Holdet N2024 kf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Kulturforståelse C
Lærer(e)
Hold N2024 kf (N2 kf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kulturmøder før og nu
Titel 2 Det moderne Indien - en "ikke-vestlig" kultur?
Titel 3 Barndom - en kultursammenligning
Titel 4 Med på moden? - med fokus på unge i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kulturmøder før og nu

Det første forløb handler om kulturmøder, både i dag og i fortiden. Man bliver først for alvor opmærksom på sin egen kultur i mødet med en fremmed kultur. Samtidig har mange konflikter, både store og små, deres oprindelse i kulturmøder.  

Vi skal studere kulturmøder i historien (fx dengang Danmark var kolonimagt) og kulturmøder i dag og vi skal arbejde med kulturteorier, der kan forklare hvad der sker, når man præsenteres for det/de fremmede.

I dette forløbe arbejder vi med følgende faglige mål fra faget:

- identificere og beskrive kulturelle udtryk
- redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces.

Og dette kernestof:

̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kulturmøder
̶ kultursammenligning
̶ ikke-vestlig kultur
̶ det nationale og det globale
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur

Vi skal læse ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det moderne Indien - en "ikke-vestlig" kultur?

I dette forløb skal vi til Indien og studere det der hedder en "ikke-vestlig" - kultur. Det er et mærkeligt udtryk...men det handler dybest set om at vi skal studere en kultur, der ikke ligner vores egen. Indien er fyldt med kontraster og helt umulig at forstå på 2 måneder - men vi gør et forsøg

Vi skal arbejde med følgende faglige mål:

identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Vi arbejder med følgende kernestof

- Kulturelle udtryksformer i tid og rum
- teorier om kultur og identitet
- kulturmøder
- kultursammenligning
- kke-vestlig kultur
- det nationale og det globale
- interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur

Vi har i dette forløb læst 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Barndom - en kultursammenligning

Det tredje forløb skal omhandle det at være barn og ung i forskellige kulturer. Vi skal med andre ord sammenligne barndommen og synet på barndommen både synkront og diakront. Vi skal have fokus på, hvordan opfattelsen af børn, barndom og opdragelse kommer til udtryk, især i børnebøger

De faglige mål vi skal arbejde med er:

̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
̶ præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Og vi arbejder med dette kernestof:

̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kultursammenligning
̶ det nationale og det globale
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder.

I dette forløb har vi læst ca.75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Med på moden? - med fokus på unge i Danmark

I de sidste forløb skal vi arbejde med mode og forbrug. Hvad er mode - og hvorfor vil vi absolut være med på den. Hvad foregår der egentlig i vores senmoderne kultur, når vi forbruger og bliver ved med at forbruge, selvom vi egentlig ikke har brug for mere tøj osv.

Vi skal arbejde med følgende faglige mål og kernestof

Faglige mål

̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet
̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder.

Vi har læst ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer