Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024 ps (N2 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologien
Vi starter med et introduktionsforløb til psykologien, hvor vi opnår forståelse for, hvad videnskabelig psykologi egentlig er. Vi kigger på forskellige psykologiske retninger og metoder, for at få en begyndende forståelse for, at psykologi som fag er pluralistisk, og at mange forskellige teorier kan supplere hinanden. Forløbet tager udgangspunkt i et tema om fedme, og arbejdsmetoden bliver overvejende induktiv.
Materiale: Psykologiens veje (ibog), kap. 1 "Den mangfoldige psykologi".
Faglige mål:
- At give kendskab til nogle af den videnskabelige psykologis områder,
- At opnå viden om psykologiske forskningsmetoder og undersøgelser
- At få forståelse for psykologisk teoridannelse, empirisk afprøvning af teori samt evaluering af teori
- At få kendskab til kritisk tænkning.
- At få forståelse for hvordan psykologisk viden kan anvendes i praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Vi kigger på menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, dog med særlig fokus på de første år, herunder betydningen af omsorg. Hvad skaber modstandsdygtighed (resiliens) og hvad giver sårbarhed? Vi inddrager et kritisk perspektiv på faseteorier, dyreforsøg og et kulturelt perspektiv.
Der er læst ca. 33 siders kernestof og 19 siders supplerende stof i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom på godt og ondt i det senmoderne
I dette forløb prøver vi at komme rundt om hvad det betyder at være ung i dag. Vi anvender psykologiske teorier og begreber til at kunne beskrive og forklare ungdomsperioden generelt og særligt i den tid, vi lever i.
Vi kobler til stress, som tilsyneladende er ét af de helt store problemer i vores tid, måske endda særligt for de unge, og vi ser i den forbindelse på en række undersøgelser.
Der er læst ca. 40 siders kernestof og 40 siders supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ungdom introduktion Ziehe og Giddens.docx
-
Ungdom og senmodernitet introduktion
-
En flodbølge af muligheder
-
Sociale arenaer, roller og identitet
-
Identitetsdannelse Erikson, Gergen, Giddens.docx
-
Hvad er identitet?
-
Køn i det senmoderne.docx
-
Krop, køn og identitet
-
7-trins guide til undersøgelser.docx
-
Unge og sociale medier.docx
-
Tre socialkarakterer
-
Riesmann socialkarakter 2024.pptx
-
Stress introduktion 2024.pptx
-
Akut og kronisk stress
-
Ydre faktorer: Stress på arbejdet
-
Stress, ydre og indre faktorer 2024.docx
-
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
-
Indre faktorer
-
Coping
-
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
-
Kapital – økonomisk, kulturel og social | Sociologi
-
Bourdieu og social arv 2024.docx
-
Kapital og habitus
-
Undersøgelser i psykologi: Vil du have 100 kr for at spille fodbold
-
Arbejdsspørgsmål til "Vil du have 100 kr for at spille fodbold?"
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det lærende menneske
Hvad har betydning for at man lærer noget?
Nedslag på forskellige parametre:
Motivation - ydre og indre, herunder selv-efficacy og indlært hjælpeløshed/optimisme
Hukommelse
Opmærksomhed
Perception
Selvkontrol
Derudover perspektiver på, hvad det betyder for vores hjerne, at vi i stor udstrækning bruger internet.
Der er læst ca. 30 siders kernestof og 15 siders supplerende stof i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskers adfærd i grupper
I dette forløb ser vi på, hvordan mennesker påvirkes af selve det, at befinde sig i en gruppe, og vi anlægger altså et gruppepsykologisk perspektiv på adfærd. I forbindelse med teorier om mobning, tages dog afsæt i et individualpsykologisk perspektiv, også for at kunne se forskellen på de to perspektiver.
Vi stifter bekændtskab med en række af de klassiske socialpsykologiske eksperimenter, herunder Asch's eksperiment om konformitet, Sherifs eksperiment om intergruppekonflikt, Class Divided, Milgrams eksperiment om autoritet og lydighed og Zimbardos fængselseksperiment.
Der er i dette forløb læst ca. 30 siders kernestof og 17 siders supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamenstræning
I de sidste timer af skoleåret, ser vi tilbage på de forskellige forløb, og vi arbejder målrettet med at kunne honorere de krav, der stilles til eksamen på c-niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879071",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879071",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879071"
}