehr!" (2013)

Film: LenaLove (2016), lånt på www.mitcfu.dk


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Meine Karriere #2

Forløbets indhold og fokus:
Dette forløb er todelt og er læst hen over både 1. og 2. år.

I første del får eleverne en viden om og kendskab til tysk kultur og erhvervsforhold.
De har sammenlignet tyskernes og danskernes forhold til digitalisering samt tiltalekulturen med særligt fokus på Siezen og Duzen i erhvervslivet og privatlivet.

I anden del har vi arbejdet med længere tekster, som primært tager udgangspunkt i elevernes egne drømme om og forhold til arbejdslivet. De har arbejdet med begreber som Generation Z og New Work. Desuden har eleverne udarbejdet firmaprofiler for eksisterende firmaer samt opfundet deres egne firmakoncepter.

Faglige mål:
Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
-  anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier  
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande  

Kernestof:
Hesenbruch, Sita og Erhardt, Maren: kapitlet „Kultur“, i „Im Unternehmen“, i-bog på Systime: https://imunternehmen.systime.dk/?id=133

Fra Eskesen, Anne Lønberg: „Genau”, i-bog på Systime
Vor dem Sprung in die Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=142
Generation Z – Wilkommen in der Arbeitswelt: https://genau.systime.dk/?id=143
Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.systime.dk/?id=144

Elsässer, Sabine:
Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen? Prozente Momente: Der Online-Shop für Spaßprodukte - Startups, Gründer, Web3, NFT, Krypto & Metaverse (startupvalley.news)

Film: „Die Dasslers“
Del 1: https://absalon.mitcfu.dk/TV0000111524
Del 2: https://absalon.mitcfu.dk/TV0000111523

Supplerende stof:
Adidas und Puma: Die Geschichte zweier fränkischer Sportgiganten:
Adidas und Puma: Die Geschichte zweier fränkischer Sportgiganten (nn.de)
Die Geschichte von adidas & Puma | Karambolage | ARTE
https://youtu.be/nzOcFG7SQwk?si=1z93TyjK4CC1-iLV

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde. Diverse skriftlige og mundtlige aktiviteter, individuel præsentation for læreren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Die Flucht aus der DDR

Dette forløb har haft et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv med særligt fokus på DDR-borgere og deres flugtforsøg.

I tilknytning til forløbet har klassen deltaget i et foredrag af journalist og forfatter Jesper Clemmensen, som har skrevet flere bøger om emnet.

Faglige mål fra læreplanen:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske, økonomiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland  
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold

Arbejdsformer:
Foredrag, læreroplæg, klasseundervisning, makkerarbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde, mundtlige kommunikationsøvelser, cooperative learning

Kernestof:

Edith Rabe: "Wir konnten uns nur zuwinken" (Aus: „Von hier nach drüben“, Reihe ZEITGUT, Band 11.)

Film: "Ballon" (2018)

"Die deutsche Teilung, die DDR und die Wende" Textmateriale udarbejdet af læreren med afsæt i følgende sider:
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/was-ist-sozialismus/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/das-politische-system/der-aufbau-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
- http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/die_berliner_mauer/index.html
- http://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-mauer-der-geharkte-todesstreifen/1627392.html
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/wirtschaft/von-der-plan-zur-mangelwirtschaft/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/kulturschaffen-nach-dem-krieg/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/kultur/kunst-und-kultur/als-kuenstler-in-der-ddr/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/glasnost-und-perestroika/
- http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/


Eugen Epp: "Ein Jahr nach dem Bau: Peter Fechter starb an der Berliner Mauer – erschossen von Grenzschützern" (Stern, 2023). https://www.stern.de/panorama/wissen/geschichte/17--august-1962--ddr-grenzschuetzer-erschossen-peter-fechter---18--mitten-in-berlin-32622674.html

Kurzfilm: "Schießbefehl" (2014 auf Youtube veröffentlicht)vhttps://youtu.be/1jYxv3DV-9g?si=vErF_WEV8uB0dEMc

Supplerende Materialer:
DR: "Flugten fra DDR" (2014): https://www.dr.dk/drtv/program/flugten-fra-ddr_265719
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nachhaltigkeit (SO3)

Dette forløb er læst i tilknytning til et SO3-forløb om bæredygtighed. Heraf titlen "Nachhaltigkeit". Fokus har dog primært været på "Die Klimakrise", og vi har i den forbindelse bl.a. læst tekster om såvel konsekvenserne ved klimaforandringerne som forholdet til forandringerne på tværs af generationer.

Som led i SO3-forløbet udarbejdede eleverne i grupper tysksprogede kampagnevideoer, som satte fokus på forskellige former for bæredygtighed.

Faglige mål fra læreplanen:

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag

Kernestof::
Alle teksterne i forløbet er arbejdet med via kapitlet "Die Klimakrise" i i-bogen af Christian Smith m.fl. "Im Wandel - deutsche Krisen und ihre Bewältigung", Systime (2023)

DKB: "Der Klimakönig" (2012): https://imwandel.systime.dk/?id=177#c722

J.W. v. Goethe: "Der Erlkönig" (1782)

Eugen Roth: "Im Supermarkt" (2009): https://imwandel.systime.dk/?id=177#c722

Video: ZDFheute Nachrichten: "Ein Jahr nach der Flutkatastrophe - so hat sich Schuld im Ahrtal verändert" (2022), https://youtu.be/xMRo0A3Zw5M?si=JAtGgZXkVnAyivPA

Video: Tagesschau: "„Letzte Generation“ : Neue Proteste von Klimaaktivist:innen in Berlin (2023), https://youtu.be/gXSzVWIjPKo?si=-iKl9pCvjqcXBlK_

Musikvideo: Die Ärtze: "Deine Schuld" (2008), https://youtu.be/kRrP-bZvD2s?si=SP6mAqSXn905Y1hy

Video: Kreisverwaltung Neuwied: "Umweltfreundlich – wirtschaftlich - nah am Bürger - Abfallwirtschaft des Landkreises Neuwied" (2017)

Supplerende materiale:

Chr. Smith m.fl.: "Im Wandel - deutsche Krisen und ihre Bewältigung", kapitlet "Die Klima Krise".








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Migration

Formål:
I dette forløb fokuserer vi på indvandringen til Tyskland fra omkring 1960'erne og frem. Hovedfokus lægges på de tyrkiske gæstearbejdere, der kom til landet, hvorfor de gjorde det, hvordan disse har været med til at forme det moderne Tyskland kulturelt, og hvordan de oplever at bo og leve i Tyskland på godt og ondt.

Der fokuseres både på positive og de negative opfattelser af det at være indvandrer (og at have migrationsbaggrund i Tyskland. Således gennemgås både tekster, der beskriver generations- og identitetsforskelle, og tekster, som beskriver de konflikter, der kan være forbundet med disse..

Faglige mål fra læreplanen:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier  
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande

Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
-  tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Makkerarbejde
- Individuelt arbejde
- Ordforrådstræning vha. fx Quizlet, ordbrikker og quizzer i klassen
- Rollespil
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Tale

Materiale:

- Video: Deutschlandlabor - Folge 10: Migration, https://youtu.be/Qf87GvhNfGg?si=KkM_SUasNUK8kOcM
Ca 5 min.

- Nevfel Cumart: "Über die Heimat I + II" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010, I alt ca. 1 side.

- Canan Büyü: "Macht der Kulturen" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010 - I alt ca. 8 sider

- Film: Almanya wilkommen in Deutschland + opgavemateriale fra Helle Egendal ”Gattungen”
I opgavematerialet fokuseres der på historien om gæstearbejdernes historie, mundtlig fremstilling og filmens komposition - i alt ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer