Holdet N2024 TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e)
Hold N2024 TY (N3 TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trends und Perspektive - EKSAMENSEMNE
Titel 2 Unternehmen
Titel 3 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE
Titel 4 Die Flüchtlingskrise - EKSAMENSEMNE
Titel 5 Start-ups EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Trends und Perspektive - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige trends der kan ændre hverdagen. Det drejer sig om bæredygtighed indenfor økonomi og forbrug af materialer, og hvilken rolle robotter kan have i hverdagen. De har stiftet bekendtskab med begreber som ”Ökonomie des Teilens”, ”Minimalismus”, ”Zero Waste”, ”Containern” og ”Nachhaltigkeit”

Der er fokus på at udvikle elevernes kommunikative kompetencer såvel skriftligt som mundtligt. Arbejdsformerne foregår primært i par eller mindre grupper, så eleverne har en tryg ramme at arbejde og kommunikere i.

Faglige mål og fagligt indhold:

• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster  
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
• anvende en grundig viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
Kernestof:

• aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
• et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
• kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold

Anvendte materialer:
• Einstieg - https://genau.systime.dk/
• Meins ist auch deins https://genau.systime.dk/?id=148#c476
• Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen https://genau.systime.dk/?id=149#c495
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas https://genau.systime.dk/?id=150#c516

• 70% Besitz ausgemistet | Das befreiende Gefühl, mit WENIGER zu leben | Minimalismus
von Anna-Lara         
https://www.youtube.com/watch?v=KU04zgs1OUo
• 11 Müll | Das Deutschlandlabor (dw.com)

• „Ich bin dein Mensch“. Film – https://www.arte.tv/de/videos/112210-000-A/ich-bin-dein-mensch/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE

I dette tematiske forløb er der lagt vægt på, at eleverne skal arbejde tekstnært med de enkelte tekster.
Formålet med forløbet er at udvikle elevernes kommunikative kompetencer med vægt på både
receptive og produktive kompetencer. Således arbejdes der grundigt med elevernes tekstforståelse,
ordforrådstilegnelse, grammatik i kontekst samt mundtlig og skriftlig sprogfærdighed.

Følgende faglige mål og indhold

-• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
• udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks.
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
• føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
• udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks.
hovedvægten på Tyskland

Kernestof:
- Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2010
Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016
- Ferdinand von Schirach: Kinder, 2010
- Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise, 1976
Fra: Vita Braagaard: Alle Woche wieder, Haase og Søns Forlag, 1981
(- Fatih Akin: Aus dem Nichts, 2017)
- C. Akyol: „Es waren eben nur Türken“, taz 2012
Fra: http://www.taz.de/!5080502/

Supplerende stof:
- Enver Şimşek
Fra: https://de.wikipedia.org/wiki/Enver_%C5%9Eim%C5%9Fek

- Überblick: Mutmaßliche Straftaten des NSU, Frankfurter Allgemeine, 06.05.2013
Fra: http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/ueberblick-mutmassliche-straftaten-des-nsu-12174338.html

- Noch viele Fragen ungeklärt, Frankfurter Allgemeine, 04.11.2014
Fra: http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/3-jahre-aufdeckung-des-nsu-terrors-ein-faktencheck-13246031/uebersichtjahrelang-
13245626.html

- Warum Fatih Akins Film jetzt so wichtig ist, Die Welt, 08.01.2018
Fra: https://www.welt.de/kultur/kino/video172254862/Aus-dem-Nichts-Warum-Fatih-Akins-Film-jetzt-so-wichtig-ist.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Die Flüchtlingskrise - EKSAMENSEMNE

Die Flüchtlingskrise - EKSAMENSEMNE

I dette forløb kastes lys over flygtningekrisen i Tyskland. Vi undersøger de drømme og bekymringer, som flygtninge nærer i den nye tyske tilværelse. Hovedvægten har været lagt på flygtninge fra Ukraine, men også syriske flygtninge og børn af tyrkiske gæstearbejdere er repræsenteret i tekstmaterialet.

Faglige mål og indhold:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter  
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier  
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945  
- anvende en grundig viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande

Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske, økonomiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland

Anvendte materialer:
- Einstieg in die Flüchtlingskrise: https://imwandel.systime.dk/?id=184
- Flüchtlinge kochen mit Esslingern: https://imwandel.systime.dk/?id=185#c932
- Wann bin ich Deutsch? Kinder von türkischen Gastarbeiter: https://imwandel.systime.dk/?id=186#c832
- Gedichte: „Ich starre zurück“: https://imwandel.systime.dk/?id=187#c807 und „Einfach“: https://imwandel.systime.dk/?id=187#c816
- Video mit Fragen: Viele ukrainische Geflüchtete wollen dauerhaft in Deutschland bleiben: https://imwandel.systime.dk/?id=190#c848
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Start-ups EKSAMENSEMNE

Dette afsluttende forløb har haft et klart merkantilt fokus. Eleverne har læst om den tyske iværksætterscene samt virksomhedsteori, samt arbejdet med tekster og videoer om forskellige unge iværksættere og deres vej til succes.

Faglige mål og indhold:
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster  
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• anvende en grundig viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
Kernestof:
• aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
• tekst- og casemateriale om tyske virksomheder

Anvendte materialer:
Kernestof:

- Sita Hessenbruch & Maren Erhardt: "Im Unternehmen": Überblick > Die Gründerszene: https://imunternehmen.systime.dk/?id=132#c280 (Systime i-bog, 2022)

- Video: Deutsche Welle: „Wie Migranten ein Start-Up gründen“
https://www.dw.com/de/wie-migranten-ein-start-up-gr%C3%BCnden/video-69608347 (Zum ersten mal am 15. Juli 2024 veröffentlicht)

- Video: Hessischer Rundfunk: "Wie Start-Ups zu Milliardenunternehmen werden“
https://youtu.be/hGUfm1uXtPY?si=r5xTPBGCI_vEopWj (Zum ersten mal auf Youtube  am 23. Oktober 2021veröffentlicht)

- Video: Galileo: „Ben Pasternak - Start-Up Millionär mit 16“
https://youtu.be/CgmjF72_ncA?si=NjLEYV85H3Qk5myD (Zum ersten mal auf Youtube am 20. August 2016 veröffentlicht)

-  Sabine Elsässer: "Wie können Sie mit originellen Ideen besondere Momente schaffen" (Prozente Momente): https://startupvalley.news/de/prozente-momente/ (Zum ersten mal am 14. August 2024 veröffentlicht)

- Quepatagra: ”An sich selbst und die eigenen Ideen glauben: SABINNA“: https://startupvalley.news/de/sabinna/ (Zum ersten mal am 30. Juni 2020 veröffentlicht)

Supplerende stof:

- Anne Bundgaard m.fl.: "Los geht’s – auch mit Marketing!
Unternehmen" (uddrag) (2010)

- RTL: Die Höhle der Löwen Folge 1: "Good decision":
https://youtu.be/VYUFjCK-KBU?si=myi2G2a4y1Hp6Ufb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer