Holdet N2023c ec - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Erhvervscase -
Lærer(e)
Hold N2023c ec (N2c ec)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Erhvervscase metoden
Titel 2 Erhvervscase dage 1
Titel 3 Erhvervscase dage 2
Titel 4 Erhvervscase dage 3
Titel 5 Erhvervscase Dage 4 - DM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Erhvervscase metoden

Lærebog: Systime - Erhvervscase
https://erhvervscase.systime.dk/

Introduktion til Casemetoden og de grundliggende arbejdsmetoder.

- metode, informationssøgning, analyserammer.
- Øk.kompetencer, arbejdsstruktur, fra analyse til forslag
- KSF og udfordringer.
- Fra handlingsforslag til konsekvenser.
- Gruppedynamik.
- Eksamensvideo og synopsen

Formål - at lære eleverne at arbejde problemorienteret og holistisk ud fra den erhvervsøkonomiske casemetode. Samt at kunne dokumentere, argumentere og præsentere deres arbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ErhvervsCase 08-11-2024
Lagkagehuset EC/VØ 20-11-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Erhvervscase dage 1

Elever arbejder med den til egnede metode.

Mål - at træne elevernes forståelse af arbejdsmetoden og de centrale begreber i faget.

Fokus på processen – informationsindsamling, analyse, KSF, udfordringer og løsninger

Der arbejdes med en Produktionsvirksomhed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litteraturliste - Shaping new Tomorrow 04-12-2024
Notat med analyser og SWOT 04-12-2024
KSF-udfordringer-løsninger 05-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erhvervscase dage 2

Elever arbejder med den til egnede metode.

Mål - at træne elevernes forståelse af arbejdsmetoden og de centrale begreber i faget. Herunder også at kunne gennemskue en branches udfordringer.

”Fra færdig synopsis til god præsentation”

Fokus - Præsentation og argumentation, samt at kommunikere økonomisk

Der arbejdes med en servicevirksomhed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis incl. analyser 21-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Erhvervscase dage 3

Elever arbejder med den tilegnede metode.

Mål - at træne elevernes arbejdsmetoden og brug af de centrale begreber i faget. Herunder også at kunne gennemskue udfordringer, samt at kunne anvende det teoretiske grundlag til at kommer med handlingsforslag.

Casen anvendes som prøveeksamen

Fokus løsningsforslag og konsekvenser, synopsis og præsentationen

Der arbejdes med en handelsvirksomhed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis Louis Nielsen 16-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Erhvervscase Dage 4 - DM

Elever arbejder med den tilegnede metode.

Mål - at træne elevernes arbejdsmetoden og brug af de centrale begreber i faget. Herunder også deres innovative kompetencer til at løse den fundne problemstilling.

Fokus - KSF-innovative handlingsforslag - præsentation

Der arbejdes med en DM casen - og der holdes klasse samt skole konkurrence
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DM i erhvervscase - Synopsis 13-04-2025
DM i erhvervscase - Præsentation 01-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer