Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024 kf (N2 kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kulturmøder før og nu
Det første forløb handler om kulturmøder, både i dag og i fortiden. Man bliver først for alvor opmærksom på sin egen kultur i mødet med en fremmed kultur. Samtidig har mange konflikter, både store og små, deres oprindelse i kulturmøder.
Vi skal studere kulturmøder i historien (fx dengang Danmark var kolonimagt) og kulturmøder i dag og vi skal arbejde med kulturteorier, der kan forklare hvad der sker, når man præsenteres for det/de fremmede.
I dette forløbe arbejder vi med følgende faglige mål fra faget:
- identificere og beskrive kulturelle udtryk
- redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces.
Og dette kernestof:
̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kulturmøder
̶ kultursammenligning
̶ ikke-vestlig kultur
̶ det nationale og det globale
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
Vi skal læse ca. 85 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story | TED
-
Kære kulturforståelseshold. Jeg håber I har haft en dejlig ferie og glæder mig meget til at møde jer. De første timer bruges til at forstå hvad faget handler om og hvordan man arbejder i/med faget og så skal vi lære de første vigtige begreber, som hø
-
Spørgsmål til Chimamanda Adichie The danger of a single story.docx
-
IKKE LEKTIE
-
Vi skal så småt i gang med vores første forløb om kulturmøder. Vi starter lige med at I skal (kultur)møde Ashi og hendes mand. Læs den artikel jeg har vedhæftet (grundigt).
-
Ashi tror på arrangerede ægteskaber.pdf
-
Gruppearbejde til Danmark som kolonimagt 9-12 og 17-21.docx
-
Kulturmøder er så langt fra et nyt fænomen. Vi skal først undersøge hvordan danskerne, som repræsentanter for en kolonimagt fra 1600-tallet, forholder sig til de kulturer de "møder", forskellige steder i verden. Læs s. 9 - 12 og 17-21 i det dokument
-
Danmark kolonimagt.pdf
-
CFU-login
-
Spørgsmål til Vi bærer det i os.docx
-
Følg dette link til en side, hvor du finder forskellige tekster, der repræsenterer mødet mellem kolonimagten og slaver i Dansk Vestindien. Du skal som lektie skimme følgende 6 tekster/menneskebilleder:
-
Tema 12: Menneskesyn | Kildebank
-
Kulturmøder, stereotyper og fordomme (skema).docx
-
Vi har kigget lidt på danskernes kulturmøder i forbindelse med koloniseringen af de dansk vestindiske øer. Nu er vi på vej til Grønland (der er ca. 6000 km), for at studere danskernes og inuitternes kulturmøde - både før og nu. Men først skal vi lige
-
Kapitel 1: Opdagelser, kulturmøder og eftertidens fremstillinger
-
Kulturmøder, stereotyper og fordomme
-
Nye og anderledes spørgsmål
-
Spørgsmål til Racismens historie 1.docx
-
Begreber til analyse af kulturmøder.docx
-
Som lektie skal I se filmen "Racismens historie 1" (som vi så i 2. lektion i onsdags - og som I har adgang til på MitCfu og besvare de spørgsmål jeg har vedhæftet her.
-
Inuit
-
Så skal vi endelig til Grønland. Læs de sider jeg har linket til her:
-
Grønland før den danske kolonisering
-
Danmarks kolonisering
-
Grisen
-
Spørgsmål til Grisen.docx
-
Et nyt Grønland
-
Identitetsdannelse i Grønland.docx
-
Læs som lektie den side jeg har linket til
-
Det gule skema.docx
-
Grønlandsk identitet og det gule skema.docx
-
Grønlands historie tidslinje.docx
-
Så skal vi studere det moderne Grønland. Hvad vil det sige at være grønlænder i dag? Hvad kendetegner grønlandsk kultur? Hvilken rolle spiller Danmark og Grønlands historie som dansk koloni i det grønlandske samfund. Læs den side jeg har linket til:
-
Moderne grønlandsk identitet
-
Tekstanalyse i kulturforståelse.docx
-
Læs den artikel jeg har vedhæftet. Den er lidt lang - så I skal ikke læse den meget grundigt, bare grundigt nok til at kunne snakke med!
-
Fantomsmerter.docx
-
DRTV - De unge grønlændere: Kultursplittelsen
-
Spørgsmål til De unge grønlændere - kultursplittelsen.docx
-
Hør sangen 'Ramadan i København'
-
Spørgsmål om national identitet og nationalisme.docx
-
I onsdags arbejdede vi med identitet og nationalisme (I Grønland). Fredag skal vi kigge nærmere på nationalisme - hvad er det og hvad vil det egentlig sige at være dansk, eller grønlandsk?
-
3. Kultur og det nationale
-
Fremstillingen af Grønland og grønlændere
-
Afsnit
-
Chokoladeforretning i shitstorm efter udlovningen af gratis eskimo-is med "n....kys"
-
Vi skal arbejde med eskimo-is....men først skal vi tale om det at være woke, eller woke-bevægelsen og dens modstykke; anti-woke-bevægelsen. Som lektie skal I læse de artikler jeg har linket til
-
"Woke” kom først i ordbogen i 2017 - men få år senere har udtrykket fået en ny betydning
-
Alle brokker sig over woke-kulturen. Men antiwoke-bevægelsen er langt stærkere
-
Grønlændere i Danmark.docx
-
Læs de artikler jeg har linket til:
-
FN-rapportør kalder Danmarks behandling af grønlændere racistisk
-
'Er dine forældre alkoholikere?': Grønlandske studerende i Danmark møder fordomme
-
Flygtningepres og kulturmøder
-
Eskimo Diva
-
Der er en yndig mand
-
Backlash.docx
-
Læs den side jeg har linket til om danskernes møde med indvandrere i dag.
-
15.1: Holdninger til indvandrere
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det moderne Indien - en "ikke-vestlig" kultur?
I dette forløb skal vi til Indien og studere det der hedder en "ikke-vestlig" - kultur. Det er et mærkeligt udtryk...men det handler dybest set om at vi skal studere en kultur, der ikke ligner vores egen. Indien er fyldt med kontraster og helt umulig at forstå på 2 måneder - men vi gør et forsøg
Vi skal arbejde med følgende faglige mål:
identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Vi arbejder med følgende kernestof
- Kulturelle udtryksformer i tid og rum
- teorier om kultur og identitet
- kulturmøder
- kultursammenligning
- kke-vestlig kultur
- det nationale og det globale
- interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
Vi har i dette forløb læst 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til Indien Enhed i forskellighed.docx
-
Vi starter på et nyt forløb. Vi skal LANGT væk fra Grønland og Danmark - både geografisk og kulturelt - selvom der naturligvis også er ligheder. Læs det dokument jeg har vedhæftet om det der samler og splitter det moderne Indien.
-
Indien Enhed i forskellighed.pdf
-
CFU-login
-
Det gule skema.docx
-
4 - Kulturanalyse | Fornyet fokus på kultur
-
Flygtningepres og kulturmøder | Kultur og samfund
-
Man skal vide noget om hinduismen for at forstå Indien, også det moderne Indien. Vi starter med at studere hinduismens historie. Læs den side jeg har linket til:
-
Hinduismens historie
-
Læs de kapitler jeg har linket til om
-
Afsnit
-
Læs de kapitler jeg har linket til. Lav, mens du læser, en oversigt over de mange begreber, der bliver forklaret: Moksha, Atman, Brahman, Samsara, Dharma, Hellige køer, Karma-marga, Jnana-marga, Bhakti-marga og forklar begreberne, så du selv forstår
-
Repetition Hinduismen.docx
-
Gruppearbejde til Et opdelt (skod-)land og Indien mellem modernitet og fundamentalisme.docx
-
Læs de to artikler jeg har vedhæftet. Det er lidt svær læsning - men vi arbejder med indholdet, så fortvivl ikke, hvis du synes det er svært.
-
ET OPDELT LAND. Middelklassen i Indien.docx
-
Indien mellem modernitet og fundamentalisme.docx
-
Gruppearbejde Billeder af Indien.docx
-
Spørgsmål til Kønskløften gør ondt i Indien.docx
-
Tekstanalyse i kulturforståelse.docx
-
Som lektie til timen, skal I læse den artikel jeg har linket til. Når vi har gennemgået den, skal vi se den frygtelige film "Indiens døtre"
-
Spørgsmål til filmen Indiens døtre.docx
-
Hofstedes dimensioner - gruppearbejde.docx
-
Vi skal lige have styr på noget teori, som I muligvis allerede kender fra afsætning. Læs om Gert Hofstedes seks kulturelle dimensioner (alle 6) i den bog jeg har linket til her:
-
4.3 De seks kulturelle dimensioner | Kultur på arbejde
-
Opgave til Indien mishandler sine børn.docx
-
Godt nytår :-) Læs den artikel jeg har vedhæftet her
-
Indien mishandler sine børn.docx
-
Vi skal have afsluttet vores emne om Indien. Alle skal læse de her artikler:
-
Derfor vil kastesystemet ikke forsvinde i Indien.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndom - en kultursammenligning
Det tredje forløb skal omhandle det at være barn og ung i forskellige kulturer. Vi skal med andre ord sammenligne barndommen og synet på barndommen både synkront og diakront. Vi skal have fokus på, hvordan opfattelsen af børn, barndom og opdragelse kommer til udtryk, især i børnebøger
De faglige mål vi skal arbejde med er:
̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
̶ præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Og vi arbejder med dette kernestof:
̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kultursammenligning
̶ det nationale og det globale
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder.
I dette forløb har vi læst ca.75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Med på moden? - med fokus på unge i Danmark
I de sidste forløb skal vi arbejde med mode og forbrug. Hvad er mode - og hvorfor vil vi absolut være med på den. Hvad foregår der egentlig i vores senmoderne kultur, når vi forbruger og bliver ved med at forbruge, selvom vi egentlig ikke har brug for mere tøj osv.
Vi skal arbejde med følgende faglige mål og kernestof
Faglige mål
̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestoffet
̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder.
Vi har læst ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er mode.pptx
-
I har ingen læselektier for, men I skal overveje og forklare (i Elevfeedback) INDEN timen: Hvad er mode? (Det er altså det, der er jeres lektie!!!)
-
CFU-login
-
Spørgsmål til Kønnet mode.docx
-
Åh, hvor er I heldige - for I skal læse det kapitel om "Kønnet mode", som jeg har linket til her. Det er virkelig spændende. God fornøjelse.
-
2.5: Kønnet mode | DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN
-
Unge klæder sig på for fællesskabet
-
Kære alle. HUSK at det er i den første time, I skal gennemføre jeres undersøgelse om moden.
-
I skal PÅ KLASSEN læse kap. 6., 6.1 og 6.2 i den bog jeg har linket til:
-
6. Unge og kultur | KulturNU
-
Vi har to timer til rådighed, så vi kan nå at lære en masse om de unge, som i høj grad bruger moden til at finde/skabe en identitet. Vi springer lektien over!!!!!! til gengæld skal I læse i klassen.
-
6.3 De mange arenaer | KulturNU
-
Identiteten
-
De mange arenaer.docx
-
I får ingen lektie for, men til gengæld bruger vi timen på at læse og gennemgå kap. 6.3 i KulturNu-bogen
-
6.4 Arenaer og kapital | KulturNU
-
Bourdieus fire kapitalformer | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
-
Uddannelsessystemets symbolske vold | SOCIOLOGIBOGEN
-
Vi gør ligesom de sidste to gange - ingen lektier, til gengæld læser vi i timen
-
6.5 Ung på den rigtige måde | KulturNU
-
Neostammer.docx
-
En hipster kan ikke sættes på formel
-
Læs som lektie til timen det kap. jeg har linket til
-
Harry Styles præsterede en overlegen tid og (løbe)stil til Tokyo Marathon. Her kan du stjæle hans look
-
Forbrugerstammer og trendsettere.docx
-
Sidste lektie: Læs det kap. jeg har linket til her:
-
Repetition Hinduismen.docx
-
Vi repeterer Indien/hinduismen og Foucault og ser et eksempel på en eksamensopgave.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879051",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879051",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879051"
}