Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024 de2 (N2 de2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til designprocessen
Introduktion til faget design
Introduktion til designprocessen.
Diskussion af hvad design er og hvordan designeren arbejder.
Diskussion af designparametrene igennem analyse af medbragte eksempler på forskelligt design.
Praktiske projekter:
Byg et tårn af spagetti.
Materiale:
Design – Proces og metode:
P277
P278
Designbogen:
s.35-36
s.58-65
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vores IKEA-pose-idé
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Emballagedesign
I dette forløb har vi fokus på emballage og hvad det gør ved vores verden og samfund. Vi lever i en verden, hvor affald og især plastikaffald er et stort problem for vores miljø. Plastik findes i mange typer emballage. Vi er i Danmark bevidste om affaldssortering, men findes der en måde hvorpå vi kan skabe mindre affald, mindre emballage eller emballage, der kan få en ny funktion, når det ikke længere er emballage? Kan vi give emballagen et nyt liv igennem smart, innovativt design?
Praktisk projekt:
Eleverne skal udarbejde et stykke emballagedesign, med fokus på optimering og bæredygtighed i form af længere levetid fx igennem flerfunktionalitet eller bedre materialer.
Projektet ligger i krydsfeltet mellem produktdesign og kommunikationsdesign.
Eleverne skal i dette projekt arbejde med modeller i 1:1 og give deres emballage en visuel identitet.
Materiale:
https://plast.dk/plastic-del-vores-fortid-nutid-fremtid/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Foreløbigt emballagedesign
|
28-08-2024
|
Præsentation af emballagedesign
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Kommunikationsdesign og stilhistorie
Intro til det designhistoriske perspektiver og herunder punktnedslag i stilperioderne. Vi taler om hvad en stilperiode er og hvilken indvirkning de har på nutidens design og arkitektur.
Eleverne arbejder hver især med mindst to selvvalgte stilperioder. Til den første laves der et moodboard, den anden inddrages i et praktisk projekt.
Praktiske projekter:
Visualisering af en stilperiode og dennes træk igennem en plakat.
Materiale:
Designbogen på praxisonline.dk s. 311-403 (udvalgte kapitler)
https://www.youtube.com/watch?v=kaSvGVhtszo, The art of design, Tinker Hatfield: Footwear Design, film fra 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af posterprojekt
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Produktdesign - sneakers
I dette forløb går vi videre med de designhistoriske stilperioder og inddrager udvalgte perioder i design af sneakers.
Praktiske projekter:
Hver elev designer individuelt to sneakersmodeller. Begge design tager udgangspunkt i hver sin stilperiode. I designprocessen visualiseres der med skitser og moodboards. Det endelige resultat er et manuelt eller digitalt comprehensive layout hvor hver model.
Materiale:
Designbogen på praxisonline.dk s. 311-403 (udvalgte kapitler)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af sneakersdesign
|
22-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Produktdesign - beklædning
I dette forløb introduceres eleverne til processer, teori og analyse i modedesign, herunder Papaneks funktionskompleks, trickle down-princippet og bubble up-effekten.
Praktiske projekter:
I par - alternativt individuelt - designer eleverne et kjoledesign, der inddrager stilperioderne, bæredygtighed og/eller andre af de ovennævnte fagtermer.
I designprocessen visualiseres der med skitser og moodboards. Det endelige resultat er et manuelt eller digitalt comprehensive layout med applikation af stof eller læder.
Materiale:
Side 40-45, Design og arkitektur, Jesper Bek.
Nationalmuseets oversigt over modens historie: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/modens-historie/?fbclid=IwAR2d-3bmSVrfvOZ7mg0S9NF6wNMaGJJyonuz6PBPskT2GBTpXRsKoc32AMU
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af beklædningsdesign
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Arkitektur - Fremtidens bolig
Fremtidens bolig:
Måden, vi bor på i dag og måden, vores boliger ser ud på, har forandret sig meget gennem historien. Der er opfundet nye teknikker og nye typer materialer at bygge med. Desuden har vores smag og stil ændret sig og vil fortsat gøre det.
Hvor i landet og hvor i verden, vi bosætter os, har også en stor betydning for boligens udformning og de materialer, boligen er lavet af. I Sverige er der fx mange træhuse, da de har store mængder af tømmer til rådighed, hvorimod man fx i nogle afrikanske lande bygger med komøg, da det en gratis ressource og desuden holder varmen ude fra boligen.
Nye trends som Lev STORT - bo småt. Det er ud fra filosofien om, at vi har en masse ting, som ikke er nødvendige, så de store rektangulære boliger er på vej ud!
Miljøhensyn, ressourceknaphed, energiforbrug og nye familiestrukturer er nogle af de væsentlige parametre i dag, når man snakker byggeri. Den globale opvarmning er noget, som vi alle skal forholde os til, og som er svær at komme uden om, når man snakker byggeri - uanset om det er i stor eller mindre skala.
Interessante overvejelser i forbindelse hermed:
• Hvordan kan vi tænke bæredygtighed ind, når vi bygger nye huse?
• Hvordan tror I fremtidens hus kan bygges, så det bliver mindre energiforbrugende?
• Hvordan kommer det til at påvirke husets udseende?
• Hvad gør den stigende regnmængde for vores valg af byggeri og materialer?
Opgave
Opgave er individuel eller i par at designe en bolig til privat brug, som I kunne forestille jer, den kommer til se ud i fremtiden. Huset skal kunne rumme en ”familie”, dvs. fra 2 til 10 personer.
Materiale:
Designbogen på praxisonline.dk s. 331-298 (udvalgte kapitler)
Livet mellem husene, film af Lars Oxfelt Mortensen, 2000
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Opsamlingsforløb - fokus på eksamen og portfolio
Fokus på eksamen og portfolie - hvad er det, hvad skal den bruges til - hvor skal vi hen med den?
Research: hvordan kan man arbejde med portfolier?
Projekt: eleverne skal samle op på det forgangne års øvelser og projekter og lave et visuelt udkast til en portfolio (fysisk eller digital). Der skal være en struktur: fx referat, praktiske elementer/teoretiske elementer + konklusion/evaluering
https://textilskolen.dk/portfolio-en-visuel-historie-om-dig-som-designer/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af fremtidens hus
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Intro til designprocessen
Introduktion til faget design
Introduktion til designprocessen.
Diskussion af hvad design er og hvordan designeren arbejder.
Diskussion af designparametrene igennem analyse af medbragte eksempler på forskelligt design.
Praktiske projekter:
Byg et tårn af spagetti.
Materiale:
Design – Proces og metode:
P277
P278
Designbogen:
s.35-36
s.58-65
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Stilhistorie og kommunikationsdesign
Intro til det designhistoriske perspektiver og herunder punktnedslag i stilperioderne. Vi taler om hvad en stilperiode er og hvilken indvirkning de har på nutidens design og arkitektur.
Eleverne arbejder hver især med mindst to selvvalgte stilperioder. Til den første laves der et moodboard, den anden inddrages i et praktisk projekt.
Praktiske projekter:
Visualisering af en stilperiode og dennes træk igennem en plakat.
Materiale:
Designbogen på praxisonline.dk s. 311-403 (udvalgte kapitler)
https://www.youtube.com/watch?v=kaSvGVhtszo, The art of design, Tinker Hatfield: Footwear Design, film fra 2017
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879116",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879116",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66637879116"
}